Baklengs Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hei, skal kjøpe lett mc. Jeg har igrunn liten peiling på lett mc. Jeg har et budsjett på 25 000 - 30 000 kroner. Jeg har sett på noen modeller. Jeg syntes Honda CBR 125 er en bra sykkel. Mange har forskjellige meninger om denne sykkelen. At den er stygg, ser ikke ut som tungsykkel (enig) osv. Budsjettet mitt er ikke så høyt så må gå for noe billig. Jeg har også sett på Yamaha yzf 125 og aprilia RS. De to sistnevnte syklene blir fort for dyre. Det jeg spør om er forslag til gode sykler som holder seg rundt budsjettet. På forhånd takk! Lenke til kommentar
PyrionZ Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Ifølge syklene du har kikka på, så er det type racing du er ute etter? Hvis andre sykler er ønskelig, vil jeg nevne Daelim Roadwin, billig i drift og billig i innkjøp. Helt grei kvalitet og! Finner jo også mange "custom/cruisere" til den prisen! Honda Shadow, Honda Rebel, Yamaha Virago, Suzuki Intruder f.eks. Er mange til den prisklassen du er ute etter:) Lenke til kommentar
rema100 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg vil anbefale deg cbr , den er lett kjørt billig i drift,bruker 0,2 l i mila, fire takter ,betyr at du ikke trenger å etterfylle med to takt olje,og det er veldig rå ly på den,det er ikke vits å høre lyden på YouTube , lyden er rå når du hører den foran deg. Lenke til kommentar
rema100 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Gjør ca 120 . Det er nok for en 125 cc , vis du vil ha mer kjøp deg en mollom tung, du lager ivertfall ikke køer med cbr' n Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Cbr, er en bra og driftsikker sykkel ja, men personlig er jeg ikke fan av utsendet. Den ser så puslete ut. Skal du ha en skikkelig penisforlenger går du for Yzf eller Nsr Lenke til kommentar
Vodka Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Cbr gjør sikkert 120, men axxen er veldig dau i forhold til andre 2 taktere. Synes axx har mere å si enn toppfart Lenke til kommentar
rema100 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hadde de bare lagd den litt større hadde den vært rå, cbr250r ,600r,1000r er helt råe.hadde cbr 125 da jeg var mindre nå har jeg 18 og har cbr 250. R og er jævli fornøyd med den det er en fire takter, og lyden er som en f1 bil:)) Lenke til kommentar
Baklengs Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Takk for mange gode svar. Mange anbefaler yzf, syntes den er litt i dyreste laget. Men kul er den helt klart. NSR har jeg vel egentlig bestemt meg for å ikke kjøpe. Produksjonen sluttet allerede i 03 eller 04 (husker ikke helt). De er ofte kjørt hardt med effektanlegg og trim. Jeg tolerer ikke skruing! (hehe) Lenke til kommentar
Vodka Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Takk for mange gode svar. Mange anbefaler yzf, syntes den er litt i dyreste laget. Men kul er den helt klart. NSR har jeg vel egentlig bestemt meg for å ikke kjøpe. Produksjonen sluttet allerede i 03 eller 04 (husker ikke helt). De er ofte kjørt hardt med effektanlegg og trim. Jeg tolerer ikke skruing! (hehe) Honda er av topp kvalitet, så om den er kjørt med et effektanlegg har ingen betydning Link til et godt kjøpt: http://www.finn.no/finn/mc/used/object?finnkode=22560667 Lenke til kommentar
Inocybe Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 (endret) Hva er god sykkel? Har har hatt en del sykler de siste 20 årene, inkludert noen lette og mopeder. Og, hva som er en god sykkel for noen, kan kan være ubrukelig for andre. Vil du ha best topphastighet? Vil du ha best bunndrag? Vil ha en som bruke lite bensin? Vil du ha en som kan kan frakte masse last? Vil du ha en sykkel som varer og varer? Vil du en sykkel som holder seg i verdi? Vil du ha en sykkel som er kul? Vil du ha en sykkel som er "morsom" å kjøre? ?? Er du gutt (nylig fått lappen), har litt adrenalinrush, liker å "leke" stor sykkel (unksyld utrykket), men samtidig ha en sykkel som har kvalitet og er nogenlunde lett å selge igjen, kan en Honda CBF være et "smart" kjøp (koster rundt 34.000), eller tilsvarende sykler av kjente merker. http://www.kellox.no/index.php?id=13941 Husk at Honda har 5-år garanti allered fra 125cc, mens f.eks. Yamaha kun har fra 250cc. MEN, norsk reklamasjonsrett sier 5 år UANSETT hva garantien sier, noe mange glemmer. En girsykkel vil stort sett alltid være bedre med tanke på kontroll av effekt, moment og drifstofføkonomi. Og ikke minst, en fantastisk måte å trene seg seg opp til tyngre sykler. En "kul" sykkel.. thats it, jeg har en svakhet for italienerne, men prisene virker stive, og sjekk for all del hva se går for brukt (hvis du byr deg om andrehåndsverdi)? Effekt/moment: Det å lage høy effekt er ikke vanskelig (selv for 50/125cc), men å få dem til å vare, og følge norsk lov, er ikke like lett. Noen kjennetegn på sykler som har høy effekt vs. kubikk: Høy kompresjon og høyt turtall. Innsptrøytning er en selvfølge... Høy kompressjon er ikke noe stort problem i Norge da vi har kvalitetsbensin, i motsetning til mange andre land. Kompression 12:1 med normal 95 blyfri (glem det idiotiske V-Power tullet, så lenge du ikke har en gammel sykkel med avleiringer) skulle gå greit. Men, kompression er en økt belastning på motoren (økt trykk), og hvis kombinert med høyt turtall (som økså øker effekt), kan/vil slitasjen på motoren være større enn på en tilnærmet kvalitetsmessig utført motor med lavere kompressjon og turtall. Hvis du er flink med vedlikehold og bytte olje ofte (de viktigste av alt), inkludert at delene til lav cc sykler ikke er så ille, trenger ikke dette å være en så stor sak. Så, er det 14hk orginalt i en 125cc, trenger ikke det automatisk føre til krisetanker En høykompressjonssykkel vill kunne få problemer i noen land, og normalt ville man kunne fylle på litt bly, mand ryker jo katalysatoren. Øke komressionen er også en velkjent måte å trimme på. Høvle toppen noen millimeter kan gjøre store utslag. Fjerner man katalysatoren, bruker forgasser (greiest å jobbe med), øker kompresjonen skikkelig, og tilsetter bly for å kompansere for oktan-mangelen (i tilleg til dysing, kam etc), kan det bli ganske heftig. Dette er noe jeg selvfølgelig ikke har gjort i min tid Høyt turtall, som nevnt, øker effekten, men gjør også ofte at bånndraget blir temmelig dårlig. Så, en 125cc som krever høyt turtall selv til vanlig bruk, gjør at du er nødt til å gire temmelig ofte. Kanskje gøy i starten, men etter hvert blir det irriterende å måtte gire ned på rak vei bare det kommer litt motvind. Byttelånte min SV650 med 600RR for en tid tilbake, og selv om RR'en hadde mye mer hk på papiret, kom de først langt opp i turtallregisteret, og de varte ikke lenge (hvis dere skjønner). Måtte gire konstant da vi kjørte aktivt langs noen kronglete veier og bakker. På motorveien var det gøy, men først da den overgikk SV'en min ved rundt 140kmt. Da kunne RR'en fortsette å dra. Men, når vi sammenlignet aksen 0-120 ca kmt, klarte SV'n fint å følge, faktiske lå jeg noe foran, da makseffekten lå lavere og effektregisteret var bredere båndrag. Power-wheelie på 1'ste og nesten på 2'dre. Denne SV'n skal jeg selge nå, hvis interessert En motor med høy effekt, blir også normalt varmere enn med lavere effekt, og bruker som regel å ha vannkjøling. Den kan ha lav effekt, men lufttilgangen er dårlig (som på en scooter f.eks), men det er en annen sak. Dette gjør motoren noe mer komplisert og sykkelen dyrere. Fordelen (selv kontra en lav-effekt motor) er at motorenvarmen kan holdes mer konstant. Men, hvis du vil ha en sykkel som kan kjøre 100.000km, uten for store servicekostnader og mindre slitasje/slitedeler, kan man f.eks. velge en Honda ANF125i Innova (alternativt navn: Honda 125i Wave), selges ny under 30.000 i Norge. KUN litt over 9 hk, men har lav kompression og lavt effekt/turtall (positivt med tanke på holdbarhet). Dette er etterfølgeren til den verdenskjente 50cc Cub'en, og er ekstremt slitesterk. 60 millioner ca var solgt av Cub'en. I 2008 alene ble Innovan(Wave'n) solgt i over 1,1 millioner eks. bare i Thailand I Thailand har de gjerne 5 personer på den eller en vaskemaskin bakpå(!!). Halvautomatisk gir. Ikke værst rask, da den er veldig lett. Pen/rå? (ikke akkurat), men er ekstremt populær i enkelte andre Europeiske land da den er veldig lett, halvautmat (slipper å clutche) lett å gå fort, lett å gjøre "triks" på og er veldig billig i drift: http://www.kellox.no/index.php?id=14318 Her et YouTube klipp som viser en tulling (uten hjelm) som gjør sitt, pluss mengder med tilsvarende: En litt mindre tulling: En snill en: Bare for å vise at Innovan ikke bare er en gørr-kjedelig sykkel Hvorfor så mye styr om denne sykkelen? Det er den eneste jeg vet om som koster under 30.000, som du ba om. Pluss at jeg har en selv som jeg bruker som handlevogn (pakkesel) Gjør 100kmt uten serlig motvind på rak vei (sykkelen veier 105kg + meg på ca 75kg). Ellers er 80kmt det den normalt er god for, minus noe brattere bakker. Andre med lavt (eller relativt lavt) kompressions/turtallsnivå er som tidligere nevnt CBF, inkludert andre velkente merker hvor man kan "kontrollere" kvaliteten på, f.eks. gjennom feedback fra brukere fra forumer som dette eller nettsider som ReviewCentre (mange gode brukeranmeldelser på forskjellige sykler), her vist som Innovan: http://www.reviewcentre.com/reviews77596.html Drivstofforbruk: Bare glem det som står på nettstedene, så lenge det ikke er reelle uavhengige tester, og sjekk HVORDAN testen er utført. Noen 125cc er oppført med et ektremt lavt forbruk fra fabrikkens side. Er sykkelen kjørt rundt i 40kmt i 4 gir på flat mark, eller?? Min erfaring er at hvis man er snill med gassen (0ff, cource ) og kjører på lavt turtall, kan disse syklene bruke ekstremt lite bensin. Men, hvis man ønsker å kjøre i 80/100kmt med en 125cc (avhengig av modell) så er det ikke skjeldent at man må gi bånn gass over lenger perioder, ikke minst hvis bakkene kommer. Da kan jeg love at du bruker en del mer bensin. Ett tall jeg kan huske på en ny 125cc var 0,45/mila på langkjøring i 80/90kmt (totalvekt, meg+sykkel ca 180kg). Men sammenlignet med en tung sykkel er jo ikke det så veldig ille. Ville heller tenkt at hvis sykkelen skulle brukes til langtur, og jeg måtte ligge på 8-9000opm i 80 mil, ville jeg heller tenkt på det tekniske. Noe man også skal tenke på er at sykkelen med mest hk ikke automatisk gjør sykkelen raskest. Vekt, vindmotstand, gir/drev etc. er viktige elementer. For å ikke snakke om han (eller hun) som kjører. Jeg leser ofte at folk ikke klarer å skjønne hvorfor sin sykkel som skal være identisk med en annens, ikke går like fort. Men nevner de hvor mye de veier, hvor mye vind det var, var det målt i bakke etc.? Nei Innkjøringen, pluss hvordan man normalt kjører den, kan også sitt "preg" på prestanda. Hvis du bare vil ha masse effekt og ikke bryr deg om at det skal være nytt eller miljøvennlig, velg en høyeffekt 2-takter. 2-takterne er enkle konstruksjoner og på grunn av sin konstruksjon (gidder ikke forklare hele greia her) gir mye mer effekt enn 4-takterne. Før (noen få år siden), når det var fortsatt lovlig å selge dem, var det ikke uvanlig at 125cc'er hadde ca 15hk orginalt, og gikk som fy. Krevde at man sjekket motoren jevnlig da 2-takter kan (men ikke nødvendigvis) være noe mindre driftsikre enn 4-takterne. I disse må man tilsette olje i bensinen. Spesielt miljøvennlige er de ikke, og de bruker en del mer bensin. Det har blitt referert til Daelim her. Ikke dårlige sykler, mange har faktisk fått ganske gode karakterer. Men, det virker som om Daelim (som bruker/har brukt bl.a. Kymco motorer) sliter litt med andrehåndsverdien (sett på Finn). Kymco, som nå importeres av Loxkel (søsterselskap av Kellox, Honda), vil kanskje øke "verdien" sin pga. det (time vil show). Kymco's 125cc Quannon selges nå for rundt 33.000 hos MC Oslo, men det er jo også litt over ditt budsjett. http://www.kymco.no/index.php?id=13928 Men OBS!! Jeg vet det er stor forskjell på serviceintervallene til syklene, så sjekk dette (hvis du har planer om å beholde garantien), for der ligger det mange "skjulte" kostnadet. En ny Kymco Grand Dink (mener jeg det var, men rett meg gjerne) hadde et serviceintervall på 2000km. Det er jo ingenting, og selv og det kanskje bare innbefatter oljebytte el.l. så må man jo betale for verkstedstimen, som lett blir 6-700kr, pluss dyr olje. Det vavlige JEG har sett er på rundt 4-6000km intervaller. Altså, som regel mye oftere enn tyngre sykler. Dette er også en kostnad du bør tenke på. OK, ble mye dette, og håper jeg ikke ble for mye off-topic og usammenhengende tullball. Fikk litt skrive-dilla her, mens jeg sitter å ser på dametennis-opptak(!!) Lykke til med kjøpet! EDIT! Sjekket syklene du nevnte, og det er jo tydelig at du vil ha en R-sykkel (bommet litt der), og med budsjettet ditt, en godt brukt en (bortsett fra Honda'n kanskje). God maks-effekt på dem, ved høyt turtall som antatt. Har du prøvekjørt en slik en, slik at du vet hva du går til? Bare lurer Du kommer til å jobbe en del hvis du kjører mye i variert hastighet, stigninger etc. CBR'n har oppgitt 14hk ved 10.000rpm, og kun 10,7Nm ved hele 8250rpm. Til sammenligning har Innovan jeg har nevnt har 10,1Nm ved KUN 3000rpm. Yamahan har noe bedre forhold 12,24Nm ved 8000rpm, og en hk mer ved 1000rpm mindre, altså 14hk ved 9000rpm. På papiret skulle den være noe mer lettkjørt, men det er mange faktorer som spiller inn. Aprilian har jeg ikke funnet ut så mye om. CBR'en ser noen år eldre ut i designet, syns jeg personlig, men slett ikke ille. At CBR'n også har mye smalere bakdekk gjør også at den ser ut som 125cc... (Aprilia'n har hele 150 bredde, galskap). Hondan's 100/80-17 skulle holde i lange baner på en sykkel med så lite effekt og dreiemoment som disse syklene har (men det er jo ikke like "kult". Og, brede dekk skaper en del større rullemotstand som kan påvirke farten. De to andre ser noen hakk råere ut. På bilde kunne jeg trodd at Yamaha'n var en del større enn 125cc. Endret 5. juni 2010 av Inocybe Lenke til kommentar
Baklengs Skrevet 5. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2010 Hva er god sykkel? Har har hatt en del sykler de siste 20 årene, inkludert noen lette og mopeder. Og, hva som er en god sykkel for noen, kan kan være ubrukelig for andre. Vil du ha best topphastighet? Vil du ha best bunndrag? Vil ha en som bruke lite bensin? Vil du ha en som kan kan frakte masse last? Vil du ha en sykkel som varer og varer? Vil du en sykkel som holder seg i verdi? Vil du ha en sykkel som er kul? Vil du ha en sykkel som er "morsom" å kjøre? ?? Er du gutt (nylig fått lappen), har litt adrenalinrush, liker å "leke" stor sykkel (unksyld utrykket), men samtidig ha en sykkel som har kvalitet og er nogenlunde lett å selge igjen, kan en Honda CBF være et "smart" kjøp (koster rundt 34.000), eller tilsvarende sykler av kjente merker. http://www.kellox.no/index.php?id=13941 Husk at Honda har 5-år garanti allered fra 125cc, mens f.eks. Yamaha kun har fra 250cc. MEN, norsk reklamasjonsrett sier 5 år UANSETT hva garantien sier, noe mange glemmer. En girsykkel vil stort sett alltid være bedre med tanke på kontroll av effekt, moment og drifstofføkonomi. Og ikke minst, en fantastisk måte å trene seg seg opp til tyngre sykler. En "kul" sykkel.. thats it, jeg har en svakhet for italienerne, men prisene virker stive, og sjekk for all del hva se går for brukt (hvis du byr deg om andrehåndsverdi)? Effekt/moment: Det å lage høy effekt er ikke vanskelig (selv for 50/125cc), men å få dem til å vare, og følge norsk lov, er ikke like lett. Noen kjennetegn på sykler som har høy effekt vs. kubikk: Høy kompresjon og høyt turtall. Innsptrøytning er en selvfølge... Høy kompressjon er ikke noe stort problem i Norge da vi har kvalitetsbensin, i motsetning til mange andre land. Kompression 12:1 med normal 95 blyfri (glem det idiotiske V-Power tullet, så lenge du ikke har en gammel sykkel med avleiringer) skulle gå greit. Men, kompression er en økt belastning på motoren (økt trykk), og hvis kombinert med høyt turtall (som økså øker effekt), kan/vil slitasjen på motoren være større enn på en tilnærmet kvalitetsmessig utført motor med lavere kompressjon og turtall. Hvis du er flink med vedlikehold og bytte olje ofte (de viktigste av alt), inkludert at delene til lav cc sykler ikke er så ille, trenger ikke dette å være en så stor sak. Så, er det 14hk orginalt i en 125cc, trenger ikke det automatisk føre til krisetanker En høykompressjonssykkel vill kunne få problemer i noen land, og normalt ville man kunne fylle på litt bly, mand ryker jo katalysatoren. Øke komressionen er også en velkjent måte å trimme på. Høvle toppen noen millimeter kan gjøre store utslag. Fjerner man katalysatoren, bruker forgasser (greiest å jobbe med), øker kompresjonen skikkelig, og tilsetter bly for å kompansere for oktan-mangelen (i tilleg til dysing, kam etc), kan det bli ganske heftig. Dette er noe jeg selvfølgelig ikke har gjort i min tid Høyt turtall, som nevnt, øker effekten, men gjør også ofte at bånndraget blir temmelig dårlig. Så, en 125cc som krever høyt turtall selv til vanlig bruk, gjør at du er nødt til å gire temmelig ofte. Kanskje gøy i starten, men etter hvert blir det irriterende å måtte gire ned på rak vei bare det kommer litt motvind. Byttelånte min SV650 med 600RR for en tid tilbake, og selv om RR'en hadde mye mer hk på papiret, kom de først langt opp i turtallregisteret, og de varte ikke lenge (hvis dere skjønner). Måtte gire konstant da vi kjørte aktivt langs noen kronglete veier og bakker. På motorveien var det gøy, men først da den overgikk SV'en min ved rundt 140kmt. Da kunne RR'en fortsette å dra. Men, når vi sammenlignet aksen 0-120 ca kmt, klarte SV'n fint å følge, faktiske lå jeg noe foran, da makseffekten lå lavere og effektregisteret var bredere båndrag. Power-wheelie på 1'ste og nesten på 2'dre. Denne SV'n skal jeg selge nå, hvis interessert En motor med høy effekt, blir også normalt varmere enn med lavere effekt, og bruker som regel å ha vannkjøling. Den kan ha lav effekt, men lufttilgangen er dårlig (som på en scooter f.eks), men det er en annen sak. Dette gjør motoren noe mer komplisert og sykkelen dyrere. Fordelen (selv kontra en lav-effekt motor) er at motorenvarmen kan holdes mer konstant. Men, hvis du vil ha en sykkel som kan kjøre 100.000km, uten for store servicekostnader og mindre slitasje/slitedeler, kan man f.eks. velge en Honda ANF125i Innova (alternativt navn: Honda 125i Wave), selges ny under 30.000 i Norge. KUN litt over 9 hk, men har lav kompression og lavt effekt/turtall (positivt med tanke på holdbarhet). Dette er etterfølgeren til den verdenskjente 50cc Cub'en, og er ekstremt slitesterk. 60 millioner ca var solgt av Cub'en. I 2008 alene ble Innovan(Wave'n) solgt i over 1,1 millioner eks. bare i Thailand I Thailand har de gjerne 5 personer på den eller en vaskemaskin bakpå(!!). Halvautomatisk gir. Ikke værst rask, da den er veldig lett. Pen/rå? (ikke akkurat), men er ekstremt populær i enkelte andre Europeiske land da den er veldig lett, halvautmat (slipper å clutche) lett å gå fort, lett å gjøre "triks" på og er veldig billig i drift: http://www.kellox.no/index.php?id=14318 Her et YouTube klipp som viser en tulling (uten hjelm) som gjør sitt, pluss mengder med tilsvarende: En litt mindre tulling: En snill en: Bare for å vise at Innovan ikke bare er en gørr-kjedelig sykkel Hvorfor så mye styr om denne sykkelen? Det er den eneste jeg vet om som koster under 30.000, som du ba om. Pluss at jeg har en selv som jeg bruker som handlevogn (pakkesel) Gjør 100kmt uten serlig motvind på rak vei (sykkelen veier 105kg + meg på ca 75kg). Ellers er 80kmt det den normalt er god for, minus noe brattere bakker. Andre med lavt (eller relativt lavt) kompressions/turtallsnivå er som tidligere nevnt CBF, inkludert andre velkente merker hvor man kan "kontrollere" kvaliteten på, f.eks. gjennom feedback fra brukere fra forumer som dette eller nettsider som ReviewCentre (mange gode brukeranmeldelser på forskjellige sykler), her vist som Innovan: http://www.reviewcentre.com/reviews77596.html Drivstofforbruk: Bare glem det som står på nettstedene, så lenge det ikke er reelle uavhengige tester, og sjekk HVORDAN testen er utført. Noen 125cc er oppført med et ektremt lavt forbruk fra fabrikkens side. Er sykkelen kjørt rundt i 40kmt i 4 gir på flat mark, eller?? Min erfaring er at hvis man er snill med gassen (0ff, cource ) og kjører på lavt turtall, kan disse syklene bruke ekstremt lite bensin. Men, hvis man ønsker å kjøre i 80/100kmt med en 125cc (avhengig av modell) så er det ikke skjeldent at man må gi bånn gass over lenger perioder, ikke minst hvis bakkene kommer. Da kan jeg love at du bruker en del mer bensin. Ett tall jeg kan huske på en ny 125cc var 0,45/mila på langkjøring i 80/90kmt (totalvekt, meg+sykkel ca 180kg). Men sammenlignet med en tung sykkel er jo ikke det så veldig ille. Ville heller tenkt at hvis sykkelen skulle brukes til langtur, og jeg måtte ligge på 8-9000opm i 80 mil, ville jeg heller tenkt på det tekniske. Noe man også skal tenke på er at sykkelen med mest hk ikke automatisk gjør sykkelen raskest. Vekt, vindmotstand, gir/drev etc. er viktige elementer. For å ikke snakke om han (eller hun) som kjører. Jeg leser ofte at folk ikke klarer å skjønne hvorfor sin sykkel som skal være identisk med en annens, ikke går like fort. Men nevner de hvor mye de veier, hvor mye vind det var, var det målt i bakke etc.? Nei Innkjøringen, pluss hvordan man normalt kjører den, kan også sitt "preg" på prestanda. Hvis du bare vil ha masse effekt og ikke bryr deg om at det skal være nytt eller miljøvennlig, velg en høyeffekt 2-takter. 2-takterne er enkle konstruksjoner og på grunn av sin konstruksjon (gidder ikke forklare hele greia her) gir mye mer effekt enn 4-takterne. Før (noen få år siden), når det var fortsatt lovlig å selge dem, var det ikke uvanlig at 125cc'er hadde ca 15hk orginalt, og gikk som fy. Krevde at man sjekket motoren jevnlig da 2-takter kan (men ikke nødvendigvis) være noe mindre driftsikre enn 4-takterne. I disse må man tilsette olje i bensinen. Spesielt miljøvennlige er de ikke, og de bruker en del mer bensin. Det har blitt referert til Daelim her. Ikke dårlige sykler, mange har faktisk fått ganske gode karakterer. Men, det virker som om Daelim (som bruker/har brukt bl.a. Kymco motorer) sliter litt med andrehåndsverdien (sett på Finn). Kymco, som nå importeres av Loxkel (søsterselskap av Kellox, Honda), vil kanskje øke "verdien" sin pga. det (time vil show). Kymco's 125cc Quannon selges nå for rundt 33.000 hos MC Oslo, men det er jo også litt over ditt budsjett. http://www.kymco.no/index.php?id=13928 Men OBS!! Jeg vet det er stor forskjell på serviceintervallene til syklene, så sjekk dette (hvis du har planer om å beholde garantien), for der ligger det mange "skjulte" kostnadet. En ny Kymco Grand Dink (mener jeg det var, men rett meg gjerne) hadde et serviceintervall på 2000km. Det er jo ingenting, og selv og det kanskje bare innbefatter oljebytte el.l. så må man jo betale for verkstedstimen, som lett blir 6-700kr, pluss dyr olje. Det vavlige JEG har sett er på rundt 4-6000km intervaller. Altså, som regel mye oftere enn tyngre sykler. Dette er også en kostnad du bør tenke på. OK, ble mye dette, og håper jeg ikke ble for mye off-topic og usammenhengende tullball. Fikk litt skrive-dilla her, mens jeg sitter å ser på dametennis-opptak(!!) Lykke til med kjøpet! EDIT! Sjekket syklene du nevnte, og det er jo tydelig at du vil ha en R-sykkel (bommet litt der), og med budsjettet ditt, en godt brukt en (bortsett fra Honda'n kanskje). God maks-effekt på dem, ved høyt turtall som antatt. Har du prøvekjørt en slik en, slik at du vet hva du går til? Bare lurer Du kommer til å jobbe en del hvis du kjører mye i variert hastighet, stigninger etc. CBR'n har oppgitt 14hk ved 10.000rpm, og kun 10,7Nm ved hele 8250rpm. Til sammenligning har Innovan jeg har nevnt har 10,1Nm ved KUN 3000rpm. Yamahan har noe bedre forhold 12,24Nm ved 8000rpm, og en hk mer ved 1000rpm mindre, altså 14hk ved 9000rpm. På papiret skulle den være noe mer lettkjørt, men det er mange faktorer som spiller inn. Aprilian har jeg ikke funnet ut så mye om. CBR'en ser noen år eldre ut i designet, syns jeg personlig, men slett ikke ille. At CBR'n også har mye smalere bakdekk gjør også at den ser ut som 125cc... (Aprilia'n har hele 150 bredde, galskap). Hondan's 100/80-17 skulle holde i lange baner på en sykkel med så lite effekt og dreiemoment som disse syklene har (men det er jo ikke like "kult". Og, brede dekk skaper en del større rullemotstand som kan påvirke farten. De to andre ser noen hakk råere ut. På bilde kunne jeg trodd at Yamaha'n var en del større enn 125cc. Takk for et utrolig godt og presist svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå