Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Selv den forrige statsministeren i Israel, Ehud Olmert, innrømmet at palestinene/araberne ble diskriminert i arbeidslivet, men det virker som folk flest bare slår seg til ro med å si "Israel er et demokrati", noe svært, svært mange har pekt på at det ikke er!

Og det har ikke våre "ministerer" gjort angående innvandrer og arbeid?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Helt på jordet"... Sakelig... :roll:

Selv den forrige statsministeren i Israel, Ehud Olmert, innrømmet at palestinene/araberne ble diskriminert i arbeidslivet, men det virker som folk flest bare slår seg til ro med å si "Israel er et demokrati", noe svært, svært mange har pekt på at det ikke er!

Særdeles mange norske politikere innrømmer også at innvandrere blir diskriminert i Norge. Hva er poenget ditt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Netanyahu sa onsdag 20.oktober: Vi ønsker fred

Vi forlot Libanon, Iran tok over. Vi forlot Gaza-stripen, Iran tok over. Vi kan ikke la det skje for tredje gang, sa Netanyahu.

Simon Aldra sa 22. oktober:

Israel var i Libanon. Iran tok over. Israel var i Gaza. Iran tok over.

Det krever ganske enorme ideologiske skylapper å ikke se årsakssammenhengen BAK Irans makt i Libanon og på Gaza-stripen. Iran fikk en gullbillett fra Israel etter 1982. At Iran tok over Mossads prosjekt for å knekke PLO (les: Hamas) er jo ikke akkurat uventet.

Israel har tråkket i salaten sikkerhetspolitisk i snart seksti år, og det er på tide at man begynner å prøve noe nytt.

At Israel skal være sikkert er vi enige om. Men man sikrer ikke Israel ved å åpne døra for Iran, bevisst eller ubevisst.

I 1959 reiste Fidel Castro til USA for å selge sukker. Visepresident Nixon møtte Castro, og frarådet Ike å møte Castro. Fordi Castro var, og jeg siterer, "en kommunist". Det er trist. For det første var ikke Castro noen kommunist før dette, han var en litt venstrevridd sosialdemokrat, strengt tatt var ikke den foreslåtte økonomiske politikken så mye mer venstrevridd enn den som ble brukt hos en av USAs næreste venner og allierte i Europa på den tiden, Norge.

Konsekvensen ble at Castro måtte gå til andre enn USA for å selge sukker. Han fikk ikke selge sukker i Europa eller i resten av Latin-Amerika. Alternativet var å gå til Sovjetunionen.

Uansett hva Hamas måtte ønske må de jobbe med Iran. Ingen andre vil jobbe med dem. Isolate them if you will, but isolate them at your peril.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Doktorgradsstipendiat Hanne Eggen Røislien som du siterer ovenfor, ser ut til å snakke om Vestbredden og ikke om Sinaihalvøyen. Altså, sammenhengen mellom bosettinger og grenser i Vestbredden.

Det israelske arbeiderpartiet gikk til valg i 1974 med det Eggen Røislien kaller en "politisk strategi" fra "kjølvannet av Seksdagerskrigen i 1967". Dette gikk bl.a ut på at permanente bosettinger og militære baser skulle definere grensene, og denne ideen har siden dominert israelsk bosetningspolitkk. Historisk sett kan jeg ikke se at dette er feil.

Selv om det hun Røislien mener, kan være rett, så har historien vist det omvendte.

Kravet fra Egypt for fred, var å få tilbake Sinai halvøyen, der Israel hadde flere bosetterer. Og det fikk de, etter forhandlinger på Camp David med President Carter.

Saddah betalte dessverre med livet for fred. :(

Uansett, mitt syn er at bosetterer er et problem, men historien har vist seg at Israelerne er villig til å trekke dem for fred. (Gaza?)

Det er Palestinere som sitter med nøkkelen for fred, ikke Israel.

Something has to give.

Desverre kan ikke historien vise oss at Israel er villig til å trekke seg tilbake til grensene fra 1967. Etter det jeg har forstått har den israelske regjeringen aldri brukt dette i sin utenrikspolitikk.

Jeg kan ikke si at jeg liker uttrykket "nøkkel for fred". Det er for eksempel ingen som eksklusivt har "nøkkelen for fred". Det finnes mange problemer, og de må løses sammen av begge partene i konflikten.

Det er ikke sant. Fremmede makter og penger er med i spillet, og alle vil ha sin "share"

Her er et eksempel på hvorfor Israel er ikke villig til å trekke tilbake til 1967-grensen, enda.

http://www.haaretz.com/news/hamas-we-won-t-accept-two-state-solution-1.275703

Meshal told the New York Times last week that Hamas has agreed with the rival Fatah movement to a state based on 1967 borders, including East Jerusalem, the dismantling of settlements and a right of return for Palestinians. He said such a deal could be the basis for a long-lasting ceasefire. Some analysts saw the remarks as an indirect recognition of Israel.

http://www.maannews.net/eng/ViewDetails.aspx?ID=285466

Gaza – Ma'an – Hamas' acceptance of 1967 borders, in exchange for a 10-year truce, would not involve the recognition of Israel, senior Hamas official Khalil Al-Haya said Wednesday.

The proposal put forward by Hamas would see the acceptance of a Palestinian state "in stages" on the green line, the 1967 armistice line, with East Jerusalem as its capital, and "the return of all refugees without recognizing Israel in exchange for a 10-year truce," Al-Haya said during a Hamas conference to mark Nakba Day in Gaza City's Ash-Shuja'iyeh neighborhood.

Ingen Israelske politiker vil aksepterer en slik "deal". Israel er ikke ute etter Ceasefire, de er ute etter fred. Du kan også lese at Hamas gir ingen garanti for fred, ei for stopp på terrorangrep.

Dette må bonde-sofa-sympatøren "Ola" lære seg.

Jeg kan ikke se at du kommer med noe som motbeviser det jeg skrev. Israels regjering har aldri sagt seg villig til å trekke seg tilbake til grensene fra 1967.

Meshaals uttalelser fra 2006 er ganske interessante , men de har selvfølgelig ingenting med Israels forhold til 67 grensene å gjøre, som startet lenge før dette. Hvis du vil at jeg skal kommentere disse uttalelsene, kan jeg godt gjøre det.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du kommer med noe som motbeviser det jeg skrev. Israels regjering har aldri sagt seg villig til å trekke seg tilbake til grensene fra 1967.

Meshaals uttalelser fra 2006 er ganske interessante , men de har selvfølgelig ingenting med Israels forhold til 67 grensene å gjøre, som startet lenge før dette. Hvis du vil at jeg skal kommentere disse uttalelsene, kan jeg godt gjøre det.

for en enkelmann, kan jeg innrømme, at det var ikke et overbevisende svar.

Prøv å les dette med et nyansert syn.

Lenke til kommentar

Haha, kaller du det usaklig å si at du sier noe helt feil?

Palestinerne på Vestbredden og Gaza mener også at ISrael er en mer demokratisk samfunn enn USA og StorBR.

Seriøst, du kommer jo ikke med begrunnelser, underbyggelse eller kilder for fem flate øre!

Og relevansen er?

Lenke til kommentar

Haha, kaller du det usaklig å si at du sier noe helt feil?

Palestinerne på Vestbredden og Gaza mener også at ISrael er en mer demokratisk samfunn enn USA og StorBR.

Seriøst, du kommer jo ikke med begrunnelser, underbyggelse eller kilder for fem flate øre!

Og relevansen er?

Relevansen er at dine påstander om at Israel ikke er ett demokrati og begrunnelsen med diskriminering i Israel ikke henger på greip i det hele tatt. Dette har du fått servert veldig mange ganger nå, bla. at arabere har like rettigheter som jøder i Israel. Du ser jo her bort ifra alt som strider med din mening for å støtte deg på enkeltpersoner som snakker om rasisme og andre som vedgår at diskriminering finnes. Dette er en enkel logikk som du like gjerne kan bruke mot Norge eller ett hvilket som helst annet demokrati i Vesten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke en debatt om Norge, men om Israel. Har selv laget en om Norge for en stund siden og den finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1108269&st=0&p=13701827&fromsearch=1entry13701827

Palestinere/arabere i Israel diskrimeres bla. med tanke på byggetillatelser de aldri får, husene deres som blir revet, at de kastes ut av hjemmene sine, at de ikke får arbeid osv. Så har du dette nye tiltaket om at alle som vil ha statsborgerskap må sverge en lojalitetsed, et tiltak som i utgangspunktet ikke var ment for jøder.

Hvor er denne demokratiske rettferdigheten for araberne?

Lenke til kommentar

Dette er ikke en debatt om Norge, men om Israel. Har selv laget en om Norge for en stund siden og den finner du her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1108269&st=0&p=13701827&fromsearch=1entry13701827

Palestinere/arabere i Israel diskrimeres bla. med tanke på byggetillatelser de aldri får, husene deres som blir revet, at de kastes ut av hjemmene sine, at de ikke får arbeid osv. Så har du dette nye tiltaket om at alle som vil ha statsborgerskap må sverge en lojalitetsed, et tiltak som i utgangspunktet ikke var ment for jøder.

Hvor er denne demokratiske rettferdigheten for araberne?

Det er ikke en diskusjon om Norge nei, men paralellene er klare og mange av de samme argumentene for at Israel ikke er ett demokrati kan brukes om Norge.

Husene som blir revet har vell vert diskutert før og det er vell ikke da snakk om tilfeldige hus som blir revet for rasismens skyld?

At mange sliter med å få arbeid er heller ikke noe godt argument for at Israel ikke er ett demokrati. På ingen måte.

At alle som vil ha statsborgerskap må sverge en ed er da langt fra udemokratisk. Skulle vell bare mangle egentlig.

Igjen ser det ut til at du argumenterer mer på grunnlag av hat enn fakta.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke en diskusjon om Norge nei, men paralellene er klare og mange av de samme argumentene for at Israel ikke er ett demokrati kan brukes om Norge.

Nei, det kan de ikke! Israel beveger seg stadig mer og mer vekk fra et demokrati og mer og mer inn i en situasjon som kun skal passe jøder! Ikke at det er noe galt med jødene i seg selv, men når det gjelder Staten Israel mestrer den ikke å være et demokrati samtidig som den først og femst vil være en stat for jøder!

Husene som blir revet har vell vert diskutert før og det er vell ikke da snakk om tilfeldige hus som blir revet for rasismens skyld?

Hva vil du kalle det da når palestinerne/araberne aldri får byggetillatelse selvom de trenger et hjem og hjemmene dere blir revet eller overlatt til jøder?

At mange sliter med å få arbeid er heller ikke noe godt argument for at Israel ikke er ett demokrati. På ingen måte.

Men nå var det diskrimeringen av arabere/palestinere i arbeidslivet jeg snakket om).

At alle som vil ha statsborgerskap må sverge en ed er da langt fra udemokratisk. Skulle vell bare mangle egentlig.

Hvor har det ellers vært gjort? Og hva med at det i begynnelsen ikke skulle gjelde for jøder?

Ikke snakk for høyt om hvem som har fakta her...

Lenke til kommentar

Vi kan nå hvertfall begynne med at USA har hatt en slik tradisjon med å sverge til å være trofast til Staten. Og at i begynnelsen ikke gjaldt ofr jøder var at det er utelukkende palestinere og arabere som driver med terror mot Israel.

Uansett hva argumentet ditt er glimti så prøver du å vri det negativt mot Israel. Så det er ikke Israel som gjør noe du ikke liker, det er det at du hater ISrael uansett hva de gjør!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det kan de ikke! Israel beveger seg stadig mer og mer vekk fra et demokrati og mer og mer inn i en situasjon som kun skal passe jøder! Ikke at det er noe galt med jødene i seg selv, men når det gjelder Staten Israel mestrer den ikke å være et demokrati samtidig som den først og femst vil være en stat for jøder!

Hva vil du kalle det da når palestinerne/araberne aldri får byggetillatelse selvom de trenger et hjem og hjemmene dere blir revet eller overlatt til jøder?

Men nå var det diskrimeringen av arabere/palestinere i arbeidslivet jeg snakket om).

Hvor har det ellers vært gjort? Og hva med at det i begynnelsen ikke skulle gjelde for jøder?

Ikke snakk for høyt om hvem som har fakta her...

Akuratt det med byggetillatelse er vell ett forsøk på å regulere/styre demografien i div. ommråder. Det kan såklart diskuteres hvor riktig detter er men vi skal ikke lengere enn til vårt eget land for å se at det samme vurderes med tanke på deler av Oslo.

Diskriminering av arabere i arbeidslivet er jo synd, men det er ikke noe særIsraelsk problem, tvert i mot. Skjønner ikke hvorfor du gidder å prøve å fremstille det som noe enormt særskilt demokratisk problem.

Hva har det med saken hvor det ellers er blitt gjort? Tror USA gjør noe lignende, lignende har også vert foreslått for Norge uten at det på noen måte er et demokratisk problem at folk som kommer til ett land og søker statsborgerskap må avsverge troskapsløfte. Regner med at man må undertegne diverse papirer der man lover å ikke bryte loven og ikke jobbe mot Norge hvis man søker norsk statborgerskap. Det er i prinsippet det samme.

At dette ikke skulle gjelde jøder har nok mest med at det ikke er jøder de sliter mest med, men ser altså ut til at man gjennom demokratiske prosesser har endret det forslaget.

Siste setningen din er mer eller mindre meningsløs da du ikke på noen måte har avdekket at jeg ikke forholder meg til fakta. Altså blir det mer barnslig og komisk enn noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...