Medlem-205774 Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 (endret) Høre på den arabiske liga? neppe, makan til terrorister og galninger skal du faen leite lenge etter. Endret 26. mai 2010 av Medlem-205774 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Religion er forøvrig bare latterlig! Virker jo ikke som puslespillet til FN fungerte særlig godt heller da? Sånn sett har rabbi'en på forrige side rett, konstruksjonen "Israel" har betydd/og betyr død og ulykke for både jøder og arabere. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Nei, opprettelsen var elendig! Da araberne avslo FNs delingsplan for Det britiske mandatområde palestina burde FN ha fortsatt å samtale med begge partene, men istede erklærte bare Israel sin uavhengihet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Delingsplanen var urettferdig i betraktning antall arabere/palestinere vs jøder og tildelte landområder, og kunne selvsagt ikke aksepteres på arabisk side. Noen illustrerer problematikken med ei historie fra gamle testamenetet; om de to kvinnene som kranglet om hvem av de som var mor til et spedbarn. De ble tatt med til Kong Solomon som bestemte å løse uenigheten ved å klyve barnet i to deler. Barnets mor protesterte umiddelbart på kongens avgjørelse og foretrakk å gi fra seg barnet fremfor at det ble drept. Det var da kongen skjønte at hun var barnets virkelige mor og den andre kvinnen en bedrager Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 God historie, men hvordan illustrerer den FNs delingsplan for Det britiske mandatområde palestina? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Fordi rent faktsik så både eide arab/palestinere mer land/tomter og de var langt flere i antall. Men du er i "krangelhumør" skjønner jeg, så du får filisofere videre på egenhånd om betydningen av lignelsen Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Altså ingen mer debatt med deg når du er så usakelig at du skriver den slags! Men nei, det er ingen god illustrasjon av FNs delingsplan eller uenigheten rundt det. Det er heller ingen god illustrasjon på hvordan et slikt problem bør løses. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 Ett innlegg forsvant. Hold dere til saken. Reaksjoner på moderering tas via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 26. mai 2010 Del Skrevet 26. mai 2010 At den arabiske verden strekker seg over mange land er ikke noe argument for at ikke palestinerne skal få en egen stat selvom Israel er et lite land! At mange folkeslag har den samme religionen betyr ikke at de er et og samme folk og at det område der religionen er dominerende er et og samme land. Palestinerne er et folk og må ha sitt eget land selvom det er en rekke andre arabiske folkeslag som praktiserer en eller annen form for islam. Husk at islam har forskjellige rettninger og utøves litt forskjellig akkurat som med jødedommen så da kan man like gjerne si at det området som legitimt er Staten Israel burde deles opp i forskjellige land alt ettersom hvor de ulike rettningene av jødedommen praktiseres. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er du som påstår at vinklingen i de sakene jeg reffererer til er skeive så det er din jobb å vise til det du mener er mer pålitelige kilder. Jeg har jo vist deg den skjeve vinklingen i dine egne kilder. Det kan vell ikke være mye tvil om at eksemplene jeg har kommet med er skjev vinkling av en sak? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Det er jo først og fremst to helt forskjellige situasjoner. Du har Tyskland som anngriper og okkuperer nøytrale land, uten noen som helst form for aggresjon fra disse også har du Israel som har vert i krig med nabolandene i mange år. Ser du forskjellen? Så det er greit at Israel okkuperer land som de i mange år har ført krig mot og endelig har klart å ta over? Det var altså ikke greit at Tyskland okkuperte Norge siden det bare tok noen dager å ta over Norge? Jeg vet ikke om du gjør deg dum eller om du bare later som men vær så snill å ikke kveruler ting vanskelgere enn de er. Eksempelet/sammenligningen din er helt irrelevant fordi det er to vidt forskjellige situasjoner, det regner jeg med at du ser? Tyskland anngrep mange nøytrale land og okkuperte disse, ikke sant? Israel har vert i krig med, og blitt anngrepet en rekke ganger, ikke sant? Nei, det var ikke greit at Tyskland okkuperte Norge. Er du med eller skal vi gjøre det enklere? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Nei, det var ikke greit at Tyskland okkuperte Norge. Er du med eller skal vi gjøre det enklere? Men det er altså greit at Israel okkuperer nabolandet Palestina? Nice ... Du min venn, er intet mindre enn en hykler. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har jo vist deg den skjeve vinklingen i dine egne kilder. Det kan vell ikke være mye tvil om at eksemplene jeg har kommet med er skjev vinkling av en sak? Du har vel vist til hvorfor du mener vinklingen er skeiv, men du har ikke vist til noen kilder du mener er troverdige. Du sa jo tideligere at du gjerne dobbelsjekker med andre kilder. Så kom gjerne med en troverdig kilde det lønner seg å dobbeltsjekke med. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Benjamin Netanyahu er igjen innvitert til Det hvite hus: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10007508 Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Å sammenlikne Israel og Nazi-Tuskland viser hvor lite peiling enkelte av dere egentlig har.. Dere har et altfor lukket hat mot Israel som ikke kan snus. Israel er den eneste staten i verden som er bygget på en tanke om en "etnisk stat". Dvs. at staten skal tilhøre en bestemt gruppe mennesker med den og den etisiteten og religionen. Det er presist det Hitler prøvde å lage med sitt "Tredje Rike". Studer begrepet "Lebens raum" (Leverom). Det er akkurat det Israels myndigheter driver med. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Nei, det var ikke greit at Tyskland okkuperte Norge. Er du med eller skal vi gjøre det enklere? Men det er altså greit at Israel okkuperer nabolandet Palestina? Nice ... Du min venn, er intet mindre enn en hykler. jøss, det var faktisk ikke enkelt nok for deg. Helt utrolig. Voksne mennesker og alt... Har jeg sagt at det er greit at Israel okkuperer Palestina? Nei. Har jeg sagt at det er masse med Israel sin væremåte i konfliktene i ommrådet jeg missliker og ikke forsvarer? ja. Kan man automatisk sette likhetstegn mellom Nazitysklands okkupasjon av Norge og Israels okkupasjone av palestinske ommråder? selvfølgelig ikke, med mindre man har en vanvittig enkel horisont. Det tragiske er jo at du presterer å kalle meg en hykler utifra å tillegne meg meninger og legge dine egne logiske brister til grunn. Bare stopp nå du før det blir mer pinlig enn det trenger. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Jeg har jo vist deg den skjeve vinklingen i dine egne kilder. Det kan vell ikke være mye tvil om at eksemplene jeg har kommet med er skjev vinkling av en sak? Du har vel vist til hvorfor du mener vinklingen er skeiv, men du har ikke vist til noen kilder du mener er troverdige. Du sa jo tideligere at du gjerne dobbelsjekker med andre kilder. Så kom gjerne med en troverdig kilde det lønner seg å dobbeltsjekke med. Vær grei, å les innlegget jeg har tidligere igjen. Jeg sier at kilden vinkler ting dårlig, ikke at det nødvendigvis ikke er troverdig, bare at faktaene blir vektlagt på en måte som gir ett feil bilde. Så klart kan man ofte også finne eksempler på dette ved å kryssjekke kilder, men dette gidder jeg simpelthen ikke gjøre nå, så du kan ta utgangspunkt i aftenpostenartikkelen du selv har linket til, der du ser ett eksempel på dette. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Nei, det var ikke greit at Tyskland okkuperte Norge. Er du med eller skal vi gjøre det enklere? Men det er altså greit at Israel okkuperer nabolandet Palestina? Nice ... Du min venn, er intet mindre enn en hykler. jøss, det var faktisk ikke enkelt nok for deg. Helt utrolig. Voksne mennesker og alt... Har jeg sagt at det er greit at Israel okkuperer Palestina? Nei. Har jeg sagt at det er masse med Israel sin væremåte i konfliktene i ommrådet jeg missliker og ikke forsvarer? ja. Kan man automatisk sette likhetstegn mellom Nazitysklands okkupasjon av Norge og Israels okkupasjone av palestinske ommråder? selvfølgelig ikke, med mindre man har en vanvittig enkel horisont. Det tragiske er jo at du presterer å kalle meg en hykler utifra å tillegne meg meninger og legge dine egne logiske brister til grunn. Bare stopp nå du før det blir mer pinlig enn det trenger. Når du forsvarer okkupasjonsmakten så må det jo være lov å spørre seg, om du holder med okkupasjonsmakten eller velger å spille djevelens advokat - du kan jo selv velge. Jeg velger å holde med de som blir okkupert og terrorisert av fremmede styrker, mens du ser ut til å holde med okkupanten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg