Gå til innhold

Tollvesenet "saboterer" enkelte spillforsendelser fra utlandet?

Anbefalte innlegg

Med "saboterer" mener jeg følgende:

- oppviser gjentagende generell misstillitt til oppgitt deklareringsverdi og påfører kunden unødvendige forsinkelser.

- virker å ta ut enkelte populære titler utfra generell mistanke om høyere prising.

- sviktende rutiner eller andre forhold som stadig vekk forårsaker mistenkelige forsinkelser av de mest populære titlene selv om de er sendt for opptil flere måneder siden.

- diskriminerer enkelte fullstendig lovlydige butikker fremfor andre som igjen rammer de som handler der.

Siste halvannen måned har jeg bestilt og mottatt omtrentlig 15 titler fra 2 utenlandske butikker til Wii, Xbox 360, Playstation 3, PC og BluRay. Ingen av disse var spesielt "hete" titler, som er mye pga det elgamle 200,- Nkr taket vi fortsatt er satt under. Alle titler har annkommet til omtrentlig forventet tid med den normale ventetiden.

Men derimot tittelen "BF: Bad Company 2" som ble bestilt og sendt i den tidligste bolken har jeg ennå ikke mottatt. Jeg betalte 17.99£ for tittelen til PC på et dagstilbud hos play.com.

Jeg har nå begynt å motta titler som er bestilt og sendt opptil 3 uker senere og mistenker at tollvesenet er årsak til forsinkelse av denne populære tittelen. Personlig skulle jeg gjerne hatt innsyn i hvordan tollvesenet foretar stikkprøver og utfra hvilke kriterier. Hvor kan jeg lese mer om arbeidsrutinene til tollvesenet som er opprettet av den norske stat, som igjen tjener det norske folk?

Jeg har tolerert disse typiske gjengangerne i et par års tid nå men tålmodigheten med det norske tollvesenet begynner å bli tom. Jeg har gjentatte ganger opplevd feilbehandling av tollvesenet.

Forhåpentligvis dukker det opp noen representater her som kan svare skikkelig for hvordan disse rutinene i virkeligheten er.

EDIT:

Dette er ikke noe jeg helt tilfeldigvis slenger ut av meg her og nå men noe jeg har observert over et par års tid med mye handling av slike titler fra utlandet. Jeg begynner å miste all tillit til tollvesenet og kan ikke forstå at dette er et såpass viktig område å skape frustrasjon på når det er ekstremt mange viktigere fokusområder som bla går på å hindre ulovlige varer inntog i landet eller avsløre mer vesentlig økonomiske forhold.

EDIT2:

Jeg har til dags dato ennå ikke opplevd at en mindre populær tittel har blitt såpass kraftig forsinket. Dette har over lang tid gått fra mistanke til et rimelig klart mønster.

Og jeg kan selvfølgelig legge til at jeg ikke har opplevd lignende forsinkelser når jeg bestiller populære titler fra norske nettbutikker som jeg har samme gode erfaring med (ikke elkjøp.no som er ekstremt dårlig på slikt). Ergo ser jeg ikke postforsendelsen som synderen ift. dette. (noen liker å bruke postbudet som syndebukken).

EDIT3:

Alt jeg snakker om her har alltid vært lagervare og bekreftet sendt senest samme dag eller dagen etter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ett spill er nytt eller gammelt, det ser de jo ofte ikke før de faktisk åpner pakken... Står jo som oftest kun "Game, £2" (f.eks) Jeg får en del pakker fra utlandet hver uke, og har merket meg at de er litt skeptiske til noen butikker. Med andre ord så kan Play være en av dem,..

Lenke til kommentar

Jeg tror du overanalyserer litt...

Jeg tviler meget sterkt på at tollerene har god nok tid og ressurser til å legge opp spesielle strategier for import av enkelt-spill hos en privatperson, og selv om de evt. skulle ha valgt ut dine pakker for kontroll av en eller annen grunn så tviler jeg enda mer på at tollvesenet har noen som helst oversikt på hva som er nytt/gammelt, hot/not i spillsfæren.

I uansett tilfelle, hvorfor sier du det er mistillitt til deklareringsverdien? Har de kontaktet deg om pakkene dine da? Det vil de jo gjøre om det er noe tvil, eller pakken ikke var riktig merket (som ofte er tilfellet av sløve selgere). Hvis de ikke har kontaktet deg så har de nok neppe noen strategi på å holde på pakkene dine sånn uten videre. I så tilfele er det nok snakk om noen annen type forsinkelse. Om pakkene dein var korrekt verdideklarert så høres det veldig usansynlig ut at de gidder å stoppe opp en <200kr pakke (for noe annet enn å kontrollere at inneholder er det som det er oppgitt evt). De må jo være klar over at det kommer enorme mengder pakker under 200kr fra nettop slike steder som play.com

Først og fremst - vet du fra sporingsinformasjonen at de faktisk har annkommet tollimport før de blir stoppet opp og forsinket? Har du forhørt deg med noen om hva som kan være årsaken bak forsinkelsene i det siste?

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg henger meg glatt på denne ranten. Det er greit at hvis man bestiller varer for over minstesum så må man betale toll, men er det virkelig mulig å bruke 3-4 uker på denne jobben??

Har selv gitt opp å bestille fra Play da alle mine forsendelser har tatt 4-6 uker pga av ett inkompetent tollvesen.

Lenke til kommentar

Stigma:

Jeg er klar over vulkanasken og transportstreik, men selv dette forklarer ikke at helt spesifikt populære titler blir ekstremt forsinket mens alle andre titler kommer som forventet og overvinner alle disse "naturkatastrofene". Legg merke til at dette er noe jeg har observert over en 2 års periode og ikke kun nå i det siste. Ikke minst har det ofte vært samtaletema mellom bekjente som også opplever det samme fra tid til annen.

Jeg har også flere ganger opplevd at de har sendt meg tollkrav på pakker som klart har vært deklarert til under 200,-, hvor tollen har ment at dette må være uriktig. Deretter har jeg vært nødt til å sende dem betalingskvitteringen. I noen tilfeller har jeg ikke orket dette ekstra tullet og bedt dem bruke ressursene sine på å sende hele pakken tilbake.

Wrasko:

Det er ikke opp til meg å spekulere i hvordan de plukker ut titler. Jeg vil tro de også har andre rutiner enn bare å titte på verdien utenpå konvolutten. Gjennomlysning og annet er sikkert i bruk for å hindre bla. narkotika, sprengstoff eller hva det måtte være.

Derimot hvis noen kan komme med informasjon om hvordan dette helt spesifikt foregår kunne det i det minste satt litt konstruktivt lys på saken.

Vidarkri:

Takk for støtten. Men jeg er ikke like overbevist over at det er "inkompetanse" som er årsaken, muligens heller en bevisst strategi for å få folk til å slutte å kjøpe fra disse butikkene. Noe vi som bevisste norske borgere og forbrukere selvf. ikke kan godta.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Om ett spill er nytt eller gammelt, det ser de jo ofte ikke før de faktisk åpner pakken... Står jo som oftest kun "Game, £2" (f.eks) Jeg får en del pakker fra utlandet hver uke, og har merket meg at de er litt skeptiske til noen butikker. Med andre ord så kan Play være en av dem,..

Altså - jeg skal ikke nekte for at det er mulig for at de singler ut slike ting (god vet det er norsk tollvesen så da er alt mulig), men om de faktisk valgte å kontrollere din pakke av whatever grunn, ville de ikke bare åpne pakken og bekrefte at innholdet stemmer nogenlunde med deklarasjonen (og evt. slå opp på listene sine om nødvendig om det er mistanke om under-markering av pris)?. Og, om de mente at pakken var underdeklarert så ville de jo sendt ut et brev til deg, ikke bare sittet på pakken.

