- Slaktarn - Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Jeg er enig med deg i alt her Theo, har opplevd det meste du beskriver og fått fortolling på flere varer under 200,- der to ble sendt i retur og sendt på nytt fra play. Andre gangen de ble sendt kom de rett i postkassa uten forsinkelse, wohoo.. Jeg har sluttet å kjøpe spill og bøker i butikkene i Norge, jeg bestiller konsekvent fra nettet, uansett prisen på det jeg kjøper. Det hender jeg drar en tur innom Elkjøp, da de som regel har de beste prisen om noe skal kjøpes i Norge, men som regel er alt billigere fra utlandet.... merkelig nok Endret 31. mai 2010 av XanderZ Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Helst de med suspekte deklareringer. Her har vi sakens kjerne. Hvem bestemmer at en deklarering er "suspekt". Av de snart 150 titler jeg har kjøpt fra play.com har kun 2 vært feilaktig deklarert pga. en sommervikar hos play.com. (fikk full beklagelse fra play.com). Alle som jobber med tollfullmakt kan vel stoppe et brev og forlange dokumentasjon. Disse personene sitter med en viss makt, helt klart. Akkurat som enhver annen tjenestemann som skal opprettholde Norges lover. Men for å være helt ærlig, du begynner å bevege deg over grensen for sutring nå. Har du alt på ditt tørre, har faktisk betalt mindre enn 200,-, så er det eneste det kan ende opp med, at leveringstiden blir lengre og du må kanskje ta et par telefoner og/eller sende et par email til Posten. At noen brev tar 6-8 uker, som du sier, akkurat der ligger ikke problemet hos de som fortoller og tråden har dermed helt feilvinklet fokus. Med mindre det tar 7 uker fra du har fått krav om å bevise verdi, til at du mottar brevet. Men det tviler jeg på. At de stopper alt, det er nytt. Før så gikk de fleste sendingene som hadde verdi under 200kr rett igjennom uten problemer. De sendingene som ble stoppet for kontroll tok rundt en uke ekstra, ikke 2-5 uker som idag. Posten stopper ikke alt. Ingen brev per dags dato som jeg har mottatt fra utlandet har blitt stoppet. Og det er fra Play, Amazon og Gud og hvermann. Endret 31. mai 2010 av _crs_ Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 har ikke mindre enn 3ganger hatt "gleden" av få pakker sendt i retur på vei inn til landet siste året. selvom kvittering er klistret utenpå i gjennomsiktig plastmappe har de blitt holdt igjen for mer dokumentasjon, som forsåvidt er greit. men samtlige 3ganger har jeg fått et brev 2-3dager etter en "14 dager"'s fristen har gått ut... er så ufattelig talentløst at når de selv surrer så brevet ikke kommer før etter tidsfristen, så blir ikke det engang forsøkt kontakte vedkomende før det går i retur. tror de virkelig folk bestiller ting på gøy så ikke vil ha det? Lenke til kommentar
mtw Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Ja, hva er "suspekte" deklareringer? Tja, hvis de f.eks får en hel container der -alle- varer er merket med "gift" eller $1 dollar er det vel suspekt Mener det var tilfellet med noen sendinger fra dealextreme og noe sånn kosmetikkfirma tidligere (sikkert en tråd her et sted) Endret 31. mai 2010 av mtw Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg har som sagt ikke nok statistisk grunnlag for å kunne si noe generellt om tollbehandlingen, men i min personlige erfaring har faktisk kundebehandlingen vært særdeles u-nazi for å si det slik. Fleksibel og medgjørlig innenfor rimlighetens grenser med andre ord. Jeg hadde faktisk et tilfelle en gang der en venn i statene sendte over en bunch med diverse data-småplukk, sikkert 2 dusin mindre artikler av den type du finner på frozencpu som er vanskelig å oppdrive her i Norge. Min venn skulle sende dem over i pakke markert gift (siden det er en pakke mellom privatpersoner tillater jeg meg selv såpass), men glemte faktisk å merke pakken som gave likevel i farten. Når tollvesenet kontaktet meg bare forwardet jeg en mail der avsender bekreftet at han hadde ment å markere pakken som gave - og det var nok for tollen tydeligvis (i det spesifikke tilfellet ihvertfall). Det er rimelig fleksibelt i mine øyne - de mer eller mindre bare stolte på det jeg sa. Selv om det kan ha vært et unntakstilfelle for alt jeg vet (som sagt bedriver jeg ikke nok import til å ha godt nok statistisk grunnlag for å uttale meg for mye), så tegner det ihvertfall et bilde av tollvesenet som ikke bare er "regel-nazi sabotører". Ta det for hva det er verdt - kanskje jeg snakket med den ene rimeig personen i hele tollvesenet =P -Stigma Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bestillinger fra play.com har aldri tatt mindre enn to uker for min del. De har fryktelig treg transport. Lenke til kommentar
mtw Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Alle pakker fra Dealextreme stanset Vi får håpe det ikek er like mye problemer for Play Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Bestillinger fra play.com har aldri tatt mindre enn to uker for min del. De har fryktelig treg transport. Stemmer ikke med min erfaring. Mottok en pakke fra Play idag (31/5) som var pakket 26/5. En av svært mange pakker tok tid, 5 uker - men ikke Play sin feil her må skylden legges på posten (antaglig i utlandet). Vanligvis regner jeg ca 10 dager og oftest kommer de noe før. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Alle pakker fra Dealextreme stanset Vi får håpe det ikek er like mye problemer for Play Play har aldri tusket med verdi på mine sendinger så det er utelukket. Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg har også kjøpt et spill på dagstilbud fra play.com Det som skjedde med min sending var at den var merket med orginal verdi, og ikke tilbudsverdien.. Ble dermed stoppet i tollen... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Det er kun 2 tilbudsvarer som har blitt stoppet med feil deklarering av de 150 titlene jeg har kjøpt fra play.com og det var pga. en sommervikar midt i juli måned. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 - oppviser gjentagende generell misstillitt til oppgitt deklareringsverdi og påfører kunden unødvendige forsinkelser.- virker å ta ut enkelte populære titler utfra generell mistanke om høyere prising. - sviktende rutiner eller andre forhold som stadig vekk forårsaker mistenkelige forsinkelser av de mest populære titlene selv om de er sendt for opptil flere måneder siden. - diskriminerer enkelte fullstendig lovlydige butikker fremfor andre som igjen rammer de som handler der. Alt dette handler om at det faktisk er mange butikker i utlandet som retter seg mot det norske markedet og bevisst underpriser ting på varedeklarasjonen. Det er derfor ikke så rart at når ting kommer i en pakke priset direkte under 200,- så får den litt ekstra oppmerksomhet. Lenke til kommentar
marc1 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Blir kanskje litt feil sted og spørre men: Jeg har blitt sponset med noe til et prosjekt, pakken ser ut som har blitt stoppet i den svenske tollen siden den har vært på samme sted i over 1 uke nå. Denne pakken faller vel utenfor den kategorien pakker som krever fortolling? Siden det er jo på en måte en gave. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 gave skal være fra privatperson til privatperson, du kan nok risikere måtte fortolle sponsede varer. samme med premier også desverre. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Alt dette handler om at det faktisk er mange butikker i utlandet som retter seg mot det norske markedet og bevisst underpriser ting på varedeklarasjonen. Det er derfor ikke så rart at når ting kommer i en pakke priset direkte under 200,- så får den litt ekstra oppmerksomhet. Nei. Med så mange pakker man får inn i landet fra play.com er dette du nevner fullstendig feilaktig. Play.com er IKKE en av butikkene som "bevisst underpriser ting på varedeklarasjon" og dette burde selv "mannen med 30 sekunders hukommelse" ha klart å lære seg. Det du sier er at omtrent alle pakkene fra play.com fortjener ekstra oppmerksomhet når de ligger med god margin under 200,-. Det blir ren idioti, som forøvrig ikke overasker. Endret 1. juni 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Ja, kan ikke skjønne at Play.com skulle ha noe negativt på seg i fortollingsøyemed. De er vel en av de som opplyser om korrekt verdi. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det blir ren idioti, som forøvrig ikke overasker. Du kan nok regne det som ganske sikkert at norske myndigheter bedriver en skitten kampanje mot deg personlig. En klar sak for Strasbourg-domstolen, spør du meg. Få saken opp, jo før jo heller. Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Det är precis det detta handlar om. Grossisterna tar största tapet av att vi handlar över gränsen och de driver garanterat lobbyverksamhet för att få folk att tröttna på att det tar (för) lång tid så vi vänder oss tillbaka till våra norska butiker. Jag kan självklart inte bevisa någonting alls, men jag stöttar Theo totalt i denna saken och hade gärna sett en förklaring varför just hans och några få till sina paket tar så lång tid. Jag tror att de har någon sorts varningslampa som blinkar att när en person, tex Theo här, importerar ett visst antal paket över en viss tid, och att de allra flesta är rätt under maxigränsen för fri import, görs detta på ren djävulskap för att få han att tröttna på skiten. Jag VET att butiker i norge driver slikt till tider, varför skulle inte grossister kunna göra det? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 (endret) Det blir ren idioti, som forøvrig ikke overasker. Du kan nok regne det som ganske sikkert at norske myndigheter bedriver en skitten kampanje mot deg personlig. En klar sak for Strasbourg-domstolen, spør du meg. Få saken opp, jo før jo heller. Jeg får håpe for din del at du forsøker å være morsom på en dårlig dag . Det är precis det detta handlar om. Grossisterna tar största tapet av att vi handlar över gränsen och de driver garanterat lobbyverksamhet för att få folk att tröttna på att det tar (för) lång tid så vi vänder oss tillbaka till våra norska butiker. Jag kan självklart inte bevisa någonting alls, men jag stöttar Theo totalt i denna saken och hade gärna sett en förklaring varför just hans och några få till sina paket tar så lång tid. Jag tror att de har någon sorts varningslampa som blinkar att när en person, tex Theo här, importerar ett visst antal paket över en viss tid, och att de allra flesta är rätt under maxigränsen för fri import, görs detta på ren djävulskap för att få han att tröttna på skiten. Jag VET att butiker i norge driver slikt till tider, varför skulle inte grossister kunna göra det? Skremmende om det er sant :S Endret 2. juni 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 For ca 2 mnd siden bestillte jeg 2 ex av BF2 og jeg bor i Sverige så dette med 200,- etc gjelder ikke der. Men jeg mottok mine spill 4 uker etter sendt dato. Så jeg tror det er noe annet som ligger bak sending fra play.com en bare tollen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå