Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kommer plutselig ikke på internett lengre, ingen kontakt!

Anbefalte innlegg

Hei.

Kan vel starte med og si at jeg har windows xp, en speedtouch modem fra telenor. Har aldri hatt noe problemer før.'

Har hatt internetten i 4 år nå. Igår så funka pcen min helt fint.

Så slo jeg den av og skulle starte den idag, så var det INGEN forbindelse mellom modemet og pcen. Så prøvde jeg med en annen pc og da fujnka det helt fint!

Så det er noe som er galt med pcen min altså.

Jeg har 2 nettverkstilkoblinge rpå pcen min. En ekstern og en intern. Jeg har brukt den eksterne hele tiden. Så prøvde jeg og bytte kabelen til den interne på hovedkorte. Da begynte den faktisk og jobbe og fikk forbindelse. Så fikk jeg kolbet meg på nette. Men etter 30 sek, så skjedde det samme. Så når jeg putter i kabelen i begge nettverksingangene nå så skjer det ingenting!

Netopp ingenting! Ikke en dritt.

SÅ den er helt død. Men det løser grønt. Kan jeg ha fått et virus ellernoe ? Fordi jeg prøvde samme korte på denne pcen og da funka det helt fint. Har prøvd avast og spybot til ingen nytte.

Når jeg skriver ipconfig på cmd så kommer dette opp : Window IP Configuration. Det er det eneste som kommer opp.

Noen som vet hva som kan ha skjedd ??? Tusen takk for hjelp! :)

Er krise!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du sett at du ikke bare har disablet nettverkskoblingene i windows?

sjekket enhetsbehandlingen om den varsler om noen feil?

forsøkt en windows systemgjenoppreting?

sett om du kan få lastet ned nye drivere til nettverkskortet/ene og oppdatert?

forsøkt aå avinstallere nettverkskortene og starte maskinen på nytt og installere med ny driver?

reinstallert windows?

Lenke til kommentar

har du sett at du ikke bare har disablet nettverkskoblingene i windows?

sjekket enhetsbehandlingen om den varsler om noen feil?

forsøkt en windows systemgjenoppreting?

sett om du kan få lastet ned nye drivere til nettverkskortet/ene og oppdatert?

forsøkt aå avinstallere nettverkskortene og starte maskinen på nytt og installere med ny driver?

reinstallert windows?

Hei. Takk for mange gode råd! :)

Nettverkskortene er ikke deaktivert nei, og ingen varsel om noen feil. Har ikke prøvd o g systemgjenopertte, så skal prøve de tetterpå. Nye drivere er insalt også.

Har tenkt på og reinastalere. Men mister jeg all data da ?

Har reformarert pcen 100 ganger før, men nå ghar jeg rundt 400 gb jeg må backupe først ^^

Lenke til kommentar

Vel, om det ikke kommer opp noen nettverkskort under "ipconfig" kommandoen så er problemet enkelt nok at nettverkskortene ikke er installert (eller aktive ihvertfall) så langt OSet er klar over, og dermed kan de heller ikke brukes.

Hvordan dette har oppstått på begge forbindelsene nærmest samtidig kan jeg ikke svare på, men ved midnre du allerede har testet det så hadde reinstallasjon av driverene vært det først jeg hadde prøvd, for dette er akkurat samme scenario du ville opplevd om du ikke hadde drivere installert i det hele tatt.

En annen mulighet er jo at selve hardwaren ble defekt. Det er jo mulig. Da vil ofte enheten forsvinne fra enhetsbehandling, så et screenshot derfra hadde vært fint.

-Stigma

Lenke til kommentar

Lønner seg alltid å ha OS på egen partisjon og data på andre.

Prøv å gå i startmeny, kjør... CMD <enter>

ipconfig /all

Se hva du får av ipadresse, gateway og DNS.

Du hadde alt prøvd det ja.

Takk for hjelp uansett. :)

Funker det å lage en egen partisjon med tingene mine nå da ? Har en hardisk på 800 gb. Så si at jeg lager en partisjon på 400 gb, og legger over all dataen min der. Funker det ?

Isåfall vet du om et bra program og gjøre dette i ?

Lenke til kommentar

Vel, om det ikke kommer opp noen nettverkskort under "ipconfig" kommandoen så er problemet enkelt nok at nettverkskortene ikke er installert (eller aktive ihvertfall) så langt OSet er klar over, og dermed kan de heller ikke brukes.

Hvordan dette har oppstått på begge forbindelsene nærmest samtidig kan jeg ikke svare på, men ved midnre du allerede har testet det så hadde reinstallasjon av driverene vært det først jeg hadde prøvd, for dette er akkurat samme scenario du ville opplevd om du ikke hadde drivere installert i det hele tatt.

En annen mulighet er jo at selve hardwaren ble defekt. Det er jo mulig. Da vil ofte enheten forsvinne fra enhetsbehandling, så et screenshot derfra hadde vært fint.

-Stigma

Takk for svar. Ja rart at det skjedde på begge. Fordi først ble den borte fra den ene. Så satt jeg den i den andre, og da funka nette i 20 sek på den, så skjedde det samme.

Men begge står fortsatt i enhetsbehandling da. Prøvd og reinstalert driveren også, men ingenting hjelper.

Lenke til kommentar

-Stigma

Takk for svar. Ja rart at det skjedde på begge. Fordi først ble den borte fra den ene. Så satt jeg den i den andre, og da funka nette i 20 sek på den, så skjedde det samme.

Men begge står fortsatt i enhetsbehandling da. Prøvd og reinstalert driveren også, men ingenting hjelper.

jeg ville tatt ned Ubuntu live. Det er gratis og kzn boote opp et OS uten å installere noe. Om nettverksportene ikke fungerer der heller er det snakk om hardware defekt. Hvis ikke er det noe i operativsystemet som har tullet seg. Da er du ihvertfall et langt steg nærmere å vite hva du kan gjøre for å rette problemet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan parisjonering av disken har noe som helst med problemer i nettverkskortene å gjøre...

Om det har noen hennsikt i å ha en egen OS partisjon så må det evt. være for å redusere defragmentering, men utover det og andre rent administrative grunner så er det ikke store behovet for det. Jeg ser ikke helt hvordan det er relevant til problemet i denne tråden - ved mindre jeg har oversett noe informasjon her...

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan parisjonering av disken har noe som helst med problemer i nettverkskortene å gjøre...

Om det har noen hennsikt i å ha en egen OS partisjon så må det evt. være for å redusere defragmentering, men utover det og andre rent administrative grunner så er det ikke store behovet for det. Jeg ser ikke helt hvordan det er relevant til problemet i denne tråden - ved mindre jeg har oversett noe informasjon her...

-Stigma

Jo det har du det. Fordi jeg tenkte jeg skulle reformatere hele hardisken, og jeg har rundt 400 gb med data og 400 gb fri. Tilsammen 800 gb. Da tenkte jeg og dele hardisken opp i 2 partisjoner. En med all data, som musikk osv. Og en med windwos på.

Så reformaterer jeg den.

Er jeg helt på bærtur her nå ? ^^

Lenke til kommentar

-Stigma

Jo det har du det. Fordi jeg tenkte jeg skulle reformatere hele hardisken, og jeg har rundt 400 gb med data og 400 gb fri. Tilsammen 800 gb. Da tenkte jeg og dele hardisken opp i 2 partisjoner. En med all data, som musikk osv. Og en med windwos på.

Så reformaterer jeg den.

Er jeg helt på bærtur her nå ? ^^

Ja, egentlig litt ;P

Det er nemmelig helt unødvendig å formatere disken for å reinstallere windows.

Med andre ord: Det er ingen* feil som vil rettes av formatering+reinstallasjon av OS som ikke vil rettes med bare reinstallasjon av OS. Installerer du bare windows over det gamle windows så blir det i praksis akkurat det samme som om du installerte til nyformatert disk.

*Med mulig unntak av en skjelden feil som er pga. en skadet/korrupt parisjon, men det er feil som du kan rette uten å reformatere også, og det er nok uansett ikke den typen feil du er borti nå på nettverkskortene.

Det føles gjerne som du har litt mer oversikt når du kan bare slette alt og legge inn på nytt, men det er altså ingen store tekniske hindre ved å ha alt på en disk. Du kan stort sett gjøre det samme uansett.

PS: om du installerer windows over gamle installasjonen så vær obs på at noen programmer må installeres på nytt igjen for å kunne fungere. Det kan være en god ide å avinstallere alle store programmer før reinstallasjonen, så slipper du ha "døde filer" som ligger der fra forrige installasjon men som ikke brukes til noe fordi du aldri reinstallerte programmet. (sånn sett er det kjekt administrasjonsmessig med egen OS parisjon sidne det er litt enklere å rydde opp). Alternativt bare boot opp med en bootdisk eller Ubuntu live og slett programfiler og windows folderen får reinstallsjonen så slipper du filer som ligger til overs uten å måtte bruke særlig tid på å behandle dem individuellt.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar stigma! :)

Så jeg kan instalere xp på nytt uten og miste alt jeg har ?

Har sikkert formatert hardisken 100 ganger. :p

Alltid når jeg har fått virus, eller om det er noe som fukker seg, så pleier jeg og reformatere hele hardisken. Men da hadde jeg 2 hardisker, men nå har jeg kun 1. Så jeg har alt av ting inne på den hardisken nå. Men har hatt amsse problemer før.

Plutselig blei lyden helt borte en gang. Jeg trudde det var lydkorte men når jeg refomaterte den så funka det.

Så jeg får vel prøve og reformatere den igjen.

Men du aner ikke hva som kan ha skjedd ? Siden den funka før jeg la meg. Så stod jeg opp så var den helt død. Så prøvde jeg og sette kabelen i den andre og da funka den i 20 sek så skjedde det samme.

Lenke til kommentar

Ja, du kan reinstaler uten å formatere. Bare velg å ikke formatere (duh!) under instalasjonsprosessen så sletter bare installasjonen gamle windows katalogen og legger alt inn på nytt. evt. virus/feil osv. vil ikke følge over til ny installasjon.

er det nødvendig å reinstallere for dette du opplever? helt sikkert ikke, men om du skal rette feilen så må du nødvendigivs gidde å feilsøke litt.

Jeg har allerede foreslått å boote opp med en ubuntu live CD. Om du har en billig brennbar CD eller DVD liggende så tar det deg bare et par minutter å laste ned, brenne og boote. Så kan du teste om samme feilen eksisterer der. Det vil fortelle oss massevis - og avgjøre hva det neste er vi bør sjekke.

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Du får selv avgjøre om du vil bare reinstallere eller prøve å fikse feilen. Jeg vet ikke hva som er enklest for deg. Reinstallasjon vil jo kreve at du installerer de fleste programmene du benytter på nytt og setter opp diverse ting, så det er jo tidkrevende det også.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...