Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er gir og motorolje det samme?

MrL

Anbefalte innlegg

Hei, har en Audi A4 96 automat som nå har begynt å hoppe ut av gir på de laveste samt girer litt tungt. Har fått tips om å skjekke girolja, men da jeg slår opp i brukerhåndboken kommer jeg bare til motorolje(altså det står girolje s117, men på s117 står det bare om motorolje) derfor lurer jeg på om dette er det samme? Kan ikke finne noen sted ellers på bilen der det er inntak for noe gilolje. Motoroljenivået er isåfall helt fint:)

Ellers noen andre tips hva det kan være?

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har en Audi A4 96 automat som nå har begynt å hoppe ut av gir på de laveste samt girer litt tungt. Har fått tips om å skjekke girolja, men da jeg slår opp i brukerhåndboken kommer jeg bare til motorolje(altså det står girolje s117, men på s117 står det bare om motorolje) derfor lurer jeg på om dette er det samme? Kan ikke finne noen sted ellers på bilen der det er inntak for noe gilolje. Motoroljenivået er isåfall helt fint:)

Ellers noen andre tips hva det kan være?

Dette er ikke noe du kan sjekke enkelt selv, ta kontakt med et automatgear verksted og få de til å bytte olje og filter i gearkassen.

(det er et lukket system som ikke har noen peilepinne eller enkel påfylling)

Lenke til kommentar

Brukerhåndboka bruker aldri såvidt jeg vet å ha noe om girolje uansett, fordi det er ikke noe som er enkelt for folk flest å sjekke uansett. På automatkasser er det alltid noe som sjekkes på service.

Girolje og motorolje har helt forskjellige oppgaver (bortsett fra det å fungere som smøring, som bare er èn av mange oppgaver olja i både motor og gir har), og derfor vil det være to helt forskjellige oljetyper som skal benyttes.

Lenke til kommentar

På automatkasser er det alltid noe som sjekkes på service.

Desverre sjekkes ikke dette på Audi service, de selger bare nye gearkasser til deg når det havarerer, de bruker en "magisk evighetsolje" som har 3 års holdbarhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...