Gå til innhold

Jeg sliter med å forstå at en burger er usunn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk også at rødt kjøtt øker faren for kreft.

Jeg ønsker bare å ta tak i dette, da dette ikke helt er sannheten. Det er ikke selve det røde kjøttet som øker faren for kreft, dette er basert på nylig forskning, men heller tilsetningsstoffer. Om du f.eks ser på en pakke med bacon i butikken, og leser hva den inneholder er det langt fra bare rødt kjøtt. Natriumnitritt (E250), står på alle typene bacon jeg har sett bortsett fra økologisk bacon fra Norgården. Dessuten er det mange som velger å tilsette druesukker osv. Det er altså ikke kjøttet i seg selv som øker faren, snarere alt en får med kjøttet om en kjøper rødt kjøtt av "laber kvalitet".

Hvor i "#¤%&/& ¤%&% %&/& får du tak i økologisk bacon?

VIL HA VIL HA VIL HA...

Om du pmer meg med nummeret ditt så skal du få BETALT for å ordne det for meg :p

1.Bestill et par burgere,

2.Be om ikke noe dressing,

3.Kast brødet

4.????

5.Profit!

Dette er heeelt OT, men har du sett Chaos Theory siden du lister på den måten med 5.Profit! på slutten? :p

Lenke til kommentar

Dette er heeelt OT, men har du sett Chaos Theory siden du lister på den måten med 5.Profit! på slutten? :p

Er ganske sikker på at dette er ei South Park referanse.

Tilbake til topic:

Fast food burgere er ofte svært dårlige ernæringsmessig sett sidan fokuset er kun på smak og pris.

Dårlige matvarer er billegare en gode matvarer, som f.eks hamburgerbrøda på MacDonalds som var nemt her. Er mykje billegare å lage hamburgerbrød av lyst mjøl og sukker en det er å kjøpe inn meir mjøl for å lage grovare brød.

Lenke til kommentar

Tja om du trener svært mykje så er det ikkje sikkert at McDonalds er så usunt sidan kroppen då har underskudd på både energi og fett.

Dette er grunne til at f.eks polfarere pakker med seg så mykje sjokolade og snacks.

Trener du så kraftig at du har berre nokre få prosent kroppsfett så har ikkje kroppen noke å ta av i dårlige tider, det er derfor ønskelig fra kroppen sin side at du då legg deg opp eit fettlager som kroppen kan forbrenne under dårlige tider.

Men, du må fortsatt ete skikkelig mat, berre hamburgere funker dårleg.

Men om du kun treng å få i deg sukker og fett så er det ikkje noke problem å ete ein hamburger eller to, men for dei som ikkje trener eller som trener normalt så er det ingen grunn til å ete McDonalds burger framfor andre matvarer.

Lenke til kommentar

Dere har ikke tenkt på hvordan TYPE fett som er i de burgerne? Herdet fett som er vanvittig tungt for kroppen å bruke til noe som helst og som legger seg fint rundt organene.. Nydelig...

Vil bare nevne den McDonaldsburgeren som hadde ligget i pakken i 20 år og ikke engang muglet...

Så peis bare på med burgere fra McDonalds dere, det er bare deres kropp som blir ødelagt...

Lenke til kommentar

Jeg leste igjennom tråden. Kan vi konkludere slik at en hamburger kan klassifiseres som sunn hvis man ser bort i fra brødet og kun spiser de kaloriene vi skal ha? Jeg har gjort noen sammenligninger mellom en big-mac og vanlig "norsk kost", hvis du f.eks. sammenligner innholdet av fett proteiner og karbohydrater i en big-mac og 3,5 skiver med kneip, litt smør og 3,5 egg så blir resultatet slående likt, og dette er selvfølgelig pga. eggene. Har du noe annet på brødskiven ville jo en big-mac vært å foretrekke. Hvis man på forhånd har konkludert at karbohydrater er usunt og gir oss minimale (hvis noen) goder så kan man godt sammenligne diverse pastamåltider, måltider med potet etc med hamburgeren, jeg tror ikke hamburgeren kommer så alt for dårlig ut.

Ang. dette med å si at kalorier er usunt syns jeg blir helt feil. Husk at kroppen sloss for å beholde den vekten vi har (som noen forskere mener er bestemt av genene), dette er grunnen til at veldig mange holder den eksakte sammen vekten livet ut uten å bry seg et fnugg av hvor mange kalorier de spiser. Så hvis man ikke slanker seg så skjønner jeg ikke hvorfor man skal passe seg for å spise for mye fett, om det er pizza, hamburger eller en tallerken med pasta så spiser man jo til man er mett. Når det er sagt så skal man også huske på at fett og proteiner metter mer enn karbohydrater. Dette er lett å teste ved spise deg mett på pizza den ene dagen og pølser den andre, du skal se at du spiste flere kalorier den første ;)

Ang. studier om lav-karbo dietter så er de nettopp kommet på banen så vidt jeg har forstått det (de har ikke blitt forsket på så lenge), men sånn konklusjonen er nå etter de meta-analysene som kom i 2010 så kan det dokumenteres at en lav-karbo diett senker faren for hjerte sykdommer og har ingen negative effekter (enda). De har også bevist å være mer suksessfull når det kommer til slanking enn et rent kalori-restriktert kosthold, og er funnet til å være like bra om ikke bedre enn et kalori-restriktert kosthold når det kommer til å beholde vekten etter at man har gått ned. Dette gjelder forresten lavkarbo-kosthold UTEN kalorirestriksjon.

Selv har jeg levd på lav-karbo kost i ca. et år nå og har fått en lang liste med fordeler. Aldri sliten, høyere oppmerksomhet, lettere å beholde døgnrytmen, inget sug på godteri (det smaker ikke godt lenger), hjertebanken er borte og orgasmen er langt deiligere (har testet dette flere ganger ved å spise karbohydrater for så å slutte :D). Det er helt konge å kunne skippe frokosten for så å hive seg i hardtrening og samtidig yte sitt beste :D

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men ser du på en kneipskive med gulost som et kremeksempel på usunn mat? Jeg vil bare påpeke at en hamburger ikke er usunn og at det er vel så bra å hive i seg en hamburger i stede for en rekke andre klassiske norske middager. Jeg sier bare at karbohydrater ikke er bra for oss, "lavkarbo-perspektiv" hørtes litt rart ut, i så fall vil jo andre typer perspektiver fort bli helt feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...