Gå til innhold

HDMI audio slutter plutselig å fungere

Anbefalte innlegg

På en random måte slutter lyden fra hdmi porten å funke. Det kan fikses ved å stoppe og starte gdm eller fysisk koble av og til hdmi kabelen. Dette skjer aldri mens jeg sitter på maskinen eller når lydstrøm er aktiv, kun etter å ha switchet enten receiveren (andre enden av hdmi kabel), eller datamaskin til analog output en stund. Når jeg da setter tilbake er lyden død.

Min begripen av linux er meget begrenset, så vennligst vær snill med meg. Hva kan årsaken være, og hvor bør jeg lete?

lspci -v

01:00.1 Audio device: ATI Technologies Inc Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series]

Subsystem: ATI Technologies Inc Juniper HDMI Audio [Radeon HD 5700 Series]

Flags: bus master, fast devsel, latency 0, IRQ 19

Memory at fe9bc000 (64-bit, non-prefetchable)

Capabilities: <access denied>

Kernel driver in use: HDA Intel

Kernel modules: snd-hda-intel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen ting du kan sjekke ut, kan være du finner noe som er til hjelp.

-Har du sjekket instillingene i alsamixer (kjør kommandoen i en terminal). Programmet fungere likt andre programmer som styrer lydnivåer og lignende, men du bruker pilene for å justere lydnivå, bruker <m> for å mute eller unmute og <control-C> for å avslutte. Hvis du gjør noen endringer kan du kjøre alsactl store for å lagre endringene.

-Du kan gjerne sjekke om de riktige kernel-modulene er i bruk.

lsmod | grep snd_hda_codec_ati_hdmi
# eller bare
lsmod | grep snd

jeg tror "snd_hda_codec_ati_hdmi" modulet skal være i bruk når du vil ha lyd over HDMI med HDA Intel.

Du kan sjekke om det er noen forskjeller på disse stedene mens det virker og når det ikke virker. Klarer ikke å gi noe med spesifikk hjelp enn det, er ikke så altfor kjent med problemet. Tenkte jeg kunne svare siden ingen andre hadde svart.

Lenke til kommentar

Ubuntu bruker forøvrig PulseAudio til å styre lydstrømmer, så du kan trykke litt rundt og se om du finner noe. Kan tenke meg at HDMI-porten din mottar beskjed om at kommunikasjonen med reciever er brutt, og går i en slags "dvalemodus" som den ikke våkner fra når den digitale kommunikasjonen gjenopprettes. Har du prøvd å kjøre

killall pulseaudio

?

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...