monzilla Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hei. Jeg bestilte Canal Digital med ett formål, nemlig så jeg kunne se PL. Nå har Canal Digital mistet rettighetene til PL, og det er høyst usannsynlig at de vil kjøpe seg inn i rettighetene slik at de kan fortsette å vise PL til sine kunder.Jeg tror jeg har bindingsavtale med Canal Digital. Vil jeg kunne si opp abonnementet mitt på bakgrunn av dette? Nytteverdien av produktet blir jo tilnærmet lik null.Dere som kan forbrukerjuss, hva mener dere om saken? Lenke til kommentar
Windows8 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg har også vurdert å si opp av samme grunn, men TV2 skal vise kampene på 40 forskjellige kanaler - kanskje SkySports er tingen? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Regner med at TV2 får en fotballpakke. Men før jeg bestiller gjennom de må jeg komme meg ut av Canal Digital.... Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Har du bundet deg for 1 år har du såvidt jeg vet ingen mulighet til å gå fra avtalen, med mindre Canal digital har en eller annen gebyrordning slik som telenor har. Les gjennom vilkårene. 2 VARIGHET OG OPPSIGELSE 2.1 Avtalen har en bindingstid på 1 år, for deretter å gå over til en løpende avtale som kan sies opp med 3 måneders varsel. Oppsigelse fra leverandørens side må være saklig begrunnet. Endret 4. juni 2010 av ^fmj Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 (endret) Har du bundet deg for 1 år har du såvidt jeg vet ingen mulighet til å gå fra avtalen, med mindre Canal digital har en eller annen gebyrordning slik som telenor har. Les gjennom vilkårene. 2 VARIGHET OG OPPSIGELSE 2.1 Avtalen har en bindingstid på 1 år, for deretter å gå over til en løpende avtale som kan sies opp med 3 måneders varsel. Oppsigelse fra leverandørens side må være saklig begrunnet. Jeg vil påstå at grunnlaget for hvorvidt trådstarter har grunnlag for å avslutte abonnementet før avtaletiden løper ut avhenger av hva han sa når han kjøpte abonnementet. Hvis TS spesifikt sa på kjøpetidspunktet at han skulle ha abonnement fra Canal Digital for å se Premier League, vil jeg påstå at fjerning av Premier League er å anse som en mangel i forhold til det produkt TS kjøpte. Derfor kan han heve avtalen. Hvis TS ikke gjorde dette finnes det nok dessverre lite grunnlag for å oppheve avtaletiden, ettersom det er vanlig i den bransjen at kanaltilbudet varierer og er hele tiden i endring. Endret 4. juni 2010 av Tokra Lenke til kommentar
Mez Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Det er vel fortsatt mulig at Canal Digital får til en avtale med TV2 ang. PL. Det betyr mye penger for begge parter, så jeg tipper at en avtale kommer på plass. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg bestilte Canal+ sport kun fordi jeg skulle se PL, dette var jeg klinkende klar på da jeg bestilte. Så jeg mener jo at produktet har en betydelig mangel dersom de ikke lenger kan tilby dette.Om de hadde fått en ny avtale med Tv2 hadde jo vært det beste, så slipper jeg å ta krangelen med de. Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg bestilte Canal+ sport kun fordi jeg skulle se PL, dette var jeg klinkende klar på da jeg bestilte. Så jeg mener jo at produktet har en betydelig mangel dersom de ikke lenger kan tilby dette.Om de hadde fått en ny avtale med Tv2 hadde jo vært det beste, så slipper jeg å ta krangelen med de. Da ser jeg ingen grunn til at du ikke kan heve avtalen med Canal Digital. Hvis dem ikke aksepterer tar du saken til forbrukerådet. Forbrukerkjøpsloven § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. Selger var kjent med ditt krav om å at du kjøpte produktet for å se premier league. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. Altså det er en mangel. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Lykke til. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg bestilte Canal+ sport kun fordi jeg skulle se PL, dette var jeg klinkende klar på da jeg bestilte. Så jeg mener jo at produktet har en betydelig mangel dersom de ikke lenger kan tilby dette.Om de hadde fått en ny avtale med Tv2 hadde jo vært det beste, så slipper jeg å ta krangelen med de. Nå er det enda ikke klart OM faktisk Canal Digital kommer til å vise PL. Så lenge det eneste du kan komme med er at Canal Digital "kanskje ikke" kommer til å vise PL så er ikke det godt nok. Du må nok derfor belage deg på å betale gebyr for å gå ut av avtalen. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 4. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2010 Jeg venter selvsagt med å gjøre noe før det er avklart hvorvidt CD får rettigheter eller ikke. Men det er jo helt klart at nå når Viasat har fått muligheten, så vil jo mulighetene for CD minke. Men den tid den sorg. Jeg vil ta kampen om jeg må, håper selvfølgelig at jeg slipper. Er fornøyd med CD sin dekning av PL, og ønsker å fortsette å bruke de dersom de kan levere. Men dersom de ikke kan levere vil jo jeg selvfølgelig måtte se meg om andre steder. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Snakket med Canal Digital nå. De har et bruddgebyr på kr 150. Så for min del gidder jeg ikke å ta opp kampen med de. Hadde det vært et par tusen hadde det vært en ting, men for kr 150,- så tar jeg heller den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå