arnold_layne Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg har planer om å kjøpe et karbonstativ med kulehode, og ser at de har nettopp dette på tilbud hos Fotovideo ifm med messen denne uken: C2-69 M8 med B-1 kulehode til 3596,- Jeg er ikke så vel bevandret i stativ-verden, så jeg lurer rett og slett på om dette er et godt kjøp. Finnes det andre alternativer som gir meg mer for pengene? Et annet alternativ er å kjøpe kun C-197 M8 til 1996,- og supplere med et annet kulehode. Stativet skal brukes til makro og lavlysfotografering med lange lukkertider. Det tyngste som skal monteres på er D700 + 80-200/2.8. Hva mener dere? Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Ser ut til at det er arca/swiss type feste så kulehodet ser ok ut, men jeg synes 5 seksjoner er minst 1 for mye! Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Alt etter hvor mye du vil legge av kroner i det ville jeg ha tatt C-197 M8 til 1996,- og kjøpt et slikt hode: http://acratech.net/product.php?productid=76 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Ser ut til at det er arca/swiss type feste så kulehodet ser ok ut, men jeg synes 5 seksjoner er minst 1 for mye! Jeg er enig i at det er et ankepunkt, men man må som alltid veie portabilitet mot stabilitet. For meg er førstnevnte ganske viktig, det er derfor jeg er villig til å betale ekstra for karbon. Ifølge denne karen er det "stødig nok" for mitt utstyr. Alt etter hvor mye du vil legge av kroner i det ville jeg ha tatt C-197 M8 til 1996,- og kjøpt et slikt hode: http://acratech.net/...hp?productid=76 Jeg vil helst ikke legge mer i det enn C-269 kit'et koster. Altså ca 3500,- Jeg innser at jeg kan få enda bedre saker ved å betale enda mer, men det jeg lurer på er om jeg kan få enda bedre saker ved å betale like mye (eller, gud forby, MINDRE!) 1 Lenke til kommentar
arela Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg er enig i at det er et ankepunkt, men man må som alltid veie portabilitet mot stabilitet. For meg er førstnevnte ganske viktig, det er derfor jeg er villig til å betale ekstra for karbon. Ifølge Du sier noe der - jeg venter på en Gitzo med jobu gimbal som tilsammen veier 5 kg - blir nok mest brukt på post Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Merkelig tilbud. Jeg kjøpte det stativet med det kulehodet for 300 kroner mindre hos Foto Video i forrige uke ... Det er mitt første stativ, så jeg kan ikke si stort, men førsteinntrykket (fra en som kan null om stativer ) er råbra. Det er utrolig lett og ligger på tvers på bunnen av sekken min uten at jeg kjenner at jeg har det med (vekt og størrelse var svært viktig for meg - da jeg aldri ville tatt med meg mindre kompakte stativer på tur, og dette kan jeg ha med når som helst og hvor som helst uten at det utgjør noe problem). Etter en knapp times bruk synes jeg det å arbeide med kulehodet går som en drøm, men jeg hadde aldri hørt ordet "kulehode" for et par uker siden - og det er kanskje en vanesan. Selgeren hadde nettopp brukt dette stativet på fototur, og skrøyt det opp i skyene. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Merkelig tilbud. Jeg kjøpte det stativet med det kulehodet for 300 kroner mindre hos Foto Video i forrige uke ... Pussig. Før helgen så jeg at prisen i nettbutikken var rundt 1000-lappen høyere enn den er nå. Liker ikke pristriksing... Edit: Men den prisen som er nå er ikke så verst ift. Endret 31. mai 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
# offline Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 ... men jeg synes 5 seksjoner er minst 1 for mye! +1 Hadde benro C-169 M8-kit som jeg kjøpte fra Asia. Brukte aldri det nederste leddet. Ble for spinkelt. Likte heller ikke hvordan man festet leddene, fortrekker hendel framfor å skru leddene fast. Men det var lite, lett og god kvalitet. Jeg betalte ca. 2K inkl frakt for det stativet. Solgte det for 2500kr. inkl. frakt Nå har jeg bestilt Manfrotto 055XPROB med 498RC2 kulehode. Større, tyngre og mer stødig siden det er kun 3 ledd i rimelig tykk alu. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Jeg har studert prisene på disse travelstativene en stund, og sjekket jevnlig. De har ligget drøyt 20% over hele tiden, så det stemmer ganske bra nå. Selv tror jeg valget mitt faller på lillebroren C-169 når hovedmålet først er portabilitet, så får det siste leddet brukes med omhu, eller ikke brukes overhode. Jeg gidder sjelden å drasse med mitt A-300EX (og selv det er ikke så stort). C-069 blir derimot hakket for spinkelt. Endret 31. mai 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Merkelig tilbud. Jeg kjøpte det stativet med det kulehodet for 300 kroner mindre hos Foto Video i forrige uke ... Pussig. Før helgen så jeg at prisen i nettbutikken var rundt 1000-lappen høyere enn den er nå. Liker ikke pristriksing... Edit: Men den prisen som er nå er ikke så verst ift. Det er mulig stativet var priset feil, for jeg syntes også det var noe mystisk med prisen da jeg sjekket hos BH. F.eks. kostet det samme stativet med et rimeligere kulehode 300 kroner mer hos Foto Video. Dette kostet rundt 100 dollar mindre hos BH. Kanskje de hadde byttet ved en feil? Når jeg sjekker nå finner jeg ikke stativet med det rimeligere kulehodet verken på sidene til BH eller Foto Video. Hvis du bor i området bør du stikke inn og se på stativet. Jeg er helt fersk i speilrefleksverdenen, men inntrykket jeg får når jeg snakker med ansatte hos Foto Video er svært godt. Det virker som om dette er folk som vet hva de snakker om, og som kjenner ordene "kundebehandling" og "service". Endret 31. mai 2010 av Keyzer28 Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Hadde benro C-169 M8-kit som jeg kjøpte fra Asia. Brukte aldri det nederste leddet. Ble for spinkelt. Dette stemmer bra med "testen" jeg linket til over, men han sier også at det er ganske stor forskjell mellom C-169 og C269: After receiving the C-169, I realized that it still was not quite stable enough for what I was looking for. The legs of the C-169 seemed fairly stiff, but the lowest 5th leg section was a bit thin and when I pressed on the tripod I could see them flex a little bit. Also, the B-0 head seemed too small and even when cranked down I was still able to move my camera with relatively little effort. So here I am now with the C-269, and all I can say is that I am much happier with this model. The legs are super solid, stable, and do not seem to exhibit any flex. The B-1 head is larger and locks my camera down securely with little or no creep. Yes, the tripod is larger and heavier than the C-169, but not by much (about 0.6" longer and 0.7 lbs heavier). I feel that the tradeoff in weight/size is definitely worth the gain in stability. Likte heller ikke hvordan man festet leddene, fortrekker hendel framfor å skru leddene fast. Hmm, dette er kanskje noe å tenke på ja. Hva var det du ikke likte? Tok det lenger tid å montere/demontere? Nå har jeg bestilt Manfrotto 055XPROB med 498RC2 kulehode. Større, tyngre og mer stødig siden det er kun 3 ledd i rimelig tykk alu. Ja, jeg har vurdert det stativet også, men det ble veid og funnet for tungt Lenke til kommentar
# offline Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Det skal sies at jeg kjøpte C-169 til Olympus E-620/E-450. Den har halve lengden demontert og under halve vekten iforhold til M055XPROB. Jeg ser at C-169 er 500kr. billigere og C-169M8-kit er over 1000kr. billigere enn da jeg bestilte mitt. Skru-ledd: Det tar lengre tid å demontere/montere. Vanskeligere å håndtere i kulda. Jeg blir mest sannsynlig å kjøpe en bag til stativet + CottonCarrier for å frigjøre begge armene mens jeg går. En ekstra quick-release dings gjør alt meget enkelt og kjapt på tur Endret 31. mai 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Synes ikke det er noe problem med skru stramming,kan kanskje være at Benroen er tett, så du må uansett dra ut beina! Samme med en Manfrotto jeg lånte ei god stund! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 Jeg tok sjansen på å bestille meg et slikt kit. Hvis det viser seg å være total skivebom får jeg heller benytte angrefristen... Kommer tilbake med erfaringer etter hvert. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 (endret) Det er en Manfrotto 055CX3 på foto.no Edit: Hva bestilte du? Endret 1. juni 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 1. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2010 C-269 + B-1 Jeg så det stativet på foto.no, men inkludert et brukbart kulehodet blir nok det dyrere. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 JP sendte mitt idag. Får det sikkert på torsdag/fredag. Stativbaggen er sendt fra Asia. Ekstra quick release dings fra England. Må bare få bestilt CottonCarrier greia. Det kommer å koste flesk. Ca. 1600kr. inkl. frakt, mva og gebyr. Da tar jeg med en handstrap, den ebay saken jeg kjøpte var ikke så bra. Kjedelig at de sender med UPS Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 C-269 + B-1 Jeg så det stativet på foto.no, men inkludert et brukbart kulehodet blir nok det dyrere. Hvordan er din erfaring med denne kombinasjonen ? Kjøper den eller C-169 til onsdagen. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. august 2010 Forfatter Del Skrevet 29. august 2010 Jeg har ikke satt det på de største prøvene enda, men hovedinntrykket jeg sitter igjen med så langt er at det er lett, meget stødig, tåler vekten det skal tåle og at det er relativt knotete å få det fra bærestilling til "skuddstilling". For meg er ikke sistnevte noe problem da jeg sjelden har det travelt når jeg bruker stativ. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Takk for info n ! Har sjekket litt på nettet og er såvidt jeg kan se ingen stativer av denne typen som har en "hendel" som raskt åpner og låser beina ala det Manfrotto har på flere modeller. Har en monopod hvor må skru opp og igjen og syns det er mer tungvindt, men har ikke noe "hastverk" selv når jeg tar bilder med stativ så tror nok dette vil passe bra til mitt bruk. Ser mange forum er overlesset med Gitzo vs Benro vs Induro vs Giottos og er vel ingen av disse som er direkte dårlig, men ca 7000 for tilsvarende Gitzo blir litt overkill da bruker ikke mye stativ med unntak av nattbilder og minimalt med makro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå