Gå til innhold

Logikk Nøtt - 3 Cowboyer


Anbefalte innlegg

Hvis nummer 3 ser både 1 og 2 og de har fått vite fargefordelingen, er saken klar:

Hvis 3 hadde sett to blå, hadde han selv sagt rød. Det gjør han ikke. Da kan 2 slutte at han selv ikke står bundet mot en rød påle, siden han ser at 1 er det.

Det er feil. både 1 og 2 kan stå ved en rød påle.

 

Når nr 3 svarer "vet ikke" utelukker dette at både 1 og 2 er blå. Det utelukker ikke at både 1 og 2 er rød. Når nr 2. svarer vet ikke utelukker dette at nr 1. er blå. NR 1 kan derfor si "Rød" med 100% sikkerhet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer, Wiiboy. Så, siden jeg var den første med rett svar, hva vant jeg?

 

Husam, ditt svar var rett ja. Desverre ingen premie, men ære i all evighet skal du ha.

 

Det jeg lurer på er hvilken vanskelighets grad denne nøtten ligger på?

 

Kan man ta den på en voksen gruppe på 14-18 personer? Eller blir det for vanskelig hvis man ikke vet hva svaret fra før?

 

Noen som har noen innspill til hvordan jeg kunne gitt denne oppgaven til en voksengruppe og samtidig at det ikke blir "umulig"?

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt svaret før, og tok den veldig raskt. Logisk sett er den egentlig ekstremt enkel synes jeg. Det var noen som rotet litt i denne tråden, men generelt er det veldig lite informasjon du trenger å ta hensyn til, og veldig få alternativer til løsningsmåte. Den er litt for enkel for en slik gruppe, kanskje... Ihvertfall om målet er å gi dem en ordentlig nøtt.

Lenke til kommentar

Det vil si, det kommer jo an på hvor gjengen din ligger på skalaen, da. Om alle ligger mye nærmere Paradise Hotel-stereotypen enn akademikeren trenger du en lettere oppgave igjen. :p

 

Kan avsløre at det er en del unge mennesker (19-23 år) og en del folk på 30-40 år. Utdanning er vel i snitt 2-3 år høyere utdanning.

 

Hvis du mener denne er lett så tror jeg den passer ganske bra. Skal teste den på et lite utvalg og se om noen tar den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...