Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

hei, har hørt noe om at det finnes en maksgrense på fsb, eller bclk på i7 som jeg har, og at pc-en ikke kan gå over denne grensen på grunn av fysiske grunner. jeg leste også om hvordan man skulle sjekke dette, skru ned alle multipliere og sett bclk høyere og høyere, de fleste i7-maskiner stopper på 180-210.

jeg satte cpu multiplier på 12 og ram på 6, det minste. så økte jeg bclk, som endte på 220 før den ikke ville starte engang, uten en blåskjerm eller noe.

da kom jeg på, hvorfor er det er slik grense? hvordan skal man øke denne grensen? kalkulatoren min sier da at maksgrense for i7 920 er 4,62 GHz på min pc. hvis jeg satser på flytende nitrogen (eller flytende helium), vil det da være umulig å komme over dette? hvordan har ekstreme overklokkere klart å komme høyt da? må de har dyre og optimaliserte maskinvare til dette?

håper noen kan svare på dette! takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok det er HKet som stopper, og det hjelper ikke stort med nitrogen eller helium på NB. Det fins andre kort som klarer endel høyere, f.eks. EVGA Classified. Ja, det er dyrt, men X58 er dyrt generelt. Hovedkort av tilsvarende kvalitet fins på andre sokler til en mye rimeligere penge, men der funker selvsagt ikke i7'en din.

Hjelper også å ha endel erfaring/kunnskap med plattformen og hovedkortet om du skal ordentlig høyt. Hvis du famler i blinde sier ting stopp rimelig fort i dette gamet.

Lenke til kommentar

FSB eller BCLK på nyere maskiner er begrenset hovedsakelig av hovedkortet ja. Sjekk reviews for å se etter hvilke som går høyest om det er det osm er din begrensende faktor. På tidligere hovedkort ihvertfall var det også en trend at dualcores som regel kunne gå en del høyere enn quadcores på samme hovedkort.

X58 er nok den det chipsettet du bør lete blandt for å finne en modell som kan holde tritt med meget høye frekvenser.

Les masse på reviews fra de mest kjennte sidene (Anandtech er et ypperlig sted å starte) samt på forumene som Anandtech har, og extremesystems er også et ypperlig forum for denne slags informasjon. Det beste du kan gjøre er som regel å spørre (og se)litt rundt på disse entusiatforumene hvilken hardware de som oppnår de beste resultatene oppnår. Jo mer du tyner hardwaren, jo mer viktig er det å vite alle de små detaljene på hvordan de forskjellige hovedkortene (og til og med BIOS revisjonene på samme hovedkortene) oppfører seg - og den slags info finner du trådene dedikert til spesifikke hovedkort på steder som extremesystems.

Anngående flytende nitrogen - tenk deg godt om før du begir deg inn på såpass ekstreme ting. Jeg vet ikke hvor mye erfaring du faktisk har, men i og med at du spør her (i stedet på de mer spesialiserte internasjonale forumene) så anntar jeg at du kanskje ikke har drevet med ekstremoverklokking lenge. Vær smertelig klar over at ting som flytende nitrogen og tørris er kun meget midlertidige løsninger for å sette bechmarking rekorder. Om du skal ha høy overklokk for å faktisk bruke det til ting i praksis så må du se på vannkjøling eller i værste tilfelle fasekjøing. Slike løsninger kan fint fungere til daglig bruk selv om sistnevnte er mye penger/arbeid/research/strømkostnad i forhold til det lille ekstra du før i retur for det.

Hvis du bare har til hensikt å sette benchmark rekorder og du har råd til å leke med sånne dyre ting så er det bare å kjøre på ;)

Kanskje du kan fortelle oss hva hovedkort du har, så kan ejg prøve å lede deg i riktig retning.

-Stigma

Lenke til kommentar

I motsetning til hva enkelte tror så er det absolutt ingen automatikk i at hovedkort for x58 LGA 1366 i seg selv er dyrt. De dyrere x58 kortene har flere lag /dyrere utforming i/av kretskortet og fler linjer på spenningsregulatoren i tillegg til annen funksjonalitet som gjør at kortene koster +/- 3000. Hovedkortene for 4-veis skjermkort koster gjerne 4000 og vel så det. De rimeligste kortene koster fra 1169 kr -lenke- og det er flere gode kort til ca 1500,- Det koster likevel en god del mer for et kvalitetskort med 8-10-12 linjer digital PWM-regulering av spenningen.

Baseclock er mye flaks og tilfeldigheter. Det er kort som har hatt 230+ BCLK i review som enkelte knapt har greid 200 på og det er kort som har greid bare 180 BCLK i review som enkelte har greid 220+ på i praksis.

Reviews gir en viss indikasjon på hva som kan forventes, men det er aldri en garanti på verken godt eller vondt.

Så vidt jeg vet krever det mindre prosessorspenning å få til en god 24/7 overklokk på høy multiplikator (24-25) og moderat BCLK (160-170), enn med lav multiplikator (20+) og høy BCLK (200+).

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Min erfaring er at max bclk først og fremst er avhengig av cpu. Har du en "god" cpu som klarer høy bclk kan derimot hk bli en begrensning. For de fleste kort ligger denne begrensningen på 222. Over det er man avhengig av å justere pci bussen over 100. Siden man stresser qpi bussen etc ganske mye ved så høy (222+) bclk vil hovedkort med kvalitetskomponenter og gode bios muligheter oftest klare høyest bclk.

En cpu's max bclk vil øke ved lavere temperatur (LN2).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...