Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen mister plutselig signal og GPU-vifte ->100%, men temps are lave

Anbefalte innlegg

Bakgrunnsinformasjon:

Sitter på en Dell XPS 420 handlet julen 2007. Innmaten er som følger:

Q6600 (2.4Ghz, uklokket)

X38 HK (formfaktor BTX)

4x1GB 667Mhz DDR2 RAM

Samsung 320GB 7,2k rpm HDD

Intel X25-M

2 optiske drev

PCI-e x1 lydkort

425W PSU

Software:

Windows 7 x64 Home Premium N

Catalyst Control Center 10.2 før kræsj, deretter oppdtaert til 10.5

Byttet ut en aldrende 8800GTX med en Powercolor HD 5870 PCS+ mot slutten av februar i år. Vet strømforsyningen er godt under anbefalte 500W for en HD 5870, men i og med at realt strømforbruk var tilsvarende/lavere enn 8800GTX, samt at jeg ville spare 10-15W ved å gå fra RAID0-oppsett på HDD'ene til SSD, skulle ting gå greit. Og det gjorde det også gjennom >150 timer gaming, fram til lørdag kveld kl 20.

Problemet:

Midt i en match med Civ IV gikk skjermen plutselig i strømsparingsmodus grunnet signaltap, og skjermkortviften trampet opp til 100% styrke, men lydene fra spillet og annen musikk fungerte fortsatt. Skrudde maskinen av med "svenskeknappen" og startet opp på normal måte. Ingen feilmeldinger dukket opp, ei heller fant jeg noe spesielt i event viewer.

Kabinettet har ikke verdens beste ventilasjon, så jeg begynte litt enkel feilsøking ved å kontrollere temperaturer og load i CCC og SpeedFan mens jeg forsøkte å stresse kortet på en "naturlig" måte (dvs. ikke FurMark osv.) ved å kjøre først WiC Benchmark Tool og deretter Crysis Warhead i vindusmodus. I sistnevnte spill hadde kortet 98% load over ~10 minutter, med temperaturer stabilt ~65C på GPU og <50C på varmeste kjerne på CPU.

Etter omtrent 1 time testing lukket jeg alt av programmer og gikk for å spise kveldsmat, returnerte senere for å spille MW2. CPU var da 20C i idle, med 35C på GPU. Det tok under 2 minutter spilling før feilen oppstod igjen. Skrudde av, startet opp og bestemte meg for å oppdatere til nyeste skjermkortdriver, selv om en plutselig feil etter 3 måneder virket lite trolig. Med CCC 10.5 på plass fikk jeg spilt MW2 i ganske nøyaktig én time før enda et kræsj...

Fortsatte "feilsøkingen" i dag, med CW i fullskjerm og frekvent alt-tabbing for å lese av temperatur. Denne gangen kom kræsjet imens jeg sjekket temp: CPU på 44C og GPU på 64C, ikke spesielt høye med andre ord.

For høye temps på GPU tenker jeg antakeligvis er utelukket som årsak. Ei heller er det sannsynligvis ikke et driverproblem. Håper derfor at noen har kan hjelpe meg med å finne feilen, og forhåpentligvis utbedre den. Vil imidlertidig gjøre oppmerksom på at "eksamensuken" min begynte i dag, så jeg vil ikke ha rikelig med tid før førstkommende fredag.

På forhånd, tusen takk for assistansen.

-----------

Fant akkurat dette i event viewer under "error":

<Provider Name="ATIeRecord" />

<EventID Qualifiers="49152">16388</EventID>

<Level>2</Level>

<Task>16</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2010-05-29T23:03:26.000000000Z" />

<EventRecordID>6820</EventRecordID>

<Channel>Application</Channel>

Vet ikke helt hvor relatert det er. Tiden er 23 om kvelden - 2 timer før driverinstallasjon og mer enn 40min fra noe kræasj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen,

Tok en liten lesepause i dag for å spille litt, og ikke overraskende kræsjet det igjen. Prøvde å skru skjermen av og på, men det hjalp fint lite. Kunne denne gangen observere at en lagspike intraff 1-2 sek før kræsjet, og at ingame lyd også forsvant 10-20 sek etter.

Var kanskje ikke så lurt av meg å fortsatt prøve å sille litt, for nå vil ikke maskinen boote. Trykker på strømknappen, GPU-vifte går for fullt. Har googlet litt, og for noen har det hjulpet å trekke ut strømkontakten i 20-30 sek - det hjalp ikke her. Istedenfor går nå også CPU-viften (evt. også kabinettviften, er litt usikker) for fullt i 1-2 sek, før den spinner ned til vanlig hastighet.

Har selvfølgelig det gamle 8800GTX-kortet å teste med, men det kan innebære et par problemer.

1) Etter kortbytte la jeg den i en boks for å holde uforsiktige lillesøstere unna - dette viste seg å være en invitasjon for huskatten, som selvfølgelig la seg på det for å ta en lur... Om kortet virker eller ikke er uvisst. :no:

2) Uten noen form for bilde på skjermen blir det vanskelig å avinstallere ATI-driverne, som nVidia kortet kanskje ville ha problemer med? Men er vel mulig å omgå dette på en måte? Blank HDD for eksempel...

Takker igjen på forhånd for all hjelp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Høres ut som PSU er blitt dårlig . Kanskje mistet en del effekt på 3 år.

HD 5870 bruker nesten 200 watt alene når den går for fullt Kilde

PSU en din har vel stressed mye i løpet av de 150 gaming timene fordi kanskje wattforbruket hele tiden var på grensen til hva PSU klarer.

Når du har utelukket alle andre feil ville jeg om jeg var deg prøvd å bytte ut PSUen med minst en 500 watters.

Corsair er vel ett av de beste merkene.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Altså virker PSU som den skyldige komponenten, (selv om det også kunne ha vært HK, evt. GPU)? Har lest noen tråder på div. engelske fora, og de fleste med samme problem har hatt et PSU- eller HK-relatert problem.

Føler meg litt dum som ikke har tenkt på dette før nå, men kabinettet har 4 diagnoselamper. Av disse lyser 1, 2 og 3, noe som indikerer "other error", dvs. sannsynligvis ikke CPU, memory eller GPU feil, som alle har egne signalkoder. Eliminerer allikevel ikke HKet.

Selv om feil på enten HK eller PSU vil føre til at jeg erstatter begge deler (liten mulighet for ny PSU pga. plassmangler, ikke-eksisterende tilbud av BTX-HKer), ville det være greit å finne ut av hvilken komponent det faktisk er som feiler, og forhåpentlivis eliminere GPU på en eller annen måte. O m det skulle være GPU, så regner jeg med at Komplett ikke vil bruke måneder på å erstatte den? :hmm:

Har en venn som kjører 2x 8800GT, så PSUen hans ville vel ha kapasitet nok, men HKet er nVidia så... :thumbdown:

Ellers skal jeg åpne kabinettet i løpet av dagen og inspisere kondensatorene på hovedkortet for synlige skader.

Vil gjerne at noen også kan kommentere validiteten til følgende påstand, som jeg fant i går kveld:

Grunnen til problemet er PSU. GPU viften spinner fordi den får strøm gjennom hovedkortet, mens GPU, som ikke får nok strøm gjennom PCIe-strømkontaktene , skrur seg av.

Ang. ny PSU:

Blir sannsynligvis en Corsair HX, Seasonic X eller Enermax Modu87+, får se på prisene, samt pris på nytt kabinett, LGA775 ATX HK, CPU-kjøler og Schythe/Nexus-vifter.

Takk igjen på forhånd,

alle svar er velkomne :)

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du kan ta og se deg om etter ny PSU, det oppsettet ditt drar sånn ca 410 W, og hvis det er en "gammel" PSU, så greier den ikke å følge med når du spiller. Sats på en 650 W PSU, Corsair er ikke dårlig, men det er jo andre merker ut og går i markedet også.

Du kan jo sjekke selv ved hjelp av eXtreme Power Supply Calculator Lite v2.5. Den er vel ikke 100 % rett, men gir deg en god pekepinn. :thumbup:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Flere som mistenker PSU?

Skrev ned detaljer fra etiketten. PSUen har 3 12V-rails, som alle har 18A max. Står også at det ikke skal trekkes mer enn 410W fra V12-railene.

Inspiserte ellers alle kondensatorene på Hket, og alle virket å være i god stand.

Koblet fra harddisken for å e om redusert strømforbruk ved oppstart ville tillate en boot - det gjorde det ikke.

Lenke til kommentar

Kun en liten opplysning om akkurat det kortet og strømforbruk. Kortet kan dra opp til 250 W ved maks belastning. Med et normalt system, 1 HDD, 1 DVD-ROM, 4 GB RAM vil strøm forbruk være ca. 420 - 450 W alt etter som.

Et lite utklipp fra en test av det kortet.

The PowerColor PCS+ AX5870 pulled 27 (157-130) watts at idle and 253 (383-130) watts when running full out, using the test method outlined above. The idle power consumption test is right on the factory number of 27W, and the load value is 65W above the 188W factory spec from PowerColor. That's about normal for this test, as it isn't possible to isolate the CPU load from the power measurements. You also have to factor in the efficiency of the power supply, which changes at different load levels. I think it's fair to say that the card pulls every bit of the full load current that is specified by the manufacturer, and maybe a few watts beyond that.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...