Gå til innhold

Hvordan lage website design, i photoshop?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er gutt på 13, vet ikke helt hvordan man lager "website templates" i photoshop, kan litt html og css, er det noen bøker om "website templates"/videoer? Kan ikke mye photoshop.

Takk.

Endret av -.Extremelearner.-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finnes det desverre ikke noe riktig eller fryktelig galt svar.

Det er en veldig individuell prosess. Noen tar for eksempel skjermskudd av en eksisterende side og begynner og designe oppå det men innefor ramene slik at det nye designet funker med eksisterende HTML/CSS.

Noen starter helt med blankt ark og designer alt fra bunnen.

Men om spm ditt er hvordan prosessen er, eller hvilke knapper man trykker på i PS så er svaret også litt det samme. Veldig invidivuelt.

Og lære seg PS, og så designe, og så rette det mot websider er en vei som alle må gå hver for seg og finne sin måte og jobbe på.

Så det første du må gjøre er jo og generelt sett lære deg PS. Søk på tutorials. Gjerne søk på web design in Photoshop og se om du finner noe. Men sånn i starten er ikke det så viktig. Det som er viktig er og bli fortrolig med verktøyene og hvordan de funker. Og for og finne ut av det kan du like godt tegne logoer, retusjere bilder osv.

Finnes nok ikke noe rask og enkel måte til denne kunnskapen. Om du ikke anser Tutorials som raske og enkle da.

AKIRA

Lenke til kommentar

et layer i photoshop er et "lag" (ja veldig obvious)

altså... når du jobber kan du ha flere elementer som stables oppå hverandre så om du for eksempel lager en nettside så kan man ha et layer for hver div og også layers for knapper og forskjellig så du kan flytte fritt på hvert element

Lenke til kommentar

Har du ikke en tutorial på norsk?

et layer i photoshop er et "lag" (ja veldig obvious)

altså... når du jobber kan du ha flere elementer som stables oppå hverandre så om du for eksempel lager en nettside så kan man ha et layer for hver div og også layers for knapper og forskjellig så du kan flytte fritt på hvert element

Ah, takk :)

Lenke til kommentar

Photoshop tutorials på norsk er rimelig sjeldne. Den norske siden jeg brukte (og elsket) for så mange år siden når jeg lærte meg PS er nedlagt ser det ut til, og jeg fant ingen andre med et kjapt søk dessverre.

Jeg vil uansett anbefale de engelske, selv om du ikke er altfor dreven på engelsk. De er mye fyldigere og såklart er det veldig mange flere av dem, og samtidig lærer du deg engelsk bedre. Om det er noe du lurer på som du ikke forstår kan du også sende meg en PM her på forumet, så skal jeg svare etter beste evne. Jeg har nå 10 år med Photoshop bak meg på hobbybasis, fem av dem brukt til webdesigning, så jeg skal kunne svare på det meste. :)

Lenke til kommentar

Photoshop tutorials på norsk er rimelig sjeldne. Den norske siden jeg brukte (og elsket) for så mange år siden når jeg lærte meg PS er nedlagt ser det ut til, og jeg fant ingen andre med et kjapt søk dessverre.

Jeg vil uansett anbefale de engelske, selv om du ikke er altfor dreven på engelsk. De er mye fyldigere og såklart er det veldig mange flere av dem, og samtidig lærer du deg engelsk bedre. Om det er noe du lurer på som du ikke forstår kan du også sende meg en PM her på forumet, så skal jeg svare etter beste evne. Jeg har nå 10 år med Photoshop bak meg på hobbybasis, fem av dem brukt til webdesigning, så jeg skal kunne svare på det meste. :)

Takk, det skal jeg gjøre ;)

Hva jobber du som? Webdeisnger?

Lenke til kommentar

Nei, det er bare en hobby jeg har hatt nå i ti år, blant andre saker som bildebehandling hvor jeg også bruker Photoshop. :)

Anbefaler du noen tutorials?

spørs hva du vil lære egentlig da photoshop er ekstremt allsidig

søk litt rundt etter photoshop basics eller noe ;)

eventuellt ting du vil lære.

les masse tutorials så synker det inn ganske fort

Lenke til kommentar

Du vil også få mye bedre svar om du spør om noe konkret. Og spørre om hvordan man lager webdesign er litt som og spørre om hvordan man lager pasta med kjøttsaus. Noen kjøper tomater, urter og krydder og lager fra bunn. Andre kjøper glass med ferdig saus. Noen lager pasta helt fra bunn med mel, egg osv....

Når du spør om noe konkret "Hvordan lager jeg runde hjørner." "Hvordan får jeg glossy knapper." "Hvordan fjerner jeg bakgrunnen bak denne bilen." så forteller det oss at du faktisk kan noe og har investert en del av din egen tid.

Akkurat nå ber du oss lære deg helt fra bunnen av, og ingn av oss har betalt for og sitte her så motivasjonen for det er ganske lav. Vi vil gjerne dele kunnskap med deg når vi ser at du har lagt inn like mye tid som det vi måtte gjøre da vi var ferske. Og for og understreke når det var for meg, så startet jeg med Photoshop i 1995 på gymnas. Og så på reklame/design skole i 96/97 og jobbet profesjonelt med det siden 98.

Du har fått tips og råd om hvordan du skal starte. Gjør det og så...

Spør oss om noe konkret, så skal du se du får bedre svar.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

:no:

Du vil også få mye bedre svar om du spør om noe konkret. Og spørre om hvordan man lager webdesign er litt som og spørre om hvordan man lager pasta med kjøttsaus. Noen kjøper tomater, urter og krydder og lager fra bunn. Andre kjøper glass med ferdig saus. Noen lager pasta helt fra bunn med mel, egg osv....

Når du spør om noe konkret "Hvordan lager jeg runde hjørner." "Hvordan får jeg glossy knapper." "Hvordan fjerner jeg bakgrunnen bak denne bilen." så forteller det oss at du faktisk kan noe og har investert en del av din egen tid.

Akkurat nå ber du oss lære deg helt fra bunnen av, og ingn av oss har betalt for og sitte her så motivasjonen for det er ganske lav. Vi vil gjerne dele kunnskap med deg når vi ser at du har lagt inn like mye tid som det vi måtte gjøre da vi var ferske. Og for og understreke når det var for meg, så startet jeg med Photoshop i 1995 på gymnas. Og så på reklame/design skole i 96/97 og jobbet profesjonelt med det siden 98.

Du har fått tips og råd om hvordan du skal starte. Gjør det og så...

Spør oss om noe konkret, så skal du se du får bedre svar.

AKIRA

Rolig, rolig, ikke vær så sur da :no:, greit, hvordan lager man sånne bra bilder i fotoshop som dette: http://borris.weebly.com/uploads/2/7/9/7/2797847/868811_orig.png?490

Lenke til kommentar

Langt i fra sur, bare en "reality check" fra oss til deg.

Igjen ikke så veldig konkret spm. Bilde består av mange elementer. Retusjering, disposisjon, effekt arbeid. Selve teknikken er en side av saken. Men hva med ideen og øyet for og se hva som er forskjellen på et realistsk sår? Det handler om øvelse og observasjon og ikke noe jeg kan bare si hvordan er gjort.

Jeg kan fortelle deg at han antekligvis har lastet ned logoene fra nette. Dypetset dem og plassert dem i hvert sitt layer. Foto av personen har blitt maskert ut og lagt på en form for sort vignet for og skape stemning. Øyet er maskert ut og laget et nytt grafisk objekt som antakeligvis har en layer effect på seg. Såret på kinnet har han nok tegnet og så kanskje brukt en layer effect for og lage litt dybde og et forsøk på realisme.

Men dette betyr svært lite for deg siden du ikke har lest en drøss med tutorials og lært det hva alle verktøyene gjør. Så som vi foreslår her...søk og les tutorials. Søk på ting som "Learning Photoshop tutorials" eller "Using layers in Photoshop"..osv.

Men bare for og sette deg på riktig kurs om hva som er "kult" så er dette vi profesjonelle anser som kult og meget bra retusjering:

http://abduzeedo.com/melting-girl-photoshop

http://abduzeedo.com/soul-rebel-poster-tutorial

Man må sikte høyt! ;-)

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...