Gå til innhold

Litt innspill på mitt opplegg, eventuelle tips?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og en kompis har nå trent i nærmere 4-5 måneder, og opplegget går som regel i at vi prøver å få trent 3-4 ganger i uka. Det ender som regel opp med at vi trener skulder/bryst/triceps en gang i uka, rygg og biceps en (kanskje to) ganger i uka, bein og mage en gang (kanskje to på mage) ganger i uka.

Sist gang vi trente, prøvde vi å trene bryst, skulder, bicept, triceps og rygg på en time og endte opp med å bli støl i to dager, slik at helgen ikke ble brukt til trening. Nå er ikke jeg veldig god når det gjelder hva kroppen trenger av hvile og slikt, men siden det nå er sommer så hadde jeg hatt lyst til å gjøre opplegget litt hardere og få mer ut av treningsuka, så jeg tenkte at vi kunne øke til bryst-opplegg/mage to ganger i uka (mandag + torsdag), og ben/rygg to ganger i uka (tirsdag+fredag) og bruke onsdagen til å hvile, eventuelt kondisjon av et slag, og helga til en liten bytur eller noen sykkelturer.

 

Så jeg lurer ganske enkelt på om dette ville gitt større utbytte, ellero m det nåværende opplegget fungerer fint sånn det er. Det gir forsåvidt en jevn økning, men skulle gjerne hatt større økning.

 

Og som et lite bonus-spørsmål: Finnes det noe greit opplegg for å øke kondisjon på sykkeltur? Hva med sykling opp en hard bakke? Hva om jeg gjennomfører et kondisjonsopplegg på dagtid og trener noe styrke på kveldstid, eller er det sløsing av energi?

Legg merke til: Jeg er ikke i kjempegod form, så ta i betraktning at jeg også vil ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Les veiledninga og finn eit ferdi opplegg der, det einaste du oppnår med å sette opp opplegget sjølv er at du sannsynlegvis oppnår mindre progresjon enn du kunne hatt.

Dersom du trener både styrke og kondisjon vil du få mindre progresjon på begge fronter.

Med eit avansert kosthald kan du oppnå god progresjon samtidig som du reduserar feittprosenten, men som nybegynnar bør du prioritere å enten redusere feittprosenten samtidig som du beholder muskelmasse (deff) eller auke muskelmasse samtidig som du legger på deg litt feitt (bulk).

Lenke til kommentar

Arf, trening skal være så forbanna avansert :( .

 

Jeg hadde /har en liten plan om å trene opp styrke og muskler til et akseptabelt nivå, så fokusere på kondisjon i kombinasjon med å gå nedover i vekt/fettprosent.

 

Jeg har heller ikke altfor lyst til å sette meg grundig inn i denne delen, men heller ha et greit opplegg som gir meg økt velvære og generelt bedre kropp uten å bli skikkelig godt trent (subjektiv mening - det er stygt).

 

Så om planen min var å prøve å få til 3-4 relativt krevende (30-45 min per) sykkelturer i uka på dagen, så ta tre-fire ganger med styrke (2x rygg/ben og 2x mage/bryst) er for 'enkel' måte å se på det på? Og vil straffe meg iform av at kroppen kanskje ikke vil takle det og dermed ikke gi ønsket progresjon innenfor noen grenene?

 

Hvem skulle visst at et så enkelt prinsipp som 'bruk kroppen og tjen på det' skulle være så mange fallemmer :( , skal ikke være enkelt for oss enkle sjeler.

Lenke til kommentar

No er det heller du som gjer det vanskelegare enn det er, finn deg eit ferdig opplegg og følg det, verre er det ikkje.

Kosthaldet ditt må også endrast om det ikkje er godt nok allerede, ein generell regel er mindre brød og meir kjøt, fisk, fugl og egg.

Du treng heller ikkje vere bekymra for å sjå "skikkelig godt trent" ut, det oppnår du først etter årevis med trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...