Gå til innhold

Hjelp til Recording-PC til rundt 7000kr

Anbefalte innlegg

Tjoheisann,

jeg trenger litt hjelp med å sette sammen en dugelig PC til recording hovedsaklig. Jeg driver mye med musikk, og trenger da muligheten til å kunne spille inn med om ikke super kvalitet, så hvertfall fungerende kvalitet. Min gamle stasjonære PC som nylig tok kvelden klarte da ikke dette (hadde skurring når jeg spilte inn osv., dog det skal sies denne nærmet seg 7 år). Uansett, jeg har ikke et alt for stort budsjett, og jeg har liten kunnskap rundt dette, så jeg hadde satt pris på litt hjelp.

Budsjettet mitt er på mellom 6 og 7000kr, jeg vil også gjerne ha muligheten til å kunne kjøre spill (f.eks. WoW og CoD) på normale innstillinger, ser ikke etter noe superbeist av en PC.

Alt av hjelp tas imot med åpne armer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Hadde vært greit om du kom med litt mere info rundt lydbiten.

Hva skal du spille inn, hvilke tilkoblinger ønskes, antall kanaler osv...

Og har du behov for en brukbar MIDI del på lydkortet, eller er det kun analoge tilkoblinger som trengs?

Nettulf

Lenke til kommentar

Heisann,

det skal jeg klare. Hovedsaklig kommer jeg til å spille inn gitar (via en gitar-forsterker) samt bass-gitar (via en bass-forsterker), kommer antageligvis også til å gjøre litt vokal. Men det er det jeg hovedsaklig går etter. Antall kanaler er jeg usikker på, men hadde ikke trengt mange, vil jeg tro. Planen først og fremst er rett og slett å kjøre et direktesignal ut fra forsterkeren inn i PC'en via mikrofon-inngangen, siden jeg ikke har råd til å kjøpe ordentlig interface med en gang.

Det er jeg litt usikker på, kan egentlig veldig lite om det her, dessverre.

- K

Lenke til kommentar

MIDI brukes vanligvis av keyboard, synther og lignende, så da har du nok ikke behov for det.... Kan med et lydkort som har en bra MIDI del simulere instrumentlyder, slik at du ved å spille av en MIDI fil kan få et helt orkester i maskinen. Blir som en slags synth.

Om du ikke har behov for å spille inn vokal, bass og gitar i separate spor, klarer du deg med et enkelt stereo lydkort.

Kan også koble instrumenter og mikrofon til en enkel og rimelig mikser med nødvendige tilkoblinger, og kjøre lyden i stereo derfra til lydkortet.

Ønsker du å spille inn instrumentene og vokalen samtidig til ulike spor, trenger du et noe dyrere lydkort med flere kanaler.

Her er f.eks. et eksternt USB lydkort med ferdige tilkoblinger for en mic og en gitar.

Og et brukbart internt lydkort med flere vanlige analoge innganger finner du f.eks. Her.

Merk at det finnes mange flere alternativer, og gjerne rimeligere priser også, jeg bare fant dette på en side jeg alt visste om.

Nettulf

Lenke til kommentar

Skjønner. Det hadde vel vært kjekt i det lange løp, men akkurat nå er det vel ikke store bruken for det.

Med en så liten prisforskjell er det vel like greit å bare gå for det Eksterne USB Lydkortet? Så slipper jeg å bytte det ut på et senere tidspunkt? Om du da ikke mener noe annet, selvfølgelig. Det er jo forsåvidt lydkort jeg burde legge mest penger i om jeg skal drive med recording, så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...