Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Naturfag - Metanol

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal holde et foredrag om Metanol i naturfagen neste uke og lurer på noe ang. dette:

- Er Metanol det samme som rødsprit?

- Hvor mange % Metanol finnes det i frostvæske?

- Finnes det andre produkter som inneholder Metanol og evt. hvor mange %?

Jeg hadde også tenkt å utføre et eksperiment og trenger Metanol til det, men det finnes vel ingen steder der du kan kjøpe det, uten å måtte ha politiattest o.l.?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei. Rødsprit er nesten ren etanol (CH3CH2OH), som er iblandet rødt fargestoff + noe ekle og giftige greier så ikke folk skal drikke det. Likevel har det vært tilfeller der Rødsprit har inneholdt metanol (SOM ER SÆRDELES GIFTIG). Bare søk på "Biltema" og "Metanol".

2) Frostveske er 95%< glykol/etylenglykol Wikipedia: Glykol. Så under 5%, om noen. I følge wikipedia er det ikke vanlig å bruke metanol i kjøleveske lengre, men de nevner istedet spylervæske som et produkt som kan inneholde metanol. Men spylerveske inneholder mest isopropanol og etanol tror jeg. Noe sier meg at metanol var mer i bruk tidligere, nå har vi erstatningstoffer som ikke er så giftige.

I industrien er metanol mer brukt, siden den kan brukes til å lage andre organiske forbindelser.

Metanol har de på kjemilabben på skolen din. Spør eventuelt læreren din. Sier han nei, er det en grunn til det.

Endret av Ageurk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...