Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Nå er det en gang slik at man forhandler for å komme til enighet. Israelerne ønsker å fortsette byggingen, og bygging av nye bosetninger er såvidt jeg forstår normaltilstanden, akuratt som rakettanngrepene mot Israel er det. Man prøver å forhandle for å endre normaltilstanden til noe som begge parter kan leve med. Enig? Israel gjør noe galt, synes jeg, det gjør palestinerne også når de snur ryggen til forhandlinger.

Du kan ikke sammenligne dette fordi rakettangrepene stammer fra de militante gruppene og det er ikke dem Israel har ført samtaler med, men Den palestinske selvstyremyndigheten.

Og ser fortsatt ikke poenget med å forhandle om en tostatsløsning samtidig som okkupasjonen brer om seg. Hvordan Israel vil bli tatt seriøst når de snakker om fredssamtaler og en palestinsk stat samtidig som de fortsetter å bre seg ut over palestinernes okkuperte land er for meg en stor gåte!

Kan ikke sammenligne hvaforno? Jeg forklarer deg at det er en normaltilstand som man ønsker å forandre og at for å endre denne går man til forhandlingsbordet. Er ingen sammenligning der.

Du ser ikke noe poeng med å forhandle seg til en annen normaltilstand så lenge normaltilstanden er som i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan uansett ikke skylde på rakettangrepene når det gjelder de israleske bosettningene selvom begge tingene er et hinder for fred ettersom Israel kun forhandler med Den palestinske selvstyremyndigheten og de har ingen ting med rakettangrepene å gjøre!

Nei, jeg ser ikke poenget i å forhandle om ikke okkupasjonen blir stående stille under forhandlingene!

Lenke til kommentar

Du kan uansett ikke skylde på rakettangrepene når det gjelder de israleske bosettningene selvom begge tingene er et hinder for fred ettersom Israel kun forhandler med Den palestinske selvstyremyndigheten og de har ingen ting med rakettangrepene å gjøre!

Nei, jeg ser ikke poenget i å forhandle om ikke okkupasjonen blir stående stille under forhandlingene!

Nå vet jeg ikke hva du har lest evt. spist, men hvor i alle dager skylder jeg på rakettanngrepene? Hva er det egentlig du snakker om?

Igjen jeg forklarer at det er en normaltilstand som begge parter ønsker å endre. Derfor møtes man til forhandlinger for å endre normaltilstanden som bla. er at Israel bygger bosetninger. Denne gangen har den ene parten valgt å stille krav på forhånd og stilt ett ultimatum for å være med i forhandlingene. Da disse ikke ble infridd på forhånd nekter de å forhandle og trekker seg. Slik endrer man ikke normaltilstanden. For alt vi vet kan det også være en taktikk for å slippe å forhandle at man stiller krav man ikke regner med blir oppfylt.

Poenget er at om du trekker deg fra forhandlingene fordi du ikke fikk kravene dine infridd på forhånd skal du ganske langt ut for å få overbevist om at du fremfor noe annet vil ha fred. Og du skal enda lenger for å få lagt all skylden på motparten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

nei selvfølgelig glimit, en kan ikke skylde på Hamas...bla bla....kan ikke skylde på Hisbolla...bla bla...kan ikke skylde på Yassir Arafat bla bla bla....kan ikke skylde på selvmordsbomberne...bla bla bla....kan ikke skylde på jevnlige rakettangrep...en kan ikke skylde på noen arabere overhodet....ikke Abbas...ikke ditt og ikke datt....en kan kun skylde på jødene selvfølgelig, roten til alt det galne universet....ja selv jordskjelvene og tsunamiene som kommer er jødene sin feil sier islamistene....det er ikke måte på...satan er vel jøde også vil jeg tro ifølge Mullah Krekar og vennene hans.

Du hadde vel ikke sympatisert med Hitler vel? hadde du vel? nei du hadde vel ikke det vel? neeei selvfølgelig ikke, selv om din store helt og forbilde Yassir Arafat pugget bøker skrevet at Hitler.

...og sendte selvmordsbombere etter sivile jøder, på pizza resturanter, barer, cafeer, busser, diskoteker, konfirmasjons fester, buss holde plasser, markedsplasser, kjøpesentre, og atter busser og busser og ja busser tett pakket med jøder fikk gjennomgå ekstra mye.

Og hvorfor gjorde Yassir dette? det fordi han ville jage rike jødefolk ut av Israel, slik at Israel skulle begynne å kollapse. Og også jage andre jøder ut som hadde dobbelt statsborgerskap. Lage frykt i befolkningen, prøve å briste jødelandet i mange biter.

Det såg ikke så lyst ut, helt til jødene sattse opp piggtrå gjerder og overvåking mot vestbredden osv. Og hva da? jo da stupte selvmordsbombingen. Og hva da? jo da begynte "verden" og "araberne" å klage over at Israel forsvarer seg alt for godt...

...og at det må rive ned gjerdene og overvåkingen, slik at terroren kan fortsette! Norge boikottet til og med de israelske selskapet som laget kameraene som overvåket grensen til Vestbredden osv.

JA her snakker vi ikke anti-jødisk, å neeei da!

Og under her går Kristin Halvorsen i palestina komitee toget, der mange ropte "død over jødene". Ja slik stiller jo Norge i ett balansert lys, selfølgelig!!!

post-160065-1286288740,1996_thumb.jpg

Endret av ola the icebox
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du har lest evt. spist, men hvor i alle dager skylder jeg på rakettanngrepene? Hva er det egentlig du snakker om?

Igjen jeg forklarer at det er en normaltilstand som begge parter ønsker å endre. Derfor møtes man til forhandlinger for å endre normaltilstanden som bla. er at Israel bygger bosetninger. Denne gangen har den ene parten valgt å stille krav på forhånd og stilt ett ultimatum for å være med i forhandlingene. Da disse ikke ble infridd på forhånd nekter de å forhandle og trekker seg. Slik endrer man ikke normaltilstanden. For alt vi vet kan det også være en taktikk for å slippe å forhandle at man stiller krav man ikke regner med blir oppfylt.

Poenget er at om du trekker deg fra forhandlingene fordi du ikke fikk kravene dine infridd på forhånd skal du ganske langt ut for å få overbevist om at du fremfor noe annet vil ha fred. Og du skal enda lenger for å få lagt all skylden på motparten.

Du har vært en av de som stort sett har vært seriøse i disse forskjellige trådene om Midtøsten så fortsett med det istedefor å komme med idiotiske utsagn som "Nå vet jeg ikke hva du har lest evt. spist"!

Det er forøvrig du som nekter å forstå en forklaring her! Jeg har nå gitt flere artikkler til at Netanyahu har vært imot en fredelig løsning og har vært imot å gi fra seg okkupert land i årevis. Det samme med Avidgor Lieberman som var helt avgjørende for Netanyahu da partiet hans ble erklært som vinner av valget og ble bedt om å danne regjering. Om du har lest og ulgt med har du sett hvordan han har skrytt av å ødelegge for Osloavtalen og at han baserte hele valgkampen sin på å føre en tøff linje mot palestinerne og beholde mest mulig okkupert land. Og at han trakk seg fra Ariel Sharons regjering i protest mot tilbaketrekkningen fra Gazastripen. Alt dette vitner om at han IKKE er interessert i noen fredelig løsning. Det han vil er helt tydelig at Israel skal beholde alle landområdene selv!

Så kommer det også ann på hva slags krav som blir stilt. Husker Sharon i sin tid stilte et krav om atdet skulle være en fredelig stund uten angrep fra de militante palestinerne før han gikk til forhandlingsbordet. Mener å huske at det var en måned han ville ha. Eller kansje det var en halv. Forøvrig er dette et krav jeg kan annse som rimelig selvom det kom fra Ariel Sharon som antagelig er det mest grusomme beistet som har vært innvolvert i denne konflikten og som kan sidestilles glatt med Adolf Hitler!

Og palestinerne skrav i denne saken om at ikke okkupasjonen skal utvides under forhandlingene er også et rimelig krav å stille! Hvorfor skal Israel bygge mer på okkupert område når en endelig avtale uansett vil innebære at de må vekk fra dette okkuperte område? Det virker ikke som de har til hensikt å trekke seg fekk derfra. Det var forøvrig ikke bare noe palestinerne, men hele resten av verden innsisterte på! Og hvis Israel da bare for en eneste gangs skyld hadde hørt etter på det internasjonale verdenssamfunnet istedefor å snu ryggen til det hadde det ikke vært noen problemer med forhandlingene!

Det later nå til at Benjamin Netanyahus tid ved makten denne gangen blir enda indre preget av fredsforsøk og mulige løsninger enn hva Ariel Sharons tid ved makten ble!

Lenke til kommentar

Seks rabbinere gir koraner som gave til den vandaliserte moskeen. Hendelsen har opprørt både palestinere og israelere og Israels forsvarsminister Ehud Bark kaller det en terrorhandling:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7322995

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/midtosten/rabbinere-gir-koraner-i-gave-til-vandalisert-moske-3307750.html

......og hvor mangen imamer fordømte drapene på 5 Israeler?

Endret av Vaio
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etisk sett ligger Israel århundrer foran sine arabiske venner/fiender...

Palestinske skolebarn får opplæring i rasisme mot jøder

Helt siden palestinerne begynte å utgi sine egne skolebøker i siste halvdel av 1990-tallet har palestinske barn blitt systematisk opplært i hat mot jøder og Israel. Nye skolebøker definerer konflikten med Israel som en religiøs konflikt og sier anerkjennelse av Israel er forbudt

Én dag etter angrepet på Beit Fajar-moskeen i Betlehem-området, kom en delegasjon rabbinere fra israelske bosetninger på besøk til muslimene i landsbyen. Samtlige fordømte ugjerningene offentlig
Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En litt eldre artikkel fra da Hamas sprengte grensegjerdet mellom Egypt og Gazastripen så palestinerne kunne handle mat, men det kommer alikevel fram et interessangt og viktig poeng fra professor og Midtøsten-eksperten Hilde Henriksen Waage:

- Jeg tror rett og slett ikke at israelerne vil ha fred med en palestinsk motpart. Israel vil ha styringen med landet selv, men vet ikke hva de skal gjøre med den palestinske befolkningen, sier Henriksen Waage.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article2216484.ece

Lenke til kommentar

Du har vært en av de som stort sett har vært seriøse i disse forskjellige trådene om Midtøsten så fortsett med det istedefor å komme med idiotiske utsagn som "Nå vet jeg ikke hva du har lest evt. spist"!

Det er forøvrig du som nekter å forstå en forklaring her! Jeg har nå gitt flere artikkler til at Netanyahu har vært imot en fredelig løsning og har vært imot å gi fra seg okkupert land i årevis. Det samme med Avidgor Lieberman som var helt avgjørende for Netanyahu da partiet hans ble erklært som vinner av valget og ble bedt om å danne regjering. Om du har lest og ulgt med har du sett hvordan han har skrytt av å ødelegge for Osloavtalen og at han baserte hele valgkampen sin på å føre en tøff linje mot palestinerne og beholde mest mulig okkupert land. Og at han trakk seg fra Ariel Sharons regjering i protest mot tilbaketrekkningen fra Gazastripen. Alt dette vitner om at han IKKE er interessert i noen fredelig løsning. Det han vil er helt tydelig at Israel skal beholde alle landområdene selv!

Så kommer det også ann på hva slags krav som blir stilt. Husker Sharon i sin tid stilte et krav om atdet skulle være en fredelig stund uten angrep fra de militante palestinerne før han gikk til forhandlingsbordet. Mener å huske at det var en måned han ville ha. Eller kansje det var en halv. Forøvrig er dette et krav jeg kan annse som rimelig selvom det kom fra Ariel Sharon som antagelig er det mest grusomme beistet som har vært innvolvert i denne konflikten og som kan sidestilles glatt med Adolf Hitler!

Og palestinerne skrav i denne saken om at ikke okkupasjonen skal utvides under forhandlingene er også et rimelig krav å stille! Hvorfor skal Israel bygge mer på okkupert område når en endelig avtale uansett vil innebære at de må vekk fra dette okkuperte område? Det virker ikke som de har til hensikt å trekke seg fekk derfra. Det var forøvrig ikke bare noe palestinerne, men hele resten av verden innsisterte på! Og hvis Israel da bare for en eneste gangs skyld hadde hørt etter på det internasjonale verdenssamfunnet istedefor å snu ryggen til det hadde det ikke vært noen problemer med forhandlingene!

Det later nå til at Benjamin Netanyahus tid ved makten denne gangen blir enda indre preget av fredsforsøk og mulige løsninger enn hva Ariel Sharons tid ved makten ble!

Jeg kunne nok spart meg for den første kommentaren, beklager. Men jeg blir litt frustrert når jeg flere ganger må forklare at jeg ikke skylder på noe raketter eller gjør noe lignende.

At man kan finne tegn på at enkelte blandt Israelerne ikke ønsker fred på de premissene som kreves av dem tviler jeg ikke på. Det er nettop her jeg også mener at Israelerne har mye av skylden. Men det har seg også slik at den ene parten forlot forhandlingene fordi deres krav ikke ble oppfylt på forhånd. De er langtfra uten skyld i at forhandlingene da bryter sammen, tvert i mot. Israel kan i forhandlinger fort bli tvunget til å komme med innrømmelser og oppgi ommråder de ellers ikke ville gjort nettop på grunn av presset de blir utsatt for av verdenssamfunnet deriblandt USA. Jeg sier ikke at Israel er beste gutt i klassen, men å legge all skyld på Israel har veldig lite for seg.

Som sagt så synes jeg denne diskusjonen lenge har kjørt søg dit hvor begge parter ligger i hver sin grop og demoniserer den parten man ikke støtter. For meg, som liker å se på meg selv som en som står mer eller mindre midt i mellom, ser det da ut som begge parter tar feil og vrir på virkeligheten og overser det de vil for å få sin mening bekreftet, ikke for å lære og utvikle seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At man kan finne tegn på at enkelte blandt Israelerne ikke ønsker fred på de premissene som kreves av dem tviler jeg ikke på. Det er nettop her jeg også mener at Israelerne har mye av skylden.

Det er ikke blant enkelte av dem, men hos lederne deres. Vet ikke om du fikk den med deg, men for ikke så lenge siden la jeg ut en artikkel som viste til at flesteparten av israelerne ikke er interessert i samtalene enten det ender med fred eller ikke fordi de ikke lenger annser palestinerne som noen trussel, men bare som noe plagsomt.

Men det har seg også slik at den ene parten forlot forhandlingene fordi deres krav ikke ble oppfylt på forhånd. De er langtfra uten skyld i at forhandlingene da bryter sammen, tvert i mot.

Som sagt, mener det er et helt rimelig krav akkurat slik jeg ufattelig nok en gang syntes at selv Sharon hadde et rimelig krav.

Israel kan i forhandlinger fort bli tvunget til å komme med innrømmelser og oppgi ommråder de ellers ikke ville gjort nettop på grunn av presset de blir utsatt for av verdenssamfunnet deriblandt USA.

Hvorfor skulle de det når de plent har nektet siden de begynte på bosettningene? Hva skulle være anderledes denne gangen i forhold til alle de andre gangene?

Jeg sier ikke at Israel er beste gutt i klassen, men å legge all skyld på Israel har veldig lite for seg.

Ikke i akkurat denne saken.

Som sagt så synes jeg denne diskusjonen lenge har kjørt søg dit hvor begge parter ligger i hver sin grop og demoniserer den parten man ikke støtter. For meg, som liker å se på meg selv som en som står mer eller mindre midt i mellom, ser det da ut som begge parter tar feil og vrir på virkeligheten og overser det de vil for å få sin mening bekreftet, ikke for å lære og utvikle seg.

Her er jeg forsåvidt enig og det er en av grunnene til at jeg forsøkte å gjenopplive denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1194095

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

At man kan finne tegn på at enkelte blandt Israelerne ikke ønsker fred på de premissene som kreves av dem tviler jeg ikke på. Det er nettop her jeg også mener at Israelerne har mye av skylden.

Det er ikke blant enkelte av dem, men hos lederne deres. Vet ikke om du fikk den med deg, men for ikke så lenge siden la jeg ut en artikkel som viste til at flesteparten av israelerne ikke er interessert i samtalene enten det ender med fred eller ikke fordi de ikke lenger annser palestinerne som noen trussel, men bare som noe plagsomt.

Men det har seg også slik at den ene parten forlot forhandlingene fordi deres krav ikke ble oppfylt på forhånd. De er langtfra uten skyld i at forhandlingene da bryter sammen, tvert i mot.

Som sagt, mener det er et helt rimelig krav akkurat slik jeg ufattelig nok en gang syntes at selv Sharon hadde et rimelig krav.

Israel kan i forhandlinger fort bli tvunget til å komme med innrømmelser og oppgi ommråder de ellers ikke ville gjort nettop på grunn av presset de blir utsatt for av verdenssamfunnet deriblandt USA.

Hvorfor skulle de det når de plent har nektet siden de begynte på bosettningene? Hva skulle være anderledes denne gangen i forhold til alle de andre gangene?

Jeg sier ikke at Israel er beste gutt i klassen, men å legge all skyld på Israel har veldig lite for seg.

Ikke i akkurat denne saken.

Her er jeg forsåvidt enig og det er en av grunnene til at jeg forsøkte å gjenopplive denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1194095

Jeg ser godt poengene dine, men tror vi først og fremst er uenig i hvor mye vekt som skal legges på hvert enkelt av dem og dermed også skyldfordelingen. Jeg mener at man ikke burde forlate forhandlinger på grunnlag av at man ikke får sin vilje på forhånd. Når det gjelder tidligere forhandlinger og Israelsk partipolitikk ser jeg at du helt klart har bedre greie på dette enn deg så jeg skal ikke være alt for bastant i påstadene mine her. Mitt inntrykk er at Israel har betydelig mer press på seg fra bla. USA denne gangen enn tidligere og at man dermed kan få igjennom mer enn man kunne tidligere. Godt mulig jeg tar feil der.

Uansett annser jeg at man kommer til forhandlinger som en god ting selv om man kanske ikke får igjennom så mye. Jeg tror at ved å forhandle har man åpnet en dør som tidligere var lukket og at man dermed også åpner for videre moderering fra begge sider fremover.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye vekt som skal legges på hver av dem... Hva slags vekt er det du vil legge på de palestinske lederne her? Hvis det er rakkettangrepene du tenker på så har ikke Den palestinske selvstyremyndigheten noe med det å gjøre og så lenge de ikke er forsonet med Hamas og de andre militante gruppene på Gazastripen. Og en slik forsoning har Israel vært imot. Husker godt da Fatah og Hamas møtte hverandre i Egypt og undertegnet avtale og at d eskulle gjennoppte direkte samtaler og reaksjonen fra Israel var at Fatah enten kunne velge mellom dialog med Israel eller dialog med Hamas. De ville altså ikke at palestinerne skulle forsones. Så hvilken vekt er det du vil legge på de palestinske lederne i denne saken?

Visste du foresten at selv Ariel Sharon har omtalt den israelske tilstedeværelsen på palestinsk område som en okkupasjon?

Jeg for min del ser ikke noe poeng i å forhandle om en fredsløsning som bla. skal innebære slutt på en okkupasjon når okkupasjonen bare vokser og vokser mens forhandlingene pågår. Jeg forstår godt reaksjonen fra de palestinske lederne her selvom jeg skulle ønske at samtalene hadde fortsatt. Blir interesangt å se hva Abbas kommer fram til etter å ha snakket med Den arabiske liga. Om Israel ikke hadde fortsatt byggingen i bosettningene hadde de faktisk vist at de mener allvor når de sier at de ikke ønsker å styre palestinerne og at palestinerne må få sin egen stat. Når de nå fortsetter utbyggingen virker det bare som de mener det motsatte!

Obama har riktignok lagt enormt press på Israel og det ble en krise mellom landene da Israel kunngjorde nye byggeplaner mens Joe Biden var på besøk, men det er grenser for hvor langt Obama vil gå med presset sitt. Han har antagelig innsett at Netanyahu ikke vil gi etter. Han kan selvsagt komme med straffereaksjoner som da Bush sr. trakk tilbake lånegarantier, men det kan fort felle ham i gjennvalget akkurat som det gjorde med Bush sr. Derfor har jeg ikke noe stor tro på hva det amerikanske presset kan bringe med seg!

Lenke til kommentar

Bare for å få klarhet i det: rakettanngrepene var ment som ett eksempel på hv som nå er normaltilstand, ikke hva som skulle forhandles om.

Det jeg mener med å legge vekt på ting er at vi ser forskjellig på hvor mye skyld hver part har for at forhandlingene går skeis. Tror egentlig ikke vi kommer særlig mye lengere akuratt der da jeg tror begge er veldig klare over den andres synspunkter og argumenter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...