Anterialis Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hei, jeg har ringt forbrukerrådet et par ganger, men begge gangene har personen i andre enden vært noe usikker. Jeg har altså aldri fått noe gått svar. Saken er den at jeg bor i utlandet, og av og til eksporterer varer ut av landet. Er det allikevel slik at etter en eksportering, gjelder fremdeles forbrukerloven, eller er det denne loven men "betaler for å ha" med mva? Kan jeg støtte meg på denne loven etter eksportering? På forhånd takk =) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hei, jeg har ringt forbrukerrådet et par ganger, men begge gangene har personen i andre enden vært noe usikker. Jeg har altså aldri fått noe gått svar. Saken er den at jeg bor i utlandet, og av og til eksporterer varer ut av landet. Er det allikevel slik at etter en eksportering, gjelder fremdeles forbrukerloven, eller er det denne loven men "betaler for å ha" med mva? Kan jeg støtte meg på denne loven etter eksportering? På forhånd takk =) du bor i utlandet og eksporterer til utlandet? vis du selger via en norsk nettside f.eks finn.no eller har egen nettside som bruker .no så bør det vel gå etter norsk forbrukerkjøpslov med mindre noe annet er tydelig forklart ut ifra selger nasjonale lokasjon. slik som f.eks expansys har gjort det. eller bommer jeg helt på spørsmålet ditt? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Du kjøper ting når du er i Norge, og tar det med til landet du bor i og får igjen mva? Jeg kan ikke skjønne annet enn at den norske forbrukerkjøpsloven fortsatt skal gjelde, men at du selvsagt må ta kontakt med forhandleren i Norge eller den norske importøren om du ønsker å bruke reklamasjonsretten på 2/5 år. Om det var slik at forbrukerkjøpsloven ikke lenger gjelder ved eksport, hvordan skulle i så fall det håndheves? Så vidt jeg vet blir det ikke registrert noe sted hva som tas med ut av landet, og ihvertfall ikke serienummeret på gjenstanden. Og jeg har aldri vært borte i et verksted som har nektet noe som har med forbrukerkjøpsloven å gjøre på grunn av at varen er tatt med ut av Norge på utførsel en gang i tiden (jeg har jobbet i fotobutikk i åtte år som tilbyr tax-free, og tatt mot noen tusen garanti/reklamasjonssaker). Endret 31. mai 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Ja feks. jeg kjøpte for et års tid siden en ny bærbar datamaskin for bruk i utlandet ifm. studier og slikt, og denne maskinen er så og si fast i utlandet (tar den med til Norge når jeg reiser på besøk så klart). Jeg har fått igjen MVA på denne datamaskinen, og spm. er da om forbrukerloven og reklamasjonsretten fremdeles gjelder, eller om det er noe jeg "mister" når jeg får tilbake mva.? Jeg er privatperson, og driver ikke med no salg Er kun for meg selv. Grunnen til jeg spør, er at jeg husker tilbake for lenge siden da jeg eide en Dell (som også ble eksportert da jeg bodde i utlandet), og som det skjedde noe galt med. Så skjedde det et problem, men siden jeg ba om eksportskjema fra Dell da jeg kjøpte den (var vel slik de registrerte det) fortalte de meg at de ikke ville betale for skaden iht. reklamasjonsloven (det var feil på vare) pga. jeg hadde eksportert varen. Ettersom det var et hovedkortproblem, måtte jeg kjøpe ny data for egne penger. Dette var i 2005. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå