Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Nytt om angrepet på en palestinsk moske på den okkuperte Vestbredden: Koraner ble brent:

http://www.aftenpost...icle3840724.ece

Forsvarsminister Ehud Barak (Ap) fordømmer vandaliseringen av moskéen i Kfar Beit Fajar på det aller sterkeste.

Dette var en skammelig handling som svertet staten Israel og dens verdier, sier Barak i en uttalelse. Forsvarsministeren har instruert IDF til å gjøre alt de kan for å finne gjerningsmennene.

Også statsminister Benjamin Netanyahu har fordømt vandaliseringen.

Opposisjonsleder Tzipi Livni sier vandaliseringen "er en ujødisk handling som fullstendig går imot verdiene i jødedommen".

-Med Israel for fred-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et innlegg jeg skrev som også ble slettet av en eller annen idiotisk grunn pekte på at Netanyahu baserte hele valgkampen sin på å ikke oppgi okkupert land og å føre en hard linje mot palestinerne samt at han i ettertid har skrytt av at han ødela for Oslo-avtalen og fredsprossesen sist han var statsminister. Minnet også på at han trakk seg fra Sharons regjering i protest mot tilbaketrekkningen fra Gazastripen. Pluss at det tok lang tid og bare skyldtes press fra USA før han i det hele tatt gadd å begynne å snakke med palestinerne! Så han har faktisk aldri vist noen interesse for forhandlinger eller en fredelig løsning uansett! Og hele verden har oppfordret ham til å forlenge byggestansen og han ble advart og advart om at det ville føre til brudd i forhandlingene dersom han ikke gjorde det, men sin vane tro vendte Israel ryggen til alt resten av verden sa!

Og spurte så deg hva du mener er signalene ang. alt Netanyahu har sagt og gjort siden han kom til makten denne gangen.

Hva er det du mener ble diskutert under det siste avsnittet ditt? Gazakrigen?

At han har jobbet mot fredsavtaler han ikke støttet er selvfølgelig dumt, og man kan sikkert finne mye ved ham som tyder på at han ikke ønsker fred under de rammene som verdenssamfunnet krever. Men han er faktisk ikke alene om makten, og han er heller ikke alene om forhandlingene. Å legge all skyld på den ene parten her blir alt for enkelt, særlig når det faktisk er Palestinerne som trekker seg fra forhandlingene. Ingen tvinger dem, de gjør det fordi de ikke får ett krav oppfylt før forhandlingene er ferdige. At man på forhånd sier at man trekker seg hvis man ikke får viljen sin gjør det ikke til motpartens skyld når en trekker seg.

Jeg husker ikke akuratt når vi diskuterte det men mener det ikke var under selve krigen. Men igjen, er en stund siden så skal ikke si noe for sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig troverdig at en som skryter over å ha ødelagt fredsforhandlinger tideligere sier han ønsker å fortsette forhandlingene nå samtidig som han fortsetter utbyggingen på okkupert jord...

Det er jo nettopp derfor en skal forhandle, fordi en er uenig om ting og tang. Kom til forhandlingsbordet så kan vi forandle om det vi er uenig om sier Israel. Om det er husbygging eller grenser. Og da må de selvsagt snakke sammen, ja rundt ett bord. Du ser vel det poenget? eller gjør du ikke det? Er iallefall mange andre som ser det.

...bortsett fra palestiner araberne som nå springer tilbake for å skyte flere kassam raketter på Israel. Barnslinge mennesker, svake mennesker, finner ikke ord på tullballet.

Men nå er det jo ingen hemmelighet at araberne elsker å krangle med jødene i Midtøsten, siden deres religion befaler at de må gjøre det.

Endret av ola the icebox
Lenke til kommentar

Forøvrig lurer jeg på om noen har noen bedre kilde på utsagnene fra Netanyahu? Overskrifter osv. i norske medier har jeg lært meg å ta med en klype salt og klippene på youtube var bare tekstet på hebraisk? med noen infobokser der det stod at Netanyahu var ond(løst lest) osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her kan du jo se hva Netanyahu gikk til valg med:

Høyre-lederen Netanyahu sier at han som statsminister vil sørge for at Israel ikke gir fra seg Golanhøydene til Syria, samtidig som han vil at Israel beholder store deler av Vestbredden og hele Jerusalem.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=521619

Samt den idioten Avidgor Lieberman:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=557709

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Forøvrig lurer jeg på om noen har noen bedre kilde på utsagnene fra Netanyahu? Overskrifter osv. i norske medier har jeg lært meg å ta med en klype salt og klippene på youtube var bare tekstet på hebraisk? med noen infobokser der det stod at Netanyahu var ond(løst lest) osv.

Blir litt vanskelig å diskutere dette hvis du først ber om kilder, men bare kritiserer dem når du får dem. Om du vil ha andre kilder om Netanyahu får du lete dem opp selv.

Lenke til kommentar

At han har jobbet mot fredsavtaler han ikke støttet er selvfølgelig dumt, og man kan sikkert finne mye ved ham som tyder på at han ikke ønsker fred under de rammene som verdenssamfunnet krever. Men han er faktisk ikke alene om makten, og han er heller ikke alene om forhandlingene. Å legge all skyld på den ene parten her blir alt for enkelt, særlig når det faktisk er Palestinerne som trekker seg fra forhandlingene. Ingen tvinger dem, de gjør det fordi de ikke får ett krav oppfylt før forhandlingene er ferdige. At man på forhånd sier at man trekker seg hvis man ikke får viljen sin gjør det ikke til motpartens skyld når en trekker seg.

Jeg husker ikke akuratt når vi diskuterte det men mener det ikke var under selve krigen. Men igjen, er en stund siden så skal ikke si noe for sikkert.

Det er ikke bare dumt, men totalt ødeleggende for hele regionen! En fredsavtale mellom palestinerne og Israelerne hadde løst opp i hele Midtøsten. Når det gjelder situasjonen nå så er han ikke alene om makten eller forhandlingene nei, men det er han som er den mektigste der og når resten av koallisjonen av partier mener det samme som han blir det ikke særlig vanskelig for ham å få igjennom tiltak som ødelegger for forhandlingene.

Legger fortsatt skylden på Israel for at fredsforsøket sikkert bryter sammen denne gangen også fordi dette er en sak der de har hele verden mot seg inkludert USA for en gangs skyld og verdenssamfunnet er helt enige om at disse bosettningene ikke har noe der å gjøre i utgangspunktet samt med de signalene Netanyahu har gitt både under valgkampen og under statsministertiden så langt samt dette som har kommet fram om hans forrige tid som statsminister så virker det ikke som han vil ha fred i det hele tatt!

Det som virkelig var synd var at netanyahu og Likud vant valget i israel istedefor Livni og Kadima!

Lenke til kommentar

Blir litt vanskelig å diskutere dette hvis du først ber om kilder, men bare kritiserer dem når du får dem. Om du vil ha andre kilder om Netanyahu får du lete dem opp selv.

Jeg sier ikke at det ikke stemmer, jeg lurer bare på om noen har noen bedre kilder der det fks. står hva han faktisk sier. Prøvde å finne intervjuet på youtube men de klippene som lå der var ikke akuratt til stor hjelp.

Det er ikke bare dumt, men totalt ødeleggende for hele regionen! En fredsavtale mellom palestinerne og Israelerne hadde løst opp i hele Midtøsten. Når det gjelder situasjonen nå så er han ikke alene om makten eller forhandlingene nei, men det er han som er den mektigste der og når resten av koallisjonen av partier mener det samme som han blir det ikke særlig vanskelig for ham å få igjennom tiltak som ødelegger for forhandlingene.

Legger fortsatt skylden på Israel for at fredsforsøket sikkert bryter sammen denne gangen også fordi dette er en sak der de har hele verden mot seg inkludert USA for en gangs skyld og verdenssamfunnet er helt enige om at disse bosettningene ikke har noe der å gjøre i utgangspunktet samt med de signalene Netanyahu har gitt både under valgkampen og under statsministertiden så langt samt dette som har kommet fram om hans forrige tid som statsminister så virker det ikke som han vil ha fred i det hele tatt!

Det som virkelig var synd var at netanyahu og Likud vant valget i israel istedefor Livni og Kadima!

Du må gjerne legge hele skylden på Israel, men som sagt så er det nettop det som fører til den evige skyttergravsdiskujonen. Palestinerne går fra forhandlingene fordi de ikke får viljen sin på forhånd, å legge hele skylden på Israel da blir for meg vanvittig enkelt og feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Netanyahu er bare en maktsyk psykopat. Klart han egentlig ikke bryr seg om egentlig å skaffe fred mellom palestinerne.

Han er avslørt for lengst.

Har du noen seriøse argumenter og kilder? Eller er dette en invitasjon til å finne på vår egen virkelighet, og presentere den som fakta?

Kilder må helst være nøytral, tenk over det du sier. Om du henviste oss til en youtube video som var opplastet av "jewkiller5" (for eksempel) kan man være ganske sikker på at fakta er forvrengt, og at man overhodet ikke kan stole på denne personen.

Samme går for nettsider, miff.no (med Israel for fred) har tidligere blitt kritisert, så hvorfor skal ikke dine kilder bli kritisert?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til det var fordi Israel og Israelerene møtte skarp kritikk fra Europa/EU under Lebanon-krigen: Den forsvarende parten blir kritisert for å forsvare seg.

Kort oppsummert:

1.  
  2. Israelske soldater ble drept og kidnappet under en vanlig grensepatrulje langs grensen til Lebanon.
  3. "Heks"-bollah lanserer stor offensiv med katusjaangrep fra skoler og hustak
  4. Israel starter opp med intens luftangrep mot oppskytningsrampe og strategiske mål.
  5. Israel blir kritisert av Vesten/EU for sitt "umenneskelige" angrep (Istedet for selvforsvar som egentlig er det rette ordet)
  6. Israel blir møkkalei av kritikk og hykling fra EU.
  7. Likud og høyrekrefter vinner valget.

EU har seg selv å takke! "Whats come around goes around!"

Endret av Vaio
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du må gjerne legge hele skylden på Israel, men som sagt så er det nettop det som fører til den evige skyttergravsdiskujonen. Palestinerne går fra forhandlingene fordi de ikke får viljen sin på forhånd, å legge hele skylden på Israel da blir for meg vanvittig enkelt og feil.

Fikk du med deg noen av de argumentene jeg kom med for å gi Israel skylden? Det Israel bure gjort dersom de ikke ville utvide forbudet på ubestemt tid var å ta imot USAs forslag om å utvide med tre måneder ettersom det burde være nok tid til at palestinerne og israelerne ble enige om Vestbredden.

Forøvrig:

http://no.wikipedia.org/wiki/Israelske_bosetninger

Lenke til kommentar

Fikk du med deg noen av de argumentene jeg kom med for å gi Israel skylden? Det Israel bure gjort dersom de ikke ville utvide forbudet på ubestemt tid var å ta imot USAs forslag om å utvide med tre måneder ettersom det burde være nok tid til at palestinerne og israelerne ble enige om Vestbredden.

Forøvrig:

http://no.wikipedia.org/wiki/Israelske_bosetninger

Ja det burde Israel gjort. Palestinerne på sin side burde ikke forlatt forhandlingene fordi de ikke fikk viljen sin på forhånd. Altså er det to sider i denne konflikten. Ingen av dem er helt uskyldige,

Lenke til kommentar

Her er det jo Israel som gjør det gale. De fortsetter å ta palestinsk land samtidig som de liksom skal forhandle om en avtale som oppretter en palestinsk stat. Hvor bakvendt og hyklersk er slik oppførsel egentlig? At det ikke skal bygges mer på okkupert land mens man forhandler om den landebiten det er snakk om (Vestbredden) er et helt naturlig krav å stille!

Lenke til kommentar

Visst det er slik en skal begynne, så kan jo israelittene stille tusen krav til palestiner araberne også. Slik at det aldri blir fredssamtaler mer.

Du er klar over at stansing av husbyggingen kun er det første kravet araberne stiller, de har flere krav enn det, men vil begynne med husbygging kravet, sa lederen for den arabiske liga.

Er enig med Netanyahu, som sier at en må sitte seg ned å snakke med hveranndre om det forskjellige uenighetene, uten å stille 1000 krav for i det hele tatt kunne snakke med hverandre.

Er så lei slik "apekatt" oppførsel.

Nå håper jeg faktisk at Israel slutter å gi etter for araberne hele tiden. Det har aldri ført fred med seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det jo Israel som gjør det gale. De fortsetter å ta palestinsk land samtidig som de liksom skal forhandle om en avtale som oppretter en palestinsk stat. Hvor bakvendt og hyklersk er slik oppførsel egentlig? At det ikke skal bygges mer på okkupert land mens man forhandler om den landebiten det er snakk om (Vestbredden) er et helt naturlig krav å stille!

Som Ola the Icebox sier var det fler krav enn dette.

Nå bakvent er det da å forlate en fredssamtale som er tilstede for å sikre ditt land, bare fordi Israel ikke er så svak som de tror. Jeg mener selv at Netanyahu er lite handlingsfull, han bukker altfor mye ned for palestinerne.

PS: er det ikke slik at Palestina ikke er erkjent som en stat?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det en gang slik at man forhandler for å komme til enighet. Israelerne ønsker å fortsette byggingen, og bygging av nye bosetninger er såvidt jeg forstår normaltilstanden, akuratt som rakettanngrepene mot Israel er det. Man prøver å forhandle for å endre normaltilstanden til noe som begge parter kan leve med. Enig? Israel gjør noe galt, synes jeg, det gjør palestinerne også når de snur ryggen til forhandlinger.

Lenke til kommentar

Visst det er slik en skal begynne, så kan jo israelittene stille tusen krav til palestiner araberne også. Slik at det aldri blir fredssamtaler mer.

Du er klar over at stansing av husbyggingen kun er det første kravet araberne stiller, de har flere krav enn det, men vil begynne med husbygging kravet, sa lederen for den arabiske liga.

Er enig med Netanyahu, som sier at en må sitte seg ned å snakke med hveranndre om det forskjellige uenighetene, uten å stille 1000 krav for i det hele tatt kunne snakke med hverandre.

Er så lei slik "apekatt" oppførsel.

Nå håper jeg faktisk at Israel slutter å gi etter for araberne hele tiden. Det har aldri ført fred med seg.

Som Ola the Icebox sier var det fler krav enn dette.

Nå bakvent er det da å forlate en fredssamtale som er tilstede for å sikre ditt land, bare fordi Israel ikke er så svak som de tror. Jeg mener selv at Netanyahu er lite handlingsfull, han bukker altfor mye ned for palestinerne.

PS: er det ikke slik at Palestina ikke er erkjent som en stat?

Og dokumentasjon?

Lenke til kommentar

Nå er det en gang slik at man forhandler for å komme til enighet. Israelerne ønsker å fortsette byggingen, og bygging av nye bosetninger er såvidt jeg forstår normaltilstanden, akuratt som rakettanngrepene mot Israel er det. Man prøver å forhandle for å endre normaltilstanden til noe som begge parter kan leve med. Enig? Israel gjør noe galt, synes jeg, det gjør palestinerne også når de snur ryggen til forhandlinger.

Du kan ikke sammenligne dette fordi rakettangrepene stammer fra de militante gruppene og det er ikke dem Israel har ført samtaler med, men Den palestinske selvstyremyndigheten.

Og ser fortsatt ikke poenget med å forhandle om en tostatsløsning samtidig som okkupasjonen brer om seg. Hvordan Israel vil bli tatt seriøst når de snakker om fredssamtaler og en palestinsk stat samtidig som de fortsetter å bre seg ut over palestinernes okkuperte land er for meg en stor gåte!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...