MPCME Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Jeg har tenkt og kjøpe en ny pc men win 7 basic eller premium, men er det verdt det og oppgradere til en bedre verson? ikke så viktig hva det koster, men jeg tenkte om det er vits. Eller burde jeg kjøpe mac? Dette kan jeg si jeg liker og gjøre - Spille instalerte spill som er komalitetgreie med win 2000 - Spille online instalerte og ikke instalerte. - Spille ting rett fra nettleseren - Sjekke nyheter - Tegne og animere - Se bilder - Facebook - finne informasjon om ting - Skrive med word og powerpoint og lekse greier. har ikke råd til bedre en macbook den nyeste. Noe jeg også vil gjøre er og oppgradere ting og tang slik at pcen blir raskere. Går det forresten ant og ha 2 oprativ system som mac og windows på 1 maskin? Edit: Vis jeg skal kjøpe ny harddisk på 1TB, hovedkort, minnekort, skjermkort, prossessor. Er det kun for stasjonære eller laptoper eller begge deler? Skal først bruke en gammel drittreig pc som er ganske dårlig. HP Pavilon. Kan jeg bruke samme hardisk og alt det der nye jeg har tenkt og kjøpe, kan jeg bytte det over til den nye pcen når jeg får kjøpt den? Så var det en siste ting. Finnes det et sted hvor man kan kjøpe deler til og bygge en bærbar pc. Siden jeg vil prøve og bygge en, men jeg vil ikke ha en stasjonær i og med at jeg bor i 2 hus og vil ikek frakte med meg en svær greie til vært hus annen vær dag. Endret 31. mai 2010 av gangangan Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Home premium er grei nok for de fleste. Mangler muligheten til å bruke over 24? Gb ram og så har den ikke en egen full XP variant samt noen andre småting "vanlige" folk ikke bruker. Mac vs pc skal ikke jeg blande meg opp i, de har hver sine fans og fordeler/ulemper. velger selv pc. Edit: Vis jeg skal kjøpe ny harddisk på 1TB, hovedkort, minnekort, skjermkort, prossessor. Er det kun for stasjonære eller laptoper eller begge deler? Deler til stasjonære er alt for store til å passe inn i en laptop. Unntaket er harddisken, hvis du kjøper en laptop harddisk kan du sette den i en ramme slik at den passer til stasjonær. Men i utgangspunktet er det adskildte ting. Skal først bruke en gammel drittreig pc som er ganske dårlig. HP Pavilon. Kan jeg bruke samme hardisk og alt det der nye jeg har tenkt og kjøpe, kan jeg bytte det over til den nye pcen når jeg får kjøpt den? Ram, harddisk, batteri, og dvd-brenner er dem man normalt kan bytte. Harddisker er ofte mye raskere idag og hard du brukt den noen år er det nok smart å bytte uansett. Batteri kan passe, hvis du er heldig, men har ofte en levetid på ca. 3-4 år. Ram, tja, passer det er det vel bare å fylle opp. Så var det en siste ting. Finnes det et sted hvor man kan kjøpe deler til og bygge en bærbar pc. Siden jeg vil prøve og bygge en, men jeg vil ikke ha en stasjonær i og med at jeg bor i 2 hus og vil ikek frakte med meg en svær greie til vært hus annen vær dag. Både ja og nei. Laptoper bestilles som de er, men du kan selvsagt bytte ut dvd-brenneren med en bluray, bytte ut harddiskken med en større og raskere, sette i mer ram og stappe i et ekstra batteri om laptopen støtter to batterier. Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) er det muligheter og ha 2 harddisker i en laptop? Så liker jeg jo ganske godt og prøve meg litt frem og bruke ting som CMD. Liker og spille litt gamle spill som ikke går på win 7 men xp, 2000 og sånt. Jeg liker ganske godt og "eksperimentere" med pcen også og prøve og finne mere ut av pcer, noe jeg ikek kan ved og bruke denne skolepcen, derfor vil jeg kjøpe en ny. jeg liker ganske godt og åpne opp og se litt og prøve mye nye ting. Så er det den gamle pcen min. Den hp greia. Vis jeg oppgraderer den til windows 7, hvilken bør jeg oppgradere den til da. Så vil jeg jo gjerne ha den xp inni 7 greia. Og vis jeg instalerer win7 på den vistaen, (vis jeg gjør det)kan jeg da fjerne win7 på den pcen og flytte windows 7 over til den nye pcen som jeg skal kjøpe? eller vil den følge med den nye harddisken som jeg skal kjøpe, så vil den følge med over til den nye pcen når jeg flytter harddisken over? Endret 1. juni 2010 av gangangan Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Da må du sjekke specsa på din pc. Veldig få, vanligvis bare de dyreste, bærbare har to harddisker. Den XP greia du snakker om er XP Mode, kan kjøres på alle versjoner via VMLite, om ikke må du kjøpe Pro eller Ultimate versjonen som koster mye mer. Les mer om XP Mode og VmLite her: http://samfunn.myhken.com/?p=974 1 Lenke til kommentar
MPCME Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 går det ant og ha flere en kun xp mode? som vista eller 2000 eller de første? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Da må du kjøre Dual boot, og ha lisenser på de operativsystemene som du ønsker. Det krever selvsagt mere plass, og du bør lage egne partisjoner til hvert operativsystem. Er vel bare å anbefale for de litt med avanserte brukerene. Du kan jo kjøre virtuelle pcer på pcen din om du har nok RAM etc da, om du trenger tilgang til diverse operativsystemer. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 To harddisker synes jeg er et must, kjekt å kunne lagre bilder, film og dokumenter på den ene og slippe å miste dem hvis man gjenoppretter den andre. Er for å sette en strek for det eldste man drar med seg, og konsentrere seg om oppdaterte ting. Gamle spill kan man stort sett spille som flash spill, hvis man må. XP mode fungerer forøvrig veldig bra på win 7. Så er det den gamle pcen min. Den hp greia. Vis jeg oppgraderer den til windows 7, hvilken bør jeg oppgradere den til da. Så vil jeg jo gjerne ha den xp inni 7 greia. Og vis jeg instalerer win7 på den vistaen, (vis jeg gjør det)kan jeg da fjerne win7 på den pcen og flytte windows 7 over til den nye pcen som jeg skal kjøpe? eller vil den følge med den nye harddisken som jeg skal kjøpe, så vil den følge med over til den nye pcen når jeg flytter harddisken over? Foretrekker selv å glemme xp og velge home premium, men hvis du må ha det (bare må ha det) så ligger det en sammenligning her: http://www.idg.no/pcworld/windows7/article147463.ece Operativsystemet følger pcen, ett os pr. pc. 2 pcer = 2 os = nesten 4000 kroner (home premium full versjon) Følger ikke noe med HD når du kjøper den. Igjen: Det beste er å fjerne eventuell recovery partisjon, ta backup av det du vil ha, stappe i plata, restarte maskinen og la den starte opp fra disken, formater harddisken, og legg inn nytt os. God ide å laste ned drivere til nettverkskortet før du oppgraderer, slik at du komemr deg på nett og eventuelt får hentet resten etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå