Gå til innhold

På tide å støtte Israel

Anbefalte innlegg

Vi har slike nyhetsopplegg hvor det advares mot slikt i Norge også.

At politikere og media tar opp dette i landet, tar jeg som et sunnetstegn enn noe annet.

Jeg synes det er æreverdig at Israelere advarer seg selv mot å sidestille andre.

Samtidig lurer jeg på hva formålet er med å poste denne artikkelen?

Beviser dette at Israel er et rasistisk land?

Jeg sier nei!

Dette er et prakt-eksempel at Israel er et velfungerende demokratisk samfunn. Et land der folk bryr seg, er opptatt, og er avhengig av rettferdighet, lover og regler.

Så setter vi dette til sammeligning: Har Iran, Irak, Yemen, Tyrkia, UAE, Saudia Arabia, Lebanon, Marokko, Lybia osv.. advart sin egen befolkning mot å avstå fra antisemettisme? Har Norge gjort det?

Her i landet, tror sofagrisen Ola eller Ali, at dette er "bevis" på at Israel forskjellsbehandler sine innbyggerer.. :closedeyes:

Jaja.. Sånn er verden. Det er ingen straff for anklagelser og hykleri.

Kun kunnskapsløse tullinger vil bruke noe sånt til et argument.

edit: leif

Endret av Vaio
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva mener du så Israel representerer? Demokratiet, yttringsfriheten og religionsfriheten har gått til helvette for lengst!

Det er både demokrati, ytringsfrihet og religionsfrihet i Israel, på høyde med vestlige demokratier.

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, arabere blir stadig mer diskriminert og det å være en jødisk stat går langt foran det å være en demokratisk stat og det krasjer med hverandre. Israel blir bare mer og mer ekstremt og fiendelig!

At Israel er en jødisk stat merkes sjelden av Israels ikke-jøder.

Israel er en stat med en blanding av religion og sekulært styre.

Religiøse og samfunnsmessige konflikter taes av religiøse domstoler, ofte jødiske domstoler.

Det finnes egne domstoler for muslimer, drusere og Cherkessere.

Kriminalitet og alvorlige forbrytelser taes av sekulære domstoler, pluss en sekulær høyesterett.

Hadde jeg vært en araber som hadde gjort noe kriminellt, ville jeg heller blitt dømt i Israel, enn av domstol i de Palestinske områdene, Egypt, Saudi-arabia eller likende.

Arabisk er nasjonalspråk og er på alle offentlige skilt etc, og læres på skolen.

I andre land i midtøsten er det vanlig at minoriteter prøves å assmileres. F.eks har Cherkessere i Jordan helt glemt språket sitt, og kan bare snakke arabisk.

I Israel gjøres det ingen forøk på å påtvinge jødisk kultur på minoriteter.

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dokumentar fra BBC world angående fottila-tragedien.

Panorama: War in the Med

They called it 'Operation Sea Breeze', but what Israeli navy commandos encountered on the ship, the Mavi Marmara, was anything but. Panorama investigates the ship at the centre of an international storm of condemnation.

http://www.youtube.com/watch?v=Xe1ttBy_Bb8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=kUAqp2o1S64

Fakta:

•  
  • Politisk motivert, ikke nødhjelp.
  • Metalstenger, Motorsag, kniver/dolker etc.. ble brukt.
  • IDF-commandoer ble knivstukket og slått med stenger.
  • Stjal våpen fra soldatene.
  • IHH har kjent forbindelser med terrororganisasjoner.
  • 2/3 av alle medikamentene har gått ut på dato, og var farlig til bruk.
  • Ingen mangel på medisin eller mat i Gaza*
  • Fra begge sider; innrømmer at det var "voldelige elementer" omboard fra start.

Livlige forklaringer fra aktivistene, men nå fakta kommer frem, så er virkeligheten noe helt annen. :)

Frem med brevpapir og konvoluter Stoltenberg/Støre/Halvorsen, en beklagelser venter... :)

*Uttalelse fra BBC reporterinnen.

Endret av Vaio
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og hva mener du så Israel representerer? Demokratiet, yttringsfriheten og religionsfriheten har gått til helvette for lengst!

Det er både demokrati, ytringsfrihet og religionsfrihet i Israel, på høyde med vestlige demokratier.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=540763

- Israel er ikke noe demokrati, det er en rasiststat der bare jøder skal ha det

bra, slår 64 år gamle Mahmoud fast.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=540763

- Israel er ikke noe demokrati, det er en rasiststat der bare jøder skal ha det

bra, slår 64 år gamle Mahmoud fast.

Jeg lurer om folk kan ytre seg like "fritt" (Like "løs" på munnen) i Egypt? Saudia Arabia?

Hehe...(Her kommer det beste) Hva med IRAN? ;)

Klarer vi ikke å ser absurditeten?

Hva menes med demokrati? Hva er ytringsfrihet?

Lenke til kommentar

Leste du gjennom hele artikklen eller kun det sitatet?

Forøvrig burde araberne som selv bor der nede vite dette bedre enn deg!

Uten at dette er ment til å være en personangrep, så lurer jeg på om du "tenker" før du skriver.

For meg, leses det ut som Demokratiet, ytringsfriheten og religionsfriheten er i skjønneste orden i Israel. Det har jeg poengtert både direkte og indirekte.

Her har vi en araber som klager, ÅPENT, over behandlingen har har fått fra staten Israel.

Glimti, det er "selveste" ytringsfriheten han utøver.

Videre lurer jeg på om du har lest artikkelen selv?

"...tre arabiske partiene, som i dag har ti representanter i Knesset."

Hvis dette ikke er et tegn på velfungerende demokrati, ja!, da må du gjerne forklarer meg hva det er, Glimti.

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Istedefor å snakke så varmt om ytringsfriheten, hva med å fokusere på hva han sier... Han er araber og har bodd i israel i årevis og burde vite bedre enn deg hvordan det er å bo der nede. I tillegg til det så er det ulovelig å utfordre det sionistiske grunnlaget staten er opprettet på så de arabiske partiene har ingen ting å si uansett.

Lenke til kommentar

Istedefor å snakke så varmt om ytringsfriheten, hva med å fokusere på hva han sier... Han er araber og har bodd i israel i årevis og burde vite bedre enn deg hvordan det er å bo der nede.

Det er et stråmannsargument:

"Han bor der og vet bedrer enn deg, derfor er alle dine argumenter ugyldig"

Du kunne ikke ha forestilt deg at en slike uttalelse kan komme fra araber som bor i Sverige?

Jeg tror at det er best å fokusere på det objektive, enn subjektive påstander..

Enig? ;)

I tillegg til det så er det ulovelig å utfordre det sionistiske grunnlaget staten er opprettet på så de arabiske partiene har ingen ting å si uansett.

Tror dette gjelder everywhere og anywhere.

Har aldri hørt om et politisk parti som er for destruksjon av sitt eget land.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Feil, hvordan kan du se på det som en stråmann som du kaller det? Er det urimelig å tro at en araber som har bodd i israel i årevis og som fortsatt bor der har mer greie på arabernes situasjon der nede enn noen av oss har?

Du underbygger dine fordommer fra en subjektiv uttalelser fra ett enkel menneske.

Denne mannen kjenner sikker gatene i Jerusalem mye bedrer enn meg.

.....men "alle" kan ser helheten.

For å si det sånt, det stopper jo ikke deg til å kritiserer Israel, du som har aldri vært der(??), i motsetning til meg.

La oss vende dette om, Glimti.

Jeg linker en enkel uttalelse fra en jødisk-Israeler, aviser alle dine argumenter pga. "han" kjenner Israel bedrer enn deg...

Det er ikke snakk om destruksjon av staten heller. Hvor får du det fra?

"I tillegg til det så er det ulovelig å utfordre det sionistiske grunnlaget staten er opprettet på så de arabiske partiene har ingen ting å si uansett."

Man kan ikke "utfordrer", som du sier, grunnlaget som Israel er bygd på.

Gjør man det, løser man opp staten, mao en destruksjon.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...