Gå til innhold

Poengberegning (igjen) og spm om JUSS 2010

Anbefalte innlegg

Hei. Først og fremst, har sett over gamle tråder om poengberegning, og finner ikke direkte svar på det jeg lurer på så jeg spør her.

Jeg er 23år gammel og tok vitnemål i 2006, altså Reform 94. (grunnkurs og vk1 elektro + allmenfaglig påbygning = generell studiekompetanse) Ut ifra poengutregningen på Samordna Opptak sine sider: Jeg har 29 karakterer fra vg, med snitt på (131p/29) 4,517 poeng (altså 45 studiepoeng) Legger til 2 poeng pr fylte år etter fylte 20 år, 8 studiepoeng. Så legger jeg i tillegg til privatiskeksamen i fysikk 3FY, som gir étt poeng.

Utregningen må da bli 45 + 8 + 1 = 54 studiepoeng. ELLER er det slik at når jeg tar 3FY-eksamen på torsdag så vil karakteren bli lagt til vitnemålet, og jeg får en ny utregning, altså 30 karakterer i stedet for 29, og nytt snitt. I første tilfelle så vil du jo kun få karakteren "bestått" eller "meget bestått", i sistnevnte tilfelle vil du få uttelling for god eller dårlig prestasjon. Kan noe bekrefte hvordan dette henger sammen?

Spørsmål 2: Hvis det er tilfelle 1 over som er praksis, hvor sterk karakter må jeg få på eksamen for å få poeng for faget? Holder det med en 2-to for eksempel (1-en er vel stryk, mens 2-to og oppover er bestått om jeg har forstått rett)?

Spørsmål 3: Jeg skal ettersende papirer for nytt vitnemål (etter 3FY eksamen), har det da noen hensikt å sende med papirer på fagbrev, (påbegynt) fagskole og bekreftelse på tjensete i elevrådstyret eller er dette helt irrelevant, altså det er kun hardcore facts som teller? UIB Juss har vel noenog 1700 søkere på noe over 300 plasser, hva om vi som ligger på grensa har 5,4 i snitt, og det er 40stk som har samme poengsum, hvem slipper da inn? Kan slike utenomliggende omstendigheter da få uttelling?

Spørsmål 4: Har UIB Juss på førstevalg, som hadde et snitt på 52,3 poeng i fjor. Jeg har i år 53 poeng + det ene ponget fra 3FY. Samidig så er det i år en 25% økning i søkertall hos UIB på Juss-master.

Hele 25 prosent (304 personer) flere ønsker å studere ved Det juridiske fakultet (JUS).
(UIB.no)

Er det noen som føler seg noenlunde kvalifiserte til så si noe om hvorvidt poenggrensen vil gå opp under slike tilfeller? 25% er jo en solid økning, og jeg er så utrolig spent på om mine lunkne 54poeng holder mål.. Jeg bør få en viss anelse snart, siden jeg kun får en måned (fra 20 juli til skolestart) på å si opp jobben (100% stilling), aventere hus mitt for leie, og skaffe meg leilighet i Bergen.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å spå, men med 54 poeng vil nok holde hardt, og være helt på grensa (over eller under), med 25% økning. Har du vært i militæret? Eller på folkehøgskole? Eller har du studiepoeng fra før (de poengene du snakker om er opptakspoeng. Studiepoeng er "mål" på hvor mye du har studert. Ett års fulltidsstudier er 60 studiepoeng)? Ett år i militæret, ett år på folkehøgskole eller ett års fulltidsstudier er nemlig 2 ekstrapoeng.

Ellers så skal karakteren i 3fy telle på snittet ditt.

Edit: Hvis flere ligger på samme poengsum (skal sies at poengsummen brukes med en desimal, altså 54,2 for deg) kommer den eldste av de inn. Fagbrev, elevrådsstyre osv. har ingenting å si.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har ikke hverken folkehøyskole, mititæret eller heltidsstudie, så ingen poeng der. Fullfører noen fag på fagskolen nå til sommeren, men fagskolepoeng og høyskole/universitets poeng går ikke om hverandre desverre.

Så da skjønner jeg det slik at snittet som er regnet ut fra videregående blir endret, I TILLEGG til at jeg får ett poeng ekstra, som det er beskrevet på so.no? MAO, da må jeg få karakteren 6 på 3FY-eksamen hvis det skal telle positivt på snittet mitt, i tillegg til det ene poenget.. (i mitt tilfelle, hvis jeg får en 2er på eksamen, vil snittet gå ned 45,2->44,3, men da med det ene poenget hopper jeg opp igjen til 45,3, altså 0,1p forbedring. Høres jo logisk ut. Totalt antall poeng med alderspoeng blir da 53,4. Kan noen bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Så da skjønner jeg det slik at snittet som er regnet ut fra videregående blir endret, I TILLEGG til at jeg får ett poeng ekstra, som det er beskrevet på so.no?

Riktig, og du vil få 30 karakterer på vitnemålet.

MAO, da må jeg få karakteren 6 på 3FY-eksamen hvis det skal telle positivt på snittet mitt, i tillegg til det ene poenget..

Med et snitt på 4,52 vil et resultat på 5 eller bedre gi en økning på karaktersnittet.

...(i mitt tilfelle, hvis jeg får en 2er på eksamen, vil snittet gå ned 45,2->44,3, men da med det ene poenget hopper jeg opp igjen til 45,3, altså 0,1p forbedring. Høres jo logisk ut. Totalt antall poeng med alderspoeng blir da 53,4. Kan noen bekrefte dette?

Forutsatt at du får en 2-er blir utregninga slik:

133/30 = 4,43 --> 44,3 karakterpoeng

Medregnet 8 alderspoeng og 1 poeng for 3FY får du totalt 53,3 konkurransepoeng. Opprinnelig har du 53,2 poeng (45,2 karakterpoeng + 8 alderspoeng). Ergo, tar du 3FY og får 2 eller bedre øker du antall konkurransepoeng.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for utfyllende svar, sommertroll.

Jeg endte altså opp med 53.3, grensa var på 53.6, så det gikk ikke veien for meg denne gangen.

MEN, motivasjonen er på topp for å lese og ta opp fag i år så jeg er "sikret" å komme inn neste år igjen. Tenker å ta opp igjen 3FY (som ikke gikk så bra som jeg hadde håpet i år..) og så ser jeg at Matematikk 3MX gir ett poeng (altså garantert å øke snittet så lenge jeg står faget. 2KJ og 2BI gir også et halvt poeng hver, men det vil vel i praksis si at hvis man kun får f.eks. en toer så vil poengsummen gå ned. Kan man eventuelt velge å fjerne fag fra vitnemålet sitt?

Og, er det andre måter å heve snittet på enn realfagspoengene?

På forhånd takk for svar!

PS!! "2 poeng gis for fullført 60 studiepoeng (20 vekttall) ved universitet eller høyskole"

Altså, er det noen fag jeg kan ta som privatist som gir 60 studiepoeng over ett år? Eller på privatskole? Noe som kan være relevant for juss dersom jeg søker meg dit neste år?

Endret av Bruker200
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Løfter min egen tråd igjen, håper noen kan hjelpe meg! :)

Kom som sagt ikke inn i fjor, men har i mellomtiden tatt et studie ved siden av jobben. Jeg har tatt et studie som gir 30 studiepoen, som jeg skal ettersende vitnemål på nå før 1.juli.

Spørsmålet nå er: Teller karakterene jeg får på privatist-studiene inn på karaktersnittet, slik som 2FY-karakteren gjorde i fjor? Eller blir eneste forskjell i "papirene" at jeg får ett tilleggspoeng? (altså resultater på fag og eksamener ikke har betydning?) Det er det siste jeg håper på, men jeg brente meg på i fjor.. :-/

Inspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...