Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

@Simon Aldra: Fordi han ikke klarer å skille mellom ekstreme islamister og politikk. Han tror Palestinas motstand baserer seg på Islam, altså Jihad. Det han aldri har skjønt, er hvorfor de rakettene blir skutt på Israel.

Endret av Montana298
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet var rettet til en annen bruker.

Angående Barak kan det virke som om det til og med kan styrke den nåværende regjeringen, om det gjøres rett av de interesserte parter. Med tanke på at vi snakker om Knesset er det ærlig talt umulig å slå fast hvordan dette vil ende. Knesset er så fraksjonert og merkelig at det får den amerikanske kongressen til å virke som en samlende forsamling..

Lenke til kommentar

Men Barak er jo en innflytelsesrik, viktig og mektig person da så jeg er sikker på at det merkes. Og om han nå gjør alvor og danner et nytt parti blir det også spennende å se hvem som evnt. følger med ham over i det nye partiet. Du husker vel da Ariel Sharon brøt med Likud og stiftet Kadima. Bla. Ehud Olmert og Tzipi Livni fulgte med ham øyeblikkelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Eneste løsning er som alltid at det svakeste leddet gir seg.

Bryr meg egentlig ikke om de er islamister eller ikke. Deres konflikt er ikke min sak.

Men i verdenshistorien har svake land alltid blitt annektert.

Det hele ender nok med at Israel angriper på nytt og tar full permanent kontroll over Gaza. Deretter tilbyr de pelestinerne en liten grad av selvstyre uten eget land.

Hvis ikke blir det aldri noen løsning, for det er nok uaktuelt for Israel å gi fra seg historisk land eller strategiske ressurser.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Tid for at vi trekker alt støtte i Midt Østen. Uansett hva vi gjør, hjelper det ingen i lang sikt. Både Palestinia og Israel må se hverandre som likemenn og arbeide i sammen til og få freden på plass.

Når USA støtter Israel med mange millioner hvert år, løfter noen (Palestinere) på øyene. La dem ordne opp i dette selv, vi kan gi veiledning til begge partier, men vi burde absolutt ikke støtte hverken den ene eller den andre.

Selvførgelig min mening. :)

Lenke til kommentar

Men Barak er jo en innflytelsesrik, viktig og mektig person da så jeg er sikker på at det merkes. Og om han nå gjør alvor og danner et nytt parti blir det også spennende å se hvem som evnt. følger med ham over i det nye partiet. Du husker vel da Ariel Sharon brøt med Likud og stiftet Kadima. Bla. Ehud Olmert og Tzipi Livni fulgte med ham øyeblikkelig.

Nå har jeg fått inntrykket fra israelske medier at Barak og hans nye parti ønsker å fortsette i koalisjonen. Tiden vil vise, antar jeg.

Eneste løsning er som alltid at det svakeste leddet gir seg.

Bryr meg egentlig ikke om de er islamister eller ikke. Deres konflikt er ikke min sak.

Men i verdenshistorien har svake land alltid blitt annektert.

Ærlighet er ærlighet. Men det er nok eksempler på svake land som ikke har blitt anektert. Norge er per dags dato uavhengig, det samme gjelder Island, Nederland, Belgia og Luxemburg. Kuwait er også en suveren stat, det samme er Irland og Fiji. I alle fall per dags dato. At alle disse landene har vært underlagt andre nasjoner i perioder (i enkelte tilfeller svært lange perioder) endrer ikke på at de i dag er uavhengige.

Det hele ender nok med at Israel angriper på nytt og tar full permanent kontroll over Gaza. Deretter tilbyr de pelestinerne en liten grad av selvstyre uten eget land.

Hvis ikke blir det aldri noen løsning, for det er nok uaktuelt for Israel å gi fra seg historisk land eller strategiske ressurser.

Det du foreslår er uansett ikke noen løsning, det en eskalering. Det er heller ikke noen åpenbar tolkning at dette er historisk israelsk land, og det er pt. uansett ikke snakk om å gi fra seg, men å gi tilbake.

Palestinsk og arabisk terror

...ingen kristne terrorister eller selvmordsbombere...

...hvis intifadaen og annen terror bare var et nasjonalt opprør mot okkupasjon og ikke en religiøs krig mot jødisk suverenitet, hvorfor har da ikke noen av selvmordsbomberne etc vært palestinske kristne?

Nå tror jeg at jeg vil ha vanskelig for å motbevise at det aldri har vært kristne palestinske selvmordsbombere, men jeg har personlig snakket med kristne palestinske soldater i Norge som bedrev aktiv motstandskamp på Vestbredden. Jeg har også snakket med arbirtært muslimske palestinske soldater. Med det mener jeg at denne personen tilhørte PFLP. Du overser også at PLO fra dag en var en sekulær organisasjon. Du overser også at den palestinske selvstyremyndighetens sikkerhetsstyrker etter IDFs egne vitnesbyrd er mer effektive i kampen mot terrorisme enn IDF selv.

Og strengt tatt kan jeg minnes kristne selvmordsbombere, uten å kunne huske presist når. Men siden jeg ikke har noen kilder for å støtte opp dette lar jeg akkurat det ligge.

Tid for at vi trekker alt støtte i Midt Østen. Uansett hva vi gjør, hjelper det ingen i lang sikt. Både Palestinia og Israel må se hverandre som likemenn og arbeide i sammen til og få freden på plass.

Når USA støtter Israel med mange millioner hvert år, løfter noen (Palestinere) på øyene. La dem ordne opp i dette selv, vi kan gi veiledning til begge partier, men vi burde absolutt ikke støtte hverken den ene eller den andre.

Selvførgelig min mening. :)

Alle har rett på sin mening.

Det er definitivt øyeblikk der jeg vurderer om det ikke ville være best å ta den israelske ledelsen og den palestinske ledelsen (Fatah og Hamas), sette dem i en jakthytte på Jan Mayen på vinteren, nekte representanten for Fatah å drikke whisky, nekte representanten for Hamas å bruke svovelretorikk og nekte den israelske representanten å motta penger i kofferter fra forretningsmenn, for å la dem ordne opp på den måten.

Jeg tror kanskje ikke det er det mest realiserbare.

Edit: Jeg tror ikke akkurat at 1.5 % av et BNP er uvesentlig, Ola.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Nå har jeg fått inntrykket fra israelske medier at Barak og hans nye parti ønsker å fortsette i koalisjonen. Tiden vil vise, antar jeg.

Han sier jo at det går utfor med en fullstendig høyrevridd koallisjonsregjering så jeg tror uansett dette kan bringe Israel litt nærmere sentrum igjen.

Det var en fatal skandale at Likud ble utpekt som seierherre etter sist valg istedefor Kadima!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

I Israels tilfelle har de tatt tilbake land som palestinernes forfedre og tyrkerne tok ifra dem. Byer som jødene grunnla og som har stor affeksjonsverdi for jødene. I prinsippet har Palestina rett på egen stat og sine egne byer. Men ikke vestbredden. Historisk jødisk stats område. man må se litt fra begge sider.

Israel okkuperer kun 5 palestinske byer nær Gaza og som palestinerne grunnla. De er: Ashkelon, Ashdod, Ekron, Gezer, Joppa.

Skal to stater eksistere må det være løsningen å gå tilbake til dette Kartet. Resten av landene ble oppløst og ingen har krevd de gjennopprettet.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Tror ikke han var israelittenes fremste symbol akkuratt :whistle:

Vi planlegger å eliminere staten Israel og opprette en palestinsk stat. Vi vil gjøre livet utålelig for jøder ved psykologisk krigføring (terror krig) og befolkningseksplosjon (demografisk kamp). Jøder vil ikke ønske å bo her (Israel), sa Yassir Arafat til arabiske diplomater i Stockholm.

Flott "supermann" du og palestinerne hadde som "helt" Glimti, det sier vel litt om ditt syn på jødene i Israel, eller var du ikke grunnlegene enig i "super symbolet" sitt synspunkt på jødene og Midtøsten konfliken?

...isåfall er det merkelig at du "lovpriste" han!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...