Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Decline: Det hevdes at Israel brukte ulovlige våpen, dette har vi nå kommet fram til at ikke stemmer, ikkesant? Ingen av disse våpentypene er ulovlige, men har for det meste de samme begrensningene som alle andre former for våpen og krigføring. Noen spessielle regler gjelder om man skal bruke brannstiftende ammunisjon (som har brannstifting som hovedfunksjon) , fks. at det ikke skal benyttes innenfor sivile "konsentrasjoner". Da kommer igjen spørsmålet opp, er en krigssone en sivil konsentrasjon, også når man har advart alle sivile om faren og bedt dem dra?

 

Forøvrig har jeg ikke enda sett noen kilder på at fosforgranater el. ble brukt som brannstiftende ammunisjon. Vi har sett bilder, og lest om brannskader, men fortsatt kan jeg ikke komme på å ha sett noe sted at dette ikke var røykgranater eller andre former for "snille" bruksommråder for fosfor.

 

"(b) Incendiary weapons do not include:

(i) Munitions which may have incidental incendiary effects, such as illuminants, tracers, smoke or signalling systems;"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Decline: Det hevdes at Israel brukte ulovlige våpen, dette har vi nå kommet fram til at ikke stemmer, ikkesant? Ingen av disse våpentypene er ulovlige, men har for det meste de samme begrensningene som alle andre former for våpen og krigføring. Noen spessielle regler gjelder om man skal bruke brannstiftende ammunisjon (som har brannstifting som hovedfunksjon) , fks. at det ikke skal benyttes innenfor sivile "konsentrasjoner". Da kommer igjen spørsmålet opp, er en krigssone en sivil konsentrasjon, også når man har advart alle sivile om faren og bedt dem dra?

 

Forøvrig har jeg ikke enda sett noen kilder på at fosforgranater el. ble brukt som brannstiftende ammunisjon. Vi har sett bilder, og lest om brannskader, men fortsatt kan jeg ikke komme på å ha sett noe sted at dette ikke var røykgranater eller andre former for "snille" bruksommråder for fosfor.

 

"(b) Incendiary weapons do not include:

(i) Munitions which may have incidental incendiary effects, such as illuminants, tracers, smoke or signalling systems;"

 

Jeg er enig i at formuleringen i artikkelen er upresis. Våpnene i seg selv er ikke nødvendigvis ulovlige, men det er ulovlig å bruke de i områder med sivil befolkning, slik Israel har gjort. Presisering.

 

Og ja, FN-bygg, gater med folk i, boligblokker osv er områder med sivile konsentrasjoner når det faktisk er endel sivile folk der. Israel bombet jo også bygg hvor de hadde bedt sivile oppholde seg i. I andre tilfelles sperret de inne sivile i husene deres og beskjøt de (samt at personer som forsøkte å rømme ble beskutt).

 

Her er konkrete eksempler fra Gaza-krigen:

 

Human Rights Watch on Sunday accused Israel of firing artillery shells packed with white phosphorus over populated areas of Gaza during recent fighting, including a crowded refugee camp, putting civilians at risk.

http://www.haaretz.com/news/for-the-first-time-gaza-militants-fire-phosphorus-shell-at-israel-1.268126

 

Bruk av fosfor ved FN-skole:

http://www.pbs.org/newshour/bb/middle_east/jan-june09/ceasefire_01-19.html

 

Amnesty said a fact-finding team found "indisputable evidence of the widespread use of white phosphorus" in crowded residential areas of Gaza City and elsewhere in the territory.

"Yesterday, we saw streets and alleyways littered with evidence of the use of white phosphorus, including still-burning wedges and the remnants of the shells and canisters fired by the Israeli army," said Christopher Cobb-Smith, a weapons expert with the Amnesty team in Gaza.

 

'Unusual burns'

The Amnesty group said one of the places worst-affected by white phosphorus was the UN Relief and Works Agency (Unrwa) compound in Gaza City.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7838598.stm

 

Human Rights Watch researchers found shell casings, unexploded white phosphorus canisters, canister liners, and felt wedges from inside the canisters in multiple sites in the Gaza Strip. Researchers saw felt wedges igniting when agitated or exposed to oxygen up to two weeks after they had landed.

(...)

The use of air-burst white phosphorus to destroy houses suspected of having weapons or booby-traps is highly questionable when the IDF possess more effective precision weapons designed to minimize collateral damage, such as the GBU-39, a 250-pound (113 kg) guided bomb.

http://www.hrw.org/en/node/81726/section/4

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi er uenige i at feilbombinger og ukritisk bruk av tyngre våpen er en uting og ett punkt der Israel absolutt kan bli bedre. Men jeg har fortsatt til gode å se at Israel brukte fosforgranatene mot bakkemål. Som artikkelene sier så gikk de i hovedsak av over bakken, tilsvarende hva man har sett på film, og legger ett hvitt dekkende teppe, slik spontanrøyk skal. Jeg skulle gjerne visst med hvilken hensikt fosforgranatene ble brukt

Lenke til kommentar

Når folk ikke vil innse fakta eller er villige til å se ting fra forskjellige perspektiv, er det nyttesløs (..."ape i båt"...) Å se på ting fra Israel sin side er greit, men du får søren meg kunne se ting fra Palestinas side óg!

 

Jeg forstår palestinernes syn bedre enn de fleste. De hater jøder, og mener at de har rett til å opprette sitt eget nazi-land fordi forfedrene deres har bodd i regionen i hundrevis av år.

 

Tatt i betraktning det Israel har gjort siden staten deres ble opprettet, håper jeg de en dag blir knust. Knust sønder og sammen, rett og slett.

 

Ja, venstresiden har det med å ta terroristenes side og motarbeide frie og demokratiske land.

Lenke til kommentar

Ettergivenhet er ikke veien å gå. Israel må si klart ifra at det aldri blir noen tostatsløsning.

 

Fordi?

 

Det er ikke noe som heter palestinsk jord. Jord eies av mennesker, ikke folkegrupper.

 

Jo, det er det.

 

Jeg forstår palestinernes syn bedre enn de fleste. De hater jøder, og mener at de har rett til å opprette sitt eget nazi-land fordi forfedrene deres har bodd i regionen i hundrevis av år.

 

Ja, venstresiden har det med å ta terroristenes side og motarbeide frie og demokratiske land.

 

Kilder?

Lenke til kommentar

Kilder? Haha. Alle vet at venstresiden har det med å angripe frie vestlige demokratier (se på USA-hatet deres), og ta parti med tullinger (Hamas, PLO, Castro, Mao, Hitler, Che Guevara...). Alle vet også at palestinerne er nazister. Jødehater er stort, og Hitlers Mein Kampf er blant de mest solgte bøkene der nede. De ønsker ikke sitt eget land for å få frihet (frihet har de i Israel), men fordi de ikke tåler jøder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rasisten og ekstreministen Avidgor Lieberman har kommet med et nytt lovforslag som gjør det mulig å forby grupper som uttaler seg negativt om Israels militær og bosettningspolitikk. Forslaget har møtt motstand og Jonas Gahr Støre stiller seg svært kritisk til forslaget:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3980026.ece

 

Wow... rett og slett, bare, wow. Lieberman har visst lært litt fra sitt moderland (Sovjet). Skulle vært interessant å sett hva som skjedde om dette kom igjennom.

Lenke til kommentar

Fordi palestinerne har det bra i Israel. Israel er et fritt land. En palestinsk stat vil være styrt av nazi- og Sharia-lover.

 

Feil. Leste et intervju med en palestiner sist de skulle stemme i Israel og han sa at det var akkurat det samme hvem som vant ettersom Israel var en rasiststat hvor bare jødene skulle ha det bra. Den tideligere statsministeren Ehud Olmert innrømmet selv at palestinerne/araberne diskrimineres i arbeidslivet der.

 

Hvordan kan du vite hvordan palestinerne vil styre sitt eget land foresten?

 

Nei. Rettigheter er noe mennesker har. Grupper har ikke rettigheter.

 

Og palestinerne/den palestinske befolkningen er mennesker.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Leste et intervju med en palestiner sist de skulle stemme i Israel og han sa at det var akkurat det samme hvem som vant ettersom Israel var en rasiststat hvor bare jødene skulle ha det bra.

 

Likevel velger han å bli boende i Israel. Hvorfor, mon tro? Kan det være at han faktisk har det bedre i Israel enn i Iran/Syria/Saudi-Arabia/Sudan og andre land som styres på muslimsk vis?

 

Hvordan kan du vite hvordan palestinerne vil styre sitt eget land foresten?

 

Det er bare å se på hvem de valgte til å styre seg, og observere hvordan andre muslimske land blir styrt.

 

Og palestinerne/den palestinske befolkningen er mennesker.

 

Men de har ikke rettigheter som gruppe.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det afrikansk-dominerte sør, har varslet at om de løsriver seg, utelukker de ikke anerkjennelse av Israel.

 

Hyggelig, jeg håper dette landet får i stand en grunnlov som sikrer innbyggernes frihet, slik at de kan få en blomstrende økonomi og bli et foregangsland i regionen.

 

Hvis de vil ha ekstra problemer så er det bare å anerkjenne Israel.

 

Jeg tror ikke det er det beste sjakktrekket, nei.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Enig der. Det vil derimot være glimrende å anerkjenne både Palestina og Israel!

 

Palestina er anerkjent av ?, Israel er anerkjent av de fleste -?

 

Gå heller for det som er mulig akkurat nå, kanskje!?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...