Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann, holder så vidt på med en manga-side. Det er et par ting som har irritert meg med eksisterende sider, så tar et forsøk på å lage min egen.

Den største forskjellen er selve leser-delen, der den forhåndslaster neste bilde, og justerer størrelsen til å passe området tilgjengelig.

Siden er oppe på http://manga.thelazy.net/ - har lagt opp de første kapitlene av Bleach og Naruto så folk kan se hvordan det virker.

De tre svakeste delene er i øyeblikket forum (trenger redesign), søk (bruker autogenerert frontend), og selve layout / design (jeg kan virkelig ikke design :whistle: )

Test det gjerne litt ut, og kom gjerne med tilbakemeldinger på siden. Ideer, bugs, forbedringer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stygg side eller ikke, dette var en flott ide. Det finnes et skript for Greasemonkey, et tillegg til Firefox, som lar deg laste alle bildene parallellt og presenterer dem som en rull, altså at du kan scrolle nedover hele kapittelet, og alle bildene lastes altså inn samtidig som nr. 1 gjør det. Tar knapt 5-6 sekunder på et raskt nett, noen ganger mindre. Jeg liker likevel denne ideen ganske godt, fordi man har funksjonen integrert og så synes jeg personlig at det er greit at sidene blir der de er, og at man dermed ikke trenger å få opp "deler" av bildet når man stopper å scrolle.

Jeg er en ganske dyktig gründer som kan få ting til å se bra ut i Photoshop, men som overhodet ikke kan sette i gang de skikkelige prosessene ved å lage designet til noe virkelig på nettet. Dersom du har nok ekspertise på slikt, vil jeg mer enn gjerne samarbeide med deg og bidra både som ideskaper, engelskfantom og designer! :)

~ Snippet bort bildene da vi samarbeider privat

Hvis du liker det du ser, er det bare å ta kontakt. I sommerferien hadde jeg planlagt å jobbe masse med prosjektet uansett, så dette hadde i det minste vært en grei anledning for et partnerskap. :w00t:

Edit: Scratch OneManga-logoen. Jeg begynte med frivillig konseptarbeid for dem nemlig. :p

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Ja, det er egentlig latterlig når ALLE leser manga på nettet "ulovlig", men 世界一har likevel et poeng ettersom regler er regler, og dette ikke tillates på Diskusjon i hvert fall. Jeg foreslår at vi tar samarbeidet privat, og fjerner linker osv. fra denne tråden. :)

Lenke til kommentar

Det kan vel enkelt forklares med at langt i fra all manga kommer til Norge, at de som kommer er utrolig forsinket i forhold til nettutgivelsene, at kapitlene på nettet er tatt fra toshokan (markedet der serier utgis et kapittel om gangen i stedet for et helt bind om gangen), og at man har tilgang til dem overalt hvor det er internett. At leseopplevelsen er bedre veier for mange ikke opp for dette. Det er da også mange som foretrekker det større formatet du får ved høyoppløslige scans også.:)

Lenke til kommentar

Nei, det går ikke raskere enn å stjele dem, men hvis du starter en serie lovlig, og bare holder deg et eller to år bak Japan, så går det raskere for siste vol å komme ut i forhold til da du starter på serien. Det spiller jo ingen rolle om det du leser er nytt, så lenge det er nytt for deg.

Endret av 世界一
Lenke til kommentar

Hvis du holder lesingen for deg selv, nei. At du derimot er aktiv på dette forumet indikerer at du ønsker å diskutere med andre som følger med på samme serie. Det blir vanskelig når de tross alt ligger flere år foran deg. Faktum er at man gjerne vil oppleve ting når de er ferske, fordi mange av dem relaterer til temaer som er aktuelle akkurat her og nå. Tilgjengeligheten er jo også et problem. Tror du for eksempel at Durarara!!, Bakemonogatari eller Rainbow kommer til Norge noen gang? Aldri i livet. Da måtte det ha vært over en global nettportal der man ikke trenger å trykke opp eksemplarer og sende dem verden rundt. Det er noe slikt Terrasque vil lage konseptet for, selv om det ikke er mulig for oss personlig å bryte de eldgamle tradisjonene med den japanske toshokan, hvor manga blir kjøpt på markedet i papirform i stor skala. Jeg tror da at vi begge mer enn gjerne hadde betalt dersom det fantes en slik tjeneste som kunne være leverandøren av den beste kvaliteten på scans, lanseringer osv. Ved å bygge et helt nettsamfunn rundt det, ikke bare en enkelt mangaleser, anser jeg mulighetene for å lykkes som ganske store.

Når det er sagt, så behøver du vel ikke å innbille oss om at du aldri har lastet ned en ny sang, en film, brukt et bilde uten å spørre opphaveren først, sett en AMV eller spesifikke scener av en anime på YouTube etc. Det blir nesten som å si at du aldri har løyet i hele ditt liv, og så linhvit tøy tror jeg ikke det er noen av oss som går i.:)

Lenke til kommentar

... Jeg har Bakemonogatari (i Norge) og skal skaffe med Durarara og Rainbow så straks de kommer ut. Har ikke sett så mye som et klipp enda, selv om jeg vet jeg kommer til å elske begge seriene. Veldig kjelden har en anime noe å gjøre med ting som er aktuelle (tross alt tar det mange år å lage en serie). Igjen; Det spiller vel ingen rolle om noe er nytt, så lenge det er nytt for deg?

Selvfølgelig har jeg lastet ned musikk, film, anime og bilder fra nett. Men det er enkelt tilfeller som blir out numbered av ting jeg har kjøpt, eller filmer jeg har betalt for å se. Jeg leser ikke manga, men de få jeg har lest har jeg kjøpt. Vel, starta en gang å lese en scan av en manga, men sluttet etter et kapitel. --Men at jeg har stjålet ting ut av grådighet kan vel ikke sammenliknes med å lage en webside som distribuerer andres verk gratis...? Det er ikke vår rett å se anime. De som lager animeen bestemmer en pris for den, og hvis vi ikke synes den er verdt pengene - Da lar vi hver å se den. Hvis det er dyrt, men du må absolutt se den for det; Da er det hvert pengene da.

Lenke til kommentar

La oss bruke Durarara som eksempel da. Her finner du mange referanser til andre serier som også kom ut denne eller tidligere sesonger. De går du gjerne glipp av hvis du først ser den flere måneder senere. Mer viktig er likevel diskusjonsverdien. Når episodene lanseres, skaper det mange interessant samtaler om handlingen og karakterene. Populartiten ebber selvsagt ut når den først er ferdig.

Hvordan skulle man få ta del i disse diskusjonene hvis man i mellomtiden ventet på et DVD-sett, med varierende lansering i land som India, Frankrike eller Paraguay. Det finnes ikke noe operativt nettverk som sørger for en samlet global lansering. Utenfor Japan er anime fremdeles for nisjepreget til det.

Et enkel løsning ville være å lansere episodene på nettet. At dette ikke er gjort til nå, kan kanskje ha noe med å gjøre at de japanske produsentene er for stolte/sekluderte til å stille ut kulturen sin på verdensmarkedet? Ikke vet jeg, men det er utvilsomt at markedet er så og si utappet. Så lenge det ikke finnes noen lovlige kanaler som er fullbyrdige, ser jeg lite galt i å promotere at noe blir gjort, ved å lage slike konsepter og vise det store potensialet som ligger her.

Vi holder ikke tett om pengepungen, og betaler gjerne for en god tjeneste, men det forutsetter at den i hvert fall ikke er dårligere enn det gratis alternativet. Gode subs, raske lanseringer, ingen sensur og høy kvalitet på bilde og lyd (anime) er soleklare krav. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

... *sigh* Disc release er en eller 2 sesonger bak, avhengig av hvor lang serien er. Som oftest kan du se noe 3 mnd etter det har slutta. Antar du aldri har sjekket etter lovlige måter å skaffe ting på, så ville bare gjøre deg obs på det.

-

Hvis du er 1 sesong bak.. så blir også alle referencene i en serie fra forrige sesong current-e.

@Siste del: Wow... Det finnes ikke noe gratis alternativ. Det du regner som gratis alternativ er å stjele. Igjen, skaperen setter en pris på noe; hvis du ikke synes prisen er verdt det så har du ikke rett på å få sett produktet. Hvis du har sett ferdig en serie du har lastet ned, bør du kjøpe den i etterkant.

Lenke til kommentar

3 måneder etter det har sluttet. Da innrømmer du jo selv at serien har avsluttet sitt kretsløp til de grader, og at nye er på vei opp. Det er ytterst få som blir levende legender som Neon Genesis Evangelion, mens det finnes mange bra serier som ikke får særlig til oppfølging når de først er ferdig. Det interaktive ved å se anime går i tusen biter når du ser serier på den måten.

Jeg har da vitterlig nok flere bokser her hjemme både med anime, spill, musikk og film. Jeg sier at det ikke finnes et like vidstrakt system som nedlastninger med betaling og distribusjon fra de store maktene. Dersom det kommer ut noe lignende som Steam for spill og iTunes for musikk, som har alt tilgjengelig for alle til riktig tid og penge, så vil industrien gro grenseløst.

Fans tjener da heller ingenting på å videreformidle manga og anime. En slik tjeneste som Terrasque har laget kan til og med komme i underskudd, når det koster penger å hoste en side og at reklameinntekter ikke nødvendigvis dekker disse utgiftene. Da burde det tenne en lampe som sier at det vi primært ønsker er å bygge ut et konsept, en blåkopi som andre kan følge til punkt og prikke fordi vi ikke patenterer eller tar lønn for strevet, og dermed lage en kjedereaksjon i industrien og legge press på at de som kan gjøre en forskjell, tillater seg selv å moderniseres. Er det så fryktlig gale da? Hvis alt skulle være håndfast ved regelboka, hadde Stavanger knapt vært en oljeby i dag, og vi hadde levd i et fryktlig stillegående samfunn.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

=/ Du sier at folk slutter å snakke om en serie bare 3 mnd etter den har kommet ut?

K, her er noen BBSer, sjekk om sluttet/går enda ration er over eller under 70%.

http://moebbs.net/anime/

http://www.10ch.tv/bbs/anim/

http://changi.2ch.net/comicnews/

http://bbs1.sekkaku.net/bbs/urutuma.html

-

Hoved problemet ditt er at du ikke vil ha ting fysisk men heller laste ned digitale filer... Ok, det skjønner jeg ikke=P Men selv det finnes. Rakuten har en fin ordning på det (riktig nok har jeg aldri benyttet meg av den, men likevel) http://dl.rakuten.co.jp/movie/anime/, Direct2Drive mener jeg gjør noe liknende. Biglobe har ingen nedlasting, men du kan kjøpe en lovlig streaming (eller se den gratis, men med dårligere kvalitet og reklame pauser). Crunchyroll tror jeg gjør det samme, men deres utvalg er ikke på langt nær like bra. PlayStation Network har både streaming og nedlasting. Og veldig mange BDer kommer med digitale kopier.

Sure, fans tjener ikke noe (la oss overse reklamene..) men det endrer jo ikke at dere minker det potensielle markedet (og dermed gjør det dyrere for alle andre).

Lenke til kommentar

Misforstå meg nå ikke. Folk samtaler fremdeles om seriene, men det foregår i mindre målestokk og består mer av rangering innenfor sjangeren, om serien var god eller ikke osv. Dette imotsetning til at man diskuterer episode for episode når de lanseres, analyserer karakterene og dikterer mulige framtidige hendelser. Det blir så mye mer spesifikt og personlig når ting skjer rundt deg i sanntid. :thumbup:

At disse mediene skal kjøpes fysisk, tror jeg er en konservativ tankegang som er vond å vende. Anime er tross alt film som vises på en skjerm - uansett om du setter inn en DVD eller har lastet ned filene på harddisken. Manga er noe annerledes fordi de fleste anser det å lese en bok som en slags hyggestund i seg selv, med følelsen av papir og noe håndfast å holde i. Mange av oss har likevel av tidligere nevnte grunner begynt å lese manga på nettet, og jeg kan i hvert fall personlig hevde at opplevelsen fortsatt i høyeste grad er der. Som sagt, det er en tilvendingssak av beste sort. På nettet har man for eksempel fargesider og større visningsområde enn i pocket-bøker (magasiner er dog nærmere).

Rakuten er da en japansk side, og ikke særlig tilgjengelig for allmennheten. De andre sidene du refererte til har heller ikke på langt nær et like omstendig tilbud som det f. eks. MT og AA (gikk med initialer for sikkerhets skyld) kan skilte med. De er rett og slett veldig magre på innhold. Tilsvarende vil ikke en eventuell mangaside som vi ønsker å oppdrive, ha tusenvis av serier. Vi er først og fremst interessert i konseptdelen, og den trenger ikke å blåses opp som en storindustri. Tviler egentlig sterkt på at trafikken nettstedet vil få stjeler en eneste promilleandel av det norske publikum som leser manga online, eller de som kjøper i butikk. Litt reklameinntekter hadde vært vel og bra for å dekke utgiftene, og selv om siden gjerne ligger i den lyse delen av gråsonen, så må man alltid huske på formålet som gestikulerer kun godt. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...