Simon Aldra Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Ja, Ben Gurion var heldig i 1948. Flaks og dyktighet ga Israel seieren, men om enkelte ting hadde gått skeis (noe de meget vel kunne gjort) ville det ikke vært noen stat som heter Israel i dag. Ben Gurion gamblet, og vant. Jeg finner det merkelig at det ikke diskuteres om Ben Gurion risikerte litt vel mye med sin handlemåte, men meg om det. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Det er det jeg har drømt om i et år nå. På tide at Israel får som fortjent. På hvilken måte trenger de støtte? Hvem har blitt okkupert og mishandlet i over 60 år nå? Ja, stakkars Israel som mister USA. Nå kan de ikke mishandle Palestina lenger. huff og huff. Jødene ble mishandlet under 2. verdenskrig, men hvorfor skal de gjøre det samme mot palestinerne? Det er bare helt på trynet å støtte de i å gjøre no sånt! Vi kan jo ta et eksempel som kanskje får dere Israel-tilhengere til å skjønne litt mer av hva som har skjedd: Espen bor på gata, men han prøver å finne seg et sted å bo. Og så sier Anders: "Hei! Jeg har et gjesterom du kan få bo i!" Etter en uke, så har Espen tatt over hele kjelleren til Anders. "hvorfor gjør du det her?", spør Anders. "Jeg fikk bare lyst til å ha større plass!" Anders blitt pissed-off og stikker til regjeringa og klager. Men regjeringa syns det er helt greit, for Espen har jo ikke hatt noe hjem på lenge. Når Anders kommer hjem, så har Espen tatt over hele huset, unntatt bøttekottet! "Her kan du bo nå", sier Espen til Anders. Anders ber og ber regjeringa om å få tilbake huset sitt, men regjeringa bryr seg ikke. For nå har Espen det endelig bra. Han slipper å bo på gata! Kort og godt om hva som har skjedd med Palestina Stop Israeli aparteid! FREE PALESTINE! Endret 24. mai 2010 av FøkkAlt Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det er alltid interessant å se den sterke korrelasjonen mellom anarkister/sosialister og det sterke Israelhatet. Utover det så vil det nok hjelpe å faktisk lese litt om hele konflikten FøkkAlt, før man prøver seg på feilslåtte analogier. Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) Det er alltid interessant å se den sterke korrelasjonen mellom anarkister/sosialister og det sterke Israelhatet. Utover det så vil det nok hjelpe å faktisk lese litt om hele konflikten FøkkAlt, før man prøver seg på feilslåtte analogier. Endret 24. mai 2010 av FøkkAlt Lenke til kommentar
Muffinss Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Du kaller gjennom ditt fine metafor at jødene har tatt mye plass? Israel er jo faen så lite i forhold til hva muslimene har. Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det er det jeg har drømt om i et år nå. På tide at Israel får som fortjent. På hvilken måte trenger de støtte? Hvem har blitt okkupert og mishandlet i over 60 år nå? Ja, stakkars Israel som mister USA. Nå kan de ikke mishandle Palestina lenger. huff og huff. Jødene ble mishandlet under 2. verdenskrig, men hvorfor skal de gjøre det samme mot palestinerne? Det er bare helt på trynet å støtte de i å gjøre no sånt! Vi kan jo ta et eksempel som kanskje får dere Israel-tilhengere til å skjønne litt mer av hva som har skjedd: Espen bor på gata, men han prøver å finne seg et sted å bo. Og så sier Anders: "Hei! Jeg har et gjesterom du kan få bo i!" Etter en uke, så har Espen tatt over hele kjelleren til Anders. "hvorfor gjør du det her?", spør Anders. "Jeg fikk bare lyst til å ha større plass!" Anders blitt pissed-off og stikker til regjeringa og klager. Men regjeringa syns det er helt greit, for Espen har jo ikke hatt noe hjem på lenge. Når Anders kommer hjem, så har Espen tatt over hele huset, unntatt bøttekottet! "Her kan du bo nå", sier Espen til Anders. Anders ber og ber regjeringa om å få tilbake huset sitt, men regjeringa bryr seg ikke. For nå har Espen det endelig bra. Han slipper å bo på gata! Kort og godt om hva som har skjedd med Palestina Stop Israeli aparteid! FREE PALESTINE! Jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal le eller grine... Du har ikke peiling på situasjonen der. Mishandle palestina? på hvilken måte mishandler Israel palestinere? viste du at Israelske-Palestinere har det i gj.snitt bedre enn alle andre folkene i Gaza, Vestbredden og alle andre arabiske land? Dette har med styre å gjøre - I Israel har sivile det bra, mens der terrorgrupper som hamas styrer går det ikke så bra. http://miff.no/x-TilVennerAvPalestinerne.htm Israelske soldater må få lov til å forsvare seg mot terror, palestinerne har vunnet kampen i mediene. Alle tror at IDF soldtaer dreper sivile med vilje. Palestinske terrorister bruker barn og sivile som skjold, de har raketter og ammo lagret ved sykehus, skoler og boligblokker - da har Israel to valg : - Å la terroristene få lov å skyte på Israelske familier og hus. - Ta sjangsen på at de får vekk terroren ved å drepe terroristene og få de til å slutte å bruke sivile som skjold. Hadde ikke det vært for palestinske terrorister hadde det ikke vært noe krig der nede. Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Unnskyld, men hvordan forsvarer man Israels bruk av fosforgranater når man først er i gang med å argumentere for at Israelske soldater må få lov til å forsvare seg mot terror? Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Det er det jeg har drømt om i et år nå. På tide at Israel får som fortjent. På hvilken måte trenger de støtte? Hvem har blitt okkupert og mishandlet i over 60 år nå? Ja, stakkars Israel som mister USA. Nå kan de ikke mishandle Palestina lenger. huff og huff. Jødene ble mishandlet under 2. verdenskrig, men hvorfor skal de gjøre det samme mot palestinerne? Det er bare helt på trynet å støtte de i å gjøre no sånt! Vi kan jo ta et eksempel som kanskje får dere Israel-tilhengere til å skjønne litt mer av hva som har skjedd: Espen bor på gata, men han prøver å finne seg et sted å bo. Og så sier Anders: "Hei! Jeg har et gjesterom du kan få bo i!" Etter en uke, så har Espen tatt over hele kjelleren til Anders. "hvorfor gjør du det her?", spør Anders. "Jeg fikk bare lyst til å ha større plass!" Anders blitt pissed-off og stikker til regjeringa og klager. Men regjeringa syns det er helt greit, for Espen har jo ikke hatt noe hjem på lenge. Når Anders kommer hjem, så har Espen tatt over hele huset, unntatt bøttekottet! "Her kan du bo nå", sier Espen til Anders. Anders ber og ber regjeringa om å få tilbake huset sitt, men regjeringa bryr seg ikke. For nå har Espen det endelig bra. Han slipper å bo på gata! Kort og godt om hva som har skjedd med Palestina Stop Israeli aparteid! FREE PALESTINE! Jeg vet ærlig talt ikke om jeg skal le eller grine... Du har ikke peiling på situasjonen der. Mishandle palestina? på hvilken måte mishandler Israel palestinere? viste du at Israelske-Palestinere har det i gj.snitt bedre enn alle andre folkene i Gaza, Vestbredden og alle andre arabiske land? Dette har med styre å gjøre - I Israel har sivile det bra, mens der terrorgrupper som hamas styrer går det ikke så bra. http://miff.no/x-TilVennerAvPalestinerne.htm Israelske soldater må få lov til å forsvare seg mot terror, palestinerne har vunnet kampen i mediene. Alle tror at IDF soldtaer dreper sivile med vilje. Palestinske terrorister bruker barn og sivile som skjold, de har raketter og ammo lagret ved sykehus, skoler og boligblokker - da har Israel to valg : - Å la terroristene få lov å skyte på Israelske familier og hus. - Ta sjangsen på at de får vekk terroren ved å drepe terroristene og få de til å slutte å bruke sivile som skjold. Hadde ikke det vært for palestinske terrorister hadde det ikke vært noe krig der nede. hvordan vil du forklare den? er dette bare konpirasjonteori? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Du kaller gjennom ditt fine metafor at jødene har tatt mye plass? Israel er jo faen så lite i forhold til hva muslimene har. Og Europa er ganske stort, relativt sett mot f.eks. Vestfold. Men jeg er helt sikker på at de færreste fra Vestfold vil finne det akseptabelt å få vite at Vestfold nå skal bli et nytt land, og at de tross alt fint kan flytte til Nederland eller Danmark. Et hjem er et hjem, at man har muligheten til å flytte til et nytt hjem er i seg selv ikke noe forsvar for å ta fra noen deres hjem. Vel. Nå var det ikke alt for mange som ble kastet ut av hjemmene sine (det skjedde, for all del, både i 1948 og i 1967), men det endrer ikke på at en majoritet et landområde i 1947 ble diktert at de skulle få den minste, og ikke minst dårligste biten, og en minoritet skulle få den største og beste biten. Nok om det. Historie er historie. Krigen i 1948 hadde mange syndere, på begge sider. Og det har for all del konflikten hatt i tiden etter. Det er ikke viktig. Det som er viktig er forsoning, på samme måte som fred i Nord-Irland avhang av å sette en strek over fortidens synder for å vinne fremtiden avhenger fred mellom Israel og palestinerne på det samme. Israel kan ikke overleve i lengden som okkupant, Israel må ha fred, ellers vil Israel før eller senere går under. At Israel har rett på frihet og fred er selvsagt. Men før det er en palestinsk stat vil ikke Israel ha frihet og fred. Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Grunnen til at Israel har tatt områder er selvforsvar(Golan) og få minsket terroren. Det var jødenes land, ikke bare det som idag er Israel, men store deler av Midtøsten tilhørte dem. Jødene ble jaget vekk fra Israel(År 70), forfulgt og forsøkt utryddet flere ganger. Jødene kom tilbake til Israel direkte fra sachsenhausen og Auchwits, og det de møter er gale arabere som nok en gang skal utrydde dem, er det rart at de forsvarer seg og er nødt til å få vekk disse potensielle selvmordsbomberne og terrorister? Beklager sterke ord og grovt snakk. Men Araberne har fått nok sjangser til å vise at de er til å stole på, men det er de definitivt ikke. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Grunnen til at Israel har tatt områder er selvforsvar(Golan) og få minsket terroren. Ut fra den logikken burde PLO rettmessig ha kunnet invadert nordre Israel på 70-tallet, Israel bombet flyktningeleirene med fly og artilleri på en mer eller mindre daglig basis. Og strengt tatt virker det ikke som om det fungerte så veldig bra, maktmidlene fungerte elendig mot både PLO og andre grupper i tredve år, forhandlingene og Oslo-avtalen skapte ikke fred, men resultatene en oppnådde med Oslo-avtalen var og er svært mye mer omfattende enn makt noen sinne klarte å skape. Det er jo morsomt at man tror at man skal nå frem med de samme midlene som ikke fungerte i tredve år. Morsomt på samme måte som det er morsomt å se noen slå seg selv i hodet med en hammer, idiotisk er det likevel. Det var jødenes land, ikke bare det som idag er Israel, men store deler av Midtøsten tilhørte dem. Jødene ble jaget vekk fra Israel(År 70), forfulgt og forsøkt utryddet flere ganger. Og de som bodde i Israel (for enkelhets skyld, områdene som i dag er Israel, Vestbredden og Gaza omtales i dette innlegget bare som "Israel") før immigrasjonen til nevnte landområde var jøder, nesten utelukkende jøder. Om man velger å se på det jødiske folket, og ikke på religiøs tilhørighet, i alle fall. Genetisk testing viser at det vi løst kaller palestinere, kristne og muslimske, er de direkte etterkommerne etter de opprinnelige jødene. For å si det mer konkret, rundt 1890 var Israel befolket av muslimer (flest), kristne (nest flest) og jøder (færrest), dersom man ser på religiøs tilhørighet, altså. Visuelt var disse mer eller mindre like, og med genetisk forskning kan vi i dag slå fast at de alle var de opprinnelige jødenes etterkommere. At brorparten av disse menneskene hadde konvertert til islam og kristendommen i tiden etter at disse religionene ble dominerende i Midtøsten er ikke akkurat utrolig, i Norge er det nesten ingen igjen som tror på de norrøne gudene, det betyr ikke at vi er mindre nordmenn enn vi var for 1000 år siden. Det er ganske enkelt et falsum å påstå at Israel var jødenes land, og at jødene fikk landet sitt tilbake i 1948. For det første forutsetter det at det er en manns religion, og ikke etniske tilhørighet til et område, som bestemmer hans rett til dette landområdet. For det andre forutsetter det at tilknytningen denne mannen har til et område er sterkere enn den tilknytningen landets samtidige befolkning har, og for det tredje forutsetter det en fullstendig udemokratisk prosess. Det du sier er altså at Israel, altså det landområdet vi her diskuterer, rettmessig tilhørte en gjeng europeere som ikke hadde bebodd regionen på to tusen år, mens befolkningen som sammenhengende hadde bebodd landområdet ikke bare i to tusen år, men også før dette, ikke har noen egentlig rett til landområdet? Det er rett og slett en hårreisende tankegang. Jødene kom tilbake til Israel direkte fra sachsenhausen og Auchwits, og det de møter er gale arabere som nok en gang skal utrydde dem, er det rart at de forsvarer seg og er nødt til å få vekk disse potensielle selvmordsbomberne og terrorister? Da min bestefar returnerte hjem fra krigen returnerte også han fra en konsentrasjonsleir. Det legitimerer ikke noe som helst, uretten mot jødene under den annen verdenskrig var ekstrem, den må aldri glemmes. Men gjør den for guds skyld ikke så fordømt billig ved å forsøke å unnskylde andre overgrep med den! Det er rett og slett forkastelig, og dersom jeg var jøde ville jeg finne det utrolig fornærmende. Meg om det. Beklager sterke ord og grovt snakk. Men Araberne har fått nok sjangser til å vise at de er til å stole på, men det er de definitivt ikke. Sjanser? Hvilke sjanser? Tenker du på Oslo? Hver gang PLO arbeidet på spreng med å konsolidere makten sin på noen som helst måte klarte ikke Israel å holde tilbake og reokkuperte palestinske byer og landsbyer som svar på palestinske angrep. Hvordan i helvete tror du man får kontroll over slike krefter? Over natta? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Unnskyld, men hvordan forsvarer man Israels bruk av fosforgranater når man først er i gang med å argumentere for at Israelske soldater må få lov til å forsvare seg mot terror? Unnskyld, men hvorfor klager man på bruken av fosforgranater? Er det liksom så mye værre enn spreng? Og hvilke fosforgranater er det det vises til, hørt mye snakk om det men ikke særlig mye konkret som tilsier at det ikke er en spontanrøyk eller lignende. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Det blir aldri slutt på elendigheten som rulles opp rundt Israel... http://www.dagbladet.no/2010/05/24/nyheter/utenriks/sor-afrika/israel/atomvapen/11836663/ Hvor kan jeg melde meg inn? Vi må støtte Israel. Vi må også støtte palestinerne. Om hele Nordlandsbenken til FRP melder seg inn i både Israels venner og Palestinas venner skal jeg pokkermeg stemme FRP i neste valg. Du snakker som om Israel og palestinerne hadde like mye makt og like mye å si. Man må legge mer press på den siden som er sterkest (Israel) enn hva man må på den som er svakest (palestinerne). Hvorfor det? Gjelder ikke den sterkestes rett? Nei, hvorfor skulle den det? Hadde ikke det vært for palestinske terrorister hadde det ikke vært noe krig der nede. Hadde det ikke vært for den israelske okkupasjonen hadde det ikke vært noen krig der nede! Lenke til kommentar
TheSoapmaker Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Kommentar Føkkalt? vel... Jødene hadde de landa i år 70, og så kommer de tilbake i 1960 og krever tilbake landa. Det blir ikke litt feil da? Det blir nesten som å sitte på en stol, gå fra den og komme tilbake dagen etter: "Gå vekk fra stolen, jeg satt på den først!" Og jeg vil gjerne ha link til bildet hvis det er mulig Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 hvem vet hva slags terrorister israel kan selge sine våpen till Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Er det artikklen ang. Israel og Sør-Afrika du sikter til? Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 israel har nektet å underskrive ikke spredningsavtalen.. så er ikke overraskende.. kanskje de solgte til nord korea også? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Akkurat det er et tåpelig utsagn. Israel og Nord-Korea er ikke noen vennenasjoner. I den grad Nord-Korea interesserer seg for konflikten mellom palestinerne og israelerne er det ikke israelerne de støtter. Og de landene Israel måtte ønske samarbeid med enten det er offentlig eller hemmelig er provestlige land som det kan lønne seg for dem å få støtte av. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. mai 2010 Del Skrevet 25. mai 2010 Kommentar Føkkalt? Så vi kan bare gi bort Vestfold til kinesere, folk i Vestfold kan jo tross at flytte til Finnmark eller Telemark, kan de ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg