Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her skal jeg komme med litt israels-kritikk.

 

De palestinske selvmordsbomberne i Israel er en klar krigserklæring,og Israel burde svare med å gå til krig mot angriperen, som er det palestinske folk under ledelse av bestemte terrororganisasjoner. Meningsmålinger viser at det klare flertallet av palestinerne støtter terroristangrepene på Israel. Israel burde okkupere hele området hvor det palestinske folk befinner seg, etablere full kontroll over befolkningen, avvæpne den, og ta all makt og prestisje fra de politiske og militære lederen, slik de allierte gjorde med Tyskland og Japan.

 

Hva gjør de i stedet? Forsøker seg på fredsavtaler gang på gang! Fredsavtaler er noe man inngår ETTER en krig. Israel forstår ikke dette. Før man inngår en fredsavtale må man knuse fienden.

 

Hva skulle man vinne på dette? Hva prestisje anngår er jo dette noe Palestinerne og de andre arabiske landene som har kriget mot Israel, mistet for lenge siden. Deres militære kapasiteter og stridsevne har jo blitt gjort til latter gjennom årene med krig og å ta fra Palestinerne den siste rest av verdighet vil ganske sikkert bare gjøre det hele enda værre og skape mer ekstremisme. Dessuten kan du jo se for deg tapene på Israelsk side ved å ha en stor styrke stående i fiendtlig ommråde over tid.

 

Jeg tror den beste veien til fred for Israel er å hjelpe til å bygge opp heller enn å eskalere kampene. Man kan selvfølgelig diskutere om de har "rett" til å gå til anngrep og ha blokkade osv. men at dette er noe som tjener dem selv i det lange løp tviler jeg sterkt på. Man har kriget såppas lenge at jeg tror man burde prøve noe annet snart.

Lenke til kommentar

Du mener de burde, for å bruke dine egne ord, knuse Palestina for så å inngå en fredsavtale?

 

Ja. Lær av historien (Tyskland, Japan, de amerikanske sørstatene...)

 

Ok. Nå skjønner jeg hvorfor det fremdeles er krig i verden, for å si det sånn. Stakkarslig tankegang synes jeg, rett og slett! Forøvrig er jeg delvis enig med herzeleid, de er nødt til å prøve noe nytt. Selv om ingen, bortsett fra Israel selv vet hva de vil oppnå med dette... og om det stopper med Palestina eller ei.

 

Edit: Håper ikke det skjer en fysisk krig mellom Iran og Israel.. da bryter helvete løs, for å si det mildt.

Endret av Montana298
Lenke til kommentar

På hvilken måte har islamister startet dette?

 

Islamistene har i flere tiår terrorisert vestlige mål, motivert av sitt anti-vvestlige hat og anti-frihetlige verdier. Islamistene ønsker å utslette staten Israel, det har de ingen rett til. Det er på tide at folk som du innser at Vesten er den islamistiske verden moralsk overlegen.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar

Og der tror jeg diskusjen stopper for min del. Lær deg først historie før du kommer med slike kommentarer :)

 

Når du har gjort det, kan du og jeg ha en saklig diskusjon. Inntil da - ikke kom med flere slike enkle, usaklige kommentarer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vesten er den islamistiske verden moralsk overlegen.

 

Hvilken moral?

 

La oss si at jeg stiller meg opp på gaten og hyler ut: Allah er stor/god/vestens frelse osv.

 

Det samler seg 10 personer rundt meg. tre av disse stikker av kjapt, fire stykker kjefter tilbake og sier jeg tar feil, mens de resterende tre personer klapper i hendene og er helt enig med budskapet.

 

Hvem av disse ti personene tar feil?

Lenke til kommentar

Og der tror jeg diskusjen stopper for min del. Lær deg først historie før du kommer med slike kommentarer

 

Dette er en svært vanlig diskusjon når man møter overmakten i en diskusjon. Du bør heve deg over slike personangrep og heller komme med et saklig argument dersom du mener at jeg tar feil. Jeg tror ikke du vil klare det, jeg er nemlig mer dreven i historien enn de fleste.

Lenke til kommentar

Fem Israelske soldater skadet etter de ble beskutt av militante palestinere som la ut eksplosiver ved grensen Israel-Gaza.

 

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/five-idf-soldiers-wounded-in-firefight-on-gaza-border-1.335826

Kanskje en ide å lese hva det står i artikkelen?

 

"IDF soldier killed, 4 wounded from friendly fire near Gaza border"

 

De ble nemlig skutt av sine egne...

 

Men dette var ikke opplyst igår, igår stod det at de ble skadet i "firefight" på grensen mot gaza der Palestinere la ut eksplosiver.

 

Igår, da jeg leste den stod det at 5 var skadet, men nå er det endret til 4 skadet og 1 drept. Nesten hele artikkelen er endret etter igår, selv om det står at den ble endret samme minutt som den ble lagt ut igår.

 

De har vel laget en hel ny artikkel på samme adresse, bildet er ogsp forandret.

Lenke til kommentar

Utifra måten du skriver på, tror jeg ikke det. Og det var ikke ment som personangrep i det hele tatt; heller en seriøs kommentar du burde tenke litt over. Å komme med fakta og konklusjoner bygger man diskusjon rundt, ikke usaklige, personlige meninger. Ikke misforstå - jeg er glad det finnes mennesker som engasjerer seg - men på et punkt blir det bare for dumt å kaste ut kommentarer uten noen som helst form for fakta.

 

Og siden du er så dreven i historie, kan du fortelle meg hvordan islamistene har skylden i dette?

 

Edit: Israel har rett til å forsvare seg, ikke angripe. AKKURAT samme gjelder Palestina ;)

Endret av Montana298
Lenke til kommentar

Å komme med fakta og konklusjoner bygger man diskusjon rundt, ikke usaklige, personlige meninger. I

 

Det er et faktum at Tyskland (WWII), Japan og sørstatene har oppført seg bra etter at de ble knust. Det er et faktum at Tyskland(WWI), Irak og islamistene ikke oppførte seg bra etter at de ble møtt med dialog, fredsavtaler og ettergivenhet.

 

Og siden du er så dreven i historie, kan du fortelle meg hvordan islamistene har skylden i dette?

 

De har gjennomført en rekke terrorangrep på vestlige mål.

 

Israel har rett til å forsvare seg mot fienden som angriper dem.

 

Og f.eks Iran har aldri angrepet Israel.

 

Jo, Iran støtter terror og har åpenlyst uttalt at de ønsker å slette Israel fra kartet. Dette må tolkes som en krigserklæring, og den bør besvares.

Lenke til kommentar

@ ape i båt: Det står også i Toraen at Israel skal ha alt land som strekker seg til Eufrat og Tigris, er det en krigserklæring fra jødene?

 

Og du sier at islamister har angrepet vestlige mål? Gratulerer, du har korrekt. Det du også bør vite, er hvor mange Israel har angrepet og drept i løpet av sin korte tid som en offisiell stat. DU, min venn, tror jeg ikke er så drevet i historie som du skal ha det til :)

Endret av Montana298
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...