DaddyYankee Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Nå tenker jeg på selve kirken, noen er overdådig utsmykket og vakkert, mens andre er et helt vanlig kirkerom. Nå tenker jeg på utseende både inni i kirken og utafor. Har noen, noen gode svar? Trenger det faktisk til i morgen. Håper på raske svar. 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Nå tenker jeg på selve kirken, noen er overdådig utsmykket og vakkert, mens andre er et helt vanlig kirkerom. Nå tenker jeg på utseende både inni i kirken og utafor. Har noen, noen gode svar? Trenger det faktisk til i morgen. Håper på raske svar. Nøkkelordet er visuell kommunikasjon. Før i tiden kunne ikke folk lese å skrive, så man formidlet ideer og informasjon ved hjelp av bilder og utsmykkning på innsiden og utsiden av kirke bygningen. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 I tillegg til at de gamle kirkene var mye rikere siden de tok godt betalt for å selge luksusrom i Himmelen. Protestantismen hadde som et mål å kutte ut mellommannnen og la de troende gjøre avtaler med Gud direkte. Slik ble kirken i seg selv mindre viktig (med mindre budsjett). Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 6. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2010 Nå tenker jeg på selve kirken, noen er overdådig utsmykket og vakkert, mens andre er et helt vanlig kirkerom. Nå tenker jeg på utseende både inni i kirken og utafor. Har noen, noen gode svar? Trenger det faktisk til i morgen. Håper på raske svar. Nøkkelordet er visuell kommunikasjon. Før i tiden kunne ikke folk lese å skrive, så man formidlet ideer og informasjon ved hjelp av bilder og utsmykkning på innsiden og utsiden av kirke bygningen. Er ikke helt enig her. Hvorfor bygges det fortsatt messer og liturgi med like mye pynt som før da? Vi kan jo lese nå. Personlig mener jeg at det er fordi den protestantiske kirke ikke ærer helgene og jomfru Maria, men jeg vil ha flere gode grunner. 1 Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Forskjellige tilnærminger til å spre budskapet vil jeg tro. Samt er IHS inne på noe med visuell kommunikasjon. Mennesker er materielle skapninger som lar seg imponere og appellerer til ting som er fysisk tiltrekkende og visuelt forklarende. Dette kan variere i grad fra sted til sted, folkeslag til folkeslag og kultur til kultur. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Nå tenker jeg på selve kirken, noen er overdådig utsmykket og vakkert, mens andre er et helt vanlig kirkerom. Nå tenker jeg på utseende både inni i kirken og utafor. Har noen, noen gode svar? Trenger det faktisk til i morgen. Håper på raske svar. Nøkkelordet er visuell kommunikasjon. Før i tiden kunne ikke folk lese å skrive, så man formidlet ideer og informasjon ved hjelp av bilder og utsmykkning på innsiden og utsiden av kirke bygningen. Er ikke helt enig her. Hvorfor bygges det fortsatt messer og liturgi med like mye pynt som før da? Vi kan jo lese nå. Personlig mener jeg at det er fordi den protestantiske kirke ikke ærer helgene og jomfru Maria, men jeg vil ha flere gode grunner. Det er fortsatt slik at et bilde taler mer enn tusen ord. Den katolske kirke har statuer (3D) til minne om de hellige (de første kristne) Den ortodokse kirken har kun bilder (2D) til minne om de hellige (de første kristne) Den protestantiske kirken har ord (0D) til minne om de hellige (de første kristne) Endret 7. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Forskjellige tilnærminger til å spre budskapet vil jeg tro. Samt er IHS inne på noe med visuell kommunikasjon. Mennesker er materielle skapninger som lar seg imponere og appellerer til ting som er fysisk tiltrekkende og visuelt forklarende. Dette kan variere i grad fra sted til sted, folkeslag til folkeslag og kultur til kultur. Nettopp derfor er arkitekturen forskjellig fra sted til sted Guatemala Norge Endret 7. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Nå tenker jeg på selve kirken, noen er overdådig utsmykket og vakkert, mens andre er et helt vanlig kirkerom. Nå tenker jeg på utseende både inni i kirken og utafor. Har noen, noen gode svar? Trenger det faktisk til i morgen. Håper på raske svar. Nøkkelordet er visuell kommunikasjon. Før i tiden kunne ikke folk lese å skrive, så man formidlet ideer og informasjon ved hjelp av bilder og utsmykkning på innsiden og utsiden av kirke bygningen. Er ikke helt enig her. Hvorfor bygges det fortsatt messer og liturgi med like mye pynt som før da? Vi kan jo lese nå. Personlig mener jeg at det er fordi den protestantiske kirke ikke ærer helgene og jomfru Maria, men jeg vil ha flere gode grunner. Messer og liturgi er verbale ting, så det kan ikke bygges Men det har en tendens til å bli tradisjon av byggestiler og slikt, og når man først har startet en trend blir man ofte ved i den. Derfor kan man fremdeles ha litt prangende kirkebygg, selv om stilen blir stadig mer minimalistisk. Og du har nok helt rett i at protestantiske kirker har litt mindre utsmykning, ettersom de ikke bedriver helgendyrkelse. Da sparer man jo seg for eksempel statuer til slike formål. Videre er nok mye av grunnen til variasjoner i kirkeutsmykningen kulturelt betinget, som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) * Endret 7. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) * Endret 7. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Og du har nok helt rett i at protestantiske kirker har litt mindre utsmykning, ettersom de ikke bedriver helgendyrkelse. Da sparer man jo seg for eksempel statuer til slike formål. Denne sirkelen med statuer av Jesus Kristus og de hellige kristne i Roma er ikke "helgendyrkelse" De er der kun for å bevare minne om dem. Endret 7. juni 2010 av IHS Lenke til kommentar
Brandt Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Denne sirkelen med statuer av Jesus Kristus og de hellige kristne i Roma er ikke "helgendyrkelse" De er der kun for å bevare minne om dem. Så bra Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Denne sirkelen med statuer av Jesus Kristus og de hellige kristne i Roma er ikke "helgendyrkelse" De er der kun for å bevare minne om dem. Så bra Ja det blir det samme med Nidarosdomen i Trondheim. Alle disse statuene du ser, er tidligere kristne som sammen med dagens kristne utgjør et hellig samfunn, ubundet av tid og rom. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Ja det blir det samme med Nidarosdomen i Trondheim. Alle disse statuene du ser, er tidligere kristne som sammen med dagens kristne utgjør et hellig samfunn, ubundet av tid og rom. Nå har vel nidaros domen også utsmykkning fra eldre overtro også, i form av drage hoder og lignende... Det samme har en del andre kirker. Drage hode utsmykkningen på stav kirkene er vel noe som hang igjen etter norøn overtro... Har vært i domen i Firense og kikket på freskene i taket oog utsmykkningen der. Den er jo overdådig utsmykket med en masse krims krams og helgener osv og prestene gikk med flotte kapper og hatter og gud vet hva... Har vært inne i huset til ei jente jeg gikk i grunnskole klasse med og de hadde over hodet ingenting på veggene, da de tolket dette med avgud dyrkelse veldig bokstavelig... Husker jeg syntes det var fryktelig rart... Så utsmykkningen hos de kristne er vel forskjellig som bare det har jeg inntrykk av, da noen kirker er rikt utsmykket mens andre nesten ikke har noe annet enn det berømte jødeliket på en staur oppe ved alteret... pluss noen lysestaker i ny og ne... Men ingen kirke har enda tenkt på det viktigste da, det å faktisk sitte godt! Krakkene der er som regel harde som bein og utrolig ukomfortable å sitte i, noe som sikkert tilskrives at det var tvang for en del å gå i kirken hver søndag og for at de ikke skulle sovne ble krakkene utformet som de fremstår i dag, vonde og harde... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 Tradisjon, politikk, kultur. Hvorfor ville norske katolikker tilbe Olav Haraldsson som helgen, det er jo mye flottere og mer relevant enn utenlandske helgener. Sånn er det med alt. Adskilte samfunn lager sin egen vri på alt mulig. Hvorfor er politikken i Europa, Asia og Afrika så ulike? Hvorfor er arkitekturen så ulik? Hvorfor er språket så ulikt? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Tradisjon, politikk, kultur. Hvorfor ville norske katolikker tilbe Olav Haraldsson som helgen, det er jo mye flottere og mer relevant enn utenlandske helgener. Sånn er det med alt. Adskilte samfunn lager sin egen vri på alt mulig. Hvorfor er politikken i Europa, Asia og Afrika så ulike? Hvorfor er arkitekturen så ulik? Hvorfor er språket så ulikt? Ingen kristne tilber Olav Haraldsson. Olav er bare en av kristen historiens mange hellige menn og kvinner, som har gjort en ekstra innsats for Guds rike. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå