Anterialis Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Litt vanskelig emnetittel: Problemstillingen er denne: Vil man få dekket skader på egen bil om man kun har ansvarsforsikring, hvis man gjør en unnamanøver som forhindrer feks. en kollisjon, men man havner i grøfta, om ulykken ikke var din feil? Feks: Man kjører nedover en tofelts vei, plutselig sjener imøtekommende bil over i mitt kjørefelt, og for å forhindre en garantert front mot front kollisjon, sender jeg bilen i grøfta/fjellveggen/autoværnet etc. Imøtekommende bil treffer aldri min bil, og mine skader er kun forårsaket av at jeg svingte bilen ut i grøfta. Kan jeg fremdeles være sikker på at imøtekommende bils forsikring vil dekke skader på min bil, eller må skader på bil være direkte forårsaket av den andre bilen? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Slike saker kan være veldig vanskelig å få igjennom. Men vet du hvem som kjørte den andre bilen, og har dere fylt ut skademelding? Hadde du holdt deg i ditt kjørefelt, så ville det blitt en mye verre ulykke. Men da ville det igjen vært enklere å fått dekket skadene på forsikringen. Men om du ikke vet hvem den andre billister er, eller om personen nekter for det som skjedde, og du ikke har vitner, så vil du ha en dårlig sak. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) DIN ansvarsforsikring dekker kun skader DU gjør på ANDRE, jfr bilansvarslova § 5. Spørsmålet blir da om den andre personens ansvarsforsikring dekker dine skader. Det er et spørsmål om den andre personens forsikringsvilkår, men vi kan jo ta en titt på minstekravet etter bilansvarslova (enda en lov på nynorsk): § 8. (samanstøyt og anna). Skade som ei motorvogn gjer på ei anna motorvogn eller ei skjenegangsvogn eller på folk eller gods i slike vogner, går inn under trafikktrygdinga åt vogna berre når skaden kjem av a) at eigaren, brukaren eller køyraren eller nokon annan som var med i vogna, ikkje bar seg forsvarleg åt, eller b) at vogna ikkje var i orden eller svikta, eller c) at vogna elles vart køyrd, fråsegsett eller handsama slik at ho kom i strid med gjeldande trafikkreglar. Var det på skadelidar-sida òg, slike omstende som er nemnde i fyrste leden, avgjer retten om det skal svarast skadebot etter fyrste leden og då kor stor summen skal vera. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles. Man må deretter vurdere om situasjonen faller inn slik at man kan si at skaden på din bil ble "gjort" av den andre bilen, jfr "skade som ei motorvogn gjer på ei anna motorvogn". Det skal være slik at bilen må være årsak til skaden (og det må være en naturlig og påregnelig sammenheng mellom handling og skade). Videre må det for at situasjonen skal falle inn under bilansvarslova konstateres at skaden er gjort på grunn av at bilen er en bil. En "realisasjon av farekompleksene ved motorvogner særskilt", for å sitere forarbeidene fritt etter hukommelsen. Man kan vel anta at det er en naturlig sammenheng her - selv om motorvognen ikke selv gjør skaden i lovens forstand så er den årsak til skaden. Det er en naturlig og påregnelig sammenheng mellom det å komme over i feil felt og å forårsake at andre bilister er nødt til å vike ut av veien. I tillegg må skaden komme av en av de alternativene som er listet opp i a, b, eller c, jfr "kjem frå". Jeg går ikke nærmere inn på dem. Hvis begge de to ovennevnte vilkårene er oppfylt, vil skaden komme inn under den obligatoriske ansvarsforsikringen. Endret 31. mai 2010 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå