Gå til innhold

Streik og lønn

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke tatt ut i streik, men arbeidsplassen min kan bli stengt pga renholderne streiker. Betyr det at (selv om jeg er fagorganisert) så mister jeg lønn for de dagene, mens de som streiker får kompensert delvis av en streikekasse? Hvis sånn er tilfelle, finnes det noen kompensasjonsordninger for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det tidspunktet du skrev dette, var renholderstreiken allerede avsluttet, og spørsmålet er vel da neppe så viktig lenger. Men på generell basis: Du skal varsles minst 14 dager i forveien før du kan permitteres, eller minst 2 dager " ved uforutsette hendelser". I denne perioden har arbeidsgiver uansett lønnsplikt, selv om arbeidsplassen kanskje stenger umiddelbart. Deretter har du tre "ventedager" uten lønn før du kan få dagpenger fra NAV.

Lenke til kommentar

Ehh, jo. Renholderne er organisert i flere forskjellige foreninger, det ble en ordning for renholderne organisert i Norsk Arbeidsmandsforbund. Renholderne i bygget er organisert gjennom Fagforbundet (tror jeg) og er i streik, dette er et scenarie som kan bli diskutert på offentlige arbeidsplasser i tiden fremover.

http://agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100531/LOKAL8/705289964/1004/ABONNEMENT

Endret av hypnotize7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...