Medlem-205774 Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Så ser vi hvordan minoriteter eller andre religiøse grupper enn den staten er underlgat blir behandlet i andre land. Israel er et av verdens beste for minoriteter å leve i. Kristne drept i Irak. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10042181 Endret 1. november 2010 av Medlem-205774 2 Lenke til kommentar
Nonzchi Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Du kommer ikke utenom at hvis Israel gir tilbake disse strategisk viktige områdene setter Israel seg selv i en mindre sikker situasjon, der det er vanskeligere for Israel å forsvare seg selv. Og dermed blir det nok flere kriger, som i 48, der Israel må gjøre alt for å overleve. I 1967 mente israelske sikkerhetseksperter at en okkupasjon av Vestbredden ikke var i Israels interesse. Israelsk kontroll av en fientlig befolkning ville forverre Israels egen sikkerhet. Yehoshafat Harkabi beskrev situasjonen flere år senere som "a choice between bad and worse". "Giving up the West Bank would be bad. To keep it is worse". Jeg tar det som en selvfølge, at en fredsavtale som inkluderer israelsk tilbaketrekning til grensene fra 1967 vil forbedre sikkerheten til sivile israelere (jfr. Arab Peace Initiative). Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) I 1967 mente israelske sikkerhetseksperter at en okkupasjon av Vestbredden ikke var i Israels interesse. Israelsk kontroll av en fientlig befolkning ville forverre Israels egen sikkerhet. Yehoshafat Harkabi beskrev situasjonen flere år senere som "a choice between bad and worse". "Giving up the West Bank would be bad. To keep it is worse". Jeg tar det som en selvfølge, at en fredsavtale som inkluderer israelsk tilbaketrekning til grensene fra 1967 vil forbedre sikkerheten til sivile israelere (jfr. Arab Peace Initiative). Exactly. Det er grunnen til at Netanyahu krever følgende i en avtale: - Grensene skal være fastsatt - Palestinerne må anerkjenne Israel som en jødisk stat - Alle krav må gjøres opp. Palestinerne kan ikke komme 1 år etterpå og kreve nye landområder Endret 1. november 2010 av Drogin 2 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Jeg trodde da Israel fremstilte seg selv som en del av Vesten, hvorfor er dere da så oppsatte på å sammenligne Israel med arabiske teokratier heller enn vestlige demokratier? Har det noe å gjøre med hvilken standard dere bruker? Og hva sier så det? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Israel har uverdige krav, som det rasistiske kravet om å anerkjenne Israel som en jødisk stat, noe som innebærer å formelt anerkjenne at palestinerne i Israel er annenrangs borgere og fremmedelementer. Kravene er klare, og er nedfelt i en rekke FN-resolusjoner som baserer seg på 1967-grensene og flyktningenes returrett. Israel nekter å godkjenne denne flertallsposisjonen, og truer palestinerne med krig om de forsøker å få støtte i FN til opprettelsen av staten de har rett på, og som har vært vedtatt opprettet tidligere. Kun en ekte israelvenn kan vel kalle noe slikt rimelig. Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) Jeg trodde da Israel fremstilte seg selv som en del av Vesten, hvorfor er dere da så oppsatte på å sammenligne Israel med arabiske teokratier heller enn vestlige demokratier? Har det noe å gjøre med hvilken standard dere bruker? Og hva sier så det? Palestinerne på Vestbredden og Gaza mener at Israel er et mer demokratisk samfunn enn USA og Storbritania. - Meningsmåling fra "Senter for palestinske meningsmålinger i Nablus", 1999. Link Her Eller her Fant ikke noen bedre eller mer pålitelige kilder, desverre. Som Virkelig kunne bekreftet det, men du får nå se Endret 1. november 2010 av Medlem-205774 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Palestinerne på Vestbredden og Gaza mener at Israel er et mer demokratisk samfunn enn USA og Storbritania. - Meningsmåling fra "Senter for palestinske meningsmålinger i Nablus", 1999. Jeg finner ikke denne, har du link? Forøvrig ser jeg ikke helt relevansen i hva palestinere i Gaza eller på Vestbredden mener om demokratiet i Israel - de er ikke en del av det. Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Se innlegg over. har redigert. Lenke til kommentar
Nonzchi Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 (endret) I 1967 mente israelske sikkerhetseksperter at en okkupasjon av Vestbredden ikke var i Israels interesse. Israelsk kontroll av en fientlig befolkning ville forverre Israels egen sikkerhet. Yehoshafat Harkabi beskrev situasjonen flere år senere som "a choice between bad and worse". "Giving up the West Bank would be bad. To keep it is worse". Jeg tar det som en selvfølge, at en fredsavtale som inkluderer israelsk tilbaketrekning til grensene fra 1967 vil forbedre sikkerheten til sivile israelere (jfr. Arab Peace Initiative). Exactly. Det er grunnen til at Netanyahu krever følgende i en avtale: - Grensene skal være fastsatt - Palestinerne må anerkjenne Israel som en jødisk stat - Alle krav må gjøres opp. Palestinerne kan ikke komme 1 år etterpå og kreve nye landområder Israel valgte å ikke følge det sikkerhetsekspertene presenterte i 1967, og startet på midten av 70-tallet med en lang tradisjon der en tilbaketrekning til 67 grensene konsekvent blir avvist. Nå er jeg ikke en ekspert på hva Netanyahu krever, men etter det jeg har forstått ønsker han heller ikke å trekke seg tilbake til grensene fra 1967 (han vil ikke engang bruke det som utgangspunkt i evt. forhandlinger). Endret 1. november 2010 av Nonzchi Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 I 1967 mente israelske sikkerhetseksperter at en okkupasjon av Vestbredden ikke var i Israels interesse. Israelsk kontroll av en fientlig befolkning ville forverre Israels egen sikkerhet. Yehoshafat Harkabi beskrev situasjonen flere år senere som "a choice between bad and worse". "Giving up the West Bank would be bad. To keep it is worse". Jeg tar det som en selvfølge, at en fredsavtale som inkluderer israelsk tilbaketrekning til grensene fra 1967 vil forbedre sikkerheten til sivile israelere (jfr. Arab Peace Initiative). Exactly. Det er grunnen til at Netanyahu krever følgende i en avtale: - Grensene skal være fastsatt - Palestinerne må anerkjenne Israel som en jødisk stat - Alle krav må gjøres opp. Palestinerne kan ikke komme 1 år etterpå og kreve nye landområder Israel valgte å ikke følge det sikkerhetsekspertene presenterte i 1967, og startet på midten av 70-tallet med en lang tradisjon der en tilbaketrekning til 67 grensene konsekvent blir avvist. Nå er jeg ikke en ekspert på hva Netanyahu krever, men etter det jeg har forstått ønsker han heller ikke å trekke seg tilbake til grensene fra 1967 (han vil ikke engang bruke det som utgangspunkt i evt. forhandlinger). Netanyahu mener en tilbaketrekning til 1967-grensene, bør skje i forbindelse med den endelige avtalen med palestinerne. Men Netanyahu er villig til å trekke seg tilbake til 1967-grensene, om det betyr fred med palestinerne. Når det gjelder spørsmålet om å "okkupere" eller "ikke okkupere", så er jo Gaza-stripen et veldig illustrativt eksempel på hva som kan skje dersom Israel trekker seg ut uten å kreve at palestinerne skal gå med på fred. 1 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Ingenting av det Netanyahu har sagt det siste året tyder på at han er villig til å inngå noen fredsavtale etter 1967-grensene (noe tilogmed Hamas er villig til). Tvert imot har han ikke engang vilje til å stoppe utbyggingen av koloniene på Vestbredden og den etniske renskingen av Øst-Jerusalem. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Ingenting av det Netanyahu har sagt det siste året tyder på at han er villig til å inngå noen fredsavtale etter 1967-grensene (noe tilogmed Hamas er villig til). Tvert imot har han ikke engang vilje til å stoppe utbyggingen av koloniene på Vestbredden og den etniske renskingen av Øst-Jerusalem. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3917248,00.html http://www.haaretz.com/news/netanyahu-s-peace-intentions-may-surprise-abbas-1.262421 Palestinerne krever at Israel oppfyller krav FØR forhandlingene begynner. Det går ikke Netanyahu med på, han vil ha fredsforhandlinger uten at noen av partene krever noe ytterligere av hverandre som premiss for å forhandle om fred. 1 Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3917248,00.html http://www.haaretz.com/news/netanyahu-s-peace-intentions-may-surprise-abbas-1.262421 Palestinerne krever at Israel oppfyller krav FØR forhandlingene begynner. Det går ikke Netanyahu med på, han vil ha fredsforhandlinger uten at noen av partene krever noe ytterligere av hverandre som premiss for å forhandle om fred. Selvfølgelig må Israel stoppe den videre koloniseringa før man kan snakke om redelige fredsforhandlinger! Det er et selvfølge, om målet faktisk er at Israel skal trekke seg ut av de okkuperte territoriene! Men disse artiklene du drar fram viser jo ingen ønsker eller vilje til å gjøre dette. Netanyahu sier "I am prepared to take risks", men vi ser INGEN ting av dette i praksis. Som vanlig er det bare ord fra den kanten. Også USA har presset på hardt for at Israel skal fortsette byggestansen i koloniene på Vestbredden, det blir det altså ikke noe av, fordi Netanyahu ikke har hverken vilje eller ønske om å trekke seg tilbake til 1967-grensene. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Her er den faktiske situasjonen nå: http://mondoweiss.net/2010/11/israeli-construction-boom-across-the-west-bank-while-settlers-rampage-in-nablus-and-salfit.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 1. november 2010 Del Skrevet 1. november 2010 Selvfølgelig må Israel stoppe den videre koloniseringa før man kan snakke om redelige fredsforhandlinger! Hvem taper på at fredsforhandlingene ikke kommer noen vei? Palestinerne. Det er et selvfølge, om målet faktisk er at Israel skal trekke seg ut av de okkuperte territoriene! Men disse artiklene du drar fram viser jo ingen ønsker eller vilje til å gjøre dette. Netanyahu sier "I am prepared to take risks", men vi ser INGEN ting av dette i praksis. Virkelig? Utbyggingen er en av disse riskene, krigen var en av riskene, blokaden var en risk. Han har gjort mer siden han ble valgt inn enn hva Norge har gjort de siste 50 årene. Som vanlig er det bare ord fra den kanten. Også USA har presset på hardt for at Israel skal fortsette byggestansen i koloniene på Vestbredden, det blir det altså ikke noe av, fordi Netanyahu ikke har hverken vilje eller ønske om å trekke seg tilbake til 1967-grensene. Tja, og fra palestinernes side er det bare "forlating av samtaler"? Personlig håper jeg Netanyahu fortsetter utbyggingen uansett hva vesten sier til ham. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Palestinske fanger mishandles: http://www.dagbladet.no/2010/11/02/nyheter/utenriks/palestina/gaza/israel/14104732/ http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10042279 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Litt counterconstructive å bare slenge ut linker uten videre. La oss heller debattere saken, eller evt. komme med synspunkter på de sakene dere poster. Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Se første post på denne siden Tofagerl Men Glmti bruker vel bare disse innleggene for å informere oss, selv om det er et diskusjonsforum så ser jeg ikke noe galt i det. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 Som jeg sa for en liten stund tilbake: Denne tråden har absolutt nådd lavmål akkurat som med de tideligere trådene vi har hatt om saken! Folk kommer med idiotiske utsagn og kallenavn, latterlige ironier og håpløst oppgulp som kun er å vente i en debatt mellom 4-5åringer. Slik var det iallefall sist jeg var noe aktivt innom her. Da den forrige tråden under hovedkategorien ble stengt skrev tom waits for alice at han skulle opprette en tråd under Tilbakemeldinger der det skulle diskuteres hvordan vi skulle føre midtøstendebatten videre og at det ikke var noe poeng i å opprette nye tråder om det før da fordi de også ville bli stengt. Forståelig ettersom det var den trdeje tråden på rad om Midtøsten som gikk til helvette! Desverre har dette blitt stadig forsinket og som jeg sa sist så har jeg liten interesse av dette før den tråden er opprettet og vi har diskutert hvordan vi skal få til en sakelig midtøstentråd nettopp fordi den tråden med det nivået som har vært her i det siste ikke lenger er verdt å være med i! Så ja, jeg kommer fortsatt med artikkler om dette siden temaet absolutt interesserer meg, men inntil det er en seriøs diskusjon så har jeg ingen interesse av å delta aktivt! Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. november 2010 Del Skrevet 2. november 2010 http://www.youtube.com/watch?v=oAEa41t7eFE&feature=sub Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg