Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Har selv linket til artikkler som viser det motsatte.

Og kom nå ikke med tåpeligheter som "Vi har alt nevnt dette for deg før". Prøv å holde deg seriøs selvom det sikkert er vanskelig...

Hvis det innlegget dit hadde vært skrevet TIL deg og ikke av deg hadde ikke det vært latterlig. Du burde seriøst se over hva du skriver og hva vi skriver før du påstår at du har rett. du har ikke engang vært der, Det er ikke som Norge, men du vet du vel...

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ikke mange briter i Palestina. Palestina ble styrt av britene etter seieren i første verdenskrig på samme måte som Tyskland etter andre verdenskrig. Området var fremdeles palestinsk helt til det siste, og ble av verdenssamfunnet betraktes som et palestinsk land.

Men du glemmer at det ikke fantest noe palestinsk folk på den tiden.. Landet var bebod av mange forskjellige folkeslag.. Men ingen som faktisk styrte landet, utenom britene..

Virker som om det er mange som glemmer litt dette at når jødene fikk sitt land, skulle det også være (enda) et arabisk/islamsk land i området.. Men ettersom araberlandene rundt angrep Israel med en gang de proklamerte staten og deretter tapte krigen, ødela de grunlaget for dette landet! Tror historien hadde vært veldig anderledes om ikke araberne hadde angrepet Israel for å uttslette de med en gang de hadde muligheten

Det er delvis riktig at det på 1918-1930-tiden ikke nødvendigvis var slik at den gjengse araber i dette området ville kalt seg selv palestiner, men det er fordi de aldri tidligere hadde forholdt seg til noen andre enn arabere og tyrkere i innenrikspolitikken sin, så de ville heller sagt at de var fra f.eks. Jerusalem eller lignende. Det var ikke noen grunn til å kalle seg noe. De var Osmanere, og fra hjembyen sin.

I 1946 var situasjonen en helt annen. Da hadde det vært debatt rundt palestina i 30 år, og det var stor enighet blant arabere om at de nå var "Palestinere" på samme måte som "transjordanere", "libanesere" osv.

Og dere kan si at det var britisk område så mye dere vil, men det var også 1/4 av Tyskland på denne tiden, og jeg vil påstå at jødene hadde et langt bedre krav på Munchen enn de hadde på Jaffa, siden det var tyskerne som hadde drept 6 mill jøder, ikke araberne.

Edit: Dette er faktisk et interessant tema, og går litt inn på forholdet mellom "nasjon" og "stat" i historie- og samfunnsfag. Ref. f.eks. til Tyskland og Italia, hvor ingen før midten på 1850-tallet ville sagt "jeg er tysker" eller italiener, de ville sagt at de var fra Brandenburg/Prøyssen, eller Savoy, Roma, Napoli osv. Disse var da av samme (respektive) folkeslag, men hørte til forskjellige stater. Det samme er tilfellet med arabere i dag, hvor grensene ble satt av Storbritannia og Frankrike i fellesskap, mens de selv på den tiden ikke brydde seg nevneverdig, fordi de ikke hadde forholdt seg til stater tidligere, bare det Osmanske riket.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Høh.

Israel er ett arrogant land.

De har i en årrekke missbrukt den sympatien dem opparbeidet seg under WWII..

Dem har ingen som helst rett til det dem gjør. Og mister mer og mer støtte.

Nå som USA endelig har fått en med baller store nok til å si i fra om at nok er nok. Tørr andre land gjøre det samme.

Israel vil være alene og vil ikke ha hjelp. Dem vil gjøre alt på sin egen måte, selv om dem kjører over andre i prosessen.

Om noen går dem i mot er det plutselig "jødehat", samtidig som dem viser bilder fra konsentrasjons leire fra WWII.

Dem ser ikke at dem selv er i ferd med å gjøre det samme mot sine naboer. (Og da snakker jeg om undertrykking ikke gasskamre).

Hadde Israel holdt seg innenfor sine egne grenser. Ville ikke dem blitt angrepet.

Dem kan takke seg selv for de problemene dem har havnet oppi.. Og enda driver dem med utbygging.

En dag kommer dem til å virkelig drite på draget. USA vil se seg presset til å gjøre "noe". Og vi har en ny krig i fanget. Og da en krig mot et land som UAS selv "atter en gang" har forsynt med våpen og teknologi. Som dem selv har videreutviklet til ett sterkt moderne forsvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor grensen kommer til å gå er som du sier ikke fastsatt enda, det gjør det vanskelig å føre opp noe gjerde.

Sikkerhetsgjerdet går stort sett langs våpenhvile-linja i 1967, med unntak av noen steder den tar omveier for å gjerde jødiske byer nære linja.

Og nei, det har ikke med rasisme å gjøre, det er fordi det faktisk er jøder som blir angrepet, derfor sikkerhetsgjerdene rundt byene deres.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er totalt irelevant hva Israel måtte ha i tankene ettersom uren er bygget delvis på okkupert land og splitter palestinerne! Mange mistet desuten hjem og arbeidsplasser som ble revet pga. at muren skulle oppføres der og der! Om Israel hadde bygget den utelukket innenfor sine egne, anerkjente grenser hadde det vært noe helt annet for innefor sitt eget land kan de bygge akkurat hva de vil.

http://no.wikipedia.org/wiki/Israels_barriere_p%C3%A5_Vestbredden

Lenke til kommentar

Og som du ser går muren nettopp langs Israels anerkjente grenser, med unntak av rundt Jerusalem og de største jødiske byene.

BarrierMay2005_no.png

Det er totalt irelevant hva Israel måtte ha i tankene

Akkuratt.

Det er bra vi er i stand til å se konflikten fra begge sider!

Endret av Drogin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Høh.

Jeg mistet deg allerede i den andre setningen.

Det beviser igjen og igjen det jeg alltid har påstått: De som kritiserer Israel har ikke peiling på historie.

Endret av Vaio
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Høh.

Jeg mistet deg allerede i den andre setningen.

Det beviser igjen og igjen det jeg alltid har påstått: De som kritiserer Israel har ikke peiling på historie.

Kan ikke si du har imponert meg over din historiekunnskap. Ja, jeg er historiestudent. Ja, jeg har studert temaet. Ja, jeg kritiserer israel,

Lenke til kommentar

Ja, jeg er historiestudent. Ja, jeg har studert temaet. Ja, jeg kritiserer israel,

Tofagerl: Israel er ikke den aggresive part. Hvorfor har krigene blitt startet?

- Pga. Palestinsk terror og arabiske land som prøver å utslette Israel. hadde ikke vært for dette hadde det ikke vært noen konflikt mellom Israel og araberlandene.

Nei, det jeg sa var at Israels opprettelse VAR den opprinnelige aggresjonen! Man kan diskutere opp og i mente hvorvidt det var lov, men uansett var det aggressivt ovenfor palestinere og arabere.

Utrolig hvordan du klarer å degraderer dine argumenter.

Opprettelsen av "Staten Israel" er en aggresjon? Hva er dette? Markedsføring for telefonselskaper?

Hvorfor skriver du ikke bare at hele eksistensen til jøder er aggresjon?

Gjørmelogikk...

Se objektivt på det, eller ennå bedre; se på det fra palestinere sin side. De ble invadert av fremmed makt, og tvunget ut av ditt eget land.

Hvem var disse palestinere?

De som ble invadert?

Slike feil vil ikke begås av en ekte historiestudent utdannet fra et ekte universitetet.

Spesielt ikke en som har midtøsten historie som hovedfelt.

Kanskje du er en sånn Sonansstudent? :)

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...