Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at han har verdensrekorden for lengste tid i issolat og fortsatt har strenge restriksjoner på bevegelsesfriheten samt hvem han kan snakke med og stort sett blir sett på som en foræder av alle så er situasjonen ganske spesiell ja!

Men det er andre ting som gjør Israel til et ikke bare forferdelig, men et grusomt land!

Lenke til kommentar

åja, grusomt også. jaja. Forresten bombe at han blir sett på som en forræder av alle, han er jo en forræder, selv om intensjonene kanskje var gode. Og det skulle faktisk ikke forundre meg om det er andre som har det betydelig værre i fengsel, ett par nordmenn for eksempel.

Lenke til kommentar

åja, grusomt også. jaja. Forresten bombe at han blir sett på som en forræder av alle, han er jo en forræder, selv om intensjonene kanskje var gode. Og det skulle faktisk ikke forundre meg om det er andre som har det betydelig værre i fengsel, ett par nordmenn for eksempel.

Han var faktisk ikke den eneste som var med på å røpe de israelske atomvåpnene. Så hvorfor skal bare han stilles til annsvar? Foresten så er det helt uinteressangt hvordan andre land behandler fangene sine da det er Israel som diskuteres her.

Vanunu er en forræder. Vi kan diskutere frem og tilbake om det han gjorde var rett eller galt, men han har forrådt sitt land.

Forræder og forræder. Han avslørte atomvåpen, men gjorde ingen ting for å skade landet. Hvor går egentlig grensen for at noen kan kalles forædere? Landsforræder i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Eller motsatt, og da er Israel et grusomt land?

Jeg sier ikke at det er riktig, men jeg synes du gang på gang viser deg som ekstrem i ene retningen, som her. Alt negativt om Israel skal frontes, alt annet benektes osv.

Slike som deg og IDF (med flere) gjør dette til en skyttergravsdiskusjon. At du i det hele tatt gidder å kverulere på om han er en forræder(noe han jo er ett skoleeksempel på) underbygger det. Ja Israel gjør masse feil. Nei Israel er ikke verdens ondeste land osv. og nei, Palestinerne er ikke så uskyldige som du skal ha det til.

Lenke til kommentar

Akkurat det er ikke en feil ettersom de iallefall gjør noe for å holde på demokratiet, men når topp-politiker etter topp-politiker etterforskes og tiltales, ja da er det ikke et land jeg ser noen grunn til å støtte sammen med alt det andre de gjør...

Du husker kansje at Ariel Sharon ble siktet for korrupsjon og at mange mente tilbaketrekkningen fra Gazastripen bare var noe han gjorde for å få oppmerksomheten vekk fra den korrupsjonssaken!? Sharon kom seg unna, men den ene sønnen hans måtte i fengsel og så har vi den neste statsministeren Ehud Olmert og alt det han ble siktet for samt den sex-skandalen til den forrige presidenten. Og nå er det altså nåværende utenriksminister...

Snakker om stabile og troverdige regjeringer...

Lenke til kommentar

Litt både og. Du gjenntar ett knippe ting, samtidig som alt som kan dras frem av småsaker, med en anelse negativ retning skal poengteres, som disse sakene her. Virker mer som om du har en mening om disse sakene på grunn av at du hater Israel enn at du hater Israel på grunn av disse sakene. Da skjønner jeg heller ikke hvorfor du skal dra fram alt mulig, som ofte bunner ut i å ikke være riktig/negativt en gang.

Lenke til kommentar

Unnskyld, men hvordan forsvarer man Israels bruk av fosforgranater når man først er i gang med å argumentere for at Israelske soldater må få lov til å forsvare seg mot terror?

Unnskyld, men hvorfor klager man på bruken av fosforgranater? Er det liksom så mye værre enn spreng? Og hvilke fosforgranater er det det vises til, hørt mye snakk om det men ikke særlig mye konkret som tilsier at det ikke er en spontanrøyk eller lignende.

Photographic evidence has emerged that proves that Israel has been using controversial white phosphorus shells during its offensive in Gaza, despite official denials by the Israel Defence Forces.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article5470047.ece

Ettersom at bruk av slike våpen mot sivile mål er forbudt ved Genève-konvensjonen, stiller jeg meg undrendes til hvordan man kan forsvare slik bruk midt i Gaza.

Lenke til kommentar

Er veldig spent på hvor i Genevekonvensjonen dette står. Hvilken artikkel osv. for det er antagelig stort rom for tolkning hvorvidt denne amunnisjonen er "lovlig" eller ikke, særlig da de fleste land (Norge inkludert) bruker ammunisjon med hvit fosfor. At de ble brukt mot sivile mål stiller jeg meg også tvilende til med mindre du mener skoler, sykehus osv. benyttet av "fienden".

Etter å ha lest gjennom artikkelen poengterer jo denne også at Israel ikke har gjort noe ulovlog da granatene, som jeg stilte spørsmål om over, ble brukt som spontanrøyk, ikke direkte mot personell. Derav ikke noe brudd på genevekonvensjonen altså.

Med det sagt er det jo helt vanvittig at man skal gidde å lage bråk ut av at brannstiftende ammunisjon blir brukt i strid. Det fremstår, for meg, soleklart at slike regler blir utarbeidet av noen som antagelig aldri har tatt i ett våpen, enda mindre avfyrt ett i strid, således blir jo også dette "koseregler" som ingen vil bry seg om hvis vi selv først skulle komme i krig. Hvorvidt du får revet av en arm eller blir drept av en branstiftende granat er egentlig litt hipp som happ.

Lang historie kort, hadde Israel brukt fosforgranater eller lignende i strid mot personellmål hadde jeg ikke annsett det som noe ille egentlig. Det gjelder samme hvem som bruker det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...