Gå til innhold

Første gang sette opp vk system

cakefun

Anbefalte innlegg

Heisann er helt ny og blank når det gjelder vannkjøling

holder på og får inn den grunnlegende kunnskapen, men i den forbindelse har jeg et par konkrete spørsmål jeg lurer på

og håper noen med mer erfaring her inne kanskje kan hjelpe meg med.

For å ta det helt fra begynnelsen og få med alt ,jeg har et coolermaster haf932 (helt standard)med en i5 750 som jeg kunne tenkt meg å overklokke med tiden, har et msi p55-cd53 hk m 4gb kingston ddr3 ram og et power color radeon 5870+ corsair550 psu(må oppgraderes snart)

Har altså som sagt fått veldig lyst å prøve meg på å sette opp et vannkjølingstsystem for å kjøle cpu (i første omgang ) og etter hvert vga og chip på hk.når det gjelder prisklasse tenker jeg at dette er mindre relevant men kanskje max 2500

er det noen som har noen forslag til et bra vannkjølings sett for nybegynnere men av kvalitet?

Der alt jeg trenger er med i settet . da jeg siden det er første gangen jeg prøver meg med vannkjøling tenker det kanskje er lettere enn å måtte kjøpe enkle deler individuelt

noen tanker rundt dette?

har tittet litt på div forumer for å prøve å lære mer om hva jeg konkret trenger for å komme igang ,(begynner å nærme meg)he he.

Foretrekker et vk system m gjennomsiktige slanger og ikke noe alla

h50 corsair eller ecco sine systemer (dette pga mine personlige preferanser om hva som er estetisk penest. (da dette og jo må innrømmes og spille en stor rolle.

Har altså sett litt på div nett butikker men ser at både komplett og andre kun tilbyr lukkede systemer ala corsair h50 og siberian tiger

fant noen sett på nettshop ,disse settene ser interesante ut Min lenke

Min lenke

noen erfaringer med disse?

noen andre gode råd om hvor jeg kan få tak i et vannkjølingsett som er bra til å begynne med og ikke for vanskelig og komplisert å sette opp da jeg er helt ny som sagt

videre det eneste jeg har å utsette på de overnevnte settene er vannblokken til cpu (liker ikke utseende på denne)Min lenke

(her er et newb spørsmål !!!)- Er det bare for meg og kjøpe en annen cpu vannblokk så lenge den er kompatibel m 1156 og passer slangen(tube )str? , har sett på denne Min lenkekan denne kjøpes utenom og brukes m noen av de overnevnte settene?

(hvis jeg skal utvide og kjøle chip hk og vga, hva skal jeg gå etter for noen preferanser for å se på vannblokker til disse to?

er det nok å se på kompatibillitet m socket (i mitt tilfelle 1156)

og vanntube str??

så hvis jeg går til anskaffelse av noen av de overnevnte vk sett

og deler har jeg da alt jeg trenger for å sette igang?

er det veldig komplisert å innstalere?

noe spesiellt viktig å huske på?

hva m strømforsyning? har for tiden bare en corsair550 som skal drive 3 hdd og et 5780 ,trenger jeg oppgrader denne for et vk system?

som sagt hadde satt veldig pris på erfaringer og kanskje links til web butikker som har bra vk utvalg gjerne på på vk sett og leverer til norge og som er bra.

til slutt ,jeg tenker å bytte ut haf932 m et antec p138

er det grei plass i dette for vk?

ble masse spørsmål dette,forventer egentlig ikke at noen tar seg tid til å svare på alt sammen men hvis du har et spørsmål eller to som du kan gi innspil på hadde jeg satt kjempe pris på dette

da internet er det eneste forum jeg har for å spørre om "data stuff"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann. Skal nok få hjulpet deg med et skikkelig oppsett ja ;)

Til en annen gang kan du poste i Vannkjølings-kategorien, selv om denne går her også. Prøv også å del opp innlegget ditt, slik at det blir mer behagelig å lese - for du har med alt som trengs for å hjelpe deg! :thumbup:

Settene du har linket til;

Mist Economy Single

Mist Economy Dual

Dette er helt greie oppsett, men ikke noe mer. De er dyre i forhold til hvilken kvalitet komponentene holder. Det er ikke veldig heftige saker, men det funker - og man kan bygge videre på det som man vil.

Jeg vil uansett anbefale å kjøpe skikkelige saker fra starten av. Dette er ikke mer komplisert eller vanskeligere enn ferdig-sett. Da setter jeg sammen egnede komponenter for ditt system, så kan du jobbe ut fra det ;)

Her er et meget godt og billig (relativt) sett:

http://www.aquatuning.de/shopping_cart.php/bkey/e6b38b436cc2410ab9aeea2cdd446892

Det koster 1200 kroner ca, + frakt og eventuell moms. Dette settet har klasse-komponenter i alle ledd, og funker på tvers av de aller fleste sokkler. Også dette kan oppgraderes til tusen, om du ønsker det :) Har satt opp hos Aquatuning, et veldig bra og seriøst firma.

Det som også er mulig, er å ta utgangspunkt i et Netshop-sett, og plukke ut en bedre blokk for eksempel. Dersom du lurer på noe mer, bare rop ut! :)

Lenke til kommentar

Heisann Tusen takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt :)

ble en god del klokere og fikk svar på en god mer del av det jeg lurte på.

Hadde en liten mistanke om at de vannsettene jeg linket til på netshop kanskje ikke var av de beste alternativene, og jeg må si at etter hva jeg har lest og som du også sier og anbefaler er det mye bedre alternativ å sette sammen et fra scratch /kjøpe kvalitets deler fra begynnelsen av.

Prisen på det vannsettet du linket til er det heller ikke noe å utsette på.

Kommer ganske sikkert til å gå for det.

uansett har et par spørsmål til som jeg lurer på.

et par mer generelle spørsmål om vannkjøling generellt og et par konkrete spørsmål ang det settet du anbefaler/linket til .

1.

hvis jeg skal sette sammen et komplett vannkjølingsett,

hva er kriteriene jeg må gå etter for å velge ut vannblokker til cpu,gpu etc for å være sikker på at de vil være kompatible /passe sammen med slange/cpu socket etc

velger jeg vannblokker basert på vannslange/tubing størrelse

og når det gjelder cpu vannblokk, passer alle så lenge de er kompatible med min cpu socket?(i mitt tilfelle 1156) og slange str?

er det andre faktorer som spiller inn når vannblokker skal velges?

2.

her et mer konkret spørsmål

hvordan vil du si mitt nåværende kabinett CM haf 932

er å sette vannkjølingsett i?

(regner med at størrelsen er ok, og så er det jo inngang til slanger)

men helt konkret, vil de fleste vk sett passe i dettet kabinettet ,eller er det vanskelig å si sånn helt konkret?

3.

det settet du linket til /anbefaler passer fint i

mitt kabinett?

4.

den vannblokken du har velgt til settet går den ann å bytte ut med en av disse to ?Min lenke

Min lenke

eneste grunnen jeg spør om dette er fordi jeg finner disse mer estetisk penere å se på ( antagelig tåpelig av meg da det er andre viktigere faktorer som spiller inn som kvalitet ,he he)

men når det er sagt må jeg jo innrømme at iallefall 25% av mitt ønske om å sette et vannkjølingsett har aspekter som bygger på

utseende ( det ser jo unektelig drittbra ut med det rette vk settet i en pc)he he :)

uansett hvordan vil du si kvalitet er på disse to versus den du har satt opp(forutastt at de passer da.

5.

har sett at denne blir mye anbefalt ( er denne noe av det bedre innen cpu vb? (ser den er utsolgt her men

Min lenke

p.s kan du sette open annen anbefaling til radiator da den du satte opp er utsolgt for øyeblikket

skal sjekke ut vannkjølings seksjonen i forumet her

skal passe på og poste der neste gang

igjenn takk for all hjelp :)

Endret av cakefun
Lenke til kommentar

1.

Det første som må passe, er naturligvis sokkler. Den blokka jeg satte opp passer til alt.

Neste du må passe på, er at du plukker ut nipler og slanger med lik diameter. For eksempel,

velger du slanger med 3/8", må du ha nipler med 3/8".

2.

Haf har vel ry på seg for å være enkelt å sette inn vannkjøling i. Jeg har ikke erfaring med det, men jeg vet at en 2x120mm radiator skal passe. Det kan du dobbeltskjekke ved å søke rundt på "Haf watercooling" eller slikt.

3.

Det skulle jeg mene, uten å være 110% sikker. Skjekk det ved å søke rundt ;)

4.

Hvis du skal bytte, så ville det beste være å bytte til denne:

http://www.aquatuning.co.uk/product_info.php/info/p7809_Swiftech-Apogee-XT-Extreme-Performance-775-1156-1oe.html

Du kan også gå for denne, dersom du syns den ser bra ut. Dette er den aller beste blokka.

http://www.aquatuning.de/product_info.php/info/p8200_EK-Water-Blocks-EK-Supreme-HF-Plexi-universal--775-1156-1oe-AM2-AM3-939-XEON-.html

Denne finnes også i flere farger.

5.

Du bestemmer selv hvilken du vil gå for. Jeg anbefaler enten Heatkiller, EK eller Swiftech. Kun fordi det er de jeg har erfaring med. Går du for dem, så er du garantert skikkelige saker.

Eller så støtter jeg deg på utseende-fronten. Skal man legge noen tusen i dette, så kan det like gjerne se litt bra ut :thumbup:

Før du bestiller noe, la meg se over. Så forsikrer vi oss om at alt er korrekt ;)

Radiator bestemmer du egentlig selv. De er veldig gjevne, all over.

http://www.aquatuning.de/index.php/cat/c261_2x120mm.html

NB: Har ikke lagt ved slanger og nipler i oppsettet ditt.

Lenke til kommentar

Heisann takker for svar igjenn ,mye kjekkere når jeg har folk med kompetanse som er villige til å hjelpe meg første gangen med å

sette opp et vk system

Det er jo ikke til å stikke under en stol at det kan virke ganske avskrekkende for nybegynnere/ folk som meg uten noe erfaring, eller som er helt blank på viten om emne

kan jo være ganske nifst ,Bare tanken på å putte et system som består av vann så tett inntill den dyre hardwaren min er jo som sagt ganske sprøtt,he he :)

derfor setter jeg veldig pris på tiden du tar deg for å hjelpe meg på vei med spørsmål etc.

har ellers bestemt meg for å gå for det orginale oppsettet med den EK water blok supreme lt du anbefalte orginalt

(da den swiftechen jeg hadde lyst på var/er utsolgt nesten overalt

Tid for noen spørsmål :)

(Så da har jeg oppdatert med en 2x 120 mm radiator (da den du hadde satt opp var utsolgt)

1.

Er den jeg har valgt grei tror du? (har jeg forstått rett at den vil passe med slangene som er satt opp på bestillingen min?

2.

(et litt dumt spørsmål) :roll:

Siden jeg bare har 220mm vifter i haf 932 kabinettet mitt må jeg kjøpe 2stk 120 mm vifter m radiatoren utenom eller

følger de med radiatoren?

er det noe mer jeg må kjøpe utenom som jeg trenger til radiator (for innstalasjon)

3.

Hvis jeg må kjøpe vifter utenom, hvilke vifter anbefaler du?

eller er det bare for meg å finne 2 stk 120 mm vifter som ser bra ut?

4.

har jeg alt jeg trenger nå? for å sette i gang?og for å sette opp et vk system?

5.

etter hva jeg har forstått er konklusjonen min at jeg fint får plass i kabionettet mitt med dette vk settet

enig?

6.

et siste (litt tåpelig spørsmål) du skriver at du ikke har satt opp nipler, slange men jeg har fått med dette i bestillingen ikke sant tubes =slangene jeg trenger

tube fittings = nipler?

ikke sant?

hvis dette ser bra ut kan jeg bare sette i gang å bestille

kommer til å plage deg igjenn når jeg har motatt delene hvis jeg lurer på noe mer;he he

håper dette er greit

takk for all hjelp hitill :)

Så da bestiller jeg dette Min lenke

Har jeg alt jeg trenger da til å begynne med ???

snakkes ;)

Endret av cakefun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...