Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvor mange av dere som egentlig har vært i området. For jeg som har vært der nede er det ingen tvil om at det Israel driver med er apartheid av verste klasse. Muren og egne veier for bosettere er to av tingene som for meg minner om apartheid. De har også et tilsvarende passsystem som minner veldig om apartheid Sør Afrika. Palestinerne er de som må bære identitetspapirer hele tia og vise dem frem hele tia. Køsystemene på checkpointene kan minne om små fengsler. Trangt og jævelig. At folk i det hele tatt kan støtte Israel er for meg ubegreplig. Dette har null og niks med sikkerhet å gjøre, men menneskerettsbrudd, trakassering og apartheid satt i system. Det hvite styret i Sør Afrika mente jo også at de svarte var terrorister.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært der nede ja, men det virker ikke som du har det. Apharteid? Er du seriøs?

Jeg har både vært i Israel og den såkalte vestbredden, har gått gjennom MANGE sikkerhetskontroller og sikkerthetsgjerdet mot vestbredden.

Det er ikke så veldig rart at palestinerne/araberne må ha papirer på hvem e er når det er utelukkende palestinere og arabere som driver med terrorisme.

Og hvorfor slipper ikke de arabiske landene som Egypt, Syria, Irak eller Saudi Arabia imot disse palestinske flyktningene? Palestinerne er tross alt deres "mishandlede, stakkers brødre" og Israel er satan, hvorfor truer araberne med krig og uteslettelse av hele jødefolket og Israel hvis ikke palesinerne får bo hos satan.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvor mange av dere som egentlig har vært i området. For jeg som har vært der nede er det ingen tvil om at det Israel driver med er apartheid av verste klasse. Muren og egne veier for bosettere er to av tingene som for meg minner om apartheid. De har også et tilsvarende passsystem som minner veldig om apartheid Sør Afrika. Palestinerne er de som må bære identitetspapirer hele tia og vise dem frem hele tia. Køsystemene på checkpointene kan minne om små fengsler. Trangt og jævelig. At folk i det hele tatt kan støtte Israel er for meg ubegreplig. Dette har null og niks med sikkerhet å gjøre, men menneskerettsbrudd, trakassering og apartheid satt i system. Det hvite styret i Sør Afrika mente jo også at de svarte var terrorister.

Svært bra sagt!

Lenke til kommentar

Midtøsten-kvartetten ber Israel forlenge byggestansen i de ulovelige bosettningene:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3820224.ece

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/midtosten/kvartetten-ber-israel-forlenge-byggestans-3294627.html

Verdensbanken konkluderer med at det i nær framtid kan opprettes en levedyktig, palestinsk stat:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3820076.ece

Men et nytt triks fra Israel er å få inn en lovendring som gjør det nødvendig med en folkeavstemning før de slutter fred med palestinerne:

http://www.dagbladet.no/2010/09/20/nyheter/benjamin_netanyahu/utenriks/israel/13486894/

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7301200

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10027362

Israel kritiserer Russland for å selge raketter til Syria:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10027373

Lenke til kommentar

Jeg har vært der nede ja, men det virker ikke som du har det. Apharteid? Er du seriøs?

Jeg har både vært i Israel og den såkalte vestbredden, har gått gjennom MANGE sikkerhetskontroller og sikkerthetsgjerdet mot vestbredden.

Det er ikke så veldig rart at palestinerne/araberne må ha papirer på hvem e er når det er utelukkende palestinere og arabere som driver med terrorisme.

Og hvorfor slipper ikke de arabiske landene som Egypt, Syria, Irak eller Saudi Arabia imot disse palestinske flyktningene? Palestinerne er tross alt deres "mishandlede, stakkers brødre" og Israel er satan, hvorfor truer araberne med krig og uteslettelse av hele jødefolket og Israel hvis ikke palesinerne får bo hos satan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Qibya_massacre

Jepp, bare arabere som er terrorister.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Qibya_massacre

Jepp, bare arabere som er terrorister.

Det har vært episoder hvor IDF eller de paramilitære-organisasjonene ødela landsbyer, spesielt i forbindelse med krigen i 1948.

Du bør imidlertid få med deg at det står:

After this incident, Israel restricted direct targeting of civilians.

Og den "incidenten" skjedde i 1953.

Israel sluttet med slik praksis for over 50 år siden, altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar

utkastelse av palestinere fra hjemmene sine og ødeleggelse av palestinske hjem og palestinsk infastruktur slik Israel har praktisert bla. siden år 2000?

Israel ødelegger ikke palestinsk infrastruktur.

Utkastelse skjer på rettslig grunnlag,eksempler har vært ulovelig oppsetting av hus, ikke betalt husleie, utløpte kontrakter etc.

Hva med gjengjeldelsesaksjoner mot familiene til selvmordsbombere

The mother of Muhammed Faisal Saksak, the 21-year-old suicide bomber who carried out Monday's attack in Eilat, said she was aware of her son's plan to blow himself up and that she had wished him "good luck."

Nei, hva med det tro?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ødelegger ikke Israel palestinsk infastruktur sier du? Og hva med feks. palestinske politistasjoner samt kontorene til Den palestinske selvstyremyndigheten som har blitt ødelaget flere ganger? Hva med alle boligblokkene og husene? Butikkene? Hele nabolag?

Og når det gjelder den elendige unnskyldningen deres om manglend etillatelse til å sette opp hus ol. er det fordi palestinerne aldri får slike tillatelser!

Og det har vært en masse hendelser der familier aldri har visst noe som helst om selvmordsbomingen til et enkelt familiemedlem og alikevel har de blitt utsatt for ren hevn, altså ikke selvforsvar, men ren hevn av IDF!

Lenke til kommentar

Ødelegger ikke Israel palestinsk infastruktur sier du? Og hva med feks. palestinske politistasjoner samt kontorene til Den palestinske selvstyremyndigheten som har blitt ødelaget flere ganger? Hva med alle boligblokkene og husene? Butikkene? Hele nabolag?

Og når det gjelder den elendige unnskyldningen deres om manglend etillatelse til å sette opp hus ol. er det fordi palestinerne aldri får slike tillatelser!

Og det har vært en masse hendelser der familier aldri har visst noe som helst om selvmordsbomingen til et enkelt familiemedlem og alikevel har de blitt utsatt for ren hevn, altså ikke selvforsvar, men ren hevn av IDF!

Tusen takk for alle kilder, som du er så opptat av.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøss, du må virkelig være informert du, i og med at du kan mer om familiene enn det Israelske politiet og etterretningsorganisasjonene!

For det første er ikke dette du nevner her infrastruktur.

For det andre er det annerledes i krig. Nevn en krig i bebygd strøk som ikke ødelegger hus, veier etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så... det er kun arabere som driver med terror mot Israel, dette sier du ikke noe imot. Så hvorfor skal ikke arabere gå med papirer og identifikasjon når arabere er involvert i utfører terror i Israel?

Israel har ikke noe med eventuelle jødiske ekstremister som driver med terror. Men det har Hamas for eksempel når det gjelder de palestinske områdene. Hamas er palestinernes ledere o dette er en ren terrororganisasjon.

Og har du noen linker/kilder til jøder som driver med organisert terror mot arabere, slik som du påstår? sleng med alle du har ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det at arabare utfører terrorangrep betyr ikke at alle arabere er terrorister. Og jo, Israel har beordret terrorangrep, assassinasjoner, bombeangrep, brannbomber, rakettangrep på sivile hus og verst av alt - de har sørget for at millioner av mennesker bor i flyktningleire nå i snart 65 år. Du kan påstå at det er i fortiden, men resultatet er i nåtiden. Uten disse terrorangrepene ville Israel ikke vært under kontinuerlig angrep fra muslimer i dag, så de har utelukkende seg selv å takke. David Ben-Gurion er den største terroristen verden noensinne har sett, og da inkluderer jeg Hitler.

Lenke til kommentar

Det at arabare utfører terrorangrep betyr ikke at alle arabere er terrorister. Og jo, Israel har beordret terrorangrep, assassinasjoner, bombeangrep, brannbomber, rakettangrep på sivile hus og verst av alt - de har sørget for at millioner av mennesker bor i flyktningleire nå i snart 65 år. Du kan påstå at det er i fortiden, men resultatet er i nåtiden. Uten disse terrorangrepene ville Israel ikke vært under kontinuerlig angrep fra muslimer i dag, så de har utelukkende seg selv å takke. David Ben-Gurion er den største terroristen verden noensinne har sett, og da inkluderer jeg Hitler.

Du er klar over det du skriver her skjedde i 1948?

Jøder ble drept på 1920 og 30 tallet, da Muftien av Jerusalem blandet religion med sin egen visjon om arabisk nasjonalisme, og samarbeid med nazistene.

Så for det første er det feil at jøder ikke ville blitt angrepet, da de ble angrepet lenge før det du nevner her.

Dessuten var det ikke jødene som bestemte seg for å angripe arabiske landsbyer for moroskyld. Tvert imot, var det araberne som angrep jødene, da jødene erklærte Israel som selvstendig stat. Overgrep skjedde fra begge sider, men skal du sammenlikne hvem som står for flest terrorangrep/massakre og angrep på sivile fra 1920 til 1949, så ser man et klart mønster på hvem som var aggressoren, og hvem som stod bak flest slike angrep.

Og nei, det var ikke jødene.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er direkte feil. Både på sent 40 og tidlig 50-tall ble det begått langt flere drap av israelere på arabere enn omvendt. Dette var pga. den omstridte Dayan-doktrinen, som krystalliseres i at hver gang noen angrep Israel, skulle Israel motangripe med LANGT større effekt. Dette bør du vite, siden Moshe Dayan er ditt portrettbilde.

La meg presisere, for det virker som om noen misforstår meg med vilje: arabiske terrorister er drittsekker. Mitt poeng er bare at israelske terrorister OGSÅ er drittsekker. Det er drittsekker på begge sider, og hvis de araberne og israelerne som IKKE er drittsekker hadde kvittet seg med drittsekkene og jobbet sammen hadde vi ikke hatt denne situasjonen.

Lenke til kommentar

Det er direkte feil. Både på sent 40 og tidlig 50-tall ble det begått langt flere drap av israelere på arabere enn omvendt. Dette var pga. den omstridte Dayan-doktrinen, som krystalliseres i at hver gang noen angrep Israel, skulle Israel motangripe med LANGT større effekt. Dette bør du vite, siden Moshe Dayan er ditt portrettbilde.

La meg presisere, for det virker som om noen misforstår meg med vilje: arabiske terrorister er drittsekker. Mitt poeng er bare at israelske terrorister OGSÅ er drittsekker. Det er drittsekker på begge sider, og hvis de araberne og israelerne som IKKE er drittsekker hadde kvittet seg med drittsekkene og jobbet sammen hadde vi ikke hatt denne situasjonen.

Sent på 40tallet var det en krig som araberne starta men som jødene vant.

Da ligger det i kortene at jødene drepte flest, men kan de ikke klandres for. Det var ikke jødene som startet krigen i 1948.

Det sier jo seg selv at man bør møte en militær styrke med en langt større en.

Forsåvidt mente Dayan at man snarest mulig bør ta kampen til fiendens territorie, ikke noe i retning at man skal drepe flest mulig sivile, slik du nærmest fremstiller det.

Dayan var til venstre politisk, og for en varig fred mellom jøder og arabere i området.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...