After Dark Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Mer kunnskap, som i saken med bruk av våpen som inneholder fosfor. Mange organisasjoner er voldsomt kjappe til å kalle det meste brudd på rettigheter og konvensjoner. Jeg tror ikke de ville vert så løse med anklagene hvis de hadde erfaring/kjennskap til strid selv og forstod hvordan denne fungerer. At ett militærvesen gjentatte ganger blir anklaget for menneskerettighetsbrudd sier sitt, men det trenger ikke å si særlig mye om militærvesenet. Jeg har enda til gode å se en hær som går gjennom en krig uten slike anklager og jeg tviler på at jeg noensinne får se det. Israelske soldater har utvilsomt sine svin på skogen, antagelig mer enn i de fleste nyere kriger. At en Israelsk kvinne sier at hun skammer seg over sine soldater er forsovet uinteresangt. Jeg tør vedde på at du finner x antall kvinner som kan si det samme om våre soldater, særlig hvis du beveger deg innenfor SV-kretser. Så de som forsvarer bruken av hvitt fosfor har automatisk mer kunnskap enn den andre? Selv soldater og offiserer fra Israel har jo sagt at det ble brukt på feil/uforsvarlig måte. Og de har fortalt hvordan sivile har blitt skutt på ute på åpen gate. At de fikk ordre om å skyte på alle de så betyr ikke at Israel er interessert i å spare sivile liv, men det motsatte! Og hvis du har så høy kunnskap som du vil ha det til, hvorfor er Israel så redde for å slippe folk inn på gazastripen om de ikke har noe å skjule? Det israelere sier er absolutt interessangt selvom det bare måtte dreie seg om en enkelt kvinne. Leste du gjennom hele artikklen eller kun overskriften? Og ja, det er enkelthendelser. Som sagt, israelske soldater har sine svin på skogen. Men hva forventer du skal skje når ett ett land er i konflikt/krig i over 60 år? Så lenge det er krig og konflikt vil hendelser oppstå, slik det gjør i alle andre konflikter. Det fine er jo at det å drepe sivile ikke er en strategi Israel bruker til forskjell fra sine motstandere. De ber ikke sine piloter soldater og skyttere om å drepe flest mulig sivile, de skyter ikke i håp om å treffe barnehager og de bomber ikke for at sivile skal bli drept. Israel tar kritikkverdige vurderinger noen ganger, de prioriterer målet høyere enn x antall sivile liv. Det tror jeg ikke lønner seg. Men forskjellen mellom det at sivile desverre dør fordi målet befinner seg i tilknytning til dem, og at du skyter med den hensikt å drepe flest mulig sivile er enorm. Jeg støtter ingen enkelt part i denne konflikten, men å prøve å dra likhetstegn mellom dem som med overlegg dreper sivile og dem som vil unngå det blir for dumt. Nei, det er ikke enkelthendelser, men helt vanelig, israelsk strategi! Om en selvmordsbombe går av så straffer man den uskyldige familien til selvmordsbomberen! Om en militant palestiner befinner seg blant noen sivile palestinere og ikke er bevæpnet, men kun fører en samtale så skyt like gjerne en kraftig rakett rett inn i folkemengden! Om en militant palestiner bor i en boligblokk hvor alle andre er sivile så bomb like godt hele blokken med en kraftig bombe! Osv... Man prøver IKKE å skåne uskyldige liv når man sender raketter inn i folkemengder eller bomber over boligblokker i befolkede nabolag! Enkelt og greit! Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Mer kunnskap, som i saken med bruk av våpen som inneholder fosfor. Mange organisasjoner er voldsomt kjappe til å kalle det meste brudd på rettigheter og konvensjoner. Jeg tror ikke de ville vert så løse med anklagene hvis de hadde erfaring/kjennskap til strid selv og forstod hvordan denne fungerer. At ett militærvesen gjentatte ganger blir anklaget for menneskerettighetsbrudd sier sitt, men det trenger ikke å si særlig mye om militærvesenet. Jeg har enda til gode å se en hær som går gjennom en krig uten slike anklager og jeg tviler på at jeg noensinne får se det. Israelske soldater har utvilsomt sine svin på skogen, antagelig mer enn i de fleste nyere kriger. At en Israelsk kvinne sier at hun skammer seg over sine soldater er forsovet uinteresangt. Jeg tør vedde på at du finner x antall kvinner som kan si det samme om våre soldater, særlig hvis du beveger deg innenfor SV-kretser. Så de som forsvarer bruken av hvitt fosfor har automatisk mer kunnskap enn den andre? Selv soldater og offiserer fra Israel har jo sagt at det ble brukt på feil/uforsvarlig måte. Og de har fortalt hvordan sivile har blitt skutt på ute på åpen gate. At de fikk ordre om å skyte på alle de så betyr ikke at Israel er interessert i å spare sivile liv, men det motsatte! Og hvis du har så høy kunnskap som du vil ha det til, hvorfor er Israel så redde for å slippe folk inn på gazastripen om de ikke har noe å skjule? Det israelere sier er absolutt interessangt selvom det bare måtte dreie seg om en enkelt kvinne. Leste du gjennom hele artikklen eller kun overskriften? Og ja, det er enkelthendelser. Som sagt, israelske soldater har sine svin på skogen. Men hva forventer du skal skje når ett ett land er i konflikt/krig i over 60 år? Så lenge det er krig og konflikt vil hendelser oppstå, slik det gjør i alle andre konflikter. Det fine er jo at det å drepe sivile ikke er en strategi Israel bruker til forskjell fra sine motstandere. De ber ikke sine piloter soldater og skyttere om å drepe flest mulig sivile, de skyter ikke i håp om å treffe barnehager og de bomber ikke for at sivile skal bli drept. Israel tar kritikkverdige vurderinger noen ganger, de prioriterer målet høyere enn x antall sivile liv. Det tror jeg ikke lønner seg. Men forskjellen mellom det at sivile desverre dør fordi målet befinner seg i tilknytning til dem, og at du skyter med den hensikt å drepe flest mulig sivile er enorm. Jeg støtter ingen enkelt part i denne konflikten, men å prøve å dra likhetstegn mellom dem som med overlegg dreper sivile og dem som vil unngå det blir for dumt. Nei, det er ikke enkelthendelser, men helt vanelig, israelsk strategi! Om en selvmordsbombe går av så straffer man den uskyldige familien til selvmordsbomberen! Om en militant palestiner befinner seg blant noen sivile palestinere og ikke er bevæpnet, men kun fører en samtale så skyt like gjerne en kraftig rakett rett inn i folkemengden! Om en militant palestiner bor i en boligblokk hvor alle andre er sivile så bomb like godt hele blokken med en kraftig bombe! Osv... Man prøver IKKE å skåne uskyldige liv når man sender raketter inn i folkemengder eller bomber over boligblokker i befolkede nabolag! Enkelt og greit! Nei de som forsvarer bruken av hvitt fosfor har ikke automatisk rett. Men det er veldig beskrivende med folk som skriker kraftig ut om hvor ille dettee er uten egentlig å vite hva det er. Mange, deg selv inkludert, gir jo inntrykk av at dette er en form for napalm som blir spredd for å svi av boligommråder. Detter viser seg jo å være veldig langt fra virkeligheten. Jeg påstår ikke at jeg har så høy kunnskap om dette, det er bare en stråmann. Jeg skrev tidligere at jeg ikke er artillerist og derfor langt fra er noen ekspert på feltet. Det jeg har gjort, og som du også burde gjort før du gikk mann av huse over det djevelske "hvitt fosfor" er å lese me glitt opp på hva slags våpen/systemer det er som bruker dette. Da får man plutselig ett litt bedre grunnlag. At soldatene fikk ordre om å "skyte på alt som rører seg" er det vell lite som tyder på. Den formuleringen blir brukt ett sted tidlig i rapporten og deretter flittig i mediene. Slik jeg forstår dem som uttaler seg i rapporten lenger ute blir det sagt at man skal åpne ild på mistenkelige/sannsynelige mål. Mer rundt dette har jeg jo utdypet i min forrige post, med tanke på ROE, så foreslåt at du tar en titt på det. I det siste avsnittet ditt så blander du sammen ting jeg har sagt og ser bort ifra deler av dem. På den ene siden så forklarer jeg deg at feilbombinger og overgrep alltid vil skje i krig og at det samtidig ikke er en politikk eller strategi Israel fører å drive terrorbombing slik den andre parten gjør. Så, i innlegget du svarer på, sier jeg at Israel gjør mange kritikkverdige vurderinger som jeg ikke støtter. Der kommer også det med prioritering av målet fremfor sivile liv inn. Du ser sikkert her hvordan du derfor bommer grovt i svaret til meg? Man prøver å skåne uskyldige liv, det skjønner alle som leser litt om konflikten og å si noe annet tyder mer på en virkelighetsforståelse preget av hat enn av fornuft. Vi er sikkert begge enige i at de ofte ikke prøver hardt nok, eller ikke prioriterer sivile høyt nok, men det er likevell ett enormt gap mellom dette og å gå inn for å drepe sivile. Du så sikkert det jeg skrev om å slippe flyveblader, rope med høytalere og få naboer til å hente ut folk før man gikk inn steder/startet bombardement? Alt står i rapporten du snakket om Endret 9. september 2010 av herzeleid Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 FRP ber Stoltenberg be Israel om unnskyldning Terror aktivistene på Gaza skipet er selv skyldige i at de ble drept av soldater som febrilsk måtte forsvare seg, da aktivistene målbevisst brutalt angrep israelerne med kniver og farlige slagvåpen... ...med det mål å ynkeliggjøre sikkerhetssoldatene ovenfor en hel verden. Kilde 08.09.10: http://www.dagbladet...rtiet/13296557/ http://www.dagbladet.no/2010/09/09/nyheter/gaza/utenriks/arbeiderpartiet/politikk/13312676/ Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) FRP ber Stoltenberg be Israel om unnskyldning Terror aktivistene på Gaza skipet er selv skyldige i at de ble drept av soldater som febrilsk måtte forsvare seg, da aktivistene målbevisst brutalt angrep israelerne med kniver og farlige slagvåpen... ...med det mål å ynkeliggjøre sikkerhetssoldatene ovenfor en hel verden. Kilde 08.09.10: http://www.dagbladet...rtiet/13296557/ http://www.dagbladet.no/2010/09/09/nyheter/gaza/utenriks/arbeiderpartiet/politikk/13312676/ Stoltenberg bør iallfall unnskylde seg for sitt hykleri, dette gjelder også for Støre. Flottila var ingen fredsreise, men en mobbe/trakaserings kampanje. Deres mål var å misbruke lov og rett-idealen på den eneste demokratiske staten i midtøsten. De tok feil, og jeg er så glad for at Israelerne har hår på ballene sine. Her i Norge, klarer vi ikke engang å kaste ut folk som er allerede utvist... Endret 9. september 2010 av Vaio 5 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Nei, han burde ikke unnskylde seg for noe som helst! Godt at Israel har fått massiv fordømmelse og at saken har fått oppmerksomhet! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Nei de som forsvarer bruken av hvitt fosfor har ikke automatisk rett. Men det er veldig beskrivende med folk som skriker kraftig ut om hvor ille dettee er uten egentlig å vite hva det er. Mange, deg selv inkludert, gir jo inntrykk av at dette er en form for napalm som blir spredd for å svi av boligommråder. Detter viser seg jo å være veldig langt fra virkeligheten. Jeg påstår ikke at jeg har så høy kunnskap om dette, det er bare en stråmann. Jeg skrev tidligere at jeg ikke er artillerist og derfor langt fra er noen ekspert på feltet. Det jeg har gjort, og som du også burde gjort før du gikk mann av huse over det djevelske "hvitt fosfor" er å lese me glitt opp på hva slags våpen/systemer det er som bruker dette. Da får man plutselig ett litt bedre grunnlag. Ja, etter alt av bilder jeg har sett og artikkler jeg har lest mener jeg at dette var noe som ble spredd utover nabolag. Og kan forøvrig trekke inn Mads Gilbert og Erik Fosse også. Etter de bildene jeg har sett av dem på sykhuset der de jobbet så er det helt tydelig at det ikke var noen selvfølge blant IDF å skåne sivile. At soldatene fikk ordre om å "skyte på alt som rører seg" er det vell lite som tyder på. Den formuleringen blir brukt ett sted tidlig i rapporten og deretter flittig i mediene. Slik jeg forstår dem som uttaler seg i rapporten lenger ute blir det sagt at man skal åpne ild på mistenkelige/sannsynelige mål. Mer rundt dette har jeg jo utdypet i min forrige post, med tanke på ROE, så foreslåt at du tar en titt på det. Så deres formulering lenger uti rapporten er mer riktig enn andres formulering tideligere i rapporten? Tar igjen inn de norske legene og hva de har sagt samt hva slags bilder som har blitt vist. Kan forøvrig også nevne en artikkel der jeg så bilde av Mahmoud Abbas besøke sårede palestinere som ble behandlet på sykhus i Egypt. Og foresten, det høye dødstallet av palestinere etter denne krigen. Og hele den enorme ødeleggelsen av infastruktur på Gazastripen som bla. førte til erstatningskrav fra FN, tyder alt det der på at Israel ikke ville ramme sivile? Og om de ikke har noe å skule, hvorfor er de så nøye med hvem som får slippe inn på Gazastripen? I det siste avsnittet ditt så blander du sammen ting jeg har sagt og ser bort ifra deler av dem. På den ene siden så forklarer jeg deg at feilbombinger og overgrep alltid vil skje i krig og at det samtidig ikke er en politikk eller strategi Israel fører å drive terrorbombing slik den andre parten gjør. Men der tar du ganske enkelt feil! Israels taktikk i årevis har vært å ødelegge sivile palestineres hus og byggninger samt kaste palestinerne ut. Og om de gjør det med krigsfly eller med krigsbulldozere har ingen ting å si! Så, i innlegget du svarer på, sier jeg at Israel gjør mange kritikkverdige vurderinger som jeg ikke støtter. Der kommer også det med prioritering av målet fremfor sivile liv inn. Du ser sikkert her hvordan du derfor bommer grovt i svaret til meg? Nei, forklar gjerne. Man prøver å skåne uskyldige liv, det skjønner alle som leser litt om konflikten og å si noe annet tyder mer på en virkelighetsforståelse preget av hat enn av fornuft. Vi er sikkert begge enige i at de ofte ikke prøver hardt nok, eller ikke prioriterer sivile høyt nok, men det er likevell ett enormt gap mellom dette og å gå inn for å drepe sivile. Du så sikkert det jeg skrev om å slippe flyveblader, rope med høytalere og få naboer til å hente ut folk før man gikk inn steder/startet bombardement? Alt står i rapporten du snakket om Ja, det med flyblader husker jeg fra en artikkel. Men om man henter folk ut av husene for å skyte dem eller om man skyter dem i husene endrer fortsatt ingen ting. Jeg finner ikke en eneste grunn til å tro på at Israel prioriterer uskyldige liv og det hverken i det angrepet på Gazastripen eller i alt det andre de har bedret helt siden Andre intifada begynte i år 2000! (Og for den saks skyld ikke i tideligere konflikter heller). Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Angrepene fortsetter fra begge sider: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3804840.ece Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Glimti: Etter bilder du har sett og hva du har hørt fra Gilbert og Fosse? I den rapporten som du selv viser til forklarer jo soldatene selv hvordan de brukte høytalere og flyveblader samt naboer for å få folk ut av boligommrådene før de startet krigingen der. Dette skjedde helt sikkert ikke over alt men det kan forklare mye om hvorfor man brukte røykgranater, som det jo faktisk er snakk om. Alternativet til å bruke røyk vil ofte være å bruke ild, da vil flere dø. Det skjønner kanskje du og? Dette med at man informerte om hvor man skulle gå inn forklarer jo også mye om hvorfor man hadde en såppas fri ROE. Man hadde informert såppas mye om at man gikk inn i ommrådet at hvis noen enda gikk rundt med våpen etter dette så var det fri ildåpning. Jeg tviler på at den samme ROEen, ild på mistenkelige, gjaldt over alt ellers. Så ser jeg du trekker frem hva to leger, som har vert inne på ett sykehus og egentlig ikke vet så veldig mye om hva som skjer, sier og antallet drepte samt bilder. Det er ikke så rart at mange blir drept. Særlig ikke i en krig som føres i bebyggelse, mot en fiende som gjemmer seg i bebyggelsen og atpåtil bruker sivile ommråder for sine rakettramper, artilleribatterier. Ved kamp i såppas stor skala i bebyggelse blir ødeleggelsene enorme, det burde ikke komme som noe sjokk på noen. Legger ved disse to linekne for å gi deg litt forståelse over hva slags tapstall slike kamper fører med seg: http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Battle_of_Fallujah http://en.wikipedia.org/wiki/First_Battle_of_Fallujah Legg særlig merke til tapstallene for sivile i det første slaget kontra insurgents. Strid i bebyggelse er noe svineri, særlig når den ene parten gjemmer seg blandt sivile. Man kan kritisere måten det gjennomfres på men likevell lite som tyder på at de ikke bryr seg om sivile, og fortsatt milevis ifra dem som har som strategi å drepe sivile. Hvorfor de er så nøye med hvem som slipper inn på Gazastripen? Eller sagt på en annen måte: hvorfor de er så nøye på hvem, og hva, som slipper inn i det ommrådet de har vert i kamp/konflikt i over lenger tid og som gjevnlig skyter på dem? Jeg tror svaret ligger i spørsmålet jeg Jeg ser du blander de samme stedene igjen så jeg skal gjøre enda ett forsøk på å klare dette opp for deg. På den ene siden har du feilbombinger, dårlige initiativ på lavt nivå, feilvurderinger og overgrep på lavt nivå. Dette er dumt og fært men noe vi vet skjer i krig og som hender i enhver krig. Det har skjedd i mange år og vil fortsette så lenge det er krig. Det er fortsatt ingen strategi fra ledelseshold at dette skal skje. Så har du det at Israel prioriterer anderledes enn hva vi skulle ønske i mange tilfeller. De prioriterer å ta en Hamasleder fremfor de sivile rundt ham(det har sikkert vert mange tilfeller der de har prioritert motsatt også men det vet jo ikke vi om). De prioriterer å ta ut rakettgjengen fremfor de som bor der hvor rakettene skytes ut. Dette viser at de har en prioritering som vi kan være uenig i, men ikke at de ikke bryr seg om sivile liv. Det er to helt forskjellige ting. Siste avsnittet ditt vet jeg ikke helt hva jeg skal si til. Hente folk ut av husene for å skyte dem? Det er ikke det det er snakk om. Det er snakk om å hente folk ut av husene for å slippe å skyte dem. Der ligger jo forskjellen. Alt tyder på at Israel bryr seg om sivile liv, samtidig tyder mye på at de ofte ikke bryr seg nok. 2 Lenke til kommentar
China Burger Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Palestinerne (PA) vil aldri anerkjenne Israel som jødisk stat De palestinske myndighetene vil aldri anerkjenne Israel som en jødisk stat, sa den palestinske fredsmegleren Nabil Sha'ath onsdag. Israels statsminister Benjamin Netanyahu skal ha planlagt å reise kravet om anerkjennelse av Israel som en jødisk stat i de neste forhandlingsmøtene i Sharm el-Sheikh. Men vi avviste dette kravet kontant, fortalte Sha'ath. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 De vil støtte de israelske araberne som har blitt diskriminert og forskjellsbehandlet i flere år og som man frykter vil helt miste rettighetene om Israel anerkjennes som jødisk! Israel er ikke bare hjemmet til jøder, men til arabere, kurdere, sigøynere, druseere og beduiner! Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) De vil støtte de israelske araberne som har blitt diskriminert og forskjellsbehandlet i flere år og som man frykter vil helt miste rettighetene om Israel anerkjennes som jødisk! Israel er ikke bare hjemmet til jøder, men til arabere, kurdere, sigøynere, druseere og beduiner! Og samtlige av de du nevner her har mer rettigheter i Israel enn i noe annet land i midtøsten. Artig at du nevner de arabisk-talende druserne... http://www.haaretz.com/news/druze-circassian-forum-israel-should-remain-a-jewish-state-1.214417 Druserne som bor i Israel sier: According to Adin, head of the Kasra Adia municipality, the fate of Druze and Circassians in Israel is intertwined with that of the state. "This is a blood pact, and a pact of the living. We are unwilling to support a substantial alteration to the nature of this state, to which we tied our destinies prior to its establishment," he said. "All the members of the forum stand behind me on this issue, but want to see full equality with the Jewish population of the state," he added. "I hope that the state of Israel will treat us differently, better than it does today." Endret 10. september 2010 av Drogin Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Link til en annen artikkel, helt neders på artikkelen din, Drogin. ..: Study polling 500 teens aged 15 to 18 finds that most don't think Arabs enjoy equal rights in Israel, and most of those don't think Arabs deserve equal rights. The survey also revealed that 96 percent of the respondents want Israel to be a Jewish and democratic state, but 27 percent believe that those who object should be tried in court, and 41 percent support stripping them of their citizenship. http://www.haaretz.com/news/national/poll-half-of-israeli-teens-don-t-want-arab-students-in-their-class-1.312479 Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Study polling 500 teens aged 15 to 18 finds that most don't think Arabs enjoy equal rights in Israel, and most of those don't think Arabs deserve equal rights. Eller litt mer spesifikt(if you do the math), står det at ca 169 av 500 spurte israelske 15-18åringer mener arabere ikke fortjener like rettigheter. Det er selvfølgelig ikke bra, men med tanke på at det "bare" er snakk om ungdommer, er det egentlig ikke så verst, med tanke på at vi har liknende avisartikler her i Norge om ungdommer som stemmer demokratene på skolevalg etc.. så "bare" 169 av 500 stemte som de gjorde på undersøkelsen til tross for at de har vært i krig i 60 år, synes jeg ikke er så verst. Nesten alle Israelere jeg kjenner mener arabere bør ha like rettigheter, og det sier jo artikelen du viser til også. The survey also revealed that 96 percent of the respondents want Israel to be a Jewish and democratic state, but 27 percent believe that those who object should be tried in court, and 41 percent support stripping them of their citizenship. Ja, 96% ønsker at Israel skal være en jødisk og DEMOKRATISK stat, men 27% vil også at de som ikke vil at israel skal være demokratisk og jødisk, bør bli fratatt statsborgerskapet. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Slik jeg forstår det, er ungdom de mest idealistiske og antirasistiske, fordi de tilbringer mesteparten av dagtiden på skoler som lærer folk toleranse og noenlunde nøytral historie. Så slutter opplæring i toleranse, og folkets meninger splittes i tusen retninger der de fleste var enige i ungdommen. Endret 10. september 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
NinjaGaiden Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Slik jeg forstår det, er ungdom de mest idealistiske og antirasistiske, fordi de tilbringer mesteparten av dagtiden på skoler som lærer folk toleranse og noenlunde nøytral historie. Så slutter opplæring i toleranse, og folkets meninger splittes i tusen retninger der de fleste var enige i ungdommen. Tror ikke rød ungdom er enig i det. Det kommer helt an på hvem du spør. Statistikken du henviser til er svært dårlig, selv sett i henhold til norsk standard. Med en lignende statistikk, ville du nok sett at 70-80% av norsk ungdom, ved Fana Gymnas ville ment Irak invasjonen var 110% legitim. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Slik jeg forstår det, er ungdom de mest idealistiske og antirasistiske, fordi de tilbringer mesteparten av dagtiden på skoler som lærer folk toleranse og noenlunde nøytral historie. Så slutter opplæring i toleranse, og folkets meninger splittes i tusen retninger der de fleste var enige i ungdommen. Ungdom er nettopp som du sier mer idealistiske, tyr fort til "enkle" ideologier som de angrer på senere i livet. Eldre har mer livserfaring og respekt. F.eks viser statestikk at eldre palestinere flest, er langt mer positivt instillt til jøder enn hva unge palestinere er. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Advarer mot jødisk rasisme: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1910105.ece Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Mahmoud Ahmadinejad: Brenningen av koranen i USA vil framskynde Israels undergang: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/ahmadinejad-koranbrenning-framskynder-israels-fall-3286516.html Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Advarer mot jødisk rasisme: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/midtosten/article1910105.ece Vi har slike nyhetsopplegg hvor det advares mot slikt i Norge også. At politikere og media tar opp dette i landet, tar jeg som et sunnetstegn enn noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg