Medlem-205774 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Han hadde ikke norsk statsborgerskap, men han var gift med en norsk kvinne, snakket norsk, jobbet i Norge Tofagerl, må si du har mye allmennkunnskap når du tror noen er nordmann til tross for det du sier. pirke pirke.. 1 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Tom: Hvis du påstår at du "kan" midtøsten historie, må du presenterer det. Som et vennlig råd, bør du holde deg unna skyteskiven ved å vise selvinnsikt og ydmykhet. Du skrev at du ønsker å diskuterer om suez-angrepet av Israel? Ja, siden du stiller deg som autoritet, kan du lage en kort oppsummering av det, samt "din" analyse av hendelsen. Grunnen til det? Jeg har aldri påstått til å være akademisk utdannet inne i historie eller politikk. Det eneste jeg brenner for, er for fred, der nede. Jeg mener at det er/har begått feil fra begge sider, og jeg mener det er Palestinerne som sitter med nøkkelen (i allfall stor del av den). For å være ærlig så ser jeg ikke hvordan Suez-konflikten er forbundet med dagens problem. Men du er velkommen til å "enlighten me" Endret 9. oktober 2010 av Vaio 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det er nettopp dette jeg snakker om... Hvis du ikke skjønner hvordan Suez-konflikten bidro til å styrke konflikten på begge sider, og gjøre det langt vanskeligere å søke fred, så syntes jeg du burde lese litt. La meg ta med tre hovedpoenger for de som ikke har tid til å lese en bok i løpet av de rundt 80 år de er i live, men likevel føler at de burde gjøre narr av de som gjør det: 1. England og Frankrike trakk seg mer eller mindre ut av hele midt-østen 2. Nasser fikk ENORMT mye kredibilitet 3. Israels angrep på Egypt fikk lite til ingen konsekvenser (fair nuff egentlig, siden det var England og Frankrikes ide), noe som gjorde at araberne (legitimt?) oppfattet Israel som et land som kunne gå til krig når og hvor som helst uten at noen ikke-arabiske land gjorde noe med det. Dette er kanskje det viktigste, siden det bidro til at FNs image i den arabiske verden ble dårligere, noe som IKKE ble bedre under Libanon-krigen(e). Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Midtøsten arenaen til FN er ett sirkus, ett meget dårlig et sådann. Men hva kan enn forvente, av en fredsorganisasjon der verdens diktaturer har flertallet og som inviterte Ahmadinejad som æresgjest og hovedtaler. Og der Libya er lederen i FN sin menneskerettighets enhet, som kun krittiserer og leter etter feil hos jødestaten og ingen andre i verden... ...er det noe som skurrer her eller? Ja seff, en kan overhode ikke ta FN seriøst. Det er en totalt tragisk svart komedie. FN fikk til oppgave å passe på at terror organisasjonen Hisbolla ikke bygget seg opp igjen etter krigen med Israel. Hva har skjedd? Hisbolla har bygget seg opp igjen flere ganger sterkere enn hva tilfellet var før krigen. Ikke rart Israel kanskje blir presset til å gjenokkupere deler av Libanon i neste krig, for å få kontroll over jævelskapen. 1 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Det er nettopp dette jeg snakker om... Hvis du ikke skjønner hvordan Suez-konflikten bidro til å styrke konflikten på begge sider, og gjøre det langt vanskeligere å søke fred, så syntes jeg du burde lese litt. La meg ta det diplomatisk, jeg tror debattanter på tråden trenger å lese mer, inkludert deg. La meg ta med tre hovedpoenger for de som ikke har tid til å lese en bok i løpet av de rundt 80 år de er i live, men likevel føler at de burde gjøre narr av de som gjør det: 1. England og Frankrike trakk seg mer eller mindre ut av hele midt-østen 2. Nasser fikk ENORMT mye kredibilitet 3. Israels angrep på Egypt fikk lite til ingen konsekvenser (fair nuff egentlig, siden det var England og Frankrikes ide), noe som gjorde at araberne (legitimt?) oppfattet Israel som et land som kunne gå til krig når og hvor som helst uten at noen ikke-arabiske land gjorde noe med det. Dette er kanskje det viktigste, siden det bidro til at FNs image i den arabiske verden ble dårligere, noe som IKKE ble bedre under Libanon-krigen(e). Her falt jeg av... men uansett. Som jeg forstår, så var angrepet pga. Egypt blokkert forsyninger til Israel, og dette skjedde kort etter yom kippur krigen. These actions were key factors in the Israeli decision to launch a pre-emptive attack on Egypt in June 1967, and to capture the Sinai Peninsula to the Suez Canal. After the 1967 Arab-Israeli war, also called the Six Day War, the canal was closed by an Egyptian blockade until 5 June 1975. As a result, fourteen cargo ships known as "The Yellow Fleet" remained trapped in the canal for over eight years. In 1973, during the Yom Kippur War, the canal was the scene of a major crossing by the Egyptian army into Israeli-occupied Sinai, and in the later stage of the war, a crossing by the Israeli army into mainland Egypt. Much wreckage from this conflict remains visible along the canal's edges. http://en.wikipedia.org/wiki/Suez_Canal#Arab-Israeli_wars_of_1967_and_1973 Så må jeg påpeke viktigheten rundt "forsyninger.": USA har alltid en krigsflåte rundt Suez og Panama kanalen. Og..USA er med-eier av Panama kanalen. Endret 9. oktober 2010 av Vaio 1 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Palestinske ungdommer kaster stein på far og sønn som kjører på steinkasterne i frykt for sitt eget liv: Jeg blir så jævla sint av sånt!! Dette er et tydlig bevis på at, uskyldige, palestinske barn blir brukt til propaganda og vold. Hvordan barnet ble behandlet etter påkjørsel er også kritikkverdig! Ambulanse anyone?!?! Hvor er mødrene til disse barnene? Folk som utnytter og misbruker barn bør destrueres fra samfunnet. dessverre fant jeg ingenting på IMDB.com på Pallywood up coming relases.... Men 5-6stykker hadde jo kameraene klar, og i rett "innstilling"... ------ Så er det typisk Dagblad vås: "Her kjører bosetter-lederen på barna" Endret 9. oktober 2010 av Vaio 3 Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Det er vel mer Ungdommene som løper på bilen, enn at det er bilen som kjører påungdommene. Når de i tilleg klinker stein etter bilen er det ikke rart at slikt skjer i det hele tatt. Og sjoføren av bilen blir sett på som kriminell for det han kjører vekk fra stedet. Han kjører vekk i panikk for å ikke blir drept av steinen, du ser han slakker ned farten flere ganger men da kommer det en voksen mann og flere ungdommer som kaster svære steiner på bilen, og dette er ikke for å jage han vekk. Disse steinene og styrken er mer enn nok tilå drepe en voksen mann. Du kan også se at bakruten på bilen er knust og halvveis vekke. Her er ny videolink av hendelsen siden den andre ble sperret med 18-års aldersgrense. http://www.youtube.com/watch?v=PZWSiA-nrjQ Endret 9. oktober 2010 av Medlem-205774 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Palestinske ungdommer kaster stein på far og sønn som kjører på steinkasterne i frykt for sitt eget liv: Artig video. Gjør nok ikke det igjen 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Forøvrig har Israel skadd flere palestinere på Gazastripen: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10025173 Angrepet var rettet mot Ahmed Ashkar, medlem av den væpnede gruppen Palestinas ørner. Og da var det helt greit for IDF å skyte på noen sivile siden de befant seg der... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det er vel mer Ungdommene som løper på bilen, enn at det er bilen som kjører påungdommene. Når de i tilleg klinker stein etter bilen er det ikke rart at slikt skjer i det hele tatt. Og sjoføren av bilen blir sett på som kriminell for det han kjører vekk fra stedet. Han kjører vekk i panikk for å ikke blir drept av steinen, du ser han slakker ned farten flere ganger men da kommer det en voksen mann og flere ungdommer som kaster svære steiner på bilen, og dette er ikke for å jage han vekk. Disse steinene og styrken er mer enn nok tilå drepe en voksen mann. Du kan også se at bakruten på bilen er knust og halvveis vekke. Her er ny videolink av hendelsen siden den andre ble sperret med 18-års aldersgrense. http://www.youtube.com/watch?v=PZWSiA-nrjQ En annen ting er jo at videoen sier ganske mye om de som filmer. Det står voksne mennesker rundt og ser på mens dumme unger utsetter seg selv og tilfeldige bilister for fare og det eneste de gjør er å ta bilder? Det er motbydelig oppførsel det. 2 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Ikke mindre enn 1 eller 2 videokameraer og 3-4 fotografer, der ungene gjør seg klare til å kaste stein og kaste seg inn foran bilen. Det er skammelig å se unge barn bli brukt som politiske brikker uten hensyn til dem. 3 Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Forøvrig har Israel skadd flere palestinere på Gazastripen: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10025173 Angrepet var rettet mot Ahmed Ashkar, medlem av den væpnede gruppen Palestinas ørner. Og da var det helt greit for IDF å skyte på noen sivile siden de befant seg der... Nei, det har jeg heller ikke sagt. Jeg sier at angrepet var rettet mot terrorister. Og skal terroristene få drepe isaelske sivile helt til de kommer 1 mot 1 mot en soldat fra IDF? eller skal det gjøres kort progsess og få sluttet terroren som startet det hele? Mer naiv fyr har jeg aldri møtt enn deg glimti. Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Ikke mindre enn 1 eller 2 videokameraer og 3-4 fotografer, der ungene gjør seg klare til å kaste stein og kaste seg inn foran bilen. Det er skammelig å se unge barn bli brukt som politiske brikker uten hensyn til dem. Du ser også at en voksen mann kaster stein etter bilen når den kjører til sikkerhet lengre borti gaten. Er ikke rart det er krig i verden når folk holder på slik og har slik holdning som disse terroristene som kaster stein for å drepe sivile, teilfeldige, forbipaserende mennesker. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Ikke mindre enn 1 eller 2 videokameraer og 3-4 fotografer, der ungene gjør seg klare til å kaste stein og kaste seg inn foran bilen. Det er skammelig å se unge barn bli brukt som politiske brikker uten hensyn til dem. Du ser også at en voksen mann kaster stein etter bilen når den kjører til sikkerhet lengre borti gaten. Er ikke rart det er krig i verden når folk holder på slik og har slik holdning som disse terroristene som kaster stein for å drepe sivile, teilfeldige, forbipaserende mennesker. Bedriten oppførsel men terrorist er vell kanskje å dra på litt? Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Terror er en sinnstilstand som innebærer at man blir overveldet av en følelse av intens, umiddelbar fare. Når man påfører mennesker dette er man en terrorist. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Terror er en sinnstilstand som innebærer at man blir overveldet av en følelse av intens, umiddelbar fare. Når man påfører mennesker dette er man en terrorist. Det er faktisk å dra den lovlig langt. Etter den definisjonen er enhver drapsmann, voldtektsmann og raner i Norge også terrorister. Da stryker vi plutselig hele forutsetningen om at dette gjøres for å vinne overordnede strategiske mål med frykten som redskap og du definerer også da hver eneste Israelske soldat som terrorist også. Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Okei, jeg dro den litt langt. Det er det terror betyr men idag har vi vel en annen definisjon av ordet "terrorist". Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Selvfølgelig er det terrorisering å pelme stein etter sivile mennesker, kun for å skape frykt og skade. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Det ser ikke lyst ut for fredssamtalene. Den arabiske liga vil gi USA en måned på å ordne opp og deretter se etter alternative løsninger. Abbas vurderer å be USA eller FNs sikkerhetsråd om å anerkjenne Staten Palestina innfor grensene fra 1967: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3848486.ece http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/midtosten/fredssamtalene-i-midtoesten-i-fare-3311044.html http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/midtosten/abbas-kan-be-usa-anerkjenne-67grensene-3311143.html http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10025305 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10025281 Velkommen til Hizbollah-land: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7326856 Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 Terror er en sinnstilstand som innebærer at man blir overveldet av en følelse av intens, umiddelbar fare. Når man påfører mennesker dette er man en terrorist. Da stryker vi plutselig hele forutsetningen om at dette gjøres for å vinne overordnede strategiske mål med frykten som redskap Men, dette var jo lederen for bosetningene på vestbredden, er ikke dette et forsøk på å gjøre han skremt nok til å slutte med byggingen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg