Gå til innhold

hjep! jeg skal bygge min første data

Anbefalte innlegg

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=486145

Jeg er igang med prosjektet å bygge min første data.

jeg fant en pc i deler på komplett og lurer på om dere mer datakyndige mener denne er godt nokk :)

bruksområdene er i hovedsak RTS-spill som Red alert 3 og andre C&C spill og muligheten til å kjøre disse på full guffe. Men muligheten til å kjøre litt nyere og mer krevende spill som BC2 er heller ikke å forakte.

budsjettet mitt ligger på opp til rundt 12-13 tusen hvis noen skulle komme med forslag om endringer.

På forhånd takk - Thorbjørn

Endret av torbis93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå heller for et i5 750 oppsett med samme grafikkortet (HD5850).

i7 930 er en dyr prosessor som ikke gir deg nok ekstra fremfor i5 750 til å forsvare prisen. Har du penger å bruke, så kjøp heller HD5870, men vil du holde den nede så i5 750 og HD5850 veien og gå. Du kommer langt i BC2 med det.

Det vil si at du også må ha et hovedkort med 1156 socket, anbefaler P55 brikkesett. Og da spesielt Gigabyte GA UD3 sammen med corsair XMS3 4GB. Da kan du presse prisen godt nedover.

Gå også for en Corsair 650w strømforsyning. Du klarer deg helt fint med en 550w til både HD5850, 5870 men til og med 5970 også. Men hvis du har planer om å ha strømforsyningen lenge og kanskje kjøre et rått sli oppsett om noen år, eller overklokke litt så er det greit med 650w.

Ellers er det et godt kabinett som var med i det oppsettet, så du kan godt bruke det.

edit: Jeg skrev 1366 socket, det skal være 1156 til i5 750 :)

Endret av siindre
Lenke til kommentar

Men vis jeg begynner å modifisere på komponentene kan det hende de ikke passer sammen så om du hadde hatt tid til å sette sammen et opplegg for meg på komplett eller noe sånn hadde jeg blitt veldig takknemelig.

tipsene dine om å presse prisen nedover er veldig fint, men jeg ønsker gjerne å få så mye kraft som mulig ut av budsjettet mitt :)

BC2 er en ting, det viktigste er at den klarer Red Alert 3 på maks guffe :D

Takk for masse hjelp - Thorbjørn

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hva du trenger, men jeg lister hvertfall opp en del komponenter nå som er veldig gode sett utifra et ytelse/pris perspektiv. Hvis du setter dem sammen i en handleliste så kan vi jobbe utifra det og legge til det du trenger.

Gigabyte GA UD3 - Hovedkort billig og bra

Intel i5 750 - mer enn nok kraft til gaming

HD 5850 - så vidt jeg greide å lese meg opp på google så krever ikke Red Alert 3 all verdens, så du bør kunne maxe

Corsair XMS3 4GB CL9 - gode brikker, 4gb er mer enn nok til gaming og de brikkene kan du også klokke med, billig også

Corsair 550w, eventuelt 650w hvis du har planer om ekstra grafikkort og overklokking seinere. Hvis ikke holder 550w.

Samsung DVD brenner

Western Digital HDD, velg størrelse selv.

Hvis du trenger hjelp til kabinett så må du komme med noen krav så det blir lettere å finne et. Kvalitet, støynivå, vindu, farge, lys etc.

Der har du en PC. I tillegg må du selvsagt ha mus/tastatur, skjerm, høytalere/headset, operativsystem (XP/Vista/w7) og evt trådløst nettverkskort.

Edit: Dette er forresten et oppsett jeg skal kjøpe snart når jeg får lønning, hovedsaklig til BC2 ;)

Endret av siindre
Lenke til kommentar

OK!

jeg skal prøve å beskrive så godt som mulig :)

Prossesor: en bra prossesor er viktig fordi det er ingen ting jeg hater mer en trege spill

Skjermkort: bør være bra det også!

Ram: der er vell rundt 6 nokk vil jeg tro

harddisk: mellom 750-1500

Hovedkort: noe som er greit og passer til de andre komponentene

Strømforsyning: der tror jeg 550W holder

kabinett: det absolutt viktigste er at det forholder seg skikkelig kaldt og ikke har så høyt støy nivå, lys er stilig men ikke noen essensielitet :)

de komponentene jeg vektlegger mest er prossesor og skjermkort, men det må ikke bli så kraftig at det blir i ubalanse og/ eller ikke kan brukes sammen med de andre. da eventuelt justere de andre så det passer :)

håper dette er info nokk

- Thorbjørn

Lenke til kommentar

Her har du delene jeg nevnte i forrige kommentar i en prisguide handleliste: klikklikk

Prisguiden er helt på tryne for tiden, så ikke stol på prisene. Bare finn igjen delene på komplett, dustinhome eller netshop og legg de i en handleliste der. Så kan du godt legge ved et bilde av handlelisten her så kan vi dobbeltsjekke.

Angående rambrikkene er det ikke så viktig om det er CL8 elelr CL9 hvis du ikke skal overklokke. Det har heller ikkes å mye og si om det er 1333 eller 1600mhz da. Bare finn noen Corsair XMS3 DDR3 4GB (2x2GB) på 1.65v til rundt 1000kr. I oppsettet mangler det kabinett, DVD brenner og HDD. Det vil si at du må legge til en Samsung DVD brenner med sata og en Western Digital HDD eller en Samsung Spinpoint F3 etter foretrukket størrelse. 1TB er billig og en fin størrelse.

Angående kabinett er dette mye en smaksak, personlig liker jeg godt HAF 922, HAF 932, Lancool PC-K62 eller Lian Li PC-P50.

Etter hva jeg har sett utifra bilder ser det ut som PC-K62 er enklest å bygge i og skjule kabler, så jeg personlig kommer til å gå for det.

Så lag en handleliste i butikken du har tenkt å handle i (anbefaler dustinhome, evt komplett) så tar vi det derfra.

Endret av siindre
Lenke til kommentar

huff dette blir jo bare mer å mer forvirrenes :s vet ikke helt hva jeg skal velge! Men personlig synes jeg det er tryggere med en ferdig lagd pakke som eksemplett i mitt første innlegg :)

Tråden var jo i utgangspunktet om pakken var brukbar, men nå har jeg fått så my hjelp at det nesten blir for mye :b men meget lærerikt er det da !

men på pakken jeg har satt opp også er det veldig fint at du kommer med kommentaren din Venesis, for vis du/ evt andre synes komplett pakken er bra nokk så blir jeg å kjøpe den! evt velge andre produsent sammensatte pakker =)

MvH Thorbjørn

Lenke til kommentar

ja jeg skal jo bare kjøre RTS spill ometrent og muligens et og anna FPS så de er jo ikka allverdens jeg trenger heller :)

takk for hjelpen alle, da går jeg for den på forhånd utvalgte pakken og prøver meg på det :b

trengs et antistatisk armbånd?

jeg jobber på parket gulv og trebord hvorav ingen har tepper eller duker.

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre ting klart: handlevogna på amentio gir mer for pengene enn ferdigpakka på komplett.

Før du kjøper dyr i7 prosessor: i spill er det grafikkort som gjelder og har førsteprioritert. Gpu blir "flaskehals" lenge før cpu og både i5 i7 og amd sin phenom ii serie blir ikke flaskehals til hd5870.

Hovedkortet i amentio lista var i overkant dyrt, se heller etter noe i 1000-1200kr klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...