MKej Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hei, Har fått førerkortet beslaglagt i 3 måneder. Hva skjer vis jeg bli tatt for og kjøre i sperretiden, får jeg 3 måneder til eller blir det strengere staff ? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Kan du ikke bare prøve og se hva som skjer? Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Tror 6 mnd sperrefrist og ca 5000 i bot. EDIT. Og da tror jeg de plusser dette på din sperrefrist. Dvs. 9 mnd til sammen. Kan hende politijuristen viser skjønn i et slikt tilfelle og. Endret 31. mai 2010 av bluechamp Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Egentlig bør de ikke vise skjønn. Her har en fyr blitt fratatt førerkort pga noe galt han gjorde. Han har da ikke lov til å kjøre, men så velger han å bryte loven igjen. Blir feil å gi rabatt da, mener jeg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Spørsmålet reguleres ganske greit i tapsforskriften: § 7-1. Kjøring uten førerett før utløpet av fastsatt tapsperiode Er en enkelt kjøring uten førerett foretatt i en kort tapsperiode, bør det i samme dom eller forelegg fastsettes en tilleggsperiode av inntil samme lengde som den opprinnelige. Er tap av førerett fastsatt for 1 år eller lengre tid, fastsettes tilleggsperioden for 6 måneder eller mer for kjøring uten førerett en enkelt gang i slutten av perioden eller et par kjøringer i begynnelsen av denne. Flere kjøringer uten førerett bør normalt medføre til dels betydelig lengre tillegg av tap av førerett enn 6 måneder. En tilleggsperiode løper fra utløpet av den opprinnelige tapsperioden og fastsettes med hjemmel i vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd. Det er med andre ord mulighet for politijuristen til å utøve skjønn her. Det er ikke snakk om å gi 'rabatt' slik man normalt forstår uttrykket. Man skal ta i betraktning hvilke beveggrunner som forårsaket den ulovlige kjøringen - for en person som er i en situasjon som ligger nær opp til nødrett, for eksempel, vil det kunne virke urimelig å bruke den fulle lengden av lovens lange arm. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Verd å tenke på er at forsikringa ikke gjelder så lenge du som sjåfør ikke har gyldig sertifikat, så du risikerer langt mer enn en ussel bot og noen ekstra måneder uten sertifikat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå