Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Gjør vi det?

Ja.

Første link: Viser tall fra 2006, hvor de palestinske territoriene (Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem antar jeg) havner på 85.plass, noe som ikke er særlig bra.

Andre link: Også fra 2006, men her er ikke de palestinske territoriene med i rapporten eller oversikten i det hele tatt, hverken på godt eller vondt. Så hva var poenget ditt?

Tredje link: Her burde vel de palestinske territoriene klart vært med, og i øvre del av lista. Ifølge FNs tall for 2009 har Gaza 61% food insecurity (de seneste tallene). At de da ikke er med på lista har nok formelle årsaker.

Fjerde link: Har du i det heletatt lest denne? Første halvdel av artikkelen er stortsett om hvor ille det står til i Gaza. Her står det blant annet:

The restriction on internal movements is contributing to the collapse of an already fragile economy and is threatening the population's food security. In 2009, WFP estimated an average food insecurity level of 25 percent throughout the West Bank and 80 percent in the Israeli-controlled Area C, the largest administrative area of the West Bank.

Siste del handler om FNs forsøk på å få igjennom nødhjelp til befolkningen, noe vi alle kjenner til.

Femte link: Her finner jeg bl.a at Gaza er på 186. plass ift arbeidsledighet (40%), at fattigdommen er på 70%, inflasjonsmessig på 189.plass (10%), 1 million interne flyktninger osv. Hva skulle dette vise?

Sjette link: Ikke noe nytt her. Gaza er ingen ørken. Det fins butikker, det fins biler. Det er ingen motsetning mellom eksistensen av disse, og tallene fra FN og andre som viser nøden blant befolkningen. Med så høy fattigdom og arbeidsledighet har nemlig de færreste råd til det som smugles inn gjennom tunnelene, og må i beste fall kjøpe importert basismat som har stått på grensa og råtnet.

Unnskyld oss, det er vanskelig å tror på dine rabiate påstander nå WFP, FN, CIA og dvs. indexer rapporterer noe helt annet.

Du har fremdeles ikke vist at disse har rapportert noe annet! Tvert imot motsier linkene dine påstandene dine! FN konkluderer jo bra: "Livelihoods and lives of people living in the Gaza Strip have been devastated by over 1,000 days of near complete blockade."

• Life expentacy er 73.4 Det er likestilt med 4-5 EU land.
  • IMF (Infant mortality rate) er lavere enn Romania (EU land), India, Iran, Kina, Mexico
  • Literacy: Bedrer enn superrike UAE, Saudia Arabia, Tyrkia, Kina.

Disse tallene du referer til er et gjennomsnitt for både Gaza, Vestbredden og kanskje Øst-Jerusalem. Vestbredden er ikke under blokade på samme måte som Gaza, og trekker dermed tallene opp. Dessuten er tallene fra 2006, altså lenge før Gaza-krigen.

Literacy er ikke noe som endres på et par år. Palestinerne har tidligere vært flinke til å bygge skoler, og fått mye hjelp med FN-drevne skoler og lignende. Men en stor andel av skolene i Gaza ble knust under Gaza-krigen, og blir ikke tillatt gjenoppbygd av Israel. Da kan dette endre seg over tid om ikke blokaden faller.

So on and so on...

Ingen piler peker mot dine grusome påstandene: Mat mangel, medisin mangel osv...

Og du snakker om redelighet?

Det verste er at pro-palestinske idioter ikke skjemmes når de lyger opp på tryne til folk.

Desperate forsøk på å bortforklare humanitær nød er desperate. Grusomt. Inhumant. Hatefullt. Hasbara.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld. Les igjen.

Bilkjøring kan føre til døden. Er bilkjøring dødelig?

Hva er din nye unnskyldning denne gangen? At Gazas befolkning arvet dette, er det sykdom? Eller er overvekt noe som Hamas har innført gjennom sine politiske programmer? Med bakgrunn i FNs tall om 61% food insecurity: Opplys oss!

Lenke til kommentar

er et gjennomsnitt for både Gaza, Vestbredden og kanskje Øst-Jerusalem.

aha..

http://www.indexmundi.com/gaza_strip/

Skal jeg poste et bilde av websiden?

Jeg leser at det handler ikke om redelighet, nærmest en religiøst overbevisning.

Beklager, jeg hadde wikipedia-lenkene dine i bakhodet, hvor det bare står "palestinian territories". På den der lenken er det selvsagt kun Gaza. Tallene er uansett ikke gode. Men det er heller ikke disse tallene som er mest påvirket av dagens situasjon - da dette er tall som endrer seg lite i et kort perspektiv, men som endres over tid.

Lenke til kommentar

Hva er din nye unnskyldning denne gangen? At Gazas befolkning arvet dette, er det sykdom? Eller er overvekt noe som Hamas har innført gjennom sine politiske programmer? Med bakgrunn i FNs tall om 61% food insecurity: Opplys oss!

Det kan jeg ikke si. Det finnes ingen vitenskapelige data på hvorfor det er et overvektsproblem i Gaza.

Det jeg kan si med stor sikkerhet, er at overvekt er et problem i den arabiske populasjonen (www.pubmed.com).

Om du vil eller ei, ute eller innen for Gaza. Arvelig? Maybe. Kulturel? Maybe. Sult. Nei!, Man får ikke fedmeproblem av sult. Som å si, man kan ikke puste uten luft. Så enkelt

Hvis du ikke tror meg, kan du slutte å spise, ser om du går opp i vekt. :)

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg kan si med stor sikkerhet, er at overvekt er et problem i den arabiske populasjonen (www.pubmed.com).

Om du vil eller ei, ute eller innen for Gaza. Arvelig? Maybe. Kulturel? Maybe. Sult. Nei!, Man får ikke fedmeproblem av overvekt. Som å si, man kan ikke puste uten luft. Så enkelt

Hvis du ikke tror meg, kan du slutte å spise, ser om du går opp i vekt. :)

Det er forskjell på underernæring og ingen mat overhodet. Det er forskjell på "food insecurity" og ingen mat overhodet. Det er forskjell på fedmeproblemer grunnet for mye mat, og fedmeproblemer grunnet dårlig og usunn mat. Og det er gjerne her hesten ligger begravet... som jeg har skrevet tidligere: befolkningen i Gaza har ikke tilgang til maten de tidligere hadde tilgang til, og får nå dårlig, utgått, lite variert og lite næringsrik mat. Noe mer teskje enn dette gidder jeg ikke bruke...

Lenke til kommentar

Det er forskjell på underernæring og ingen mat overhodet. Det er forskjell på "food insecurity" og ingen mat overhodet. Det er forskjell på fedmeproblemer grunnet for mye mat, og fedmeproblemer grunnet dårlig og usunn mat. Og det er gjerne her hesten ligger begravet... som jeg har skrevet tidligere: befolkningen i Gaza har ikke tilgang til maten de tidligere hadde tilgang til, og får nå dårlig, utgått, lite variert og lite næringsrik mat. Noe mer teskje enn dette gidder jeg ikke bruke...

Jeg kan lese du ikke tør lengre å benekter at det er sult og mat mangel i Gaza.

Om de spiser sunt eller ei, driter jeg i.

Jeg tror jeg har profilert deg nok. Alt står svart og hvit på diskusjon.no

Sier han som hevder FN, Amnesty, Bt'selem og andre humanitære og menneskerettighetsorganisasjoner lyver, mens IDF forteller sannheten. Lykke til videre.

Jeg har ikke linket til pro-israelsk eller IDF web side for dine påståelser av mat og medisin mangel i Gaza.

En ting til Mr. Decline. Jeg har aldri påpekt noe av dem (overnevnte) for løgn. Det som står er ikke i samsvar med dine overbevisninger. Ord for ord og setning for setning.

Ikke la det går utover meg.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg kan lese du ikke tør lengre å benekter at det er sult og mat mangel i Gaza.

Om de spiser sunt eller ei, driter jeg i.

At det er spesielt mye sult har jeg aldri hevdet. Matmangel derimot! Det er jo nettopp det begrepene "food scarcity" og "food insecurity" er til for, og det er begreper FN, Røde Kors, Amnesty osv bruker om Gaza.

Jeg har ikke linket til pro-israelsk eller IDF web side for dine påståelser av mat og medisin mangel i Gaza.

Din hasbara er som tatt ut av IDF-manualen. Du trenger ikke linke til sidene deres, jeg gjenkjenner argumentene på mils avstand.

En ting til Mr. Decline. Jeg har aldri påpekt noe av dem (overnevnte) for løgn. Det som står er ikke i samsvar med dine overbevisninger. Ord for ord og setning for setning.

Ikke la det går utover meg.

Jeg har trukket ut flere konklusjoner og tall fra FN, Amnesty, Røde Kors, Bt'selem og andre nå. At ikke du LIKER det som står der, er en helt annen sak. Men jeg mener faktisk FNs menneskerettigheter, som skal sikre alle mat, medisiner, tak over hodet, og visse friheter - er et godt utgangspunkt. Og da syns jeg du skal ta deg en ekstra runde i speilet, og tenke litt på hvilken side du faktisk stiller deg på her. Og om det er den siden du egentlig ønsker å være på.

Lenke til kommentar

Jeg har skrevet noe tidligere om at Hamas har ulike fraksjoner innad, en moderat fløy, og en "hardliner" fløy. Al-Zahar er en som gjerne ses på som en av hardlinerne i partiledelsen. Likevel uttaler han nå dette:

Zahhar said he considered those who continued to launch projectiles toward Israel as committing mutiny against their factions, and criticizing the militants who he said failed to claim the acts.

Dette da på bakgrunn av Hamas sin våpenhvile med de andre store fraksjonene i Gaza bl.a før Gaza-krigen (men også etter). Under våpenhvilen avfyrte ikke Hamas en eneste rakett mot Israel, men slo ned på andre grupper som gjorde dette. Men også dette blir de kritisert for. Zahar svarer:

"Do they expect us to applaud someone who commits mutiny against his faction. Opening the door for mutiny will result in chaos. Some [of the] factions [currently firing projectiles] did not fire one single shot during the war, and now they want to propagandize,”

Forøvrig sier Zahar også dette:

Zahhar told Al-Hayat that Hamas was "ready to establish our state on a small part in Palestine," which he said would occur without recognizing Israel. "We do not repeat unsuccessful experiences," he added.

http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=329003

Endret av Decline
Lenke til kommentar

Tyrkia fører Israel på trusselliste

Tyrkias nasjonale sikkerhetsråd har gjort endringer i sine offisielle trusselvurderinger for de neste fem årene, i følge tyrkiske medier.

Israel skal for første gang være oppført som en hovedtrussel mot Tyrkia, mens trusselvurderingen fra land som Iran, Syria, Bulgaria, Georgia og Armenia skal være fjernet eller tonet ned.

I tillegg til Israel blir Hellas, online terror og global oppvarming nevnt som trusler.

Lenke til kommentar

Israels regjering har hemmelige forhandlinger med USA for å definere et forslag til de framtidige grensene for den palestinske staten.

Obama: De eksplosive pakkene som var sendt fra Jemen til USA . Var adressert til "to jødiske synagoger i Chicago", ifølge Obama.

Protestteltet som familien til den kidnappede soldaten Gilad Shalit har satt opp ved statsministerboligen i Jerusalem ble vandalisert natt til fredag.

El Al betaler titalls ganger mer enn andre flyselskaper i utlandet for sikkerhet. Passasjerene skal føle seg så trygge som mulig.

Byggingen i bosetningene på Vestbredden har ingenting å si for en sluttstatusavtale mellom Israel og palestinerne. Det hevdet statsminister Benjamin Netanyahu torsdag.

Statsminister Binyamin Netanyahu har trolig ikke flertall i kabinettet for å gjeninnføre byggestansen i bosetningene noe Obama-administrasjonen i USA foruten PLO-myndigheten krever.

Sterk vekst blant settlere, denne veksten er hele tre ganger høyere enn den i Israel under ett.

FNs leder for palestina-arabiske flyktninger som sa at araberlandene bør begynne å integrere dem i egne land.

Obama-administrasjonens håndsutrekning til regimer som Iran og Syria har ikke ført frem, snarere tvert i mot.

Amerikas utenriksministeren sa i går at USA ikke ser på den iranske atomreaktoren i Bushehr som noen trussel. Bemerkningen falt samtidig med at Iran samme dag begynte arbeidet med å sette inn urandrivstoffet i reaktoren.

En akutt mangel på smør har gjort seg gjeldende over hele Israel de siste dagene. Flere supermarkedkjeder er helt fri for smør.

Nachshon battalionen til IDF har i det siste treng på similerte kamper med PLOs såkalte sikkerhetsstyrker. Bakgrunnen er at IDF frykter at PLO-styrkene som er trent opp til å bekjempe Hamas, i fremtiden kan vende om å brukes til å angripe Israel.

Kilder: Karmel & Miff

Endret av ola the icebox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fredsaktivister besøkte terrorgruppe

Nettsiden til Islamic Jihad viste nylig bilder av tyrkere i Gaza som hyllet terrorgruppens krig mot sionistene. Tyrkerne som gav seg ut for å være fredsaktivister og som var avbildet, var opprinnelig med på skipet ”Viva Palestinqa 5” som seilte med kurs for Gaza nylig men som gikk i land i al-Arish i Egypt. De tok på seg Islamic Jihads uniformer og lot seg avbilde med våpen. De sa at ”hele det tyrkiske folk ber for seier mot sionistene.” Israel har lenge hevdet at de ulike armadaene som forsøkte bryte den israelske blokaden av Gaza er terrorsympatisører.

Kilde: Karmel

• Liker 1
Lenke til kommentar

ShipToGaza-organisasjonen er ikke-voldelig, og har strenge regler som skal sikre at den ikke-voldelige linja følges. Folk som skal med på båtene blir ransaket osv. Denne båten "Viva Palestina 5" gikk altså ikke til konfrontasjon i det heletatt, men seilte til Egypt. Det lyser ikke akkurat terror når man gjør slik. Men enkelte kaller jo alt for terror nå til dags.

Lenke til kommentar

ShipToGaza-organisasjonen er ikke-voldelig, og har strenge regler som skal sikre at den ikke-voldelige linja følges. Folk som skal med på båtene blir ransaket osv. Denne båten "Viva Palestina 5" gikk altså ikke til konfrontasjon i det heletatt, men seilte til Egypt. Det lyser ikke akkurat terror når man gjør slik. Men enkelte kaller jo alt for terror nå til dags.

Tror poenget er at "fredsaktivistene" kanskje ikke er så tamme som vi liker å tro i Norge

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...