Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til førstegangsbil med automat

Anbefalte innlegg

Hallois folkens. Jeg får forhåpentligvis førerkort i løpet av Juli og har da tenkt til å kjøpe min første bil i løpet av sommeren. Budsjettet er max 200k. Bilen må ha automat og det må være plass til et par barneseter bak. Har egentlig ikke så veldig lyst på stasjonsvogn, men vi får se.

Har sett på forskjellige biler fra Honda Civic(snerten liten sak) til Mitsubishi Outlander 2004-2005. Har dere noen tips? Bør man forresten kjøpe en bil med registerkjede istedenfor registerreim? Tenker da mest på kostnadene med å bytte registerreim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Vil tro at verkstedkostnadene er dyre vist registerreim skal byttes (alt med verksted er dyrt), men og gjøre det selv er greit billig og ikke for alt for vanskelig. Registerkjede har jo den fordelen at det ikke trenger og byttes, men jeg har ikke nok peiling til og egentlig utale meg så mye mer på dette området.

Du har enda ikke fått lappen, og trenger allerede plass til barnesetet, noen som er effektive!? :new_woot:

Fra spøk til alvor, vist du legger inn typen størrelse bil du ønsker (sedan virket det ut som) og velger automat + en prisrange fra 0-200 000 så finner du mye bra på finn, noe av det første som poppet opp hos meg var :

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22634593

Vist du vil ha en a-b bil og ikke er så opphengt i merker og lignende så er japanske biler veldig fornuftige og ofte rimeligere, Honda, Toyota, Mitsubishi. Andre bilmerker du kan se på er Hyundai (5 års nybilgaranti), nyere Opel er også veldig ok biler. Alle de ovenfor er ikke kjent for får dyre servicer heller.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å vite akkurat hvilken type bil du vil ha, men har du sett på Mercedes A og B-klasse? Mye plass inni, god kvalitetsfølelse, register-kjede på alle motorer, relativt lav pris, og mye plass i forhold til størrelse. Ikke akuratt noen designperler, men A-klasse er absolutt ikke så verst. B-klasse er litt mer klumpete.

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å vite akkurat hvilken type bil du vil ha, men har du sett på Mercedes A og B-klasse? Mye plass inni, god kvalitetsfølelse, register-kjede på alle motorer, relativt lav pris, og mye plass i forhold til størrelse. Ikke akuratt noen designperler, men A-klasse er absolutt ikke så verst. B-klasse er litt mer klumpete.

Var ikke helt min stil. Åssen er de mtp driftssikkerhet osv?

Ford Focus 1.6 TDI. Får nesten ny bil til rundt 200 000 kr.

Interessant. La merke til at det stod GHIA på noen av de, hva betyr det? Åssen er driftssikkerheten osv? Er det dyre servicer på Ford som på enkelte bilmerker?

Lenke til kommentar

Når det kommer til driftsikkerhet er A og B-klasse gull. Ingen nevneverdige , og på verkstedet går det 99% i servicer. Men hvis det ikke er din type bil er det jo ikke vits. Finnes mange gode biler der ute ;)

Ghia er vel utstyrsnivået, som jeg mener er det blandt de mest velutstyrte. Kjøremessig skal jo disse Fordene være knallgod, og jeg vet ikke om noen nevneverdige problemer på disse heller.

Bruk denne siden på alle biler du finner. Veldig mye nyttig info!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

GHIA er definisjonen av den mest "lukseriøse" ustyr-pakken til Ford.

Jeg er iallefall lærd at Ford har relativt høye servicer og at det kan virkes ut som det er tett i mellom dem. Tenkte lenge på og kjøpe Ford selv, pga de er ganske billige i innkjøp i forhold til utseendet, ustyr osv. Snudde fort i døra når jeg hørte serviceprisene (10 000).

Sikter på en litt mindre Opel, Corsa eller Astra. Mest pga det som jeg likte med ford, bare med lavere servicer (5000).

Lenke til kommentar

Når det kommer til driftsikkerhet er A og B-klasse gull. Ingen nevneverdige , og på verkstedet går det 99% i servicer. Men hvis det ikke er din type bil er det jo ikke vits. Finnes mange gode biler der ute ;)

Ghia er vel utstyrsnivået, som jeg mener er det blandt de mest velutstyrte. Kjøremessig skal jo disse Fordene være knallgod, og jeg vet ikke om noen nevneverdige problemer på disse heller.

Bruk denne siden på alle biler du finner. Veldig mye nyttig info!

Takk for linken. Mye nyttig info ja.

GHIA er definisjonen av den mest "lukseriøse" ustyr-pakken til Ford.

Jeg er iallefall lærd at Ford har relativt høye servicer og at det kan virkes ut som det er tett i mellom dem. Tenkte lenge på og kjøpe Ford selv, pga de er ganske billige i innkjøp i forhold til utseendet, ustyr osv. Snudde fort i døra når jeg hørte serviceprisene (10 000).

Sikter på en litt mindre Opel, Corsa eller Astra. Mest pga det som jeg likte med ford, bare med lavere servicer (5000).

Når er serviceintervallene på Ford? F.eks på Mazda er det hver 20 000 km. Er det mye kortere på Ford, og hva med Opel? Ford er vel ikke de eneste med høy servicepris.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

20 000 km eller et år (det som kommer først) er vel ganske standard innenfor bilservice, ser at Ford har det blandt annet. Andre som har dyre servicer er Mercedes, Audi, litt usikker på BMW og Volkswagen, serviceprisene varierer ofte fra forhandler og.

Fant denne linken: http://www.dinside.no/33507/serviceintervaller-rangert-rekkefolge

Veldig gammel, men viser sånn ca hvor de forskjellige bilene ligger pr. dags dato, der ser du og hvor på treet Opel ligger.

Honda som du selv nevnte tidligere har lange serviceintervall.

Lenke til kommentar

Ser at Honda ligger helt i toppen. På den linken din så ligger jo faktisk Ford på 15 000km, noe mange andre gjør også, og som du sier så er 20 000km det vanlige.

Jeg har sett litt på Honda Civic, men er redd for at den kanskje blir litt liten når man skal ha med to små barn i baksetet. Ellers har vi jo Toyota Avensis 2004-2005. Er det noen nevneverdige feil ved Toyota Avensis?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Den forrige modellen av Avensis kom vel rundt 2003. Den modellen ble vel kåret til verdens beste familiebil et år eller 2.

Ellers så er vel Toyota regnet som en av de mest driftsikre bilene du kan få tak i sammen med Mazda. Mazda 6 kan kansje være noe og se på ?

Lenke til kommentar

Du får en 4-5 år gammel greit motoristert Skoda Octavia til rundt med automatkasse til rundt 175K. De fleste er stasjonsvogner dog, men om du har to barn er det bare en fordel. Da kan du dra med deg hele familien på ikea, og ta alt med i bilen ;)

De fleste (alle?) har også avtagbart hengerfeste, noe som er ganske gull.

Endret av HaraldCL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...