Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du blir feit av burgere. (etterhvert om du spiser dem masse)

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

Ser du hva jeg gjorde der?

Foroevrig kan du ta en titt paa filmen 'Food Inc'. Der blir Supersize filmen slaktet, fordi det han som laget filmen oppgir som daglig inntak ikke er nok til aa legge paa seg saa mye. Og saa har du det faktum at hvis du spiser nok av hva som helst blir du feit, saa filmen er meningsloes.

@Olli12345: Er du i ketose eller spiser du bare en liten mengde karbohydrater? Og hvordan gaar det ilag med trening?

Food inc er en stygg film i den forstand at man blir obs på en del ting man kanskje egentlig IKKE ville vite.

For min del ble det myyyye letter å spise økologisk mat etter å ha sett filmen.

Bare det å se hvordan kyrne vasset i sin egen dritt før de ble slaktet var nok til at jeg nå ALDRI MER kommer til å spise på McDonalds og Burger King.

Er ikke så deilig å vite at man da spiser kjøtt avlet opp på mais og som samtidig er stappet med antibiotika og e-coli... Dette kjøttet er ikke sunt på noen som helst måte. Det er udiskuterbart.

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).DET er en sannhet med modifikasjoner. Jeg vil se det mennesket som klarer å spise spinat nok til å komme i kcaloverskudd :p

Trådstarter: Jeg tror at en burger laget hjemme av norsk kjøttdeig/kyllingdeig/karbonadedeig etc er helt på den rette sida av sunnhetsgrensa hvis man spiser passelige mengder av den.

Du spiser mye mat fra USA altså?

Ikke sett filmen så skal ikke si noe om den, men vi bor altså i Norge, ikke i USA.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Du blir feit av burgere. (etterhvert om du spiser dem masse)

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).

Ser du hva jeg gjorde der?

Foroevrig kan du ta en titt paa filmen 'Food Inc'. Der blir Supersize filmen slaktet, fordi det han som laget filmen oppgir som daglig inntak ikke er nok til aa legge paa seg saa mye. Og saa har du det faktum at hvis du spiser nok av hva som helst blir du feit, saa filmen er meningsloes.

@Olli12345: Er du i ketose eller spiser du bare en liten mengde karbohydrater? Og hvordan gaar det ilag med trening?

Food inc er en stygg film i den forstand at man blir obs på en del ting man kanskje egentlig IKKE ville vite.

For min del ble det myyyye letter å spise økologisk mat etter å ha sett filmen.

Bare det å se hvordan kyrne vasset i sin egen dritt før de ble slaktet var nok til at jeg nå ALDRI MER kommer til å spise på McDonalds og Burger King.

Er ikke så deilig å vite at man da spiser kjøtt avlet opp på mais og som samtidig er stappet med antibiotika og e-coli... Dette kjøttet er ikke sunt på noen som helst måte. Det er udiskuterbart.

Du blir feit av spinat. (etterhvert om du spiser dem masse).DET er en sannhet med modifikasjoner. Jeg vil se det mennesket som klarer å spise spinat nok til å komme i kcaloverskudd :p

Trådstarter: Jeg tror at en burger laget hjemme av norsk kjøttdeig/kyllingdeig/karbonadedeig etc er helt på den rette sida av sunnhetsgrensa hvis man spiser passelige mengder av den.

Du spiser mye mat fra USA altså?

Ikke sett filmen så skal ikke si noe om den, men vi bor altså i Norge, ikke i USA.

For et latterlig svar når du ikke har sett filmen... :nei:

Lenke til kommentar

Det er vel slik at all god diskusjon bygger på kunnskap rundt tema?

Jeg refererte til filmen i mitt innlegg, og filmen er av INTERNASJONAL interesse...

Sjekk bakgrunn for innlegg før du kommenterer videre, takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Tema var om burger er usunn eller ikke, ikke at kyr vasser rundt i sin egen drit i USA. Du prater som om at filmen også er representativ for norske forhold.

"For min del ble det myyyye letter å spise økologisk mat etter å ha sett filmen.

Bare det å se hvordan kyrne vasset i sin egen dritt før de ble slaktet var nok til at jeg nå ALDRI MER kommer til å spise på McDonalds og Burger King."

Lenke til kommentar

Ja, eksempelet var kanskje litt for mye paa spissen.

Naar du nevner pris. Har bodd i USA en stund naa, og foruten aa ha en Maccern ca annenhver meter, er det jo grisebillig. Om du velger aa vaere 'sunn' eller 'usunn' er jo opp til deg. Er du aktiv vil du komme billigere unna enn hvis du er en sofapotet. Lev livet ditt som du selv vil, ingenting galt med det. Har selv spist mye BigMacs og angrer ikke ett sekund. :innocent:

Derfor jeg bruker en evighet på å leve inleggene dine da du ikke har æøå..

Lenke til kommentar

Tema var om burger er usunn eller ikke, ikke at kyr vasser rundt i sin egen drit i USA. Du prater som om at filmen også er representativ for norske forhold.

"For min del ble det myyyye letter å spise økologisk mat etter å ha sett filmen.

Bare det å se hvordan kyrne vasset i sin egen dritt før de ble slaktet var nok til at jeg nå ALDRI MER kommer til å spise på McDonalds og Burger King."

Fordi den nemlig er representativ for norsk storhushold...

EDIT: Mye av norsk storfe blir født opp på kraftfor, noe som gjør kjøttet nærmest verdiløst rent ernæringsmessig, samt at kjøttet inneholder antibiotikaer, tungmetaller o.s.v...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

EDIT: Mye av norsk storfe blir født opp på kraftfor, noe som gjør kjøttet nærmest verdiløst rent ernæringsmessig, samt at kjøttet inneholder antibiotikaer, tungmetaller o.s.v...

Nå har jeg sett filmen og jeg skjønner fortsatt ikke den dritt-koblingen din. At det skulle gjøre et sånt utslag. Igjen så er dette USA ikke Norge.

Mye av det i filmen angår jo heller ikke Norge. Kan ikke se at den filmen er representativ for norsk husdyrhold.

Ellers en interessant film. Alt som omhandlet kjøtt var slikt jeg visste fra før, grovt sett selvsagt. Det som var sjokkerende var jordbruket.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett filmen og jeg skjønner fortsatt ikke den dritt-koblingen din. At det skulle gjøre et sånt utslag. Igjen så er dette USA ikke Norge.

Mye av det i filmen angår jo heller ikke Norge. Kan ikke se at den filmen er representativ for norsk husdyrhold.

Ellers en interessant film. Alt som omhandlet kjøtt var slikt jeg visste fra før, grovt sett selvsagt. Det som var sjokkerende var jordbruket.

Ja det var litt drøyt å se innhegninger på flere kvadratkilometer overfylt med kveg.

Det som er representativt i forhold til Norge er den utstrakte bruken av tilsetningsstoffer i matvarer, fòr som tillates brukt i dyrehold o.s.v.

Som editen min nevnte så er f.eks utstrakt bruk av kraftfor (maismel i pellets, kombinert med veksthormoner) tillatt i Norge. DET har jeg vanskelig for å forstå i og med at det meste av næringsmessig verdi i kjøttet "forsvinner" med tanke på all forurensningen som følger med kjøttet.

Jeg er så heldig at jeg har tilgang på det meste jeg spiser økologisk. Egg, melk, og det meste av kjøttet jeg spiser er økologisk gjennom en bonde som bor nærme og kjøtt gjennom den lokale leverandøren. :)

Lenke til kommentar

Har du en kilde på at det er lov med hormoner i norsk matproduksjon? Trodde ikke det var lov og på SNL.no så står det at det ikke er lov.

"Hormoner kan benyttes til å øke melkeproduksjonen hos kyr og til å øke vekst hos dyr. I oppdrett kan hormoner benyttes slik at en bare får hunfisk. I Norge er bruk av hormoner i matproduksjon ikke tillatt."

Hadde vært interessant å sette noe statistikk på disse tingene. Har ikke tid til å lete mer nå. Men jeg vil hvertfall tro at storfrehold i Norge ikke er spesielt sammenlignbart med disse store selskapene i USA. Der gikk det jo i mer eller mindre kun mais etter hva jeg forstod. Etter det jeg har lest i lokalavisen her jeg bor, har jeg inntrykk av at det er utstrakt bruk av gress og at man tar godt vare på dyrene.

bondelag.png

Fra Norges Bondelag

Dette trenger vel egentlig en egen tråd. Sust avgårde off topic nå.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Den listen er et skremmende eksempel i en lang rekke av eksempler på folks uvitenhet.

Norsk ikke-industrielt landbruk bør dobles eller mer.

Kvaliteten på norsk mat er ikke bra og utvalget er veldig dårlig fordi ulike merker ofte er produsert på samme fabrikk og/ eller har de samme ingridienser og tilsetninger.

Norsk mat er ikke trygg og inneholder masse dritt som lobbyister har inført. Mattilsynet er hovedsaklig for industrien og etabilisementet, ikke for forbrukerne.

Maten i Norge er for billig og det går ut over kvaliteten.

Selv om det ikke er utstrakt bruk av gmo og hormonbruk her til lands per i dag kan det lett bli det siden med hjemmel i Codex Allimentarius kan man godt ta dette inn på sikt uten å merke varene.

Det er en skam å bo i Norge, vi tror vi er så forbasket gode, men vi suger på det meste. Få opp øynene for hvordan ting er.

Det selges nesten ikke mat mer. 90% er prosseserte produkter med konentrater og fyllstoffer proppet fulle av smaksforsterkere, søtestoffer og konserveringsmiddel. Kjøttet på en grandiosa er jo feks 40% storfewkjøtt og 60% stivelse. Hva med å få ekte produkter i butikkene?

På toppen av det hele så ser vi på produkt-reklarmer og tar produsentens propaganda som faktaopplysninger. Folk bruker penger og bankvesen uten å vite hvordan det virker og hva det innebærer. Sist men ikke minst så tror folk på politikk og skjønner sikke at det hele er et skuespill og at flerparten jobber for etabilisementet. Sett at ma startet et idéelt parti så måtte man fremdeles ha deltatt i det samme etablerte systemet og derfor har det ingen hensikt.

Det er en skam og en styggedom å være norsk og folk kommer ikke til å skjønne hva de driver med før det er kroken på døren.

Jeg liker hamburger, men da bør jeg ta meg bryet med å lage den selv slik at jeg kan bestemme innhold og kvalitet. Å gi penger til store franchiser som ikke bryr seg om annet enn å maksimere egen profitt har ingen hensikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Testet litt franschise-mat i går for å sjekke verdien av å spise der.

Peppes Pizza:

Stor pizza nr 38.

Fyllet var liksom litt sprengt utover slik at noen biter smakte ingen ting mens andre smakte alt for mye. På hele pizzaen var det kun én eneste bit som så noenlunde ut slik den burde.

Kanskje mer interessant en tidligere utforskede variantert, men fortsatt kjedelig smak og tydelig overpriset. Absolutt ikke verd 268 kr. På en ikke-franschise-pizzeria kan jeg få en pizza med god bunn og smakfult fyll for halve prisen. Hvorfor skal man da på Peppes Pizza? Typisk franschise-lureri der bakmenn stikker av med profitt fra å selge drit til lettlurte kunder. Mindre profilerte restauranter som i motsetning faktisk har bra mat sliter med å få kunder og må i flere tilfeller stenge dørene. Fikk bedre opplevelse en ved forige peppes-besøk, men så absolutt ikke verd pengene.

Burger King:

Double Whopper Cheese.

Kvalmende helhetlig inntrykk og smakløst kjøtt. Ble uvel og mistet matlysten.

Den mikrobølgeoppvarmede burgeren på nermeste bensinstasjon er faktisk bedre.

Det er mulig å få en god og tildels sunn restaurantburger for ca 200kr, men det er litt drøyt for en burger. Man kommer nok best ut ved å lage burgeren selv.

Det går flere år mellom jeg besøker slike franchise-steder. Det er rett og slett ikke god mat. De driver kun for profitt og maten er iallefall ikke noe sunn pga ingrediensvalget. Billig i innkjøp, dyrt i utsalg og maksimal profitt for bakmennene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det har alltid fasinert meg at når man kommer inn på Mc donalds eller burger king så lukter det ikke burger :D

Synest at bensinstasjonene har ganske gode burgere, spesiellt på esso

Lenke til kommentar

Testet litt franschise-mat i går for å sjekke verdien av å spise der.

Peppes Pizza:

Stor pizza nr 38.

Fyllet var liksom litt sprengt utover slik at noen biter smakte ingen ting mens andre smakte alt for mye. På hele pizzaen var det kun én eneste bit som så noenlunde ut slik den burde.

Kanskje mer interessant en tidligere utforskede variantert, men fortsatt kjedelig smak og tydelig overpriset. Absolutt ikke verd 268 kr. På en ikke-franschise-pizzeria kan jeg få en pizza med god bunn og smakfult fyll for halve prisen. Hvorfor skal man da på Peppes Pizza? Typisk franschise-lureri der bakmenn stikker av med profitt fra å selge drit til lettlurte kunder. Mindre profilerte restauranter som i motsetning faktisk har bra mat sliter med å få kunder og må i flere tilfeller stenge dørene. Fikk bedre opplevelse en ved forige peppes-besøk, men så absolutt ikke verd pengene.

Burger King:

Double Whopper Cheese.

Det er mulig å få en god og tildels sunn restaurantburger for ca 200kr, men det er litt drøyt for en burger. Man kommer nok best ut ved å lage burgeren selv.

Det går flere år mellom jeg besøker slike franchise-steder. Det er rett og slett ikke god mat. De driver kun for profitt og maten er iallefall ikke noe sunn pga ingrediensvalget. Billig i innkjøp, dyrt i utsalg og maksimal profitt for bakmennene.

Er vel ingen bombe. Mat på slike steder er vel ikke akkurat ment å være en kulinarisk opplevelse heller, vomfyll er vel en grei beskrivelse.

Noen kjeder har vel også sunne alternativer. Husker jeg brukte å kjøpe fedon-burger på Burger-King når jeg var i nærheten av en. Denne var god.

Jeg har to opplevelser som skiller seg ut når det gjelder såkalt fast-food / junk-food. En pizza margarita fra Pizza Hut som var veldig god, kjempemessig fyll og en Burger fra en McDonalds i Kina. Jeg kunne knapt fått en ferskere burger, brødet var perfekt, ikke klemt eller most på noe vis. Selve burgeren var ikke pakket flat i sånn papir. Salaten virket helt fersk, crispy og det var i store mengder, ikke bare et usselt lite flak. Det var en hyggelig overraskelse.

Lenke til kommentar

I løpet av ferien min har det blitt litt mye enkle løsninger, og spist på det meste av slike fastfood restauranter.

Må si at MAX (Burgersjappe) er en av de bedre junkfood sjappene jeg har vært på. Maten er en del bedre og freshere enn Mac og BK. I tillegg tilbyr de også low-carb alternativ uten brød. Veit ikke om vi har denne i norge, da jeg testa det ut på nordbysenteret i sverige.

Må si at også SUBWAY er å foretrekke, da det er mulig å få tak i baggis som faktisk er ganske sunn. De reklamerte for en baggis på bare 350 kcal (mener jeg å huske)samla, hvor de hadde droppa ost og dressing og vanlig brød var bytta ut med fullkorn. I tillegg tilbyr de også gratis iskaldt friskt vann i brusdispenseren. Veit ikke om dette er standard over alt tho..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...