After Dark Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Da oppdelingen av Det britiske mandatområdet Palestina ble gjennomført skulle Jerusalem være en internasjonal by styrt av FN og Israel har fått byen gjennom kriger og okkupasjon så det er en litt annen ting enn Oslo eller for den saks skyld enhver by som ligger innenfor en stats anerkjente grenser! 1 Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Bestemmer ikke Israel selv hva hovedstaden deres er? ... ... ... Kan verdenssamfunnet bestemme seg for at Oslo ikke lengre er Norges hovedstad, og så vips er hovedstaden vår Lofoten fordi mange stater mener at det er vår hovedstad? Israel bestemmer selv hva hovedstaden deres er, men uten anerkjennelse fra det internasjonale samfunnet betyr det egentlig svært lite. Så ja, i teorien kan det internasjonale samfunnet tvinge oss til å benytte oss av Lofoten som hovedstad (selv om alt innenriks politisk ligger i Oslo). Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Dårlig sammenligning. Jerusalem ligger ikke engang innenfor de anerkjente grensene til Staten israel! Eller, den vestlige delen av byen gjør vel det, men ikke den østlige. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Stadig ingen enighet om de ulovelige bosettningene: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7308136 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Israel har fått byen gjennom kriger og okkupasjon Meningen med at FN skulle styre byen var at både muslimer og jøder skulle ha adgang til byen. I 1948, da araberne angrep Israel, okkuperte JORDAN jerusalem. Jøder ble nektet adgang til byen, øst-jerusalem ble rensket for jøder. Så i 1967 tok Israel over Jerusalem fra Jordan, og under Israelsk styre har både jøder og arabere hatt tilgang. Men det selvsagt mer enkelt å bare skylde på Israel... http://www.youtube.com/watch?v=oXZPLl-4o4U Endret 25. september 2010 av Drogin 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Ja, de tok over byen fra Jordan gjennom krig, og har siden okkupert den. Ditt poeng var? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Israel okkuperte den vestlige delen mens Jordan okkuperte den østlige. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Ja, de tok over byen fra Jordan gjennom krig, og har siden okkupert den. Ditt poeng var? Mener du at Jerusalem rettmessig og historisk tillhører Jordan? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Jerusalem tilhører rettmessig og historisk Palestina, men det sier seg selv at Palestina ikke kommer til å få beholde vest-delen etter en eventuell fredsavtale. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Jerusalem tilhører rettmessig og historisk Palestina, men det sier seg selv at Palestina ikke kommer til å få beholde vest-delen etter en eventuell fredsavtale. Det har aldri eksistert noen palestinsk stat. "Palestina" er et navn romerne gav til OMRÅDET, som ikke har vært selvstendig siden det gamle Israel. Det du kanskje mener, er at Jerusalem og hele området bør styres av arabere og at jøder bør komme seg vekk. Ikke at de har noe annet hjem...men de skal bort? Endret 25. september 2010 av Drogin 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Hvorfor skal jødene ha et eget land, men ikke palestinerne? Og hvorfor skal ikke i samme sleng druseerne, beduinene, kurderne og sigøynerne ha et eget land? Hvorfor akkurat jødene? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Jerusalem tilhører rettmessig og historisk Palestina, men det sier seg selv at Palestina ikke kommer til å få beholde vest-delen etter en eventuell fredsavtale. Det har aldri eksistert noen palestinsk stat. "Palestina" er et navn romerne gav til OMRÅDET, som ikke har vært selvstendig siden det gamle Israel. Det du kanskje mener, er at Jerusalem og hele området bør styres av arabere og at jøder bør komme seg vekk. Ikke at de har noe annet hjem...men de skal bort? Palestina er et latinsk navn, ja, hva har det med saken å gjøre? Jordan er oppkalt etter elven Jordan, Syria er gresk, Israel er oppkalt etter den bibelske Jacob. England er oppkalt etter det norrøne "Engla Land", og jeg er oppkalt etter en fjern onkel. Palestina var et område i det Osmanske riket, og hadde langt mer frihet enn under britene og nå jødene. Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Det historiske Palestina har aldri vert en egen stat, men vert okkupert av mange forskjellige makter etter at dets rettmessige folk (jødene) ble jaget ut. Palestina var ett navn som romerne satte på området etter at dem jaget jødefolket som eide landet ut pga. det lagte opprør mot den romerske okkupasjonsmakten. Dagens palestinere har ingenting med det historiske Palestina i gjøre, navnet palestinere (det palestinske folk) eksisterte ikke før slutten på 1960 tallet. Da dem strategisk satte denne strengt tatt navneforfalskningen på seg selv, for å stå sterkere i kampen mot Israel og den såkallte retten til å vende tilbake. I all hovedsak er dagens palestinere vanlige arabere fra forskjellige araberland, som begynte å flytte til Israel (Palestina) utpå 1800 tallet for å søke "lykken", da jødene hadde begynt å skape gode forhold og arbeidsplasser i Israel (Palestina). Israel (det historiske Palestina) og Jerusalem som hovedstad tillhører det jødiske folk, rettmessig og historisk. Det er vell dokumentert. Det arabiske folk har 20+ arabiske stater og hovedsteder i Midtøsten, Israel (det historiske Palestina) og Jerusalem har aldri vert en arabisk stat eller hovedstad. Endret 25. september 2010 av ola the icebox Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Det historiske Palestina har aldri vert en egen stat, men vert okkupert av mange forskjellige makter etter at dets rettmessige folk (jødene) ble jaget ut. Palestina var ett navn som romerne satte på området etter at dem jaget jødefolket som eide landet ut pga. det lagte opprør mot den romerske okkupasjonsmakten. Dagens palestinere har ingenting med det historiske Palestina i gjøre, navnet palestinere (det palestinske folk) eksisterte ikke før slutten på 1960 tallet. Da dem strategisk satte denne strengt tatt navneforfalskningen på seg selv, for å stå sterkere i kampen mot Israel og den såkallte retten til å vende tilbake. I all hovedsak er dagens palestinere vanlige arabere fra forskjellige araberland, som begynte å flytte til Israel (Palestina) utpå 1800 tallet for å søke "lykken", da jødene hadde begynt å skape gode forhold og arbeidsplasser i Israel (Palestina). Israel (det historiske Palestina) og Jerusalem som hovedstad tillhører det jødiske folk, rettmessig og historisk. Det er vell dokumentert. Det arabiske folk har 20+ arabiske stater og hovedsteder i Midtøsten, Israel (det historiske Palestina) og Jerusalem har aldri vert en arabisk stat eller hovedstad. Du er klar over at dette er motbevist? "historikeren" som skrev den boka har blitt latterliggjort, og det finnes spor etter arabere i området i bokstavelig talt tusenvis av år. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 http://en.wikipedia.org/wiki/From_Time_Immemorial Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Kjære tofagerl, jeg har ikke henvist til noen slik bok. Det er ikke derfra jeg har mine kilder engang, har ikke engang hørt om forfatteren eller boken. Det jeg derimot snakker om og har mine kilder fra er historisk historie, som alle seriøse historikere kjenner til, jeg snakker ikke om en enkelt forfatter eller en enkelt bok. Forøvrig, den dagen du motbeviser min eksistens eller at jeg har eksistert, så skal jeg ydmykt bøye meg og si at du har rett i at verdenshistorie ikke stemmer. Du fornekter vel ikke Holocoust også, eller i det minste har litt lyst til det, gjør du vel? Endret 25. september 2010 av ola the icebox 1 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Du er klar over at dette er motbevist? "historikeren" som skrev den boka har blitt latterliggjort, og det finnes spor etter arabere i området i bokstavelig talt tusenvis av år. Er du klar over at det finnes dinosaurus i Svalbard? So what, om det finnes "spor" etter araber? Du finner spor etter araber i Kina som har bodd der i tusenvis av år. Jøss! La oss jage alle kineserer ut av Kina!! Det mest latterlige er at, professor tofagerl, benekter jødenes tilhørighet til Israel og Jerusalem. Si meg Tom, hvor tilhører jødene/hvor kommer de ifra? Hvor skal de flytte til? Ikke nok at vi kverka 6millioner, og nå, skal kjeppjager dem ut av deres eget land? HVOR SKAL VI LOKALISERER DEM? Ditt hus? Endret 25. september 2010 av Vaio 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Du er klar over at dette er motbevist? "historikeren" som skrev den boka har blitt latterliggjort, og det finnes spor etter arabere i området i bokstavelig talt tusenvis av år. Er du klar over at det finnes dinosaurus i Svalbard? So what, om det finnes "spor" etter araber? Du finner spor etter araber i Kina, som har vært der i tusenvis av år. Jøss! La oss jage alle kineserer ut av Kina!! Og du finner spor av mongoler i Ungarn. Det mest latterlige er at, professor TOM, benekter jødenes tilhørighet til Israel og Jerusalem. Si meg Tom, hvor tilhører jødene? Hvor skal de flytte til? Ikke nok at vi kverka 6millioner, og nå, skal kjeppjager dem ut av deres eget land? HVOR SKAL VI LOKALISERER DEM? Ditt hus? Jeg har ikke kverka en eneste jøde jeg. har du? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Du er klar over at dette er motbevist? "historikeren" som skrev den boka har blitt latterliggjort, og det finnes spor etter arabere i området i bokstavelig talt tusenvis av år. Er du klar over at det finnes dinosaurus i Svalbard? So what, om det finnes "spor" etter araber? Du finner spor etter araber i Kina som har bodd der i tusenvis av år. Jøss! La oss jage alle kineserer ut av Kina!! Det mest latterlige er at, professor tofagerl, benekter jødenes tilhørighet til Israel og Jerusalem. Si meg Tom, hvor tilhører jødene/hvor kommer de ifra? Hvor skal de flytte til? Ikke nok at vi kverka 6millioner, og nå, skal kjeppjager dem ut av deres eget land? HVOR SKAL VI LOKALISERER DEM? Ditt hus? I Israel selvsagt! Har jeg påstått noe annet? Jeg mener bare at Palestinerne bør få SITT hjem tilbake, etter FNs delingsplan av 1946. Kom ikke her og stapp meninger i munnen på meg, din stråmann! Kjære tofagerl, jeg har ikke henvist til noen slik bok. Det er ikke derfra jeg har mine kilder engang, har ikke engang hørt om forfatteren eller boken. Det jeg derimot snakker om og har mine kilder fra er historisk historie, som alle seriøse historikere kjenner til, jeg snakker ikke om en enkelt forfatter eller en enkelt bok. Forøvrig, den dagen du motbeviser min eksistens eller at jeg har eksistert, så skal jeg ydmykt bøye meg og si at du har rett i at verdenshistorie ikke stemmer. Du fornekter vel ikke Holocoust også, eller i det minste har litt lyst til det, gjør du vel? Jeg vil ha kilder. Fra "historisk histore, som alle seriøse historikere kjenner til". Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 I Israel selvsagt! Har jeg påstått noe annet? Jeg mener bare at Palestinerne bør få SITT hjem tilbake, etter FNs delingsplan av 1946. Du mener "bare"? Du som er ekspert på israelsk "utenriks"-politikk 40- 70 tallet? Du har vel ikke glemt angrepene fra 1948? yom kippur-krigen? Terror-angrepene? Jeg vil også "bare". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg