rooney1304 Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) I år blir turen satt til USA i 3 uker. Har lest litt på nettet om severdigheter, og det virker som det er masse å oppleve der Er det noen som har vært i USA og vil fortelle hva som er et "must", og annet som kan være greit å få med seg? Dette er stedene vi skal besøke: Los Angeles, San Francisco, California og Las Vegas. Vi skal leie bil, så skal sikkert innom andre steder også. Endret 30. mai 2010 av rooney1304 Lenke til kommentar
War Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jetg skal til usa på de samme stedene som du skal til. Leie bil. Kan legge ut min plan når den er ferdig. Lonely Planet-bok om alle byene hjalp meg en del. Lenke til kommentar
rooney1304 Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 okei, fint Jeg og familien driver å planlegger mest mulig før vi drar, slik at vi har noe å gå ut ifra. Selv om det kan bli endringer etterhvert. Må nesten se hvor mye tid til overs vi får, skal jo ha noen dager til å slappe av på stranda også Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Temaet har vært oppe noen ganger tidligere. Søk og dere skal finne. Mine generelle råd om biltur i USA. (Det meste har vært postet et par ganger før) Kjøp reisehåndbøker og les disse på forhånd. Mye greit på eksempelvis amazon.co.uk /com. Husk at det ikke er mva. på bøker, så lenge det ikke er annet enn bøker i forsendelsen, slik at du kan gi blanke i 200-kroners grensen, så lenge det kun er bøker i forsendelsen. Sjekk også at bøkene ikke er for gamle. Noen hundrelapper i bøker er en liten investering i denne sammenheng. Bruk Google Maps, Viamichelin eller lignende til å få en oversikt over aktuelle dagsetapper. Lag gjerne egne kart på disse sidene. Beregn god tid, eller sett av egne transportdager. 5-6 timer i bilen hver dag gir lite opplevelser. Highwayen er mildt sagt kjedelig. Bruk mindre veier. Det tar lenger tid men dere ser og opplever langt mer. Lei bil vi en norsk side, det er langt mer oversiktlig når det gjelder forsikringer osv. Sjekk hvor mye bagasje den aktuelle bilen tar. Amerikanske biler tar generelt lite bagasje i forhold til størrelsen. Det kan være greit å ha en bil med litt høyde. Dette gir bedre oversikt. Ikke frykt "store biler". Amerikanske parkeringsplasser er tilpasset SUVer (og vel så det). Kostnadene for å levere bilen et annet sted enn den hentes kan varierer etter om en kjører fra A til B eller B til A. Sjekk at det ikke er spesielle regler for alder, også for fører nummer 2. Sjekk hvilke priser du får på leiebil via steder der du er medlem. Jeg fant billigeste leiebil via Eurobonus, selv om jeg kun har laveste nivå der. Om du ikke har andre preferenser på bil så prioriter å komme litt opp fra bakken, slik at du får et bedre overblikk. Interstat = kjedelig. Greit som ren transportetappe men gir ingenting når det gjelder opplevelser. Mindre veier gir mer å se og en kommer langt tettere på lokalbefolkningen. GPS er greit å ha. Kjøp en billig ved ankomst eller last ned kart til den du allerede har. Om du mener du klarer deg uten GPS må du ha en eller annen form for kompass. Dette finnes ofte som en del av bilens intsrumentering, men om det ikke gjør det bør en kjøpe et. Ingenting verdt å stjele lagres synlig i bilen når denne forlates. Bruk kilder på nettet. Tripadvisor.com etc. Det er egen tråd om slike her på forumet. Om dere velger å besøke en temapark: Ta dere god tid. Skikkelige måltider gjør dagen bedre, også når en er "på veien". En kjapp burger fungerer innimellom, men en trenger også litt hvile og maten er en del av opplevelsen. Kjeks, frukt, Beef Jerky etc. er greit å ha i bilen. Det blir shopping. Ha plass til dette på returen, eller ta høyde for å kjøpe ny bag/koffert. Det er ferie. En dag ved basenget uten å gjøre stort hører med. Ha nok vann i bilen. En billig kjølebag er glimrende. Som kjøleelement kan du bruke is fra ismaskinen på hotellet/motellet i en dobbel bærepose. Vann, brus og øl lagres selvfølgelig i kjøleskapet om natten. Endret 1. juni 2010 av SamBell Lenke til kommentar
rooney1304 Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 Takk for mange fine tips til kjøringen SamBell Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Det høres ut som en fin tur du skal på, SamBell kommer med mange gode tips. Du skriver at du er en familie, er det barn i familien og evt. alder på de har litt å si for hva man bør se. Så si gjerne litt om det. Lenke til kommentar
rooney1304 Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Du skriver at du er en familie, er det barn i familien og evt. alder på de har litt å si for hva man bør se. Så si gjerne litt om det. Ja det burde jeg tenkt på Jeg er selv det yngste barnet. Vi er 1 gutt(meg), 2 jenter og 2 foreldre. 18, 21, 23 og 45x2 Vi er mye ute og reiser, men USA har vi aldri vært før. Endret 31. mai 2010 av rooney1304 Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Et lite tips til San Fransico er å bestille billetter til alcatraz på forhånd. Når vi var der var det en ukes venting for å få billetter ut dit. Jeg vet ikke hvor man får kjøpt dem, men det er sikkert ikke vanskelig å finne på nettet. Når vi kjørte fra SF til LA kjørte vi noe som het (tror jeg) Highway 1. Det var en flott vei som gikk langs kysten nedover california. Det tar litt lengere tid, men var helt klart verdt det. Det er også mange koselige "småbyer" på vei nedover til LA, (evt. motsatt vei) Nå har jeg ikke helt tenkt at dere også hadde tenkt en tur bort til Las Vegas. Da blir ferden kanskje litt anderledes. Hvis dere har tid bør dere få med dere Grand Canyon også, men der er det dårlig med hotelrom så dere bør ha bestilt på forhånd. Lenke til kommentar
Knukir Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Angående Highway 1 så er det best å kjøre den fra nord til sør, pga at du får bilen helt ut mot kanten og ser dermed bedre. Langs Highway 1 ligger også flere ting som kan være verdt å se, Hearst Castle som ligger på en åsrygg rett ved Highway 1 omtrent midt i mellom SF og LA. Når det kommer til bading så er San Diego å anbefale, de er mindre utsatt for dis og tåke fra Stillehavet som både stranden områdene i LA og nordover sliter mer med. Eneste unntak er da området rundt Santa Barbara en times kjøring nord for LA. Da familien besøkte California i fjor sommer fungerte en Ford Expedition helt fint til en familie på fem som var der i fire uker. Hvis dere har lyst til å sprenge budsjettet så kan dere alltids sjekke inn her. http://www.beverlyhillshotel.com/ i LA http://www.hoteldel.com/ i San Diego Hvis det finnes noen interesse for å se baseball og oppleve amerikanske stadionkultur har man LA Dodgers, LA Angels, SF Giants og San Diego Padres. Lenke til kommentar
rooney1304 Skrevet 31. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Mange bra tips her Virker som du må være tidlig ute med bestilling av diverse severdigheter og hotell etc. Vi har bestilt feriehus og hoteller, så tror vi har det sånn ca i boks Alle disse populære severdighetene vet vi om, og er planlagt allerede. Det jeg tenker på er sånne små, artige opplevelser som det kan være gøy å få med seg ^^ Endret 31. mai 2010 av rooney1304 Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Småbyene sør for SF er verdt å få med seg. Ikke alle selvfølgelig, men en eller to. Carmel, der Clint Eastwood var ordfører, er sannsynligvis den mest kjente. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Småbyene sør for SF er verdt å få med seg. Ikke alle selvfølgelig, men en eller to. Carmel, der Clint Eastwood var ordfører, er sannsynligvis den mest kjente. Den skulle vi besøke når vi var der, men vi kjørte feil, så det slapp vi. Santa Barbara er som nevnt tidligere her en kjempefin by. Santa Monica er også verdt et lite besøk, men sannsynligvis ikke den fineste byen i calif. Lenke til kommentar
foorex Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Kan underskrive på at Santa Barbara er en absolutt fin by. Monterey kan jeg også anbefale å tilbringe en natt i. Ellers så kan jeg anbefale å kjøre gjennom Gilroy på vei til/fra San Francisco for å handle litt på Premium Outlets. Når du er i Los Angeles anbefaler jeg å kjøre ned til Orange County og Laguna Beach. Bra handlesenter er Irvine Spectrum Center som du finner der I-5 og 405 knytter seg. Fra der kan du kjøre ned til Laguna Beach. Også pieren i Santa Monica med kjempegøy spillehall (der meg og broren min tilbringte flere timer) kan også anbefales Og når du allerede befinner deg vest i L.A. så er det en opplevelsesrik tur å kjøre Sunset Blvd. Anbefaler å svinge av mot Sunset ved I-405 ved UCLA, også kjører dere rett mot Hollywood. Og hvis du kommer over en Jamba Juice, så for all del gå inn. De har verdens beste smoothie. Jeg lover! I San Diego anbefaler jeg å kjøre ned til grensen mot Mexico til Tijuana. Dere kan ikke kjøre over, men gå. Husk at du kan kjøre til høyre på rødt. Også å blinke når dere skifter fil ved freewayen så slepper du å få en amerikaner langt opp i ræva på deg. Trenger jeg å nevne BLINDSONE!? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Husk at du kan kjøre til høyre på rødt. Også å blinke når dere skifter fil ved freewayen så slepper du å få en amerikaner langt opp i ræva på deg. Trenger jeg å nevne BLINDSONE!? Så lenge det ikke står skilt ("No turn on red") er det greit. Lenke til kommentar
rooney1304 Skrevet 2. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2010 haha, selve kjøringen lar jeg min far ta av Men har fått noen tips av noen venner om spisesteder der (noe som jeg har hørt at det er nok av). Noen som har noe dem anbefaler eller ikke anbefaler? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 2. juni 2010 Del Skrevet 2. juni 2010 Sett av minst en dag mer enn dere regner med dere trenger i Vegas, og legg turet til Vegas fra mandag til torsdag(fredag). Det er langt dyrere hotell i Vegas i helgene, ettersom en del amerikanere tar helgeturen sin til dette fantastiske byen. Få med dere minst et show i Vegas. I San Francisco er det alltid kaldt og LA har overraskende lite å by på (mitt inntrykk!). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå