Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=565703

Slenger med denne og:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1596558.ece

Forøvrig, har sagt hva jeg mener om Hamas i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1176692&mode=show&st=

Hvis du ser på avstemningen i den tråden så er alternativene å stemme på om Hamas som følger:

En organisasjon som først og fremst bedriver veldedighet ovenfor den palestinske befolkningen

En organisasjon som først og fremst bedriver motstandskamp mot Israel for den palestinske saken

En organisasjon som først og fremst bedriver terrorisme mot Israel

En kombinasjon av to eller alle alternativene

Ingen formening/Vet ikke

Og da ser du at det er stemt likt mellom en terrororganisasjon og en kombinasjon av alt sammen. Ikke akkurat en vitenskapelig undersøkelse, men morsomt å merke seg.

Lenke til kommentar

Den ene linken din fungerte ikke hos meg. Den til aftenposten sier jo, hvis man ser lenger enn overskriften, at Hamas ikke anerkjenner Israel men kan komme til å gjøre det i fremtiden. Også verdt å merke seg at dette kommer fra en av lederne, det er ikke ett utsagn som trenger å være representativt for Hamas.

Anngående avstemningen så er jeg usikker på hva den skal fortelle. Jeg tror jeg stemte på kombinasjonen men jeg mener da likefult at det er snakk om en terrororganisasjone.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har forklart hvorfor jeg annser dem som en terrororganisasjon temmelig mange ganger så noen gåte burde det ikke være. At man har flere baller i luften betyr ikke at man bare kan være en ting. Hamas er en organisasjon som omfavner terror som sin primære militære funksjon, altså er det en terrororganisasjon. Hamas er mye annet også, som det at de driver nødhjelp. Som sagt mange ganger før så kan man føre en motstandskamp og fortsatt være terrorist. Disse tingene tror jeg har blitt forklart mange nok ganger til at du ikke burde trenge en nye forklaring. Eller hva?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har forklart hvorfor jeg annser dem som en terrororganisasjon temmelig mange ganger så noen gåte burde det ikke være. At man har flere baller i luften betyr ikke at man bare kan være en ting. Hamas er en organisasjon som omfavner terror som sin primære militære funksjon, altså er det en terrororganisasjon. Hamas er mye annet også, som det at de driver nødhjelp. Som sagt mange ganger før så kan man føre en motstandskamp og fortsatt være terrorist. Disse tingene tror jeg har blitt forklart mange nok ganger til at du ikke burde trenge en nye forklaring. Eller hva?

Joda, det synet ditt på Hamas har jeg forstått for lenge siden. Skal prøve å si litt tydeligere hva poenget mitt nå var: Som du kan se i stadige uttalelser utelukker ikke Hamas anerkjennelse av Israel og i praksis har de alt anerkjennt Israel selvom de ikke vil gjøre det formelt enda. De har sendt et brev til Obama for lenge siden og Jimmy carter hadde møte med flere av lederne deres han etterpå sa at Hamas var villig til å anerkjenne og leve i fred med Israel. I tillegg sa Hamas fra Obamas innsettelsestid av at han ikke måtte gjenta Bushs feil i Midtøsten. Hamas viser kraftige tegn på å moderere seg slik Yassir Arafat og hans parti/medhjelpere gjorde da de anerkjennte Israels eksistens. hamas har også hatt direkte samtaler med Fatah om forsoning, men da var det Israel som ødela ved å si at Fatah enten måtte ha samteler med Israel eller med Hamas. Hamas har altså vist tegn på å moderere seg ovenfor Israel, ville komme i kontakt med USAs regjering samt forsone seg med Den palestinske selvstyremyndigheten, men de blir blankt avslått! Hvordan skal de kunne vise at de mener allvor hvis de aldri blir tatt seriøst?

Derfor synes jeg det er underlig at du fortsatt har akkurat de samme tankene om Hamas!

Lenke til kommentar
"We have liberated Gaza, but have we recognized Israel? Have we given up our lands occupied in 1948? We demand the liberation of the West Bank, and the establishment of a state in the West Bank and Gaza, with Jerusalem as its capital – but without recognizing [israel]. This is the key – without recognizing the Israeli enemy on a single inch of land. ...

"Our plan for this stage is to liberate any inch of Palestinian land, and to establish a state on it. Our ultimate plan is [to have] Palestine in its entirety. I say this loud and clear so that nobody will accuse me of employing political tactics. We will not recognize the Israeli enemy. "

(Hamas leader Mahmoud Al-Zahhar, Future News TV, June 15, 2010, Source: MEMRI.org)

"We will not betray promises we made to God to continue the path of Jihad and resistance until the liberation of Palestine, all of Palestine. . . So be assured doctor Ayman, and all those who love Palestine like yourself, that Hamas is still the group you knew when it was founded and it will never abandon its path."

(Hamas statement in response to criticism by Al-Qaeda's Ayman al-Zawahri, March 12, 2007)

"We do not recognize the Israeli enemy, nor his right to be our neighbor, nor to stay (on the land), nor his ownership of any inch of land.... We are interested in restoring our full rights to return all the people of Palestine to the land of Palestine. Our principles are clear: Palestine is a land of Waqf (Islamic trust), which can not be given up."

(Mahmoud Zahar, Hamas leader and candidate to the Palestinian legislative council, Palestinian TV, January 17, 2006, Newsday)

End Of Discussion.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, det synet ditt på Hamas har jeg forstått for lenge siden. Skal prøve å si litt tydeligere hva poenget mitt nå var: Som du kan se i stadige uttalelser utelukker ikke Hamas anerkjennelse av Israel og i praksis har de alt anerkjennt Israel selvom de ikke vil gjøre det formelt enda. De har sendt et brev til Obama for lenge siden og Jimmy carter hadde møte med flere av lederne deres han etterpå sa at Hamas var villig til å anerkjenne og leve i fred med Israel. I tillegg sa Hamas fra Obamas innsettelsestid av at han ikke måtte gjenta Bushs feil i Midtøsten. Hamas viser kraftige tegn på å moderere seg slik Yassir Arafat og hans parti/medhjelpere gjorde da de anerkjennte Israels eksistens. hamas har også hatt direkte samtaler med Fatah om forsoning, men da var det Israel som ødela ved å si at Fatah enten måtte ha samteler med Israel eller med Hamas. Hamas har altså vist tegn på å moderere seg ovenfor Israel, ville komme i kontakt med USAs regjering samt forsone seg med Den palestinske selvstyremyndigheten, men de blir blankt avslått! Hvordan skal de kunne vise at de mener allvor hvis de aldri blir tatt seriøst?

Derfor synes jeg det er underlig at du fortsatt har akkurat de samme tankene om Hamas!

Hvilke tanker om Hamas? At de bla. er terrorister er jo ett faktum som er vanskelig å komme utenom. Som sagt så ser jeg på Hamas som mer enn bare en terrororganisasjon, nødhjelpsorganisasjon eller politisk parti. Hamas er hele blandingen. Derfor jeg også svarte slik jeg gjorde i pollen i tråden du linket til.

Lenke til kommentar

som snartenkt sa, Israel trakk seg ut av Gaza og gav hele området til palestinerne.

Nå ser vi hvordan det gikk men...

Kan du vise meg befolkningsstatistikken for Israelske bosettere på den okkuperte vestbredden for, la oss si, de siste 10 årene?

Har den sunket, eller økt betraktelig?

Og snartenkt svarte ikke på spørsmålet:

Vil Israel ofre milliarder av kroner i infrastruktur på okkupert land og flytte mange hundre tusen israelere ut fra hundre tusen hjem og overlate alt dette til palestinerene DERSOM palestinerene slutter fred?

Jeg tror desverre ikke det, for all historie har vist at Israel IKKE er interessert i å gi fra seg områdene.

Da gaza ble sluppet fri, festet Israel bare grepet om vestbredden enda sterkere og bosettningene der skjøt opp som paddehatter.

Lenke til kommentar

Tanken om en krigsfangeutveksling omfattende den kidnappede israelske soldaten Gilad Shalit i bytte med omkring 1000 palestina-arabiske fanger er blitt helt fastlåst.

____

Sharon fortsatt i koma, dyrt for Israel. Det er forargelse over at Ariel Sharon fortsatt holdes i live etter snart fem år i bevisstløs tilstand, og til en utgift for skatteyterne på over 10 millioner kroner. Sharon var en slik storhet for Israel, at ingen vil slukke den fortsatte livstilførelsen til ham. I dag fyller han 83 år.

____

Tyrkias president vil likevel ikke møte sin israelske kollega Shimon Peres i New York mandag. Presidenten legger til at Tyrkia ikke vil tilgi Israel for at aktivister på Gaza skipet ble skutt og drept, selv om Israel ber om unnskyldning.

Det var Shimon Peres som hadde lyst til å møte Tyrkias President, for å løse opp det anstrengte forholdet mellom Israel og Tyrkia, etter at de israelske soldatene måtte ty til makt for å forsvare seg mot skipet med fredelige aktivister (fredsaktivister)...

....mot eh aggresive muslimske terrorist "jævler" på det Tyrkiske fredsskipet....eh fokka up med utspekulert faenskap skipet.

____

Dersom palestinere selger land til israelere blir det dødsstraff, bekreftet en palestinsk domstol søndag

____

Russlands våpensalg til Syria er "en problematisk og urovekkende sak", sa Israels statsminister Benjamin Netanyahu søndag. Israel "må forberede seg på nye rakett- og granatangrep".

____

Hamas innfører dødsstraff for alle som selger narkotika og opptil sju års fengsel for dem som bruker stoff.

Samtidig anklager Hamas Israel for å fortsette sine mange tiltak for å drukne Gaza stripen med narkotika.

____

Byggestans vil ikke bli forlenget, bekrefter Avigdor Lieberman, Netanyahu og Israel.

____

PA president Mahmoud Abbas truer nok en gang med å gå av dersom ikke de direkte forhandlingene med Israel får et positivt utfall.

____

Israelske styrker drepte en Hamas leder natt til fredag under en sikkerhetsoperasjon utenfor Tulkarm. Hamas-lederen Iyad Abu Shalabiya ble drept da han sprang mot de israelske soldatene og nektet å stanse.

____

Forsøkene på å imøtegå Hamas og Hizbollah sin voksende militære evner, har den israelske flåten utviklet et nytt rakettforsvarssystem for sine små og raske patruljebåter, som er med å opprettholde den maritime blokaden av Gaza og – i tilfelle krig - av Libanon.

kilde1

kilde2

kilde3

post-160065-1284994002,5667_thumb.jpg

Endret av ola the icebox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...