Gå til innhold

Test: MSI Geforce GTX 470 SLI

Anbefalte innlegg

Jeg vil si db i forhold til temp/effektbruk er mye mer relevant enn hvor fort vifta går, men deg om det.

Når noen sier at varmeutviklingen er problematisk mener jeg at det er relativt, fordi en slik påstand blir for generell. Jeg har ikke problemer med varmeutviklingen på kortet mitt, betyr det at jeg har rett og andre tar feil? Eller motsatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt rart at Idle temp på ét kort er høyere enn med to kort i SLI! Hadde vært logisk at den ble høyere da, slik at de to "varmer" hverandre :hmm:

skjønner ikke hvorfor man ikke bare setter opp viftehastigheten. I denne testen gjorde de det, og ved 100% hastighet kom temp aldri over 69 grader. link og med Auto settings ble temp 80 grader. Mye rare tall ute og går her.. Skal skaffe meg kortet og teste selv.

Endret av StopNsteer
Lenke til kommentar

Så det var bare det at man burdet anbefalle vannkjøling om man bruker Trippel 5870 CF også du tenkte på med den posten?, videre er det mulig du har rett selv om varmeutviklingen ikke på langt nær er så problematisk som på 470, men hvem sier noe annet og hva har det med politikk å gjøre?.

Dp

utrolig gøy med folk som uttaler seg i alle verdens retninger uten å ha testet produktene selv først. hvorfor gidder dere? selv når mennesker sitter på erfaringer med kortene og ytrer disse så blir de bare ignorert? skulle nesten tro dere stemte rødt.. haha :D

edit

ahh tror jeg forsåt politikk spøken din nå, du mener ATI er rødt selvsagt og nVidia er et grønt parti og du mener noen stememr Rødt. Altså en finurlig måte å kalle dem Fanbois på?.

nei, jeg mener at mange politikere uttaler seg i hytt og gevær uten å vite noe konkret. nyeste eksemplet på dette er vår "kjære" Folkvord.

Lenke til kommentar

Hei (Simalarion) Du er jo helt på tryne med disse påstandene dine..Du må komme deg til en data butikk og kjøpe et gtx470 Jeg har selv et gainward gtx470 kort, Jeg har ikke problemer med varmen på dette kortet, Idle temperatur på ca 40 grader og i spill mellom 70 og 80 grader.Jeg har et silverstone gd04 htpc kabinett. Støy er heller ikke et problem kjører med viften på ca 65% i spill og hører nesten ikke viften..

Endret av keeny
Lenke til kommentar

Problem og problem... Det spørs helt hva du legger i "problem". Kortet brenner ikke opp, det går fint å overklokke det og det brenner fortsatt ikke opp. Det blir ikke så varmt at kortet ikke kan yte som det skal. Det blir ikke så varmt at det ødelegger noe. Det funker helt fint, men(!) følgene av høyt strømforbruk blir høye temperaturer, naturligvis. Et kort med høye temperatur trenger en kjøler deretter. Her har nVIDIA satt inn en massiv kjøler med en vifte som må arbeide! Viften bråker sykt, men det er ikke bare et fenomen hos nVIDIA sin side. Varmen er en stor ulempe, men jeg ville ikke sagt det var et problem. Det problemet er løst ved å sette inn en syk kjøler som holder temperaturene lavt nok til at det går. I tillegg finnes det andre kjølere med større og flere vifter, som kjøler bedre og ikke bråker så mye.

Det skal ikke nektes fot at folk sier mye rart, men det må ikke være sant for det. Stor og trist ulempe, men intet problem. Tror dere det er enkelt å designe verdens kraftigeste skjermkort arkitektur da?

I asked two people at NVIDIA why Fermi is late; NVIDIA's VP of Product Marketing, Ujesh Desai and NVIDIA's VP of GPU Engineering, Jonah Alben. Ujesh responded: because designing GPUs this big is "fucking hard".

Hvor vidt det er et problem handler litt om subjektive meninger, hvordan folk definerer problem og hvordan folk uttrykker seg. Og dette varierer veldig. Det er ikke noe uløst, eller noe som hindrer kortet i å fungere slik det er laget for å fungere. Det fungerer fint som et skjermkort, men det er varmt, det bråker og bruker mye strøm! Det er et problem for folk som vil bruke det i HTPC dog. Men som sagt, man kan ikke være så firkantet å si at det er et problem.

Problemet er løst. Hvordan? -Massiv kjøler med bråkete vifte(tredjepartskjøler med stor kjøleribbe med stillegående vifte er også et alternativ). Kan varmen være en irriterende ulempe selv om det ikke er et problem? -Ja!

Ergo, det er ikke et problem.

Endret av stianaarskaug
Lenke til kommentar
Hei (Simalarion) Du er jo helt på tryne med disse påstandene dine..Du må komme deg til en data butikk og kjøpe et gtx470 Jeg har selv et gainward gtx470 kort, Jeg har ikke problemer med varmen på dette kortet, Idle temperatur på ca 40 grader og i spill mellom 70 og 80 grader.Jeg har et silverstone gd04 htpc kabinett. Støy er heller ikke et problem kjører med viften på ca 65% i spill og hører nesten ikke viften..

Forsåvidt alleredet fått svar, men diskuterte her spesielt 470 gtx sli, at det lønner seg md vannkjøling evnt passe på at kortene ikke står for nærme hverandre for de blir fort varme (les også overskrift på denne tråden, Emne). Videre (selv om det blir utenfor diskusjonen) har 470gtx høyt effektforbruk og blir fort varme, om du mener dette er på trynet som du skriver er det veldig mange seriøse testere samt talsmenn for nVidia som er på trynet (les artikel, det jeg quotet).

edit:

Ang kjøp av 4xx kortene holdet jeg meg til mitt 5970 kort og ATI i denne omgang, da det både yter bedre, klokker bra og holder en grei temp som igjen fører til at jeg kan holdet viften på et greit nivå. Er lei av driver bugs og haddet tenkt til å gå for 480gtx men har slått det fra meg.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Så det var bare det at man burdet anbefalle vannkjøling om man bruker Trippel 5870 CF også du tenkte på med den posten?, videre er det mulig du har rett selv om varmeutviklingen ikke på langt nær er så problematisk som på 470, men hvem sier noe annet og hva har det med politikk å gjøre?.

Dp

utrolig gøy med folk som uttaler seg i alle verdens retninger uten å ha testet produktene selv først. hvorfor gidder dere? selv når mennesker sitter på erfaringer med kortene og ytrer disse så blir de bare ignorert? skulle nesten tro dere stemte rødt.. haha :D

edit

ahh tror jeg forsåt politikk spøken din nå, du mener ATI er rødt selvsagt og nVidia er et grønt parti og du mener noen stememr Rødt. Altså en finurlig måte å kalle dem Fanbois på?.

nei, jeg mener at mange politikere uttaler seg i hytt og gevær uten å vite noe konkret. nyeste eksemplet på dette er vår "kjære" Folkvord.

Når du greier å trekke norsk politikk inn i dette, da slutter ihvertfall JEG å ta noe av det du sier seriøst. Da tror jeg du trekker "ideologi" inn i skjermkortvalget ditt også, og at du umulig kan greie å være noe i nærheten av objektiv. Dessuten er det bare teit, rett og slett. Ser for meg en liten McCarthy som ser kommunister og konspirasjoner overalt ...

Lenke til kommentar

Forsåvidt alleredet fått svar, men diskuterte her spesielt 470 gtx sli, at det lønner seg md vannkjøling evnt passe på at kortene ikke står for nærme hverandre for de blir fort varme (les også overskrift på denne tråden, Emne). Videre (selv om det blir utenfor diskusjonen) har 470gtx høyt effektforbruk og blir fort varme, om du mener dette er på trynet som du skriver er det veldig mange seriøse testere samt talsmenn for nVidia som er på trynet (les artikel, det jeg quotet).

edit:

Ang kjøp av 4xx kortene holdet jeg meg til mitt 5970 kort og ATI i denne omgang, da det både yter bedre, klokker bra og holder en grei temp som igjen fører til at jeg kan holdet viften på et greit nivå. Er lei av driver bugs og haddet tenkt til å gå for 480gtx men har slått det fra meg.

Du er litt på vidda, det er ingen som sier at GTX470 er for varmt til å kjøre i SLI. Du blander GTX480 og 470. Jeg kan også fortelle deg at nVidia har fått bedre yields på GF100, og mitt 470 ble levert med lavere stock voltage enn normalt, fra 985mV ned til 912mV. Kjørte FurMark i 10 minutter med vifta på auto, kortet kom opp i 74 grader og det var maks temp inne i et gammelt Lian Li med 3 80mm kabinettvifter :)

Hvis du allerede har 5970 er det liten vits i å oppgradere, der er jeg enig.

Dp

edit

Når du greier å trekke norsk politikk inn i dette, da slutter ihvertfall JEG å ta noe av det du sier seriøst. Da tror jeg du trekker "ideologi" inn i skjermkortvalget ditt også, og at du umulig kan greie å være noe i nærheten av objektiv. Dessuten er det bare teit, rett og slett. Ser for meg en liten McCarthy som ser kommunister og konspirasjoner overalt ...

Det kan være en fordel å lese? Han sammenligner folk her på forumet med politikere som uttaler seg om alt mulig uten å vite noe konkret om det de uttaler seg om. Som det at folk her skriver at GTX4xx-serien krever vannkjøling for å overklokkes uten å ha testet noe som helst selv.

Lenke til kommentar

edit:

men du vet at 5970 bråker mer enn GTX480..?

Lenke til kommentar

uff jaja bare å starte på nytt...

Du er litt på vidda, det er ingen som sier at GTX470 er for varmt til å kjøre i SLI. Du blander GTX480 og 470.

Når det gjelder problemene med støy, temperatur og effektforbruk 4-seriene er plaget av, blir ikke ting akkurat bedre av at du setter to slike skjermkort i maskinen din. Et hovedkort med ekstra god avstand mellom 16x PCIe-sporene er å anbefale, og om du skal overklokke blir alternativ kjøling helt nødvendig.

Akkurat dette med varmeutvikling blir et lite kapittel for seg selv, ett GTX 470-kort blir varmt nok i seg selv. To av disse med liten avstand seg i mellom gjør ikke akkurat ting bedre. Det er også slik at listen over kabinett- og hovedkortkombinasjonene som Nvidia har godkjent sammen med GTX 4-serien, er kort

Tekst ang dette er det nok av både på hw.no testen som tester gjort rundt om.. alle er på vida?.. ok. Om du opplever noe annet er det selvsagt flott for deg, men grunnet alt som er skrevet rundt effektforbruk og varme utvikling hopper jeg over nVidia kjøp og regner med de kommer med noe heftigere rundt juletider.

Kortet kjører greit på 50% viftehastighet, tviler på 480gtx gjør det, dette kan evnt du avkrefte-bekrefte som har kortet selv.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

uff jaja bare å starte på nytt...

Du er litt på vidda, det er ingen som sier at GTX470 er for varmt til å kjøre i SLI. Du blander GTX480 og 470.

Når det gjelder problemene med støy, temperatur og effektforbruk 4-seriene er plaget av, blir ikke ting akkurat bedre av at du setter to slike skjermkort i maskinen din. Et hovedkort med ekstra god avstand mellom 16x PCIe-sporene er å anbefale, og om du skal overklokke blir alternativ kjøling helt nødvendig.

Akkurat dette med varmeutvikling blir et lite kapittel for seg selv, ett GTX 470-kort blir varmt nok i seg selv. To av disse med liten avstand seg i mellom gjør ikke akkurat ting bedre. Det er også slik at listen over kabinett- og hovedkortkombinasjonene som Nvidia har godkjent sammen med GTX 4-serien, er kort

Tekst ang dette er det nok av både på hw.no testen som tester gjort rundt om.. alle er på vida?.. ok. Om du opplever noe annet er det selvsagt flott for deg, men grunnet alt som er skrevet rundt effektforbruk og varme utvikling hopper jeg over nVidia kjøp og regner med de kommer med noe heftigere rundt juletider.

Kortet kjører greit på 50% viftehastighet, tviler på 480gtx gjør det, dette kan evnt du avkrefte-bekrefte som har kortet selv.

Alt dette er noe HW.no skriver, prøvde de å overklokke kortene i SLI ? Jeg sier jo at det er folk på forumet her som kjører to GTX470 i SLI på stock kjøling, du kan jo se litt rundt på forumet ? Jeg har tidligere skrevet at ATi-kjøleren på 50% bråker verre enn GTX470 på 75%, det står jeg for. Hvor fort viftene går har jo heller ingenting å si, det som teller er desibel. I den testen du har linket til tidligere fra HardOCP står det jo svart på hvitt at både GTX470, GTX480 og HD5870 kom opp i 60 desibel, mens HD5850 lå litt lavere.

Du kan ikke hele tiden hoppe mellom å bruke GTX480 som argumentasjon og sammenligne det med GTX470, som denne tråden handler om. Kjørte som sagt FurMark i 10 minutter på full load, stock speed, kortet nådde 74-75 grader. Klokket opp til 800/900 med litt mer volt, kortet nådde 80 grader med vifta på auto.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Har diksutert 470gtx sli hele veien, andre som har blandet inn andre ting slik at jeg har måtte svare på dette. Beklagligvis kan det da bli forvirendet (jeg kan se den), men det tar jeg ikke på min såkalte kappe (Dette kommer så tydelig frem at jeg forstår ikke hvordan du klare å få det til å bli et argument en gang).

Videre blir det omtrent påstand mot påstand om man ikke har testet kortene selv (i forhold til tester jeg har lest på nett). I første omgang støtter jeg meg til testene jeg har lest, opplever at dere legger veldig mye godvilje til i nVidias favør. For min del har det ingenting å si hvilken produsent skjermkortet har, derfor hopper jeg frem og tilbake i forhold til hvem som leverer best det gjeldendet året.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg kan love deg at jeg har ingen preferanser når det gjelder skjermkort, jeg hadde som sagt nettopp et HD5870 og var egentlig fornøyd med det, men det klokket dårlig og det er jeg ikke interessert i :)

Det jeg ikke skjønner er at folk uttaler seg så bastant uten å ha testet selv, og det virker som enkelte ignorerer det respekterte brukere som OldMan og dp skriver her inne, når begge har prøvd skjermkortene fra begge parter. Jeg kan se om jeg får lagt ut noen screens senere i dag så kan du iallefall støtte deg til det?

Kritikken min er på ingen måte rettet direkte mot deg, du har vært ganske redelig i din måte å diskutere på, du skal ha ros for det :thumbup:

Lenke til kommentar
Det kan være en fordel å lese? Han sammenligner folk her på forumet med politikere som uttaler seg om alt mulig uten å vite noe konkret om det de uttaler seg om. Som det at folk her skriver at GTX4xx-serien krever vannkjøling for å overklokkes uten å ha testet noe som helst selv.

Kanskje DU bør begynne å lese?

Her er et tidligere sitat:

utrolig gøy med folk som uttaler seg i alle verdens retninger uten å ha testet produktene selv først. hvorfor gidder dere? selv når mennesker sitter på erfaringer med kortene og ytrer disse så blir de bare ignorert? skulle nesten tro dere stemte rødt.. haha

Hvis du hadde lest tidligere innlegg, så hadde du sett at han spesifiserte at han snakket om partiet Rødt. Deretter trekker han inn Folkvord som en politiker som ikke vet hva han snakker om.

Du mener at dette ikke er å blande inn politikk på en helt meningsløs måte?

Politikk dreier seg om hvordan folk mener at goder og byrder skal fordeles i samfunnet, altså noe det er helt legitimt å ha forskjellige meninger om. Jeg synes det er utrolig dumt å snakke nedsettende om folk som mener noe annet i et spørsmål det ikke finnes noen fasit. I tillegg til det rent idiotiske ved å blande det inn i en skjermkortdiskusjon.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Kanskje DU bør begynne å lese?

Her er et tidligere sitat:

utrolig gøy med folk som uttaler seg i alle verdens retninger uten å ha testet produktene selv først. hvorfor gidder dere? selv når mennesker sitter på erfaringer med kortene og ytrer disse så blir de bare ignorert? skulle nesten tro dere stemte rødt.. haha

Hvis du hadde lest tidligere innlegg, så hadde du sett at han spesifiserte at han snakket om partiet Rødt. Deretter trekker han inn Folkvord som en politiker som ikke vet hva han snakker om.

Du mener at dette ikke er å blande inn politikk på en helt meningsløs måte?

Politikk dreier seg om hvordan folk mener at goder og byrder skal fordeles i samfunnet, altså noe det er helt legitimt å ha forskjellige meninger om. Jeg synes det er utrolig dumt å snakke nedsettende om folk som mener noe annet i et spørsmål det ikke finnes noen fasit. I tillegg til det rent idiotiske ved å blande det inn i en skjermkortdiskusjon.

Jeg får quote dp da...

Han bruker vel Folkvord som et eksempel på en som uttalte seg om noe han ikke hadde peiling på (og senere angret på dette) i henhold til saken om Mankell. For å sammenfatte sammenligner han enkelte i denne tråden med enkelte politikere i måten de uttaler seg på. Med andre ord mener han at mange i denne tråden uttaler seg uten å ha peiling på det de uttaler seg om.

Tror kanskje du blåser opp dette litt vel mye men...

Lenke til kommentar

For nte gang, 5870 er all grafikk kort du kommer til å trenge noen år fremover. Nvidia kommer dessverre ikke å endre situasjonen uansett hva de prøver. <br><br>Tenk dere nvidia 8800GT i 2007. Et kraftig kort til en hyggelig pris, som banket alle konkurrenter i både pris og ytelsen.

5870 er dagens 8800GT.

Endret av AmiloD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...