Gå til innhold

Gjorde en endring på den foreløpige ligningen

Anbefalte innlegg

For første gang fikk jeg i år en aldri så liten baksmell på skatten. Da jeg fikk den foreløpige ligningen gjorde en endring som skulle ført til at summen ble mindre, men etter det har jeg ikke hørt noe fra dem. Hva betyr det? Skal jeg betale summen slik den foreløpige ligningen viste selv om den egentlig skulle vært noe mindre? Blir endringen ivaretatt av skatteetaten på et senere tidspunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg fikk den foreløpige ligningen gjorde en endring som skulle ført til at summen ble mindre, men etter det har jeg ikke hørt noe fra dem.

Helt normalt. Som lønnsmottaker "hører du fra dem" i form av det endelige oppgjøret først i slutten av juni, som næringsdrivende ikke før midten av oktober.

Hva betyr det? Skal jeg betale summen slik den foreløpige ligningen viste selv om den egentlig skulle vært noe mindre? Blir endringen ivaretatt av skatteetaten på et senere tidspunkt?

Nei, du trenger ikke betale noe som helst på lenge enda. Viser det seg når du får det endelige oppgjøret, som forhåpentligvis tar hensyn til dine endringer, at du får baksmell, så er betalingsfristen på denne 20. august. Du kan riktignok spare litt renter ved å betale inn tilleggsforskudd, (som i så fall skulle vært betalt i dag), men det er ikke de store summene.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For første gang fikk jeg i år en aldri så liten baksmell på skatten. Da jeg fikk den foreløpige ligningen gjorde en endring som skulle ført til at summen ble mindre, men etter det har jeg ikke hørt noe fra dem. Hva betyr det? Skal jeg betale summen slik den foreløpige ligningen viste selv om den egentlig skulle vært noe mindre? Blir endringen ivaretatt av skatteetaten på et senere tidspunkt?

Etter at du gjorde endringen, kunne du kjørt en ny skatteberegning som ville vist det nye resultatet. Nå er fristen for rentefri forskuddsbetaling ute uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...