Gå til innhold

På tide å støtte Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

JaffaJaffa, hva babler du om? Les hva jeg skrev da:

"Haifa, som tidligere var palestinsk, før det ble etnisk rensket ja"

 

Selvsagt vet jeg at Haifa i dag er okkupert og overtatt av Israel, det var ikke det kommentaren min dreide seg om i det hele tatt.

 

Hva gjelder de andre spørsmålene skal jeg komme tilbake til de (tross alt julaften-natt nå), men grunnen til at jeg ikke svarte på de, var fordi de ikke var rettet mot meg da de ble skrevet først. Følg med i debatten du.

Lenke til kommentar

JaffaJaffa, hva babler du om? Les hva jeg skrev da:

"Haifa, som tidligere var palestinsk, før det ble etnisk rensket ja"

 

Selvsagt vet jeg at Haifa i dag er okkupert og overtatt av Israel, det var ikke det kommentaren min dreide seg om i det hele tatt.

 

Hva gjelder de andre spørsmålene skal jeg komme tilbake til de (tross alt julaften-natt nå), men grunnen til at jeg ikke svarte på de, var fordi de ikke var rettet mot meg da de ble skrevet først. Følg med i debatten du.

 

Hvordan kan du si at Haifa blir okkupert av Israel når den er med i områdene Israel fikk i 1948?

 

Og når du først svarer på et innlegg kan du jo kansje prøve å svare på mer enn den ene lille tingen?

Lenke til kommentar

I denne diskusjonen må vi velge mellom det å diskutere krigen(døde sivile, brutalitet, metoder, konsekvenser) eller å diskutere landene og hva de står for, hvordan landet er og hva de gjør for fred eller ikke.

 

Alle her vet godt at krigen ikke medfører noe godt for sivile, at det er brutalt og ille. Lite vits å skrive om egentlig. Begge sider kriger så brutalt de kan. Israel skyter all motstand og Palestina sloss i kvinneklær og fra skoler, sykehus osv.

 

Det er deres taktikk, det er fakta. Alle vet det. Det er lite vits å diskutere hvem som er verst. De er i krig! KRIG! Det gjelder å være verst(noen generelle unntak)

 

Etter hva jeg vet så vil Hamas ikke stoppe helt før jødene trekker seg helt tilbake til sitt opprinnelige land og finner seg ikke i noen krav om mer. De vil også som et bedre alternativ se alle jøder dø og at staten Israel dør ut.

 

Israel vil ha slutt på rakettskyting, selvmordsbombere og terror i landet sitt og finner seg heller ikke i noe fred uten at disse krav innfris.

 

Det er vel derfor de kriger så jævlig

Lenke til kommentar

Måten man kriger på har veldig mye å si. Måten ett land kriger på vil i mange tilfeller speile landet og avgjøre om det de gjør er ligitimt eller ikke. Du kan simpelthen ikke diskutere landet uten å diskutere hvordan de opptrer i strdi. I allefall ikke når det landet er i strid såppas mye som Israel er.

 

Legger forøvrig merke til at enkelte her ønsker å ha debatten på ett såppas voksent nivå at man demonstrativt skriver Israel med liten i. Synes kanskje det blir litt lavmål, noen uenige?

Lenke til kommentar

Poenget var mer at vi må bestemme oss for hva vi skal diskutere.

 

Det med "måten vi et land kriger på..." var bare min mening om at det trengs ikke diskuteres her egentlig.

 

 

Det med liten i er vel ikke viktig. Skriver selv konsekvent gud med liten g fordi jeg mener hele opplegget er teit :)

 

Er noen enig i at ingen av landene vil innfri hverandres krav for fred? (De jeg listet opp)

Lenke til kommentar

Merk dere Vaios hatefulle utsagn. De 50-60.000 palestinerne som bodde i byen fortjente å bli rensket ut av hjemstedene sine fordi "Haifa tilhører israelittene". God jul til deg.

Merk dere Decline manglende kunnskap og anklager andre til å være "ond" på grunnlag av det. Komisk nok krever han andre å "lese" historie, mens han selv er blindet av propaganda.

 

Tydligvis har han ikke peiling på hva en Israelitt er.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Ecuador anerkjenner Palestina som uavhengig stat:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10012930

 

Glimrende julegave til det palestinske folket! :thumbup::thumbs:

Det er et godt skritt mot fred. Det israelske folket reflekterer lignende sentiment.

Ved å anerkjenner Palestina som ett land, vil det internasjonale samfunnet pålegge dem et større ansvar. Nå må det palestinske folket vokse fra løs-unger mentaliteten, som vil sprenge alt og alle i luften, til et ansvarbevisst land som jobber for fred.

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Palestinerne har vokst fra den mentaliteten for årevis siden så nå er det på tide at israelerne gjør det samme! Forlvrig protesterte Israel da Norge gav grønt lys for palestinsk ambassade så det er tydelig at Israel ikke ønsker at Palestina skal bli anekrjennt og at det palestinske folket skal få et større annsvar. Hva synes du om det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk dere Decline manglende kunnskap og anklager andre til å være "ond" på grunnlag av det. Komisk nok krever han andre å "lese" historie, mens han selv er blindet av propaganda.

 

Tydligvis har han ikke peiling på hva en Israelitt er.

 

Om dere med "israelitt" henviser til eldre historie er dere nok hakket mer kunnskapsløse enn meg. Det israelske riket vokste fram gjennom erobringskriger i det eldre Canaan-området, som besto av ulike folkegrupper. Senere har flere andre riker overtatt. Det er overhodet INGEN ting som tilsier at de som levde under det israelske riket I DAG skulle ha mer RETT på dette området enn noen andre. Det blir rett og slett absurd, og det fins INGEN logiske argumenter for å hevde noe slikt. Med mindre man ser på jødiske personer som rasemessige overlegne, biblikalsk overlegne, eller noe lignende da. Men det gjør dere vel ikke?

Lenke til kommentar

Merk dere Vaios hatefulle utsagn. De 50-60.000 palestinerne som bodde i byen fortjente å bli rensket ut av hjemstedene sine fordi "Haifa tilhører israelittene". God jul til deg.

 

Jada, virkelig hatefullt å si at Haifa tilhører Israel. :roll:

 

Hva syns de om de Jøde-frie sonene som det palestinske selvstyret har opprettet? Kan du svare på det decline? Du unngår nesten alt Germy skrev lengre oppe, kan du svare på hva du syns om de dirkete jøder-forbudt sonene palestinerne har laget? Er det rasistisk?

 

Hvorfor sitter det arabere i knesset?

Hvorfor har arabere lik stemmerett som jøder i Israel?

 

Og hva syns du om meningsmålingen senter for palestinske studier i Nablus gjorde i 1999, der de kom frem til dette: Palestinerne på Vestbredden og Gaza mener at Israel er et mer demokratisk samfunn enn USA og Storbritana".

 

Er det ikke en idé å høre på mer enn propagandaen til palestinakomiteen og Rød ungdom før du kritiserer Israel, og heller finner ut hvordan situasjonen er? Og kansje du skal høre på Israelerne også og ikke se på situasjonen fra kun én side?

 

Og du Decline: Har du vært i Midtøsten? Israel eller vestbredden f.eks?

 

Du sier du skal svare på dette Decline, så værsågod. svar da. :roll:

Endret av Medlem-205774
Lenke til kommentar

Jada, virkelig hatefullt å si at Haifa tilhører Israel. :roll:

 

Det var ikke det jeg skrev om nei. Alle vet at Haifa *i dag* tilhører Israel. Men det etter å ha etnisk rensket 50-60.000 palestinere som utgjorde den KLARE majoriteten i byen.

 

Hva syns de om de Jøde-frie sonene som det palestinske selvstyret har opprettet? Kan du svare på det decline? Du unngår nesten alt Germy skrev lengre oppe, kan du svare på hva du syns om de dirkete jøder-forbudt sonene palestinerne har laget? Er det rasistisk?

 

Det palestinske selvstyret ved PLO er grunnlagt på en antirasistisk politikk som anerkjenner palestinske jøders likerett til å bo i palestinske byer og landsbyer. At israelske jøder ikke ønsker å bo i palestinske byer er logisk, det betyr ikke at det har blitt opprettet "jøde-frie soner" som du kaller det.

 

Jerusalem-jøde valgt inn i Fatahs styrende organ: http://www.haaretz.com/news/jerusalem-born-jew-elected-to-fatah-revolutionary-council-1.282046

 

Hvorfor sitter det arabere i knesset?

Hvorfor har arabere lik stemmerett som jøder i Israel?

 

Palestinerne utgjør 20% i landet. De har aldri vært en del av noen koalisjonsregjering, de blir konsekvent holdt utenfor. Ved sist valg ble flere palestinske partier nektet deltakelse. Palestinske representanter blir stadig utsatt for rasistisk hets i Knesset, og ho som var med på Mavi Marmara har blitt fratatt flere rettigheter som representant. Dette viser at palestina-arabernes deltakelse i Knesset først og fremst er et spill for galleriet.

 

Og hva syns du om meningsmålingen senter for palestinske studier i Nablus gjorde i 1999, der de kom frem til dette: Palestinerne på Vestbredden og Gaza mener at Israel er et mer demokratisk samfunn enn USA og Storbritana".

 

Jeg har hørt flere israelvenner snakke om denne, men skulle gjerne sett tallene bak denne. Så om du har en link eller referanse til tittelen på meningsmålingen, tar jeg gjerne imot det. Men på generelt grunnlag er det jo ikke noe nytt at palestinere ser på USA og Storbritannia med heller negative øyne.

 

Er det ikke en idé å høre på mer enn propagandaen til palestinakomiteen og Rød ungdom før du kritiserer Israel, og heller finner ut hvordan situasjonen er? Og kansje du skal høre på Israelerne også og ikke se på situasjonen fra kun én side?

 

Jeg hører på mange israelere, men først og fremst israelere som er anti-sionister eller i det minste støtter palestinernes menneskerettigheter og rett til egen stat.

 

Og du Decline: Har du vært i Midtøsten? Israel eller vestbredden f.eks?

 

Dette har du spurt meg om før (tror det var deg ihvertfall), det er ingen vits i å bruke det som hersketeknikk nok en gang.

 

Du sier du skal svare på dette Decline, så værsågod. svar da. :roll:

 

Ja det var liksom det jeg holdt på med da, ro ned litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si at Haifa blir okkupert av Israel når den er med i områdene Israel fikk i 1948?

 

Jeg bare refererer historien - Haifa ble etnisk rensket av israelske styrker, 50-60.000 palestinere ble "kastet på havet" (dvs presset ut mot havet, slik at de måtte flykte i båter, men i kaoset var det også mange som druknet).

 

Og når du først svarer på et innlegg kan du jo kansje prøve å svare på mer enn den ene lille tingen?

 

Har aldri hørt om at det var noen regel mot å kommentere deler av et innlegg.

Lenke til kommentar

1. Jeg lurte på hvordan du kan kalle Haifa okkupert av Israel når det ble gitt til Israel i 1948.

 

2. Hvorfor var det FLERE steder jeg skulle der ikke jøder fikk komme inn. For eksempel i Bethlehem, der måtte flere av de jeg holdt meg med bli igjen i Israel - fordi det var forbudt for jøder.

Overser du dette med vilje eller er du bare uvitende om dette?

 

3. Hvor mange jødiske partier finner du i Syria, Iran eller noe annet arabisk land? Jeg vet at dette ikke er palestinerne som gjør, men det viser hvor mye mer demokratisk Israel er i gorhold til de andre. At ikke de palestinske partiene blir valgt er jo ikke Israel sin skyld, det er frie valg og ingen tvinger dem til å velge noen bestemte.

 

4. ... :roll:

 

5. Så hvis du skal høre på noen om situasjonen der nede så må de være anti-Israelsk for at du skal høre på de? Jeg spør om du ser saken fra vanlige Israelere sin side og hvordan de ser på situasjonen. Og når sa Israel i sist at de aldri ville ha noen palestinsk stat?

 

6. Jeg bare lurer på om du har vært der nede selv eller bare hører på det folk fra palestinakomiteen her i Norge forteller deg? Det er ikke en hersketeknikki det hele tatt, jeg lurer på en liten ting som også kan være avgjørende for diskusjonen. Kansje du hadde andre opplevelser der du var enn det jeg hadde?

Lenke til kommentar

I denne diskusjonen må vi velge mellom det å diskutere krigen(døde sivile, brutalitet, metoder, konsekvenser) eller å diskutere landene og hva de står for, hvordan landet er og hva de gjør for fred eller ikke.

 

Alle her vet godt at krigen ikke medfører noe godt for sivile, at det er brutalt og ille. Lite vits å skrive om egentlig. Begge sider kriger så brutalt de kan. Israel skyter all motstand og Palestina sloss i kvinneklær og fra skoler, sykehus osv.

 

Nei, dette er ikke gjennomgående trekk ved motstandskampen. Palestinere sloss ved:

- Fredelige boikott-kampanjer og lignende

- Væpna motstand mot israelske styrker som invaderer Gaza

- Palestinere som har fredelige demonstrasjoner, eller i verste fall kaster stein mot bevæpna soldater som skyter de

- Motstandsgrupper i Gaza som skyter raketter mot Israelske byer som tidligere var palestinske, som Sderot. F.eks Islamsk Jihad (i og med at Hamas har stoppet sine rakettangrep). Dette skjer som oftest ved at de setter opp raketter uti ødemarka ved grensa til Israel.

 

Å late som om palestinere til daglig løper rundt i kvinneklær og skyter fra skoler og sykehus, er enten løgn eller uvitenhet. Skal ikke spekulere i hvilken av de to som gjelder i ditt tilfelle.

 

 

Det er deres taktikk, det er fakta. Alle vet det. Det er lite vits å diskutere hvem som er verst. De er i krig! KRIG! Det gjelder å være verst(noen generelle unntak)

 

Nei, det er ikke deres taktikk. Som vist er regelen helt andre kampformer. Og dette vet jeg fordi jeg følger med daglig på palestinske og israelske nyhetssider som refererer angrepene som foregår. Og jo, det er et viktig poeng hvilke metoder som brukes, da sett oppimot hvem ofrene av disse metodene er. Israelske bombinger og droneangrep fører ofte til at unødvendig mange sivile dør, deres bruk av fosfor og andre kontroversielle stoffer i ammunisjon er høyst kritikkverdige. Det samme er bombingene av sykehus, skoler, moskeer, FN-bygg, journalistiske bygg, infrastruktur, hjem, markeder osv. Man kan spare egne soldatliv ved å heller bombe enn å sende inn styrker, men det går alltid på bekostning av de sivile.

 

 

Etter hva jeg vet så vil Hamas ikke stoppe helt før jødene trekker seg helt tilbake til sitt opprinnelige land og finner seg ikke i noen krav om mer. De vil også som et bedre alternativ se alle jøder dø og at staten Israel dør ut.

 

Hamas har i dag erklært en ensidig våpenhvile med okkupanten Israel, og har tilbudt seg å akseptere en tostatsløsning etter 1967-grensene om det palestinske folket i en folkeavstemning støtter dette. Dermed blir propagandaen din feilaktig.

 

Israel vil ha slutt på rakettskyting, selvmordsbombere og terror i landet sitt og finner seg heller ikke i noe fred uten at disse krav innfris.

 

Palestinerne vil alltid gjøre motstand så lenge de blir okkupert, undertrykt, drept, massakrert, og innestengt i fengslet Gaza.

 

Det er vel derfor de kriger så jævlig

 

Israel kriger så jævlig fordi de vil ta motet og håpet fra palestinerne. Slik har de alltid tenkt, det er ikke noe nytt, og det er noe deres ledere er bevisste om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...