Tollen er forferdelig treg - det er det ingen tvil om. Jeg bare finner det usansynlig at tollvesenet skulle ha interesse eller ressurser til å bedrive spesiell sortering på spill software (av alle ting liksom). Jeg skal dog ærlig innrømme at jeg har ikke importert nok til å kunne oppleve evt. slikt mønster.

Er det noen som har forsøkt å kontakt tollvesenet og rett og slett spørre dem hvorfor det tilsynelatende er spesiell forsinkelse på disse tingene? Foruten det eller noen på forumet som jobber i tollvesenet som gidder å kommentere så kommer vi neppe så mye lengre i å finne ut av problemet i alle fall.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvis det er brevpost det er snakk om, er det Postens fortollingsavdeling som behandler import av brev på oppdrag for Tollvesenet, og ikke Tollvesenet selv (jamfør trådtittel).

Jeg mottar mye post fra utlandet, i 90% av tilfellene er forsendelsestiden som forventet. Noen ganger kan det av uvisse årsaker ta 2-3 uker, av en eller annen grunn hovedsaklig fra England. Men det er ikke noe særlig mønster i det. Skylden kan ligge like mye i utlandet som i Norge. Brev som går fra England til Norge, går ikke alltid direkte. Det kan gå innom mange distribusjonssentre rundt omkring i Europa, bl.a. Tyskland, før det ankommer Norge. Generelt tror jeg Posten gjør en veldig god jobb når brevet først kommer til Norge.

Jeg har dog liten tro på at problemet ligger hos Postens fortollingsavdeling. En bekjent jobber der, så jeg vet litt om rutinene de har. Sabotasje tror jeg kan avskrives umiddelbart.

Lenke til kommentar

Ja, det er snakk om brevpostforsendelser som kan variere om de er rekomandert eller ikke. (har ikke opplevd slikt forsinkede rekomanderte sendinger ennå)

Sabotasje tror jeg kan avskrives umiddelbart.

Ordet "sabotasje" er satt i anførselstegn for å beskrive hvordan det oppleves når det blir såpass konkret og gjentagende over tid, uten at jeg på noen som helst måte mener det er sabotasje i ordets direkte forstand.

Generelt tror jeg Posten gjør en veldig god jobb når brevet først kommer til Norge.

Som du ser skriver jeg også at jeg ikke opplever de som noe forsinkende ledd.

Hvis det er brevpost det er snakk om, er det Postens fortollingsavdeling som behandler import av brev på oppdrag for Tollvesenet, og ikke Tollvesenet selv (jamfør trådtittel).

Interessant, men det er vel tollvesenets egne ansatte som utfører oppgavene selv om det foregår i postens lokaler?

Jeg mottar mye post fra utlandet, i 90% av tilfellene er forsendelsestiden som forventet. Noen ganger kan det av uvisse årsaker ta 2-3 uker
Når det tar kun 2-3 uker er jeg meget fornøyd. I tilfellene jeg snakker om tar det over en måned.

Brev som går fra England til Norge, går ikke alltid direkte. Det kan gå innom mange distribusjonssentre rundt omkring i Europa, bl.a. Tyskland, før det ankommer Norge.
Opplevelsen var lik når jeg også handlet fra Canada eller Irland.

Jeg har dog liten tro på at problemet ligger hos Postens fortollingsavdeling. En bekjent jobber der, så jeg vet litt om rutinene de har.

Utfra egne opplevelser over snart 2 år er det vanskelig å tro noe annet.

Men jeg tror på at informasjon hindrer missforståelser og dermed er jeg fult villig til å blir mer konkret informert.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ordet "sabotasje" er satt i anførselstegn for å beskrive hvordan det oppleves når det blir såpass konkret over tid, uten at jeg på noen som helst måte mener det er sabotasje i ordets direkte forstand.

Jeg snakker selvsagt ikke om direkte sabotasje jeg heller, poenget mitt var at de på ingen måte er ute etter å bevisst plage postmottaker, selv om det virker som om du oppfatter det slik.

Kan forøvrig legge til, at av tusenvis av brev jeg har mottatt de siste årene, alle med korrekt tolldeklarering, har jeg faktisk ikke opplevd en eneste gang å ha måttet bestride et ukorrekt tollkrav. Mulig jeg har vært heldig, men korrekt deklarering og korrekt faktura i brevet, har man ingenting som helst å bekymre seg for. At et brev kan bli stoppet i kontroll i ny og ne, og at det kan føre til en mindre forsinkelse, er noe man må leve med.

Lenke til kommentar

Nei, Posten har egne ansatte som tar seg av tolldelen. Tollvesenet er innom med jevne mellomrom for å kontrollere at ting gjøres riktig.

Hvis jeg ikke tar helt feil, så sendes ikke produktet fra Play.com når man får sendingsbekreftelsen, men når containeren er full. Men i dette tilfellet er det nok ikke det som er årsaken. Årsaken kan være at den er blitt borte i postgangen.

Lenke til kommentar

For meg er det ikke så viktig om de går med "posten norge" t-skjorte i rødt og gult eller tollvesenets uniform. De er vel alikevel underlagt tollvesnets rutiner, protokoller, instrukser og prosedyrer for disse oppgavene? Hvem som står ved samlebåndet eller sitter i stolen er ikke like relevant som hva de er underlagt.

Kan forøvrig legge til, at av tusenvis av brev jeg har mottatt de siste årene, alle med korrekt tolldeklarering, har jeg faktisk ikke opplevd en eneste gang å ha måttet bestride et ukorrekt tollkrav.
Da kan jeg meddele at innenfor en bekjentskapskrets på 3 personer har vi opplevd noe helt annet. Ikke spesielt mange tilfeller men nok til at det har svekket tilliten betraktelig.

Mulig jeg har vært heldig, men korrekt deklarering og korrekt faktura i brevet, har man ingenting som helst å bekymre seg for.
Det trodde man jo, men jeg med flere har opplevd noe annet og man hører det i forumet innimellom også.

Jeg snakker selvsagt ikke om direkte sabotasje jeg heller, poenget mitt var at de på ingen måte er ute etter å bevisst plage postmottaker, selv om det virker som om du oppfatter det slik
Jeg har vel ikke sagt at jeg tror de er ute etter å plage meg som person, men hva er rollen deres i akkurat dette tilfellet?

Hvis jeg ikke tar helt feil, så sendes ikke produktet fra Play.com når man får sendingsbekreftelsen, men når containeren er full.
Jepp, derfor har jeg alltiv vært veldig påpasselig med å sammenligne det med alle bestillinger jeg har gjort i samme tidsrom som er "bekreftet sendt".

Men i dette tilfellet er det nok ikke det som er årsaken. Årsaken kan være at den er blitt borte i postgangen.
"Borte i postgangen" blir for meg et altfor upresist begrep. Men det er som sagt mange andre lignende titler som har tatt like lang tid og dukker opp. Jeg forventer at også denne dukker opp i løpet av 6-8 uker.

EDIT:

Dog må jeg rose alle deltakerne i at det har vært lite eller ingen usaklige beskyldninger mot den som reiser spørsmålet og det finner jeg positivt.

NB!

I 2010 har jeg ikke opplevd feilaktig krav om toll. Rett skal være rett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk ikke jeg har hørt om noen som har måttet betale toll/MVA på noe hvis de har kunnet bevise at de har betalt mindre enn 200,-. Og det er en relativt smal sak. Fortollingsavdelingen godtar det meste som bevis. De fleste betaler med bankkort, og da er det bare å ta en kopi av betalingen. Men som sagt, med korrekt deklarering og korrekt faktura, burde det ikke komme så langt. Er det der mangelen ligger, er det butikken som er problemet, ikke Posten.

Kan godt forstå at noen synes bryderiet med at man i enkelte tilfeller må framlegge bevis på brevets verdi, er irriterende. Men mottar man brevpost fra utlandet, er det en lovmessig plikt. Importerer man noe fra utlandet, så må man kunne framlegge dokumentasjon. Det må man bare akseptere.

Men jeg tror det rett og slett bunner i at folk bare er utålmodig. Hva er lang tid? Fordi man kan motta noe på en uke, virker kanskje en måned eller mer som uendelig lenge. Men det er ikke nødvendigvis urimelig, spesielt ikke om det er brev med såkalt bakkefrakt. De fleste ville nok blitt overrasket om man visste hvor mange steder et brev er innom før det kommer fram. Og hvis det er noe som absolutt haster, så får man vurdere andre frakt-løsninger/selskap.

Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk ikke jeg har hørt om noen som har måttet betale toll/MVA på noe hvis de har kunnet bevise at de har betalt mindre enn 200,-.

Det er jo ikke det jeg sier.

Det jeg sier er at man mottar et tollkrav selv om varen er deklarert til under 200,-. Så må man bevise at deklareringen er korrekt ved å oversende betalingskvittering etc. Deretter blir varen "løslatt" og sendt videre inn i systemet. Dvs. hvis man orker forsinkelsen og bryderiet for en skarve 200,- lapp fremfor å be dem returnere hele saken.

Og nei, play.com og andre jeg benytter legger alltid ved en skikkelig pakkliste med betalingssum etc. I et par få tilfeller har det skjedd at eks. play.com eller andre har skrevet feil sum for en tilbudsvare, men de ekstremt få tilfellene (3 stk totalt for meg) har jeg ikke inkludert her. Jeg har ikke opplevd det fra eks. play.com siste 12-18 månedene.

Men jeg tror det rett og slett bunner i at folk bare er utålmodig. Hva er lang tid?

Utålmodig? er 6-8 uker for et brev fra Jersey til meget sentrale strøk i Norge utålmodig?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det jeg sier er at man mottar et tollkrav selv om varen er deklarert til under 200,-. Så må man bevise at deklareringen er korrekt ved å oversende betalingskvittering etc. Deretter blir varen "løslatt" og sendt videre inn i systemet. Dvs. hvis man orker forsinkelsen og bryderiet for en skarve 200,- lapp fremfor å be dem returnere hele saken.

En smule bryderi er det kanskje, å måtte bevise verdi, men ikke akkurat noen omfattende kjempejobb. Og å heller la brevet bli returnert enn å motta det forsinket, det faller vel nesten på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Nei det faller ikke på sin egen urimelighet å ikke sette pris på å bli brydd med "vi ønsker å urettmessig fortolle deg" for verdier under 200,-. Det orker man ikke alltid bruke tid på og man blir lett frustrert nok over dette til å si "retur" og glemme saken.

Man blir rett og slett mer forbannet på at det brukes så mye ressurser på å ta lovlige kjøp som muligens skulle overstige "200 lappen" i verdi. Det hele blir for meg ekstremt smålig og hele regelverket burde endres.

Før i verden så var sendingstiden fra Play og ned i postkassa mi fra 3-7dager. Etter innføringen av denne tollgreia så tar det fra 3-6 uker.

Det er noe som ikke henger på greip lenger.

Kunne ikke vært mer enig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Før i verden så var sendingstiden fra Play og ned i postkassa mi fra 3-7dager. Etter innføringen av denne tollgreia så tar det fra 3-6 uker.

Det er noe som ikke henger på greip lenger.

Tollgreia? Innføring av hva da? Det er ingenting nytt i hvordan brev fortolles. Det har alltid vært kontroll av enkelte brev. Helst de med suspekte deklareringer.

Ja, jeg og har lagt merke til lengre leveringstid fra Play og andre britiske butikker. Men årsaken til dette er jeg overbevist om ligger i utlandet, og omlegginger i rutiner og ruter posten tar fra de britiske øyer.

Lenke til kommentar
Helst de med suspekte deklareringer.

Her har vi sakens kjerne. Hvordan bestemmes det at en deklarering er "suspekt". Av de snart 150 titler jeg har kjøpt fra play.com har kun 2 vært feilaktig deklarert pga. en sommervikar hos play.com. (fikk full beklagelse fra play.com).

Jeg får grøsninger av den slags holdninger i tollvesenet og den er direkte forbrukerfiendtlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...